Jak porównać zapytania brandowe do notbrandowych w Google Search Console?
Od końca października 2011 roku Google zaostrzyło przepisy prywatności dla użytkowników wyszukiwarki. Chronione są dane zalogowanych użytkowników, korzystających z wyszukiwarki w jakimkolwiek produkcie Google. Zamiast słów kluczowych w Google Analytics, w raporcie słów kluczowych pojawiło się oznaczenie „not provided”, które funkcjonuje aż do dziś. Nieco więcej danych zdradzić może Google Search Console, gdzie po zalogowaniu i przejściu w opcję Ruch związany z wyszukiwaniem → Analityka wyszukiwania, zetkniemy się z wykresem przedstawiającym liczbę wejść na naszą witrynę. Nie są to pełne dane, jednak wystarczające, aby monitorować stosunek zapytań brandowych do notbrandowych i ocenić jakiego typu użytkownicy (znający już nas/nowi) trafiają na naszą stronę oraz w jakich odbywa się to proporcjach.
Z pomocą przychodzi bezpłatny dodatek do Google Chrome Search Analytics for Sheets który umożliwia wywoływanie i tworzenie kopii zapasowych danych Analityki wyszukiwania w Google Search Console bezpośrednio w Arkuszach kalkulacyjnych Google.
Aby obliczyć stosunek brandu do notbrandu, po zainstalowaniu wybieramy stronę podłączoną do naszego konta Google Search Console. W kolejnym kroku należy określić zakres czasu (pamiętajmy, że mamy do dyspozycji maksymalnie ostatnie 90 dni), w sekcji Grupowania wybrać Query (Zapytania), a w sekcji Filtrowania – w zależności czy chcemy wygenerować zapytania brandowe czy notbrandowe – Contains/notContains (Zawiera/nieZawiera) podając nazwę/części brandu. Każda marka będzie miała inną jednak dla marki Brand Bay będzie to poniższy przykład.
W dniu publikacji tego artykułu nie ma możliwości używania “OR” (LUB) pomiędzy filtrami, ale jak informuje deweloper będzie to miało miejsce w przyszłości.
Następnie według reguł w arkuszy kalkulacyjnym należy sumować ilość kliknięć, wyświetleń, zamienić na procenty i porównać.
Cennym źródłem informacji dla nas mogą być zapytania notbrandowe, ponieważ analizując frazy kluczowe możemy wśród nich znaleźć te, pod które warto byłoby zoptymalizować nasze landingpages. Search Analytics for Sheets posiada jeszcze wiele innych użytecznych opcji, które warte są poznania i analizy.