fbpx

Najczęściej spotykane trudności w pracy grafika – wycena projektu

Podstawą pracy każdego specjalisty w branży reklamowej jest współpraca zarówno z klientami, jak i współpracownikami. To od niej zależy w głównej mierze finalny efekt każdego projektu. Podczas jego realizacji napotykamy szereg sytuacji, które wymagają od nas podjęcia decyzji, które łączą cele Klienta, projektu oraz nasze własne. To może przysporzyć wiele trudności, dlatego aby pomóc ich uniknąć, stworzyliśmy cykl „Najczęściej spotykane trudności w pracy grafika”. 

Dla kogo:

Artykuł kierujemy szczególnie do grafików, freelancerów, specjalistów social media, handlowców, opiekunów klienta, osób odpowiedzialnych za marketing w firmach oraz przedsiębiorców. Wiedza ta może okazać się bardzo pomocna i wpłynąć na polepszenie współpracy na linii klient–specjalista oraz specjalista-współpracownicy, zarówno w obecnie trwających,  jak i przyszłych projektach.

Inspiracja:

Inspiracją do jego napisania były sytuacje, z którymi spotykamy się na co dzień w naszej pracy oraz sytuacje przedstawiane na fanpage „Co znosi psychika grafika”. Mamy nadzieję, że poniższe wskazówki pomogą wszystkim spojrzeć na temat współpracy z szerszej perspektywy i zażegnać stereotypy, które w większości wypadków są przyczyną napotykanych trudności. Życzymy miłej lektury i możliwości wykorzystania wiedzy z artykułu w praktyce!

Wyceny

Zanim zaczniemy pracę nad projektem, przechodzimy przez kilka etapów, które mają na celu ustalenie dogodnych dla każdej ze stron warunków współpracy. Jednym z warunków determinujących jej podjęcie jest ustalenie ceny. Jak wycenić swoje usługi?

Poniżej przedstawiamy trzy rodzaje wycen projektów z ich plusami i minusami oraz wypowiedziami naszych specjalistów na temat doświadczeń związanych z wyceną projektów.

Cennik:

Pierwszym i najprostszym rozwiązaniem jest cennik usług. Jest on stosowany przy powtarzalnych, standardowych i stosunkowo niskobudżetowych, często jednorazowych projektach,  takich jak identyfikacje wizualne, plakaty czy wizytówki.

PLUSY:

  • możliwość natychmiastowego przystąpienia do realizacji zlecenia
  • pomocny dla klientów – mogą szybko określić na jego podstawie czy chcą podjąć współpracę

MINUSY:

  • ścisłe określenie warunków współpracy
  • przewidywanie wszystkich możliwych wariantów, które mogą wystąpić podczas współpracy przed rozpoczęciem pracy (określenie ilości sesji poprawkowych, ceny za dodatkowe sesje poprawkowe, ceny za zmianę koncepcji, wprowadzanie modyfikacji, aktualizacja projektów itp.)

Wypowiedzi specjalistów:

Karolina: „Bardzo lubię gdy wszystko jest z góry ustalone, ale zawsze mogą pojawić się sytuacje, których nie da się przewidzieć, dlatego cennik wymaga ciągłej aktualizacji. Wyspecjalizowanie się w jednej dziedzinie, np. identyfikacja wizualna, pozwala obniżyć cenę – co spotyka się często z niezadowoleniem ze strony konkurencji i mniejszym zaufaniem klientów co do jakości projektów.”

Karol: „Przy powtarzalnych, standardowych, często jednorazowych projektach wycena nie będzie różniła się większymi kwotami. Jeśli specjalizujemy się w jednej dziedzinie – na przykład w tworzeniu plakatów – to mamy ustaloną odgórnie cenę realizacji projektu. Natomiast jak najbardziej może ona ulec zmianie, a jest to zależne od przyszłych zmian, poprawek, czy czasu który poświęcamy na wykonanie zadania.”

Piotr: “W przypadku zawodu kreatywnego cennik usług jest zbyt mało precyzyjnym narzędziem do ustalania wynagrodzenia z klientem. Każdy projekt jest na tyle indywidualnym bytem, iż jakakolwiek próba wyceny projektu przed zapoznaniem się z oczekiwaniami/wytycznymi klienta może sprawić, że poczuje się on potraktowany szablonowo. Jedynie wnikliwa analiza potrzeb odbiorcy pozwala na właściwe oszacowanie wartości projektu, a co za tym idzie – dostarczenie klientowi produktu najwyższej jakości.”

Czas w cenie:

Innym przykładem wyceny projektów jest wycenianie ich na podstawie przewidywanego czasu, jaki specjalista spędzi nad jego realizacją.

PLUSY:

  • możliwość natychmiastowego przystąpienia do realizacji zlecenia
  • brak konieczności wcześniejszych ustaleń

MINUSY:

  • wycenianie usług nieadekwatnie do ich finalnego efektu
  • przecenianie lub zaniżanie ceny usługi

Wypowiedzi specjalistów:

Karolina: „Moim zdaniem ten rodzaj wycen sprawdza się w przypadku stałej, długoterminowej współpracy, gdzie obydwie ze stron mają do siebie zaufanie, a sama praca wymaga „bycia w pogotowiu”, np. przy współpracy freelancera z agencją reklamową lub gdy klientowi zależy bardzo na czasie, a cena gra drugoplanową rolę. Często spotykam się z pytaniami “ile Ci to zajmie?”. Zawsze odpowiadam, że to zależy od skomplikowania projektu, wytycznych, ilości sesji poprawkowych, kontaktu z klientem czy dostępnych materiałów. Przy braku takich informacji zawsze można podać zakres czasu “od-do” lub odwrócić sytuację – wykonać projekt w czasie, który zostanie z góry narzucony. ”

Karol: „Uważam, że do każdej wyceny projektu należy podejść dość indywidualnie. Nie ma raczej dwóch takich samych projektów. Finalna wycena zależy tak naprawdę od wielu czynników, nie tylko od czasu, lecz również od posiadanych informacji na temat projektu, oraz rodzaju użytych narzędzi do jego realizacji. Owszem, można ustalić jedną niezmienną cenę – na przykład na stworzenie projektu strony internetowej, lecz typów stron internetowych jest wiele. Inaczej wycenimy projekt prostej  strony informacyjnej, której poświęcimy mniej czasu, a jeszcze inaczej projekt rozbudowanego sklepu internetowego.”

Piotr: “Określanie stawki godzinowej jest bardzo rozsądnym podejściem do wyceny projektu. Po krótkiej konsultacji z klientem można określić stopień złożoności projektu, a co za tym idzie ilości czasu, który potrzebujemy na jego wykonanie.”

Motywująca cena:

Kolejny sposób wycen to podanie ceny, która będzie motywować do pracy i sprawi, że projekt będzie opłacalny. Na motywację oczywiście oprócz wynagrodzenia wpływa wiele innych czynników, takich jak temat czy rodzaj zlecenia, dlatego jestem zwolenniczką wykonywania tylko tych projektów, w których się specjalizujemy.

PLUSY:

  • zaangażowanie i motywacja na najwyższym poziomie
  • wysoka jakość usługi poprzez specjalizację w danej dziedzinie
  • więcej czasu, który można poświęcić na jeden projekt

MINUSY:

  • mniejsza liczba projektów
  • większe ryzyko finansowe

Wypowiedzi specjalistów:

Karolina: “To moja ulubiona forma wyceny. Uważam, że w ten sposób mogą powstać najlepsze projekty, ponieważ motywacja i zaangażowanie to podstawa w naszej branży.”

Karol:   “Niestety nie postawię znaku równości między słowem CENA a MOTYWACJA. Do każdego projektu podchodzę z takim samym zaangażowaniem. Staram się, aby każdy klient był zadowolony z finalnego efektu mojej pracy niezależnie od kwoty wynagrodzenia. Wykonuję pracę grafika, ponieważ poza pracą  jest ona również moją pasja, która buduje nie tylko mój portfel lecz również charakter.”

Piotr:  “Wynagrodzenie jest fundamentalnym czynnikiem wpływającym na motywację do pracy. Motywująca cena w znacznym stopniu wpływa na jakość produktu, który otrzyma klient, gdyż pozwala na wydłużenie czasu poświęconego projektowi.”

Jak widać – nie takie wyceny straszne jak je malują 😉

Sposób wyceny zależy przede wszystkim od rodzaju zlecenia, formy współpracy i sytuacji, w jakiej się znajdujemy. Znając plusy, minusy poszczególnych sposobów wycen projektów oraz bazując na doświadczeniu specjalistów, możemy już od samego początku zadbać o prawidłowy przebieg współpracy nad projektem i uniknąć zbędnych nieporozumień.

Jakie są Wasze doświadczenia z wycenami projektów? Z jakimi problemami się spotykacie? 

Otwieramy dyskusję!

 

Autor: Karolina Kościelniak, grafik w BrandBay.pl. Zaznajomiona z tematem współpracy od podszewki, wychodzi z założenia, że „wszystko się da jak się chce”. Najbardziej lubi realizować projekty, za którymi stoi dobry pomysł, które dobrze spełniają swoją rolę (działają), są świeże i świetnie się prezentują!

5 / 5. Liczba głosów: 2

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *