fbpx

Co to jest Instastories? Jak zrobić ciekawe stories na Instagramie?

co to jest instastory

Co to jest Instastory?

Zacznijmy od początku – czym są Instastories?

Stories to w dosłownym tłumaczeniu “historie”. “Instagramowe historie” to materiały dostępne w aplikacji przez 24 godziny od ich udostępnienia. Nie pojawiają się one na profilu użytkownika, lecz wyłącznie w sekcji stories. Instastory umożliwia dzielenie się z innymi tym, co dzieje się “tu i teraz”, opowiadanie historii ze swojego życia (w przypadku prowadzenia profilu marki – życia firmy, ciekawych eventów branżowych, informowanie o aktualnych promocjach czy wydarzeniach).

Komunikacja na Instagramie to przede wszystkim obraz – profile cieszące się największą ilością obserwujących są prowadzone w estetyczny, przemyślany sposób – publikowane materiały są spójne i kreatywne. Nie inaczej powinno być w przypadku instastories – największym zainteresowaniem cieszą się te, wykonane w sposób estetyczny i kreatywny. Nie warto rozpatrywać stories jako materiałów, które “i tak znikną po 24 godzinach”, stają się one bowiem wizytówką profilu, która tak samo jak spójny feed, powinna zachęcać, inspirować i zachwycać.

Dlaczego warto?

  • Bez wątpienia dzięki stories możemy:
  • budować relacje ze swoimi odbiorcami
  • angażować ich
  • docierać do potencjalnych nowych obserwatorów
  • sprzedawać (tworząc sklep na Instagramie i linkując w relacji produkty)
  • kierować obserwatorów na stronę WWW (dodając link jako tzw. “swipe up”)

Archiwum, czyli czy do stories można wrócić?

Czy można zobaczyć stories opublikowane kilka tygodni czy kilka miesięcy temu? Oczywiście! Aby odszukać archiwum stories wystarczy wejść na własny profil, rozwinąć menu po prawej stronie i wybrać “Archiwizuj”.

archiwumarchiwum relacji

Instagram udostępnia nawet “kalendarz relacji”, w którym sprawdzicie jakie stories opublikowaliście w konkretnym dniu.

archiwum-kalendarz

Jeszcze lepszą i ciekawszą funkcją wydaje się możliwość sprawdzenia w jakim miejscu na świecie opublikowaliście stories (oczywiście pod warunkiem, że w swoich stories oznaczacie lokalizację) – Instagram stworzy dla Was mapkę stories.

archiwum mapa

Wyróżnione insta stories

Co zrobić jeśli nie chcemy, by nasze stories zniknęły po 24 godzinach?

Oczywiście, można zapisać wybrane materiały w specjalnej sekcji “Wyróżnionych relacji”, która pojawia się na profilu bezpośrednio nad postami. Warto zapisywać tam istotne materiały, takie jak tutoriale, ciekawostki, kody rabatowe, ważne informacje.

wyróżnione

Każda wyróżniona relacja powinna mieć swoją unikatową okładkę – najlepiej prostą grafikę, która w klarowny sposób opisuje co znajduje się w środku. Okładki powinny być spójne z kolorystyką Twojego profilu (nie zapominajmy, że pojawią się bezpośrednio nad postami).

Relacje można zapisać jako “wyróżnione” zaraz po publikacji lub odszukując je w archiwum.

Jak zrobić ciekawe stories na Instagramie?

Mówi się “sky is the limit”, choć tutaj zdecydowanie “creativity is the limit” 🙂 – podczas tworzenia Instastories ogranicza Cię tylko Twoja własna kreatywność i… funkcje Instagrama, które jednak (na szczęście) są coraz bardziej rozbudowane. Piękne i unikatowe stories naprawdę możesz stworzyć wyłącznie przy pomocy narzędzi dostępnych w aplikacji.

Zacznijmy od początku, z czego warto korzystać?

    1. funkcje dostępne po lewej stronie

instastories kolumna po lewej

  • utwórz – kreator materiałów umożliwiający tworzenie relacji na cieniowanym lub jednolitym tle
  • boomerang
  • poziomowanie – dzięki tej funkcji kadr Twoich zdjęć i filmów może być idealnie prosty
  • layout – umożliwia stworzenie kolażu
  • superzoom – funkcja zawiera kilka dodatkowych efektów graficzno – dźwiękowych uwydatniających coś, co przedstawia Twoja relacja
  • bez użycia rąk – funkcja ułatwia nagrywanie filmów bezpośrednio na stories bez konieczność nieustannego trzymania przycisku nagrywania – jak sama nazwa wskazuje nie musisz używać rąk, by nagrać taki film
  1. funkcje dostępne w górnym panelu – pojawiają się już po nagraniu/dodaniu filmu lub zrobieniu/dodaniu zdjęcia

stories 3

  • zapisanie relacji – przycisk umożliwiający zapisanie relacji w galerii telefonu
  • przeciągany w górę link czyli tzw. swipe up – funkcja dostępna (jak na razie) dla kont obserwowanych przez więcej niż 10 tys. osób – w tej zakładce możesz dodać link i przekierować widzów bezpośrednio na daną stronę. Zakładka umożliwia również oznaczenie w stories partnera biznesowego czy udzielenie mu zgody na promowanie relacji.

swipe up

  • filtry – jeśli używasz określonego filtra nagrywając filmy i robiąc zdjęcia bezpośrednio na stories, lecz tym razem o tym zapomniałeś nic straconego! Filtry możesz również dodać już po zrobieniu zdjęcia lub nagraniu filmu.
  • naklejki (lokalizacja, wzmianka, hashtag, datek, gif, muzyka, godzina, ankieta, pytania, odliczanie, reakcja, quiz, temperatura, zdjęcie, emoji itp)

instastories 2

Warto zagłębić się zwłaszcza w sekcję “gif”, która zawiera mnóstwo materiałów interaktywnych, za pomocą lupki z łatwością wyszukasz te, które będą idealnie pasowały do tematyki Twojej relacji. Ten fakt możesz wykorzystać już w okresie Bożego Narodzenia:

gify - stories

Interesująca może okazać się także sekcja “muzyka” – to tutaj z łatwością dobierzesz muzykę, do publikowanego na stories filmu lub zdjęcia nie narażając się na ryzyko, że Instagram zablokuje relację z powodu wykorzystania popularnej muzyki w tle

  • pisaki – narzędzia umożliwiające rysowanie czy zmianę koloru całego pola relacji
  • kreator tekstu – to tutaj znajdziesz kilka różnych fontów, zmienisz kolor swojego napisu czy dodasz mu tło (by był bardziej widoczny na publikowanym zdjęciu)

Aplikacje do Instastories – czyli jak ułatwić sobie życie?

Rozwój instagrama wpływa również na rozwój narzędzi ułatwiających życie użytkownikom aplikacji. Dostępnych jest coraz więcej aplikacji, dzięki którym z łatwością zmontujesz ciekawy materiał video, dodasz muzykę do wcześniej nagranego filmu, stworzysz animację czy dodasz szablon do zdjęcia.

Poniżej przedstawiamy kilka z nich, którym naszym zdaniem warto się przyjrzeć. Jeśli pominęliśmy aplikację, którą lubisz i używasz, daj znać w komentarzach, chętnie ją sprawdzimy! 🙂

  1. Unfold – jedna z najpopularniejszych aplikacji, bardzo intuicyjna w obsłudze.

unfold

unfold 2

  1. Unfold zawiera 21 sekcji z szablonami (1 z nich jest darmowa, subskrybcję pozostałych możecie wykupić od 4,49 zł). Szablony charakteryzują się prostotą, minimalizmem, przewagą bieli i czerni (choć kolory możecie dowolnie zmieniać)

Bazując na darmowych szablonach będziecie w stanie stworzyć naprawdę sporo ciekawych grafik.

Bez dwóch zdań poza łatwością obsługi, zaletą jest również możliwość zapisania stworzonej grafiki w galerii urządzenia lub wysłania jej bezpośrednio do aplikacji Instagram (co pozwoli przyspieszyć publikację).

Źródło: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.moonlab.unfold&hl=pl&gl=US

  1. Mojo – podobnie jak Unfold, aplikacja zawiera zarówno płatne jak i darmowe szablony.

mojo

mojo 2

W Mojo znajdziesz mnóstwo ciekawych fontów i animowanych napisów, naklejek. Aplikacja daje również możliwość dodania do tworzonego stories (video lub zdjęć) muzykę.

Źródło: https://play.google.com/store/apps/details?id=video.mojo

  1. Canva – Canvy chyba nikomu nie musimy specjalnie przedstawiać, to kreator grafik i prezentacji, które wykorzystasz nie tylko w social mediach.

Grafiki można tworzyć zarówno na stronie, jak i w aplikacji Canva. Serwis oferuje bardzo rozbudowaną bazę szablonów Instastories, fontów, naklejek.

Jeśli darmowa baza nie spełni Twoich oczekiwań, dostępna jest również płatna subskrypcja.

canva

canva 2

Źródło: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.canva.editor

  1. Story Art

story art

story art 2

Story Art (podobnie jak poprzednie aplikacje) posiada wersję płatną i darmową. Aplikacja zawiera ponad 60 spójnych kolekcji, dzięki którym będziesz mógł stworzyć nie tylko materiały statyczne Instastories, ale również animowane, video czy okładki do relacji wyróżnionych.

Oprócz obszernej biblioteki materiałów, aplikacja pozwala również na stworzenie swoich własnych, dostosowanych do preferencji, szablonów.

Źródło: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ryzenrise.storyart

Co czyni stories bardziej atrakcyjnym?

  • materiały aktywizujące – mowa tutaj o wszystkich elementach, które umożliwiają odbiorcy aktywność, tj. ankieta, quiz, okienko z pytaniami
  • materiały przykuwające uwagę – stories powinno przykuwać uwagę, a każdy kafel powinien zachęcać do obejrzenia (nie pominięcia!) następnego. Do materiałów statycznych warto dodawać te dynamiczne (takie jak gify), które zatrzymują uwagę odbiorcy
  • przeniesienie do posta – za pomocą stories możemy w kreatywny sposób zachęcić użytkowników do sprawdzenia nowo dodanego posta, poniżej kilka przykładów:
  1. udostępnienie posta w relacji oraz dodanie CTA w postaci tekstu czy gif’u “TAP HERE”
  1. zagadkowy materiał – informujący o nowym poście, jednak niepokazujący jego zawartości, wzbudzający w odbiorcy ciekawość i chęć sprawdzenia nowej publikacji

Czas na działanie

Mamy nadzieję, że ten artykuł rozwiał Twoje wątpliwości czy warto poświęcać czas na tworzenie estetycznych i ładnych stories :). Teraz pora działać – wybierz ulubioną aplikację zewnętrzną lub eksperymentuj z narzędziami dostępnymi w aplikacji Instagram.

Jesteśmy pewni, że po krótkim czasie Twoi obserwatorzy zauważą różnicę i docenią Twój wysiłek włożony w stworzenie materiałów (sprawdzisz to w rosnących statystykach Instastories :)).

Powodzenia!

Specjalista Social Media Patrycja Kuklińska

Autor: Patrycja Kuklińska, Social Media Specialist w BrandBay.pl

Jest wielką fanką dobrego jedzenia, które na co dzień fotografuje. Dużo się przy tym uśmiecha, bo wychodzi z założenia, że z uśmiechem wszystko jest łatwiejsze. Oprócz pysznych sesji zajmuje się u nas tworzeniem contentu w social mediach.

4.3 / 5. Liczba głosów: 6

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *