10 wskazówek do prowadzenia komunikacji Twojej marki w social media
Wykorzystaj media społecznościowe w pełni
Nie chodzi o to, byś był obecny wszędzie, tylko tam, gdzie są Twoi klienci.
Najpierw powiedz – jaki jest Twój cel obecności w Internecie? I wykorzystaj do realizowania tych założeń odpowiednie platformy społecznościowe. Bądź we właściwym miejscu i czasie – pokaż się tam, gdzie przez najwięcej czasu są Twoi odbiorcy, a tym samym potencjalni klienci i interesariusze.
Tip #1
Stwórz persony
Tj. zbuduj profile osobowościowe swoich docelowych odbiorców. Zastanów się dokładnie kim jest Twój klient – kobietą czy mężczyzną? Ile ma lat, gdzie mieszka, jakie jest jego wykształcenie, ile zarabia, gdzie pracuje, co lubi robić, jakie są jego cele i wartości w życiu?
Później odpowiedz – gdzie w Internecie spędza czas? Czy na pewno ma konto na Facebooku, czy może na Linkedinie? Czy częściej dodaje Snapy niż zdjęcia na Insta, czy na odwrót?
Tip #2
Wsłuchaj się w ich potrzeby
Gdy przybliżysz sobie zainteresowania persony, jej role społeczne i codzienne zachowania – nie tylko w Internecie, będzie Ci łatwiej zrozumieć jej problemy – a gdy je zrozumiesz, Twój produkt bądź usługa będzie mogła je rozwiązać.
Tip #3
Sprawdź, co robią na Facebooku
Sprawdź statystki swojej grupy odbiorców oraz to, jak zachowują się jej członkowie na Facebooku – pomoże Ci w tym narzędzie Audience Insights. (www.facebook.com/ads/audience-insights)
Przykład:
Moim celem jest lokalna promocja darmowych badań wzroku dla seniorów w wieku 60-65+ oraz zwiększenie odwiedzin salonu stacjonarnego o 5% miesięcznie. Chcę sprawdzić w jakim stopniu moja grupa docelowa korzysta z Facebooka i jak konsumuje jego treści – czy moje działania w SM są w ogóle opłacalne?
Wydawać by się mogło, że seniorzy nie korzystają z portali społecznościowych i ciężko będzie nam nawiązać z nimi interakcję w SM. Starsze osoby mimo wszystko wykazują większe zainteresowanie medium telewizyjnym, niż internetowym, ale… spróbujmy:
Wg danych Audience Insights okazuje się, że wszystkich osób na FB w wieku 60-65+ w Polsce aktywnych jest ponad 900k miesięcznie. Zawęźmy to do lokalizacji, chcąc dotrzeć tylko do osób z Warszawy – przecież żaden senior nie przyjedzie z Gdańska do stolicy tylko na badania wzroku.
W naszym przypadku, grupa zmniejszyła się do 100-150k aktywnych, którzy zostali dopasowani do konkretnych kategorii:
Prościej: widzisz to, czym interesuje się Twoja grupa, czyli osoby w wieku 60-65+ mieszkający w Warszawie. Masz także możliwość zawężenia tych osób po konkretnych zainteresowaniach, wykształceniu, stanowisku zawodowym, urządzeniu, z jakiego korzystają itd.
Dzięki uzyskaniu takich danych, możesz dostać naprawdę wartościowe informacje o tym, kim właściwie są Twoi odbiorcy. Audience Insights to skarbnica wiedzy i danych o grupie docelowej, dlatego błędem będzie, jeśli nie wykorzystasz w swoich działaniach tego narzędzia.
Tip #4
Personalizuj komunikaty
Niech Twoje hasło reklamowe dotyczy odbiorcy i jego stylu życia. Dobierz komunikat odpowiedni do wyznawanych wartości przez Twojego klienta.
Kierujesz reklamę do rodzica? Skup się na tym, by podkreślić korzyści produktu/usługi dla mamy i taty. Zupełnie inne dobro z Twojego produktu wyniesie 18-latek, a inne 40-latek, prawda? Podkreślaj te korzyści w komunikatach do konkretnych grup docelowych!
Pisz chwytliwie i miej pomysł na treść – nie działaj bez planu i strategii.
Tip #5
Uzupełnij swój profil i zadbaj o estetykę
Dbaj o spójność w swoich działaniach – niech każda rubryka Twojego profilu będzie uzupełniona (niektórzy zapominają o niedawno wprowadzonej zakładce „Our Story” na FB po prawej stronie profilu – jeśli jeszcze jej nie uzupełniłeś, na co czekasz? To przecież wizytówka firmy). Daj się poznać – niech odwiedzający Twoje kanały na pierwszy rzut oka wiedzą, czym zajmuje się firma, zamiast szukać w internecie (uwierz mi – wtedy odpuszczą).
Staraj się, by zaistniała synergia między Twoimi działaniami w social media na wszystkich kanałach, ale pamiętaj o dopasowaniu treści do konkretnego medium. Rób to spójnie – niech identyfikacja wizualna wszędzie będzie podobna, a dodawane zdjęcia i grafiki w jak najlepszej jakości. Dbaj o estetykę profilu, bo ludzie lubią ładne rzeczy.
Tip #6
Bądź dostępny
O co właściwie chodzi?
Magazyn Forbes pisze, że social customer care is the new marketing. Każdy z nas spotkał się kiedyś z nieprzyjemną obsługą – prawdopodobnie także prędko nie wróciłeś do danego miejsca, a zła opinia o sklepie lub firmie pozostała. Wniosek: zadbaj o swoich użytkowników na profilach społecznościowych tak, jak sam chciałbyś zostać potraktowany w sklepie stacjonarnym!
Użytkownicy chcą dziś mieć kontakt z marką wtedy, kiedy potrzebują. Chcą kupować, kiedy potrzebują, chcą dostawać odpowiedzi na swoje pytania tu i teraz. Musisz im to umożliwić! Niekoniecznie będąc online 24/h, ale bardzo dobrą praktyką jest konfiguracja live-chatu na swojej stronie WWW albo automatycznej odpowiedzi na Messengerze. Przykładowo, użytkownik będzie bardziej zadowolony z odpowiedzi “Cześć, niestety aktualnie nie ma nas w pracy, ale jak tylko wrócimy, to odpowiemy na Twoje pytania, a tymczasem życzymy Ci miłego dnia :)”, niż z żadnej.
Mimo Twojej nieobecności, staraj się odpowiadać na zapytania użytkowników jak najszybciej, reagować na każdą wzmiankę marki w sieci i po prostu być dostępnym.
Zadbaj także o to, by strona internetowa Twojej firmy była przejrzysta, intuicyjna, łatwa w obsłudze, a także responsywna. Korzystający z mobile szybko uciekają, jeśli strona ładuje się dłużej niż kilka sekund.
Tip #7
Reaguj na kryzysy, wynagradzaj błędy
Nawet jedna nieprzyjemna opinia na Twoich profilach może przerodzić się w większy kryzys, co tym samym sprawi, że użytkownicy zrażą się do marki, szczególnie, jeśli Twoje przedsiębiorstwo jest małe. Przyznawaj się do błędów i przepraszaj, a dodatkowo – wynagradzaj je.
Przykład:
Wysłana paczka nie dotarła do odbiorcy na czas? Wyślij mu mały gratis. Podaruj kupon rabatowy na następny zakup. Jeśli działasz w innej branży niż e-commerce, możesz po prostu wysłać miłego e-maila z przeprosinami i pozdrowieniami. To się ceni. 🙂
Tip #8
Nie stawiaj na lajki
Sam Facebook mówi, że polubienia fanpage nie są już ważne. Kierując reklamę na cel “polubienia strony”, trafisz do osób, które ‘lubią sobie polubić stronę”, ale te osoby niekoniecznie będą Twoimi klientami! Stawiaj na osoby rzeczywiście zainteresowane produktami – zwiększaj świadomość i rozpoznawalność swojej marki. O wiele lepszym i bardziej wartościowym celem reklamowym kampania oparta na zwiększeniu ruchu w witrynie internetowej lub liczbie kliknięć reklamy i uzyskaniu dużego zasięgu, niż same polubienia fanpage. Traktuj kampanię na polubienia strony jako jeden z mniejszych elementów swojej kampanii, ale nie jako główny cel!
Tip #9
Buduj społeczność zaangażowanych osób
Angażuj swoich fanów – odpowiadaj na ich komentarze, wiadomości i zachęcaj do dalszych dyskusji. Twórz zamknięte grupy tematyczne – społeczność osób zainteresowanych tematem skupiającym się wokół Twojej branży. Grupy to naprawdę przydatne narzędzie do tworzenia prawdziwie zaangażowanej społeczności, które powoli dążą do zastąpienia forów internetowych. Dawaj uczestnikom profity z członkostwa – niech dowiedzą się jako pierwsi o nowościach, promocjach, rabatach, konkursach… Ważne jest, by fani Twojej marki mieli rzeczywiste poczucie wpływu na rozwój marki – pytaj swoich odbiorców co ich interesuje, jakie treści najchętniej czytają – a po uzyskaniu odpowiedzi – daj im to, czego chcą! Przydatnym narzędziem do takiego typu pytań mogą być na przykład ankiety.
Tip #10
Wykorzystaj siłę influencerów
Jeśli nie masz budżetu na większych influencerów, wykorzystaj możliwość współpracy barterowej – niektórzy mikroinfluencerzy chętnie wypromują produkt za to, że po prostu go dostaną. Jeśli wybierzesz influencera, który wyznaje wartości zbliżone do wartości Twojej marki, trafisz także do osób, do które rzeczywiście utożsamiają się ze stylem życie danego blogera! Mikro-blogerzy są ze swoimi fanami w bliskiej relacji – odpowiadają na ich komentarze, rozmawiają i słuchają.
W czasie, w którym praktycznie w każdym miejscu jesteśmy atakowani reklamami – influencerzy wciąż potrafią pozostać w tym autentyczni i w nienachalny sposób wypromować Twoją markę. Dzięki takiej współpracy, staniesz się wiarygodny w oczach odbiorców.
Staraj się unikać tych blogerów, którzy reklamują produkty masowo – to całkowicie zmniejsza autentyczność tych marek.
To tylko kilka ze wskazówek, które pomogą Ci zacząć w social media. 🙂 Pamiętaj, że prowadzenie social media w dużej mierze opiera się na strategii marketingowej i jest tylko jedną z jej ułamków. Jeśli jednak nie potrafisz jej wykonać, zgłoś się do nas, a my zajmiemy się tym za Ciebie!