fbpx

Pozycjonowanie w Google Maps – czyli co optymalizować na wizytówce Google Moja Firma?

pozycjonowanie w google maps

Pozycja przy wyszukiwaniu na mapach Google jest ważna zarówno dla lokalnych biznesów jak i dla firm, które nie są przywiązane do miejsca, ponieważ często wizytówki firm pojawiają się nad wynikami organicznymi i wiele osób szuka firm właśnie przez mapy Google. Pozycja na mapach pomaga też przy wyszukiwaniu głosowym jeżeli ktoś prosi asystenta głosowego: „znajdź sklep / restaurację / firmę usługową / etc. w mojej okolicy”.

 

Na pozycję w Google Maps wpływa kilka czynników, z których najważniejsze wydają się:

  • dopasowanie słów kluczowych z wyszukiwania do danych ze strony www (optymalizacja naszej strony www),
  • lokalizacja: bliskość firmy od miejsca, z którego ktoś wyszukuje informacji,
  • wizytówka Google Moja Firma (i tym zajmujemy się głównie w tym artykule),
  • cytacje,
  • backlinki.

 

W tym artykule opisana zostanie przede wszystkim optymalizacja wizytówki google moja firma. Prawidłowo wypełniona wizytówka jest bowiem kluczowa dla uzyskiwania wysokich pozycji w mapach google.

 

Optymalizacja wizytówki Google Moja Firma

 

Pierwszym krokiem przy rozpoczęciu pracy z Google Moja Firma będzie sprawdzenie czy nasza firma nie ma już założonej wizytówki.

Aby sprawdzić czy nasza wizytówka istnieje wpisujemy w wyszukiwarkę nazwę swojej działalności (czasami konieczne będzie dodanie miasta). Wizytówka powinna pojawić się po prawej stronie wyników wyszukiwania.

Jeżeli widzimy wizytówkę swojej firmy, możemy zgłosić do Google, że to nasza firma. Jeżeli wizytówki nie ma, możemy ją założyć. Więcej na temat zakładanie wizytówki znajdziesz w naszym artykule – Wizytówka Google Moja Firma – krok po kroku. Gdzie i jak założyć? Jak i co edytować? Ile kosztuje?

 

Uzupełniamy wszystkie pozycje wizytówki

 

Pozycjonowanie w mapach Google zaczynamy od uzupełnienia w wizytówce wszelkich możliwych informacji i dodanie  odpowiednich zdjęć i filmów. Już dzięki temu, że uzupełnimy wizytówkę w całości mamy szansę zwiększyć widoczność naszego profilu na mapach google.

Powinniśmy zadbać o to, aby informacje, które umieścimy w wizytówce były w miarę stałe (zwłaszcza kategoria, adres fizyczny, adres www), gdyż wiek wizytówki ma znaczenie, a zmiana adresu fizycznego, www lub kategorii może wiązać się ze zresetowaniem naszej historii.

 

Wybieramy kategorię z listy kategorii Google

 

Wybór dobrej kategorii usług, które świadczymy jest bardzo ważny. Przed wyborem kategorii możemy sprawdzić w jakich kategoriach pojawia się nasza bezpośrednia konkurencja po wpisaniu słowa kluczowego, którego spodziewamy się od klientów i wybrać tę samą kategorię.

Oprócz dodania głównej kategorii działalności i możemy też uzupełnić kategorie dodatkowe jeżeli uważamy, że podpadamy pod kilka kategorii.

 

Optymalizujemy nazwę firmy (Name)

 

Eksperci twierdzą, że jeżeli w nazwie firmy znajdzie się słowo kluczowe z kategorii, to będziemy wyżej w wynikach wyszukiwania, niemniej jednak możemy wyglądać na spamerów.   Musimy więc zadbać o to, aby nazwa naszej firmy w połączeniu ze słowem kluczowym była sensowna.

Uwaga! Nazwa, której tu użyjemy to nazwa, której będziemy musieli używać w innych miejscach, tak aby cała nasza obecność w sieci była spójna, bo to jest kluczowe dla pozycji.

 

Optymalizujemy adres (Address)

 

Uwaga! Wpisując adres firmy musimy pamiętać, aby adres ten był zgodny we wszelkich innych miejscach w internecie.

Pozycjonowanie lokalne ważne jest przede wszystkim dla lokalnych biznesów, jednak nawet jeśli prowadzimy ponadlokalny biznes warto pamiętać o tym, że czasami gdy użytkownicy przy wyszukiwaniu wpisują jedynie miasto, pojawiają się firmy z centrum miasta, dlatego jeśli to możliwe i nie zaburzy funkcjonowania firmy można próbować wynająć biuro (nawet wirtualne) w centrum lub blisko centrum (np. gdy prowadzimy biznes nie związany z miejscem: usługi szkoleniowe, usługi fotograficzne, wideo, organizacja wesel, etc.).

Pamiętajmy jednak też, że Google pokazuje na wizytówce obraz okolicy z Google Maps, więc jeżeli nasza lokalizacja nie wygląda najlepiej, to możemy tym zaszkodzić współczynnikowi konwersji .

 

Przy wpisywaniu adresu możemy dodać różne regiony, w których prowadzimy działalność.

 

Zaznaczanie w wizytówce informacji o tym, że dostarczamy produkty i usługi do klientów.

 

Różni eksperci wskazują na wątpliwości co do tego jak należy postąpić i co się stanie gdy to zaznaczymy, odznaczymy i ukryjemy adres przed użytkownikami (gdy np. projektujemy strony www, jesteśmy fotografami ślubnymi i tak naprawdę nikt nas nie odwiedza).

Generalnie lepiej jest podać i ujawnić adres firmy, gdyż może nam to zapewnić Trzeba pokombinować samemu. Podobno Google zaczyna rozumieć, że nie wszyscy muszą, ale wciąż to ważna informacja rankingowa.

 

Optymalizujemy numer telefonu (Phone)

 

Uwaga! Numer telefonu, obok nazwy i adresu, jest trzecim z kluczowych elementów (NAP) wymagających zgodności w całej sieci www, tak aby nasze pozycjonowanie w google maps było skuteczne.

 

Dodajemy godziny otwarcia

 

Dodajemy godziny otwarcia dla każdego dnia pracującego w naszej firmie.

 

Dodajemy adres strony www

 

Oprócz naszego głównego adresu strony internetowej możemy też dodać dodatkowe adresy na których znajduje się np. nasze menu, strona z rezerwacjami, etc.

 

Dodajemy atrybuty

 

Możemy dodać tutaj np. informację o tym, że nasze miejsce jest przyjazne dla wózków inwalidzkich.

Warto też sprawdzać cyklicznie czy użytkownicy nie dodali nam atrybutów i weryfikować je.

 

Dodajemy opis firmy

 

W opisie firmy dodajemy główną kategorię, dodajemy też miejsce w którym pracujemy (miasto, dzielnica, ulica), np. „najlepsza knajpka na Placu Zbawiciela”.

Pomóc może gdy wpiszemy słowa kluczowe, kategorię i lokalizację kilka razy, ale tak, żeby nie wyglądało to sztucznie (jak spamowanie), gdyż wtedy możemy dostać karę od Google i bardziej sobie zaszkodzić niż pomóc.

 

Dodajemy zdjęcia i wideo

 

Ważne jest aby dodać zdjęcia we wszystkich wskazanych kategoriach (w zależności od rodzaju działalności kategorie mogą się różnić): identyfikacja, logo, zdjęcie profilowe, główne, widok wnętrza, widok z zewnątrz, produkt, usługa, zespół, etc.

Powinniśmy zadbać o:

  • spójną wielkość zdjęć,
  • spójne nazwy zdjęć (dobrą praktyką jest stworzenie nazwy: słowo kluczowe-miasto-region-co-jest-na-zdjęciu, używamy myślników zamiast podkreślników),
  • dodanie / usunięcie metadanych (tu najważniejsze wydaje się geotagowanie zdjęć, niektórzy eksperci twierdzą, że pomóc może dodanie do metadanych wszystkich zdjęć naszej lokalizacji. Można tego dokonać przykładowo na stronie: https://www.geoimgr.com/).

 

Dodajemy produkty / usługi

 

Dodajemy tyle produktów i usług ile jesteśmy w stanie z opisami, zaczynając od głównych produktów / usług, które chcemy promować.

 

Dodajemy posty

 

Do wizytówki w mapach możemy też dodać posty z naszymi świeżymi ofertami i promocjami. Takie posty są czasowe i są widoczne przez tydzień od dodania.

 

Staramy się uzyskać jak najwięcej recenzji i odpowiadamy na recenzje

 

Opinie klientów pomagają w tym, aby znaleźć się wyżej. Im więcej recenzji tym lepiej.

Pozytywne opinie pomagają też w zwiększaniu konwersji (tym, aby być klikniętym, a nie tylko dostrzeżonym).

Możemy więc prosić o recenzje klientów – możemy dawać zniżki, promocje, podziękowania klientom, którzy nas zrecenzują.

Ważne jest też odpowiadanie na recenzje klientów.

 

Dodajemy się do katalogów z lokalnymi usługami

 

Dla pozycji w mapach google ważna jest liczba linków – informacji w lokalnych katalogach usług (np. internetowa ksiażka telefoniczna, yelp, Facebook, YellowPages, etc.) + spójne: adres, nazwa, telefon we wszystkich katalogach, do których się dodajemy.

Dowiedz się więcej o link buildingu.

 

Usuwamy duplikaty wizytówek

 

Jeżeli zauważymy, że nasza firma ma kilka wizytówek powinniśmy usunąć duplikaty, gdyż według ekspertów od wizytówek Google Moja Firma wpływają one negatywnie na naszą pozycję.

 

Spójne informacje dotyczące naszej firmy w internecie

 

Tu kluczowy jest NAP (name – adress – phone), czyli nazwa firmy, adres firmy, telefon firmowy. Gdziekolwiek dodajemy swoją firmę robimy to tak jak jest zrobione w wizytówce Google, czyli powinniśmy zwrócić uwagę czy mamy wpisane ul. czy ulica, jak podajemy kod pocztowy, telefon, nazwę firmy.

Im bardziej spójne te dane z wizytówką tym lepiej dla nas.

 

Optymalizacja strony www w nawiązaniu do wizytówki Google Moja Firma

 

Oprócz optymalizacji wizytówki w Google Moja Firma, powinniśmy też zadbać o dostosowanie naszej strony do tego co zamieściliśmy w wizytówce.

Przy optymalizacji strony pamiętajmy oczywiście także o wszystkim co normalnie poprawia widoczność w wyszukiwarce.

 

Optymalizacja znaczników H1

 

W H1 powinniśmy wpisać słowo kluczowe, kategorię, adres (miasto), takie które zamieściliśmy w wizytówce. Możemy użyć podobnych słów w w innych miejscach na stronie głównej oraz dodać informacje dotyczące kategorii dodatkowych z wizytówki Google Moja Firma.

 

Zdjęcia i wideo na stronie głównej

 

Jeżeli zdecydujemy się dodać wideo na stronę główną, dobrze jest wrzucić je na Youtube (które jest częścią Google).

Dobrze jeśli nazwa wideo obejmie słowo kluczowe, kategorię, adres (miasto), tak jak uzupełniliśmy je w wizytówce.

Jeżeli dodajemy zdjęcia do strony też możemy je geotagować zgodnie z adresem, który podaliśmy w wizytówce.

 

Stopka

 

W stopce musimy mieć dokładnie ten sam adres co w wizytówce oraz dane godzin otwarcia takie jak wpisaliśmy w wizytówce.

Możemy też dodać do stopki osadzoną mapę Google. Powinniśmy zadbać o to, aby mapa na stronie pokazywała naszą wizytówkę, a nie jedynie współrzędne geograficzne naszej firmy.

Możemy też dodać tam przycisk ‘kliknij, aby uzyskać informacje dotyczące dojazdu’

 

Schema

Dodatkowo warto zadbać o to aby nasze dane kontaktowe były odpowiednio umieszczone na stronie i dodać schema do strony (więcej: https://schema.org/LocalBusiness). Jeżeli mamy stronę stworzoną na WordPressie, możemy wykorzystać gotową wtyczkę i uzupełnić tam informacje w taki sposób jak uzupełniliśmy je w wizytówce.

 

Blog

Na blogu firmowym możemy też dodawać informacje związane z lokalnymi wydarzeniami.

4.1 / 5. Liczba głosów: 9

Może Ci się również spodoba

2 komentarze

  1. MartinF pisze:

    W nazwie GMB mam słowa kluczowe, które też pozwalają użytkownikom map upewnić się, że moja firma jest “na temat”, bo sama nazwa firmy nie daje takiej pewności. Czy jeżeli wszędzie indziej posługuję się “czystą” nazwą firmy to Google kompletnie nie powiążą tego ze sobą?

    • Brandbay.pl pisze:

      Powinniśmy dbać o jak największą spójność danych w sieci, ale z różnych względów nie zawsze to jest możliwe. Z naszego doświadczenia taka sytacja jest ok. Dodatkowo, proszę dodać do strony kod schema: https://schema.org/LocalBusiness (przed ostatni punkt we wpisie). Tam również podaje się nazwę firmy i proszę wpisać tam nazwę występującą powszechnie w sieci.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *