10 grup odbiorców, bez których nie wyobrażamy sobie kampanii reklamowych Facebook Ads
Korzystając z ekosystemu reklamowego Facebooka, prędzej czy później zaczniecie wykorzystywać niestandardowe grupy odbiorców. To rozwiązanie, które znacznie poszerza możliwości reklamowe tego systemu. Dzięki niemu możecie bowiem jeszcze precyzyjniej targetować swoje reklamy.
Jeśli jeszcze nie mieliście okazji skorzystać z nich przy prowadzeniu kampanii reklamowej w Facebook Ads, koniecznie musicie to nadrobić! Przygotowaliśmy dla Was zestawienie dziesięciu naszych ulubionych grup Custom Audience.
Gdzie je znaleźć?
Niestandardowe grupy odbiorców znajdują się w menu “Odbiorcy” w Business Menadżerze Facebooka, jedna z nich wymagać jednak uruchomienia funkcji Facebook Analytics.
Custom Audience można podzielić na kilka różnych grup, w tym:
- odbiorców, którzy weszli w kontakt z naszą stroną www,
- odbiorców, którzy weszli w kontakt z naszymi materiałami na Facebooku,
- osoby, które importowaliśmy z naszego firmowego CRM’a,
- osoby podobne do…
Poniżej przedstawiamy Wam 10 grup, bez których nie wyobrażamy sobie kampanii reklamowych Facebook Ads:
1. Grupa odbiorców, która umieściła produkt w koszyku, ale nie dokonała zakupu
To grupa idealna dla osób, których reklamy dotyczą sprzedaży w internecie. Powodów, dlaczego klienci porzucają swoje koszyki, jest wiele. Warto im jednak przypomnieć o tym, że nie ukończyli procesu zakupowego. Są to w końcu osoby, które są już zapoznane z ofertą i są w środku Twojego lejka sprzedażowego. Często tej grupie wystarczy lekki impuls w postaci reklamy, aby ostatecznie sfinalizowali transakcje. W tym celu polecamy kampanie dynamiczne, które same wyświetlą odbiorcom produkty pozostawione przez nich w koszyku.
2. Grupa odbiorców z CRM
Posiadasz swój zewnętrzny CRM z listą dotychczasowych klientów? Facebook daje Ci możliwość, aby za jego pośrednictwem ponownie trafić do nich z reklamą. Pamiętaj, że te osoby znają już Twoją markę lub produkt. Być może warto zaproponować im produkty lub usługi, które uzupełnią pierwszy zakup? A może Twój produkt ma określony okres użytkowania?
Dzięki tej bazie odbiorców możesz wyświetlić reklamę swojego produktu, np. osobom, które dokonały zakupu 90 lub 30 dni temu. Nie możesz jednak przekroczyć okresu 180 dni. Jest to limit odgórnie ustanowiony przez Facebooka.
Aby stworzyć taką grupę, musisz stworzyć w CRM’ie plik csv lub xlxs z danymi klientów. Minimum to adres mailowy, jednak możesz umieścić tam także imię, nazwisko i numer telefonu, a nawet informację o wartości transakcji zrealizowanych przez daną osobę. W kolejnym kroku wystarczy już tylko wgrać przygotowany plik, a Facebook sam odszuka wśród swoich użytkowników osoby z pliku i utworzy grupę odbiorców.
3. Osoby, które otworzyły formularz w reklamie leadowej
Kampanie leadowe to jedne ze skuteczniejszych sprzedażowo kampanii, jakie są dostępne w ekosystemie Facebooka. Jak sama nazwa wskazuje, ich głównym celem jest pozyskanie kontaktów, ale pełnią też dodatkową funkcję – na ich podstawie można zbudować także bardzo ciekawe niestandardowe grupy odbiorców. Facebook daje nam trzy opcje wyboru poziomu kontaktu odbiorcy z formularzem:
- osoby, które otworzyły formularz
- osoby, które otworzyły formularz, ale go nie wysłały
- osoby, które wypełniły i przesłały formularz.
W działaniach interesują nas głównie opcje numer 2 i 3, ponieważ są to osoby, które są wysoko lub bardzo wysoko w naszym lejku, dzięki czemu łatwiej będzie je skonwertować z odbiorców na Klientów.
4. Osób, które wykazały aktywność wobec postów
Wybierz tę grupę, jeśli chcesz trafić z przekazem do osób, które nawiązały kontakt z twoimi postami i reklamami na Facebooku. Te osoby poznały już twoją markę, dlaczego więc nie zaprezentować odbiorcom materiału, który zmieni ich w Twoich klientów. Potraktuj tę grupę jako remarketing wewnętrzny w ramach Facebooka i Instagrama.
5. Osoby, które skomentowały post (lub reklamę) opublikowany na Twoim profilu
Kontakt z osobami, które już zapoznały się z twoją marką, może przynieść bardzo dobre wyniki. Warto to wykorzystać i zaprezentować nową usługę lub produkt osobom, które wcześniej reagowały na post i/lub reklamy. Aby stworzyć tę grupę, musisz uruchomić pewne narzędzie dostępne w Business Menadżerze. Tym narzędziem jest Facebook Analytics (w twoim BM zakładka może mieć nazwę “Statystyki”). Możesz za jego pomocą stworzyć grupę osób, które wysłały wiadomość do Twojej strony.
Jak to zrobić?
- po załadowaniu pierwszego panelu musisz wybrać swój fanpage z działu “Strony”,
- działy “Aplikacje” i “Pixel” pomiń,
- na kolejnej stronie wybierz zakres dat, jaki cię interesuje,
- dodaj nowy filtr, wybierając kolejno: Dodaj filtr, utwórz nowy filtr, który spowodował zdarzenie, Post Comments
- na podstawie stworzonego filtra zapisz niestandardową grupę odbiorców. (zrobisz to, klikając w fioletowy przycisk u góry strony).
Grupa pojawi się w Twoim Business Menadżerze i będzie dostępna w kampaniach reklamowych.
6. Osoby, które przeglądały produkty na twojej stronie
To osoby, które były na twojej stronie i zdążyły zapoznać się z twoimi produktami. Z jakiegoś jednak powodu nie dokonały ich zakupu (aby mieć pewność, że rzeczywiście nie dokonały zakupu, przy ustawianiu zestawu reklam wyklucz grupę z punktu 8). Powody braku zakupu mogły być różne – coś ich rozproszyło, czekają na wypłatę lub cena była za wysoka. Niezależnie od powodu, warto skierować do nich reklamę i przypomnieć im o naszych produktach.
7. Osoby, które oglądały twoje posty wideo na Facebooku
Wyobraź sobie, że trafiasz z reklamą do osób, które zapoznały się z twoim filmem reklamowym. Facebook daje taką możliwość z podziałem na czas, przez jaki oglądano materiał video. W tej grupie odbiorców wyjątkowo istotny jest materiał reklamowy. Grupa będzie tym lepsza, im lepsze będzie twoje video.
Tip: Nie musisz przygotowywać skomplikowanego i kosztownego filmu reklamowego. Tę grupę da się stworzyć także na podstawie osób, które widziały twój pokaz slajdów.
8. Osoby podobne do osób, które dokonały zakupu
Prowadzisz e-commerce? Wykorzystaj tę grupę obowiązkowo. Pamiętaj, aby wykluczyć z pozostałych kampanii osoby, które już dokonały zakupu. Po co kolejny raz wyświetlać im produkt, który już zakupiły? Pamiętaj również, że możesz wyświetlić osobom, które już dokonały zakupu produkty uzupełniające. Ktoś kupił w twoim sklepie konsole do gier? Wyświetl mu reklamę z ofertą na zakup nowej gry. A może sprzedajesz produkt, który po jakimś czasie się zużywa? Wyświetl swoją reklamę osobom, które kupiły twój produkt min. X dni wcześniej.
9. Osoby, które trafiły na naszą stronę z kampanii reklamowych realizowanych na innych platformach.
Facebook daje możliwość rozróżnienia źródła, z którego na naszą stronę trafiają odbiorcy. Do utworzenia tej grupy należy wykorzystać pewną właściwość niestandardowej grupy remarketingowej oraz UTM’ów. Tłumacząc na “język polski”, do linków wykorzystywanych w poza facebookowych źródłach (LinkedIn, Twitter, newslettery) i prowadzących do naszej witryny, przypisujemy atrybuty UTM. W grupach niestandardowych wskazujemy, aby grupa remarketingowa była zbierana z linków zawierających konkretny atrybut.
Przykładowo: realizujemy kampanię mailingową i chcemy dotrzeć do osób, które przeszły na naszą stronę właśnie za jej pośrednictwem. W linkach umieszczamy wtedy UTM z atrybutem utm_source=newsletter. W Business Manager tworzymy grupę remarketingową składającą się z osób, które wyświetliły naszą stronę, ale adres zawierał frazę utm_source=newsletter. Tym sposobem możemy w ramach jednej strony docelowej zgromadzić grupy remarketingowe pochodzące z różnych źródeł.
10. Grupa osób, które spędziły na naszej stronie określoną ilość czasu
Zgodnie z zasadą mówiącą: dłuższy czas na stronie = większe zaangażowanie, Facebook pozwala trafić nam do osób, które przeglądały naszą stronę dłużej niż inne. Do dyspozycji posiadamy trzy progi: 5%, 10% oraz 25% pierwszych osób, które spędzają najwięcej czasu na wskazanej przez nas stronie.
Czy te 10 grup wyczerpuje temat? Zdecydowanie nie! Facebook wciąż rozwija i zmienia nowe opcje reklamowe. Warto regularnie zaglądać do zakładki “Odbiorcy” w Business Managerze i sprawdzać, czy nie pojawiły się w nim nowe możliwości tworzenia grup odbiorców. Grupy, które wymieniłem powyżej, bardzo często mogą i powinny ze sobą współpracować, czyli wzajemnie się uzupełniać. Nie jest jednak tak, że trzeba koniecznie wszystkie 10 wykorzystywać w każdej kampanii i nie jest też powiedziane, że w każdej się sprawdzą. Część z nich jest uniwersalna, a niektóre stosuję tylko w kampaniach e-commerce.
Tworząc niestandardowe grupy odbiorców, należy pamiętać, że Facebook “lubi” duże ilości danych. Im więcej mu im dostarczymy, tym lepsze grupy zbuduje. Grupa Looklike zbudowana na podstawie kilku osób nie będzie tak skuteczna, jak ta zbudowana na kilkuset tysiącach. Bardzo często dane dostarczane Facebookowi zbierane są przez zainstalowany na naszej stronie www Pixel. Nieprawidłowo zainstalowany nie będzie działał lub dane będą zaburzone. W trakcie instalacji warto także zainstalować potrzebne nam zdarzenia, które będą mierzyć konkretne konwersje, jak np. przeglądanie contentu, dodanie produktu do koszyka lub wysłanie formularza kontaktowego.
Konwersje niestandardowe w dużym stopniu rozwijają możliwości reklamowe Facebooka i pozwalają dotrzeć do osób, do których nie dotrzemy klasycznym targetowaniem. Nie zawsze i wszędzie będą one skuteczne, jednak warto testować je w swoich kampaniach.
Autor: Bartłomiej Jania, Social Media Director w BrandBay.pl
Socjolog, który poświęcił się rozwijaniu marek w mediach społecznościowych. W ciągu ostatnich 8 lat pracował zarówno z klientami o ugruntowanej pozycji na rynku, jak i z tymi, którzy dopiero zaczynają zaznaczać swoją obecność w tej części internetu. W BrandBay.pl odpowiada za współpracę z kluczowymi klientami firmy oraz nadzór nad pracą działu social media.