Breadcrumbs – czym są i dlaczego są ważne dla SEO?
Okruszki chleba, czyli inaczej ‘breadcrumbs’, to jeden z elementów nawigacji na stronie internetowej.
Okruszki to hiperłącza – linki wewnętrzne (zazwyczaj znajdujące się u góry strony), które z jednej strony pozwalają użytkownikowi odnaleźć się na stronie, a z drugiej przejść do dowolnej strony znajdującej się w ścieżce nawigacyjnej stworzonej z tychże okruszków.
Okruszki nawigacyjne mogą przyjmować trzy typy na podstawie których stworzone mogą zostać ścieżki nawigacyjne:
- okruszki zapisu ścieżki przebytej przez użytkownika,
- okruszki związane z atrybutami dotyczącymi strony,
- okruszki związane z lokalizacją podstrony w hierarchii całej witryny.
Co to jest nawigacja okruszkowa?
Nawigacja okruszkowa to nawigacja stworzona przy pomocy „okruszków chleba’.
Najrzadziej stosowaną formą ścieżki nawigacyjnej (i najmniej przydatną z punktu widzenia SEO) jest zapis ścieżki przebytej przez użytkownika na stronie (niczym okruszki chleba wskazujące ścieżkę Jasiowi i Małgosi).
Najczęściej stosowaną formą ścieżki nawigacyjnej (i najbardziej przydatną z punktu widzenia SEO) jest informacja o pozycji strony w hierarchii witryny.
Przykładowo, w sklepie internetowym, który sprzedaje ‘latptopy dla graczy z kartami graficznymi NVIDIA GeForce GTX 1080’ nawigacja okruszkowa może wyglądać następująco:
komputery > laptopy > laptopy dla graczy > laptopy dla graczy z kartą NVIDIA GeForce GTX
kategoria główna > podkategoria 1 > podkategoria 1 podkategorii 1 > etc. > wyszukiwany produkt
Przy takiej ścieżce nawigacyjnej użytkownik może skoczyć dzięki okruszkom do wyższych kategorii – stron znajdujących się wyżej w strukturze witryny, takich jak laptopy dla graczy czy komputery.
Dlaczego okruszki chleba są ważne dla SEO (optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek)?
Przede wszystkim dlatego, że Google w swoim przewodniku do optymalizacji stron zaleca stosowanie menu nawigacyjnego, które pozwala użytkownikom na powrót do poprzedniej sekcji lub strony znajdującej się wyżej w strukturze witryny (https://support.google.com/webmasters/answer/7451184?hl=pl).
Okruszki mogą być słowami kluczowymi zazwyczaj wyszukiwanymi przez użytkowników, dzięki czemu mogą wspomagać tradycyjny content marketing. Połączenie okruszków w jednym ciągu może pomóc w stworzeniu mapy najważniejszych danych znajdujących się na stronie oraz powiązań pomiędzy różnymi słowami kluczowymi.
Możemy połączyć okruszki z danymi uporządkowanymi co dodatkowo pomoże robotom Google zrozumieć jakie kategorie informacji znajdują się na naszej stronie i lepiej dopasowywać informacje ze strony do zapytań w wyszukiwarce, co może przełożyć się na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.
Ponadto, breadcrumbs pomagają w linkowaniu wewnętrznym, które jest jednym z istotnych elementów wpływającym na pozycję wyszukiwania poszczególnych podstron.
Dodatkowe informacje
Więcej na temat menu nawigacyjnego, przykładów i wytycznych jego stosowania znajdziemy na stronie Google dla deweloperów.
https://developers.google.com/search/docs/data-types/breadcrumb
Po wdrożeniu Breadcrumbs na stronie www, można szybko sprawdzić poprawność kodu w https://search.google.com/structured-data/testing-tool
Także na blogu się to przydaje, przy tworzeniu kategorii 🙂