fbpx

Audyt AdWords (Google Ads) | Analiza konta i kampanii

 

audyt adwords google ads

Kampanie reklamowe Google AdWords (Google Ads) mogą być prowadzone dobrze lub źle. Konta optymalizowane w sposób poprawny niejednokrotnie nie wykorzystują w pełni potencjału systemu reklamowego Google. Jak sprawdzić czy Twoje konto należy do tych poprawnie optymalizowanych? Skąd wiedzieć czy wykorzystuje pełny zakres funkcjonalności? Wykonaj audyt konta AdWords (Google Ads) i zwiększ możliwości promowania swojego biznesu!

Zarówno konta prowadzone samodzielnie jak i przez agencje marketingowe, mogą zawierać błędy lub nie wykorzystywać wszystkich rozwiązań dostępnych w Google AdWords (Google Ads). Poprawnie wykonany audyt kampanii AdWords (Google Ads) pozwala sprawdzić czy specjalista lub agencja, z którą współpracujesz, wywiązuje się ze swoich obowiązków. Jeśli prowadzisz kampanie samodzielnie, dzięki audytowi uzyskasz cenne wskazówki niezbędne do wprowadzenia dobrych zmian na koncie.

Bezpłatny audyt – czy to ma sens?

Ilość wskazówek i ich jakość uzależniona będzie od stopnia zaawansowania przeprowadzonego audytu konta Google AdWords (Google Ads). Oferowane bezpłatne audyty w większości wykonywane są przez automaty. Należy mieć świadomość, że audyty takie nie będą zawierać szczegółowych informacji. Zazwyczaj oceniają jedynie podstawowe ustawienia kampanii opierając się na uśrednionych danych. Pomimo braku indywidualnego podejścia do konta, audyt taki sprawdzi się jako wstęp do wprowadzania niezbędnych zmian na koncie.

Cześć agencji SEM i specjalistów Google przeprowadza także bezpłatne ręczne, indywidualne audyty kampanii. Taki przegląd Google AdWords (Google Ads) ukazuje bardziej szczegółowo błędy czy braki na koncie. W raporcie podsumowującym audyt znajdują się opisy mocnych i słabych stron konta. Często zawiera on również proponowane bazowe rozwiązania dla prowadzonych działań optymalizacyjnych. W większości tego typu audytów wnioski tworzone są na podstawie nie tylko danych pochodzących z Google Ads, ale także z Google Analytics. Ogromną zaletą tego typu przeglądu i oceny konta jest fakt, że jest on wykonywany osobiście przez specjalistę Google AdWords (Google Ads), co przyczynia się do przyjrzenia się kampaniom w sposób zindywidualizowany.

Co powinien zawierać audyt Google Ads (AdWords)?

Zlecając wykonanie audytu dobrze wiedzieć, jakiego typu dane powinien on zawierać. Do najczęściej analizowanych i ocenianych aspektów konta Google Ads (AdWords) należą:

  • główne ustawienia konta (typy kampanii, strategie ustalania stawek, wybrane cele, lokalizacja i język, budżety),
  • struktura konta (przejrzystość i czytelność rozbicia konta na kampanie, a kampanie na grupy reklam),
  • słowa kluczowe (technika dobierania słów kluczowych, dopasowania słów kluczowych, wynik jakości, wykluczenia),
  • reklamy (ilości reklam, struktury reklam, treści reklam, rozszerzenia reklam, strony docelowe),
  • konfiguracja konwersji (analiza typów konwersji i celów kampanii),
  • stan połączeń z innymi usługami (Google Analytics, Google Merchant Center, itd.).

Jak przeprowadzić analizę konta?

Kontrolę konta Google Ads można przeprowadzić także samodzielnie. Jednak taki audyt AdWords (Google Ads) nigdy nie będzie na tyle wiarygodny i obiektywny, co wykonany przez niezależnego specjalistę.

Przy podejmowaniu samodzielnej próby wykonania audytu warto wiedzieć w jaki sposób analizować kontrolowane obszary i gdzie odnaleźć konkretne ustawienia, a także mieć rozeznanie w tym, jakie ustawienia są poprawne, aby móc odnieść się do nich z obecnym stanem konfiguracji konta. To co powinno zostać skontrolowane priorytetowo to:

Główne ustawienia konta

  • typy kampanii – powinny one być dostosowane do celu działań reklamowych. Jeśli chcesz, aby reklama byłą odpowiedzią na potrzebę użytkownika w czasie rzeczywistym, zdecyduj się na reklamy w sieci wyszukiwania. Jeśli ze swoim komunikatem chcesz dotrzeć do szerszego grona odbiorców, zależy Ci na zwiększaniu zasięgu i świadomości Twojej marki – wybierz sieć reklamową lub reklamę w YouTube. Zajmujesz się e-commercem? Korzystaj z reklam produktowych.
  • strategie ustalania stawek – w zależności od ilości danych na koncie, a także celu prowadzonych działań reklamowych, należy wybrać odpowiednie strategie ustalania stawek. I tak na przykład, jeśli zależy Ci na zdobywaniu konkretnych konwersji wykorzystaj maksymalizację liczby konwersji. Jeśli chcesz zwiększać ruch na stronie skorzystaj z maksymalizacji liczby kliknięć. Chcesz budować świadomość swojej marki? Skup się na wyświetleniach i wypróbuj strategię docelowego udziału w wyświetleniach.
  • lokalizacja i język – określ zasięg prowadzonych kampanii z rozbiciem na kampanie szerokozasięgowe lub lokalne. Zastanów się jakim językiem mogą posługiwać się Twoi potencjalni klienci. W jakim języku będą wpisywać hasła w wyszukiwarce Google lub z jakiej wersji językowej oprogramowania komputerowego mogą korzystać.

Struktura konta

  • przejrzystość i czytelność struktury – istotne jest, aby w strukturze konta odpowiednio zostały wyodrębnione kampanie brandowe, sprzedażowe i zasięgowe. Kampanie i ich grupy reklam powinny także odzwierciedlać strukturę witryny internetowej. Ważne jest również, aby nazewnictwo kampanii i grup reklam ułatwiało poruszanie się po koncie.

Słowa kluczowe

  • technika dobierania słów kluczowych – dzięki odpowiedniej technice dobierania słów kluczowych i tworzenia poprawnej struktury konta, teksty reklam i strony docelowe stają się konkretną odpowiedzią na zapytania użytkowników. Wpływa to na bardzo wysoki wynik jakości słów kluczowych, a to z kolei na ranking reklam i ich pozycję w wynikach wyszukiwania w Google. Skontrolować należy więc, czy słowa kluczowe zostały odpowiednio dobrane, uporządkowane i czy zostały poprawnie pogrupowane.
  • dopasowania słów kluczowych – dzięki analizie wyszukiwań użytkowników i ich przypisaniu do wprowadzonych na koncie słów kluczowych, jesteśmy w stanie zweryfikować poprawność wprowadzonych dopasowań. I tak na przykład, bardzo często okazuje się, że stosowanie zbyt ogólnych dopasowań prowadzi do problemu przypadkowości w zakresie pozyskiwanych wyświetleń i kliknięć w reklamę.
  • wynik jakości – w przypadku słów kluczowych wskaźnik ten przyjmuje wartości w skali od 1 do 10. Ma on znaczący wpływ na stawki CPC dla słów kluczowych. Ważne jest monitorowanie i odfiltrowywanie słów o niskich wynikach jakości i wprowadzania alternatywnych słów kluczowych. Niezalecane jest, aby na koncie znajdowały się słowa kluczowe o wyniku jakości niższym niż 4/10.
  • wykluczenia – regularne kontrolowanie raportu wyszukań i bieżące wykluczanie niechcianych zapytań pozwala lepiej zarządzać budżetem reklamowym i wpływa bezpośrednio na jego efektywność. W trakcie audytu analizie powinno zostać poddane to, czy raport wyszukań jest monitorowany i czy wykluczenia są dodawane systematycznie.

Reklamy

  • ilość reklam – zaleca się, aby w jednej grupie reklam w sieci wyszukiwania znajdowały się minimum dwie rozszerzone reklamy tekstowe i reklama elastyczna. W przypadku reklam w sieci reklamowej grupa reklam zawierać powinna przynajmniej dwie wersje graficznych zestawów reklamowych, z czego każda powinna różnić się naniesionym copy tekstem i wezwaniem do działania.
    Taka ilość reklam przyczynia się do wyższego rankingu reklam i pozwala na testowanie tekstów reklam i dalsze ich opracowywanie w celu osiągnięcia jak najwyższego KPI.
  • struktura i treści reklam – istotne jest, aby wykorzystywać pełen potencjał struktury reklam Google Ads. Dlatego też rozszerzone reklamy tekstowe powinny zawierać trzy nagłówki i dwie linie tekstu reklamowego. Treści zarówno reklam tekstowych jak i graficznych muszą być zgodne z wymaganiami redakcyjnymi Google, a ich komunikat reklamowy należy odpowiednio skonstruować pod daną grupę odbiorców. Teksty reklamowe powinny odzwierciedlać wyszukiwania użytkowników przedstawiając cechy wyszukiwanego produktu lub usługi. W trakcie audytu kontrolujemy także czy zawierają odpowiednie wezwanie do działania, które finalnie mają zmobilizować do kliknięcia w reklamę.
  • rozszerzenia reklam – każda grupa reklam powinna zawierać możliwie jak najwięcej rozszerzeń. Jest to jeden z elementów, który jest brany pod uwagę przy obliczaniu rankingu reklamy. Dlatego tak istotne jest, aby w trakcie analizy kampanii Google Ads skontrolować, czy kampania wykorzystuje wszystkie możliwe rozszerzenia, które pasują do danej usługi bądź produktu.
  • strony docelowe – końcowy URL reklam powinien przekierować użytkownika do miejsca, w którym znajdzie to, czego szukał. W trakcie audytu konta Google AdWords (Ads) musimy sprawdzić zatem, czy wprowadzone langing page zawierają treści, które obiecaliśmy potencjalnemu klientowi w przekazie reklamowym.

Konfiguracja konwersji

  • analiza typów konwersji – w zależności od rodzaju prowadzonej działalności oraz celów działań reklamowych, kampanie mogą być optymalizowane pod różnym kątem. Dlatego przeanalizować należy czy na koncie zostały poprawnie ustawione cele konwersji, a także mikrokonwersje. Jeśli zajmujesz się sprzedażą online to najważniejszym celem linków sponsorowanych będzie dla Ciebie dokonanie transakcji przez klienta i taki typ konwersji powinien zostać zaimportowany do Google Ads. Jeśli prowadzisz typ biznesu usługowego to dążyć będziesz do uzyskania jak największej liczby kontaktów do potencjalnych klientów. W takiej sytuacji działaniem powodującym konwersję będzie na przykład wysłanie uzupełnionego formularza kontaktowego lub połączenie telefoniczne z Twoim biurem obsługi klienta.

Zbadać należy także czy dane zbierane są w sposób poprawny (czy są poprawnie zaimportowane do systemu Google Ads lub czy zostały poprawnie skonfigurowane w trakcie tworzenia działań powodujących konwersję w witrynie za pomocą fragmentu kodu).

Stan połączeń z innymi usługami

  • Google Analytics – interpretacja kampanii reklamowych odbywa się nie tylko na samej platformie Google Ads. Podstawowym narzędziem, które dostarcza niezbędnych informacji do analizowania prowadzonych kampanii Google Ads jest Google Analytics. W trakcie audytu to właśnie od skontrolowania poprawnego połączenia z tym narzędziem należy rozpocząć. Sprawdzamy opcje importu danych, autotagowanie kampanii, stan zbierania danych pod remarketing. Przyglądamy się także czy sam kod śledzący Google Analytics został poprawnie zaimplementowany do witryny.
  • inne usługi – monitorujemy również stan połączeń z innymi usługami, niezbędnymi w zależności od zakresu prowadzonych działań (np. Google Merchant Center, YouTube, Google Search Console).

Czy warto zlecać audyt kampanii Google Adwords (Google Ads) agencji?

Audyt Google AdWords (Ads) to usługa, dzięki której poznasz mocne i słabe strony swojego konta i prowadzonych działań optymalizacyjnych. Zlecając jego wykonanie wyspecjalizowanej agencji, która posiada status Partnera Google, możesz być pewny, że przegląd konta zostanie wykonany w sposób profesjonalny. Innym ważnym aspektem jest fakt, że audyt zostanie wykonany przez specjalistę, który nie zajmuje się optymalizacją danego konta na co dzień. Dzięki temu jest on w stanie spojrzeć na konto Google w sposób obiektywny, a rzetelnie wyznaczone obszary i kierunki zmian pozwolą bardziej efektywnie zarządzać kampaniami Google Ads.

Chcesz sprawdzić jak ocenione zostałoby Twoje konto Google AdWords (Google Ads)? A może chciałbyś skontrolować czy osoby nim zarządzające wykorzystują pełen potencjał tego systemu reklamowego? Skontaktuj się z nami! Nasze bezpłatne audyty kampanii Google AdWords (Google Ads) wykonywane są w sposób indywidualny przez certyfikowanych Specjalistów Google!

 

Autor: Karolina Lewicka, PPC Specialist w BrandBay.pl

Certyfikowana specjalistka Google Ads i Google Analytics. Na co dzień zajmująca się wdrażaniem nowych funkcjonalności Google Ads, optymalizowaniem kampanii, a także rekomendowaniem odpowiednich kierunków rozwoju dla klientów. W centrum jej zainteresowań znajdują się także analiza i wykorzystanie danych.

5 / 5. Liczba głosów: 1

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *