Zaplecze SEO | Czym jest i jak je zbudować?
Czym jest zaplecze SEO?
Zaplecze SEO można rozumieć szerzej lub węziej. W szerszym rozumieniu jest to zbiór wszystkich linków prowadzących do danej strony www. W węższym rozumieniu zaplecze SEO to zbiór blogów i serwisów internetowych służących do pomocy w pozycjonowaniu strony (lub stron) korzystającej (korzystających) z owego zaplecza. Zaplecze SEO może być dedykowane dla konkretnej domeny lub wspomagać pozycjonowanie wielu domen.
Jeszcze kilka lat temu, gdy na pozycję w wynikach wyszukiwania wpływ miała przede wszystkim liczba prowadzących do danej strony linków, zaplecza pozycjonerskie zawierały głównie linki do pozycjonowanych stron. W przeciągu ostatnich lat algorytmy Google stały się jednak bardziej wyrafinowane, zaczęły analizować strony pod kątem spamowania, powielania treści, niewłaściwego linkowania, etc. (np. algorytmy Panda, Pingwin, Phantom, Payday Loan) i sprawiły, że zaplecza SEO musiały się zmienić.
Ponieważ aktualnie kluczowym czynnikiem wpływającym na pozycję w Google jest nie ilość linków, a jakość tych linków, aby zaplecza SEO mogły realizować swoje zadanie, czyli wspierać pozycjonowaną stronę, muszą być nie tyle zbiorami linków, a wartościowymi serwisami z interesującymi treściami. Przez to strony zapleczowe stają się same w sobie interesującymi serwisami.
W 2020 roku chcąc wypozycjonować stronę (np. example.com), można skorzystać z zaplecza w skład którego wchodzą strony: x, y, z, etc. na których to stronach znajdą się oczywiście linki do strony example.com, ale linki te będą wplecione w artykuły związane z tematyką pozycjonowanej strony, artykuły wnoszące nowe treści do dyskusji o danym zagadnieniu, artykuły porównawcze, instruktażowe, etc.
Jak stworzyć własne zaplecze SEO?
Podstawą zaplecza są wartościowe strony www, z których prowadzone będzie linkowanie. Zakładając zaplecze SEO musimy zakupić odpowiednie domeny i serwer oraz zaprojektować przyjazne użytkownikom, responsywne strony, na których regularnie będziemy umieszczać wartościowe treści.
Domeny
Tworzenie zaplecza SEO wymaga wyboru domen, których nazwy będą spójne z publikowanymi na nich treściami i stronami, w których pozycjonowaniu mają pomagać.
Domeny zapleczowe mogą być domenami nowymi, na których wcześniej nie istniały żadne serwisy lub domenami z rynku wtórnego, na których wcześniej istniały serwisy / blogi podobne tematycznie.
Wybór domen z rynku wtórnego może pomóc w szybszym uzyskaniu efektów działań na zapleczu dzięki temu, że domeny te będą znane wyszukiwarkom (będą mieć wyższy autorytet). Przed wyborem tego typu domen warto jednak dokładnie sprawdzić co wcześniej na nich widniało (np. korzystając z WebArchive) oraz czy na domeny te nie zostały nałożone żadne kary przez Google (np. za stosowanie niedozwolonych praktyk SEO).
Serwer lub serwery, na których postawimy nasze zaplecze
Serwer zapleczowy powinien być innym serwerem niż serwer, na którym znajduje się strona, która ma być pozycjonowana z danego zaplecza.
Warto zadbać o to, aby serwer (lub serwery), na których stawiamy zaplecze był sprawny, bezpieczny i szybki.
Wybierając hosting dla stron zapleczowych warto zwrócić też uwagę na to, aby różne strony miały różne IP. Przy zwykłym hostingu, jeżeli zakładamy na serwerze 3 różne strony, wszystkie one będą miały ten sam adres IP. Siła linków prowadzących z tych stron może być więc stosunkowo mniejsza niż siła linków z trzech różnych adresów IP.
Projekty stron
Ponieważ głównym zadaniem, które ma strona zapleczowa, jest wspomaganie strony pozycjonowanej, ważne jest aby sama strona zapleczowa była zaprojektowana w sposób zgodny z zasadami SEO. Przy projektowaniu stron zapleczowych należy więc zwracać uwagę na meta tagi, linkowanie wewnętrzne, optymalizację grafiki, url przyjazne SEO, etc.
Strony zapleczowe powinny być oczywiście stronami responsywnymi.
Ważne jest też, aby strony zapleczowe w miarę możliwości różniły się między sobą wyglądem i budową.
Systemy CMS
Dla ułatwienia zarządzania zapleczami możemy skorzystać z różnego rodzaju systemów CMS (jak np. WordPress), które ułatwią założenie i dalsze utrzymywanie, a także rozbudowywanie stron zapleczowych.
Jak rozbudować zaplecze SEO?
Rozbudowa zaplecza obejmuje cztery główne typy działań:
- zwiększanie liczby stron zapleczowych,
- zwiększanie liczby tekstów zapleczowych (wzbogaconych grafiką),
- pozycjonowanie stron zapleczowych,
- monitoring efektów dokonywanych działań.
Zwiększanie liczby stron zapleczowych
Im więcej dobrej jakości stron zapleczowych, tym lepiej, dlatego decydując się na budowanie zaplecza powinniśmy myśleć o tym, żeby docelowo mieć nie jedną, a co najmniej kilka, kilkanaście blogów i serwisów, które będą wspomagały pozycjonowanie naszej strony firmowej.
Zwiększanie liczby tekstów zapleczowych
Tekst zapleczowy – wartościowa treść
Dodawanie wartościowych treści jest podstawowym sposobem rozbudowy zaplecza SEO. To właśnie atrakcyjne dla użytkowników i wyszukiwarek treści najmocniej wpływają na pozycję strony w Google i jakość linków prowadzących z danej strony.
Treści dodawane na strony zapleczowe powinny być stworzone zgodnie z zasadami SEO, zawierać odpowiednie słowa kluczowe, być tematycznie powiązane z treścią wspieranej strony i – przede wszystkim – być wartościowe dla potencjalnego odwiedzającego stronę zapleczową, aby strona ta sama w sobie stawała się wartościowa.
Grafika
Pomimo, że to content jest królem i to głównie treść ma wpływ na to jak strona oceniana jest przez algorytmy Google, grafika jest również istotna. Strony zapleczowe w dzisiejszych czasach muszą być stronami, z których ludzie chcą korzystać, które ludzie chcą oglądać, dlatego strony te powinny być także atrakcyjne od strony wizualnej, a dodawana grafika powinna być różnorodna i spójna z treścią strony.
Ponadto, warto pamiętać, że dzisiejsze algorytmy są w stanie określić co znajduje się na zdjęciu i informacja ta już wkrótce może mieć istotne znaczenie w określaniu wartości strony przez wyszukiwarki (zwłaszcza gdy treść na dwóch stronach będzie podobnie interesująca).
Regularność w dodawaniu treści
Niewątpliwie każdy wartościowy link jest ważny dla naszej strony, dlatego samo stworzenie strony zapleczowej i wrzucenie tam kilku interesujących tekstów i odnośnika do naszej strony może pomóc nam w osiągnięciu lepszego wyniku w wyszukiwarce. Jeżeli jednak chcemy widzieć znaczące zmiany w pozycjonowaniu, jeżeli działamy na konkurencyjnym rynku, nasze wpisy powinny być regularne, tak aby wyszukiwarka widziała, że strona zapleczowa jest cennym i bieżącym źródłem informacji.
Pozycjonowanie zaplecze
Zwiększanie siły zaplecza wymaga także pozycjonowanie samego zaplecza, czyli dodawania linków prowadzących do stron zapleczowych, promowanie tych stron, etc. Działania te należy więc uwzględnić w planie budowania swojego zaplecza SEO.
Monitoring efektów rozbudowy zaplecza
Dbanie o zaplecze wymaga także monitoringu efektów stworzonego zaplecza, liczby wejść na strony zapleczowe, ewentualnych ‘wzlotów’ i ‘upadków’ stron zapleczowych w wynikach wyszukiwania.
Dzięki takiemu monitoringowi możemy na bieżąco reagować na zmiany odbioru naszych stron zapleczowych oraz wpływu tych stron na pozycję linkowanej strony firmowej.
Czy warto budować własne zaplecze SEO?
I na koniec podstawowe pytanie: czy w ogóle warto budować własne zaplecze SEO?
Teraz, wiedząc już mniej więcej jak budować zaplecze SEO, możemy oszacować ile czasu zajmie nam zbudowanie takiego zaplecza i czy zbudowanie własnego zaplecza SEO będzie miało w naszym przypadku sens – więcej zalet czy wad.
Przed odpowiedzią na to pytanie warto sprawdzić dotychczasowe pozycje swojej strony w wynikach wyszukiwania. Jeżeli chcielibyśmy osiągnąć wyższe pozycje, najprawdopodobniej będziemy musieli podjąć jakieś działania pozycjonerske.
W przypadku limitowanych zasobów, na pewno najpierw warto przeprowadzić audyt strony pod kątem SEO i usprawnić tę stronę zgodnie z najlepszymi praktykami.
Jeżeli okaże się, że strona jest zoptymalizowana, a nasze pozycje w wyszukiwarce nas nie zadowalają mamy do wyboru szereg działań, które mogą nam pomóc zwiększyć ruch na stronie:
- możemy zdecydować się na inwestycje w reklamy Google Ads,
- możemy inwestować w social media,
- możemy inwestować w budowanie relacji z mediami i zwiększać swoją obecność w tych mediach,
- możemy też zainwestować w zaplecze SEO.
Samodzielne budowanie zaplecza SEO może być dobrym pomysłem zwłaszcza jeżeli chcemy samodzielnie się przez to rozwijać, poznawać ciekawe zagadnienia i je opisywać.
Warto jednak pamiętać, że aby zbudowane zaplecze SEO było efektywne trzeba będzie przeznaczyć sporo czasu na tworzenie i rozbudowę serwisów, będzie to wymagało dyscypliny, a efekty działań na zapleczu można będzie zobaczyć po kilku miesiącach.
Myśląc poważnie o tworzeniu zaplecza SEO trzeba zdecydować się na inwestycję w x domen, serwery na których te domeny będą utrzymywane, projektowanie stron i ich aktualizowanie, optymalizowanie ich pod kątem SEO, uaktualnianie swojej wiedzy z zakresu pozycjonowania oraz sukcesywne tworzenie nowych wartościowych treści.
Jeżeli jesteśmy na to gotowi, na tworzenie minimum kilku tekstów miesięcznie dotyczących tematyki pozycjonowanej strony i wiemy, że potrafimy utrzymać się w tych działaniach, stworzenie własnego zaplecza SEO może być dobrym rozwiązaniem.
Jeżeli jednak wolimy przeznaczyć swój czas na inne działania związane z prowadzeniem firmy, lepszym pomysłem może być zainwestowanie we współpracę z agencją reklamową, która będzie dbała o budowanie zaplecza SEO dla naszej firmy.
Podsumowanie
Podsumowując, nie ma jednej odpowiedzi dotyczącej tego czy warto budować własne zaplecze. Wszystko zależy od konkretnej sytuacji.
Na pewno warto przeanalizować wszystkie za i przeciw, różne opcje (samodzielne, zlecone), zapytać jakąś agencję zajmującą się tworzeniem tekstów zapleczowych co może nam zaoferować i dopiero po dokonaniu analiz zdecydować, co w naszej konkretnej sytuacji warto zrobić.
Jeden z lepszych wpisów na temat budowy zaplecza pozycjonerskiego. To prawda, że jego budowa zależy w głównej mierze od sytuacji. W niektórych branżach należałoby zbudować własne mocne zaplecze, ponieważ konkurencja w dużej mierze właśnie na nim bazuje. Proces ten powinien być jednak przeprowadzony przez doświadczonych seowców, którzy zadbają o kwestie techniczne.