Wszystko, co chciałbyś wiedzieć o dynamicznych reklamach na Facebooku
Zastanawialiście się kiedyś, jak to się dzieje, że przeglądacie jakiś produkt na stronie sklepu, po czym od razu jego reklama pojawia się na Facebooku czy Instagramie? Pewnie większość z Was powie: „To żadna nowość, to remarketing”. I… macie rację.
Remarketing w klasycznej wersji bywa bardzo skuteczny. Ma jednak kilka wad – zarówno z perspektywy sprzedającego, jak i kupującego. Sprzedający, by dobrze targetować reklamę, powinien stworzyć wiele list remarketingowych oraz kreacji reklamowych. Musi poświęcić swój czas zarówno w trakcie tworzenia kampanii, jak i w trakcie jej trwania (np. przy dodawaniu nowych produktów). Czyli taka kampania często wymaga czegoś, czego sprzedający nie mają – czasu!
Istnieje jednak bardzo skuteczne narzędzie, które pozwala zaoszczędzić czas, pieniądze oraz – co najważniejsze – dużo precyzyjniej dobrać materiał reklamowy do naszego klienta. To rozwiązanie nazywa się Dynamic Product Ads (DPA). W wolnym tłumaczeniu są to kampanie generowane dynamicznie.
Na czym one polegają?
Ogólnie rzecz biorąc, można powiedzieć, że są to bardziej rozbudowane kampanie remarketingowe. Opierają się one na liście remarketingowej, określonych zdarzeniach rejestrowanych przez skrypty zainstalowane na stronie oraz katalogu produktów dostępnych w sklepie i przesłanym na Facebooka. W skrócie łączą one ID użytkownika z przeglądanym przez niego produktem.
Tyle teorii. Jak działa to jednak w praktyce?
Załóżmy, że w naszym sklepie sprzedajemy buty damskie. Klientka wchodzi na stronę i zaczyna przeglądać określone modele z naszego katalogu. Działania tej osoby są rejestrowane poprzez zainstalowane pixele Facebooka (informacje w jaki sposób i gdzie zainstalować pixele znajdziesz w drugiej części artykułu). System zapisuje na liście remarketingowej m.in. to jakie modele butów były przez nią przeglądane, w jakim kolorze czy też rozmiarze. Ważną informacją jest także to, co wydarzyło się w trakcie i po przeglądaniu:
- Czy klientka dodała buty do koszyka?
- Czy zostały one zakupione?
- Czy też porzuciła koszyk?
Po zebraniu tych informacji są one w czasie rzeczywistym przesyłane na serwery Facebooka. Tam informacje te porównywane są z katalogiem produktów. Klientce, która wcześniej przeglądała buty na naszej stronie, na Facebooku zostanie wyświetlona spersonalizowana reklama dostosowana do jej preferencji zakupowych. Dzieje się to całkowicie automatycznie! Nie trzeba przygotowywać skomplikowanych list remarketingowych czy też różnych kreacji graficznych. Pozwala to zaoszczędzić czas i pieniądze oraz bardzo często zwiększyć zyski.
Podstawowe pytanie brzmi: czy taka reklama jest skuteczna?
To zależy. Przede wszystkim muszą być spełnione pewne warunki. Pierwszy i podstawowy jest taki, że na twojej stronie muszą bezproblemowo działać oraz zbierać dane pixele Facebooka (to czy tak jest, mogą sprawdzić dla Ciebie nasi specjaliści) Drugim warunkiem jest odpowiednio przygotowany katalog produktów. Większość systemów e-commerce jest w stanie wygenerować prawidłowo taki plik, więc w razie wątpliwość wystarczy zapytać swojego webmastera. Trzecią ważną kwestią jest ruch na twojej stronie. Kampanie dynamiczne na Facebooku nie działają prawidłowo, jeśli nie mają wystarczającej ilości danych o użytkownikach. Dobrą praktyką jest równoległe uruchomienie kampanii wspomagających DPA, jak np. kampanii typu „ruch na stronę”.
Będąc właścicielem choćby niewielkiego sklepu internetowego, warto zastanowić się nad uruchomieniem reklam dynamicznych, ponieważ niosę one ze sobą wiele korzyści. Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej na temat kwestii technicznych, na bieżąco śledźcie naszego bloga.