fbpx

Jak zostać grafikiem komputerowym? 13 najlepszych wskazówek

jak zostać grafikiemTak samo jak nauczyć się nowego języka, gry aktorskiej czy gotowania, tak projektowania grafiki może nauczyć się każdy z nas. Jednak, aby spełniać się w byciu grafikiem komputerowym, potrzebujemy do tego przede wszystkim predyspozycji, chęci, motywacji i umiejętności czerpania z tego przyjemności.

Jeśli wszystko to mamy, możemy na spokojnie zabrać się do nauki narzędzi i programów potrzebnych w pracy grafika komputerowego. Co jeszcze trzeba umieć, aby spełniać się w tym zawodzie? Oprócz technicznych rzeczy przyda nam się znajomość dostępnych materiałów do pracy, podstawy prawa autorskiego, marketingu, psychologii, znajomość zasad rządzących światem druku, reklam czy tworzenia stron internetowych, wsparcie, kreatywność, wyczucie estetyki, umiejętności plastyczne, znajomość języka angielskiego, umiejętność współpracy, wykształcenie i co najważniejsze – doświadczenie. 

Poniżej omawiamy w skrócie wszystkie elementy potrzebne do pracy na stanowisku grafika. Artykuł jest przeznaczony dla każdego, kto chce zgłębiać swoją wiedzę z zakresu projektowania graficznego. 

programy graficzne

Narzędzia i programy graficzne

Największą popularnością cieszą się programy Adobe, które znajdziemy na stronie www.adobe.com. Aplikacje możemy testować przez 7 dni za darmo. Ten najpopularniejszy, którego znajomość jest niezbędna, to Photoshop.

Na stronie https://helpx.adobe.com/pl/photoshop/user-guide.html znajdziemy podstawowe informacje na temat pracy w programie a tutaj https://helpx.adobe.com/pl/photoshop/tutorials.html tutoriale, dzięki którym sprawdzimy, jakie daje nam możliwości. 

Oprócz tego dobrym źródłem informacji są oficjalne książki Adobe:

https://helion.pl/ksiazki/adobe-photoshop-cc-cc-pl-oficjalny-podrecznik-andrew-faulkner-conrad-chavez,phccop.htm#format/e

https://helion.pl/ksiazki/adobe-photoshop-cc-oficjalny-podrecznik-wydanie-ii-andrew-faulkner-conrad-chavez,phcco2.htm#format/d

Dodatkowo możemy wspomagać się tutorialami na YouTubie oraz na blogach i stronach prowadzonych przez doświadczone osoby z branży.

Analogicznie sprawa się ma do pozostałych programów, które mogą być przydatne w pracy grafika, jak Illustrator, InDesign, After Effects, Blender czy 3ds Max używane w przypadku tworzenia grafiki przeznaczonej do gier komputerowych.

Jeśli tworzymy grafiki na własne potrzeby, hobbystycznie, nie wiążemy z tym swojej kariery zawodowej lub jest to jedynie dodatek wspomagający naszą pracę, spokojnie możemy korzystać z darmowych alternatyw takich jak GIMP www.gimp.org czy bardzo uproszczona, ale często w zupełności wystarczająca Canva www.canva.com

2. Materiały do pracy na stanowisku grafika komputerowego

Do tworzenia grafik potrzebujemy zdjęć, gotowych elementów graficznych i fontów. Poniżej kilka przykładowych miejsc, z których możemy pozyskiwać materiały do pracy:

Zdjęcia

Przykładowe zasoby bez konieczności wykupienia subskrypcji:

 www.freepik.comhttps://unsplash.com/ www.pexels.com, pixbay.com, 

Przykładowe banki zdjęć i grafik: www.shutterstock.com https://stock.adobe.com/pl/ 

Grafiki: www.freepik.com

Fonty: www.fontsquirrel.com  www.dafont.com

3. Prawo autorskie a grafika

Prawa autorskie są według polskiego prawa niezbywalne. To czym możemy operować, to majątkowe prawa autorskie. W umowach określamy na jaki okres czasu, w jaki sposób, w jakim nakładzie, gdzie i na jakich warunkach finansowych można wykorzystywać tworzone przez nas utwory.
To działa w dwie strony. Korzystając z utworów innych niż swoje, należy zapoznać się z licencjami dotyczących wykorzystywanych zasobów – określającymi na jakich warunkach, w jaki sposób, w jakim nakładzie i w jakich miejscach utwór może być wykorzystywany.

4. Podstawy marketingu a komunikacja marketingowa

Znajomość podstaw marketingu jest niezbędna przy tworzeniu strategii marketingowej. Co to ma wspólnego z grafiką? Tworzone przez nas elementy graficzne mogą być jej częścią. Są jednym z głównych narzędzi komunikacji z rynkiem, dlatego przydadzą się umiejętności copywriterskie. Rozumienie potrzeb, które reklamowany produkt czy usługa zaspokaja, jest kluczem do osiągania zamierzonych rezultatów. Może to wymagać analizy działań konkurencji i znajomości zasad komunikacji rządzących daną branżą.
Najważniejszą kwestią jest znajomość grupy docelowej, np. przy tworzeniu grafik dla branży lekarskiej, kładziemy nacisk na wzbudzanie zaufania i pokazanie profesjonalizmu, dlatego użyjemy kolorów zielonych i niebieskich. Jaśniejszymi i nasyconymi kolorami pokazujemy natomiast świeżość i nowoczesność.

grafika komputerowa reklama

Idąc dalej – dla branży beauty użyjemy kolorów różowych, a dla podkreślenia niskiej ceny (konkurencyjnej oferty) – pomarańczowych i czerwonych. 

Znajomość tego typu podstaw może nam pozwolić również na wyróżnienie naszego komunikatu – łamiąc schematy i tworząc zupełnie inny sposób komunikacji, np. jak w przypadku firmy Play, która ma zastrzeżony kolor fioletowy w branży telekomunikacyjnej.

Jeśli mówimy o marketingu, to w pracy grafika rozumienie dokumentów i specjalistów z tej branży oraz używanych zwrotów zdecydowanie może ułatwić i przyspieszyć nam pracę. 

Poniżej wyjaśniamy kilka z nich:

copy – treść, może oznaczać, np. treść jaką umieszczamy na grafice

b2b – biznes dla biznesu

b2c – biznes dla klienta

kpi – wskaźnik realizacji celu

księga znaku – określa zasady dotyczące wykorzystywania znaków firmowych w komunikacji marketingowej

test A/B – porównanie skuteczności dwóch działań, np. skuteczności dwóch typów grafik w reklamie

brief – dokument zawierający informacje na temat kampanii reklamowej

key visual – zestaw kreacji graficznych marki, z charakterystycznym dla niej elementem przewodnim

CTA – call to action, wezwanie do działania, w reklamach internetowych może być w formie przycisku, guzika, lub formy sugerującej na przekierowanie, np. strzałki.

5. Podstawy psychologii a reklama

Tak jak w każdej dziedzinie życia, również w grafice znajdziemy zastosowanie dla podstaw psychologii. Oprócz wspomnianych wcześniej skojarzeń kolorystycznych, są triki, dzięki którym nasze przekazy mogą w jeszcze lepszym stopniu spełniać swoją rolę. Przykładowo – umieszczenie modela patrzącego na napis, może pomóc w skierowaniu wzroku w pierwszej kolejności na ten właśnie przekaz słowny a używanie wyrażeń takich jak “pomagamy/pomagam czy odkrywamy/odkrywam” może ułatwić utożsamienie się odbiorcy z reklamowanym przesłaniem. Pokazanie śmiejącego się dziecka może wzbudzić emocje empati,i a umieszczenie loga w prawym górnym rogu zwiększyć świadomość marki. 

Font również ma znaczenie, co najlepiej obrazuje poniższy przykład:

czcionka ma znaczenie

6. Zasady tworzenia grafik

Zaczynając swoją przygodę warto znać kilka podstawowych zasad rządzących światem grafiki. Pomoże to uniknąć ewentualnych problemów i nieporozumień i sprawi, że praca przebiegnie przyjemniej.

RGB – to tryb kolorów przeznaczony do wyświetlania na ekranach, wybieramy go, gdy tworzymy treści przeznaczone do internetu

CMYK – to tryb kolorów przeznaczony do druku, wybieramy go gdy tworzymy treści przeznaczone do druku

Piksele – możemy wyrażać w nich wymiary obrazów przeznaczonych do internetu (do druku wyrażamy je w milimetrach), ich wartość jest zależna od rozdzielczości inaczej zwanej ppi (lub potocznie dpi), np. kartka A4 przy rozdzielczości 300 pikseli na cal to 210×297 mm i 2480×3508 pikseli, przy rozdzielczości 72 pikseli na cal to wymiar 595×842 pikesle. 

DPI – jednostka określająca z jaką “rozdzielczością” może drukować drukarka oraz potoczne określenie ppi, czyli rozdzielczości tworzonych obrazów, zwykle wyrażona w pikselach na cal, do internetu wystarczającą rozdzielczością jest 72 ppi, do druku 300 ppi, a do druku wielkoformatowego przykładowo 150 ppi (drukarnie pomagają określić wymaganą rozdzielczość wykonywanego druku).

Spady – określają, o ile należy zwiększyć z każdej strony obszar przygotowywany do druku, np. jeśli jest to 2 mm to dodajemy po 4 mm do wysokości i 4 mm do szerokości obszaru roboczego, np. drukarnia Chroma udostępnia gotowe makiety do przygotowywania projektów.

Formaty reklamowe – pisaliśmy o tym w tym artykule https://brandbay.pl/blog/aktualne-wymiary-grafik-na-facebooku/, a tutaj można zobaczyć jak poszczególne z nich się prezentują: https://www.facebook.com/wymiarygrafiksocialmedia

PNG – rozszerzenie pliku, które umożliwia nam zapisanie obrazu “bez tła”/ z przezroczystym tłem

Rozmiary plików – do kampanii Google Ads preferowane są pliki do 150 KB, a do mediów społecznościowych średnio do 1 GB

Kompresja – możemy zmniejszać rozmiary plików używając zewnętrznych aplikacji, np. https://compresspng.com/pl/

Pantone – system identyfikacji kolorów przydatny w druku, próbniki pomagają określić jak dany kolor będzie wyglądał w druku. Kolory na monitorze często odbiegają od kolorów “na papierze”

Szukanie obrazów – kiedy potrzebujemy znaleźć obraz podobny do naszego możemy użyć wyszukiwarki Google Grafika

wyszukiwanie grafik obrazem

Znajdowanie czcionek – kiedy potrzebujemy sprawdzić jaka czcionka została użyta na grafice, możemy użyć zewnętrznej aplikacji, np. https://www.myfonts.com/WhatTheFont/

Tworzenie szablonów łatwo edytowalnych – jeśli chcemy stworzyć szablony, które będą służyły osobom słabo znającym programy graficzn,e możemy utworzyć konto w aplikacji Canva, stworzyć za pomocą niej szablony i przekazać dane do logowania osobie, która będzie ich używać

Zbadaj element – jeśli potrzebujemy sprawdzić jaki kolor został użyty na stronie lub pobrać zdjęcie gdy prawy przycisk mysz i “zapisz jako” nie działa, możemy kliknąć prawym przyciskiem myszy na interesujący nas element, wybrać “zbadaj” i znaleźć potrzebne informacje w kodzie źródłowym strony i stylach.

Logotypy – tworząc znaki firmowe tworzymy je w wektorach lub krzywych, aby możliwe było umieszczenie ich w dużym wymiarze, np. na szyldzie w bezstratnej jakości. Jeśli otrzymane logo jest za małe, możemy przekształcić obraz w illustratorze w wektory korzystając z funkcji “obrys obrazu”. Instrukcja tutaj: https://helpx.adobe.com/pl/illustrator/using/image-trace.html Tworząc znak firmowy bierzemy pod uwagę formy w jakich zostanie wykorzystany, np. aby był czytelny na długopisach firmowych lub przewidujemy jego uproszczone wersje dla małych projektów

Księga znaku – określa użyte kolory, czcionki, dopuszczalne wielkości, obszary ochronne czyli to w jakim odstępie mogą znaleźć się inne elementy.

7. Wsparcie doświadczonych osób

Jak w każdej branży wsparcie doświadczonych grafików może okazać się bezcenne. Takie wsparcie możemy uzyskać, m.in. w tej grupie: https://www.facebook.com/groups/BriefCoZnosiPsychikaGrafikaGrupa/

oraz współpracując i przebywając w środowiskach, w których grafików możemy spotkać, m.in. agencje reklamowe, firmy programistyczne, drukarnie, działy marketingu, kursy i studiach związane z grafiką, reklamą i mediami oraz wydarzenia branżowe takie jak, np. GrafConf https://grafconf.pl/

8. Wyczucie estetyki – jak kształtować

Każdy z nas ma inny gust i wyczucie estetyki, często ukształtowane przez elementy, które nas otaczały i otaczają, dlatego starszemu pokoleniu mogą podobać się inne typy grafik niż młodszemu. W poszukiwaniu inspitacji możemy wykorzystać aplikację Pinterest tworząc własne tablice z pomysłami, np. https://pl.pinterest.com/karolinakocieln/

Możemy również obserwować nagradzane projekty, np. https://www.awwwards.com/ jeśli chodzi o strony internetowe, https://galeriaplakatu.ams.com.pl/stage/index jeśli chodzi o plakaty, https://www.instagram.com/photoshop/ jeśli chodzi o fotomontaże oraz działania dużych marek.

9. Umiejętność współpracy a efekty pracy grafika

Tworzenie projektów na zlecenie wiążę się ściśle ze współpracą z innymi osobami, dlatego ćwiczenie kompetencji miękkich takich jak, np. komunikatywność, praca w grupie, asertywność czy umiejętność rozwiązywania konfliktów może okazać się pomocna w pracy na stanowisku grafika. Na YouTube możemy znaleźć sporo podcastów na ten temat lub sięgnąć po literaturę z tego zakresu.

10. Doświadczenie – jak nim kierować, aby zostać grafikiem

Jeśli trudno znaleźć pracę w zawodzie ze względu na brak doświadczenia, można zacząć od tworzenia projektów dla lokalnych inicjatyw, np. plakaty spektaklu grupy teatralnej czy tanecznej lub ilustrację do gazety lokalnej. Możemy również wspomóc w ten sposób fundacje oraz inne projekty prospołeczne i charytatywne. Warto również stworzyć swój projekt], który pozwoli na ćwiczenie swoich umiejętności. Z czasem tworząc portfolio, nabierając doświadczenia i kształcąc się, możemy zacząć pracę w zawodzie.

11. Umiejętności plastyczne – jak je wykorzystywać

Znajomość rysunku to niewątpliwie duży plus w pracy grafika. Dzięki temu mamy dużo większe możliwości i możemy, np. zostać grafikiem gier komputerowych i tworzyć szkice postaci, elementów i tła gier.
Do tworzenia szkiców, rysunków i ilustracji używamy tabletu graficznego, który jest nieodzownym elementem pracy kojarzącym się z grafikami.

grafika stworzona z tabletem graficznym

grafika zrobiona przy pomocy tabletu graficznego

12. Znajomość języka angielskiego w czym nam pomaga

Dobra znajomość języka angielskiego to podstawa, im lepiej się nim posługujemy tym większe są nasze możliwości zawodowe. Używany jest w niektórych programach, tutorialach, dokumentacjach, w serwisach ze zdjęciami a w niektórych firmach również na co dzień, do komunikacji z klientami i współpracownikami. Przydaje się na każdym etapie kariery a jego rozwój może pomóc w zdobyciu wymarzonej posady.

13. Wykształcenie – czy jest konieczne?

Można pracować bez wykształcenia kierunkowego. Wielu pracodawców nad wykształcenie przedkłada kursy, doświadczenie, portfolio i umiejętności. Jednak potwierdzenie umiejętności dyplomem to bezdyskusyjnie atut, którym można się chwalić i przez część firm może być kryterium wpływającym na przyjęcia kandydata na stanowisko grafika.

Jak widać na pracę grafika składa się wiele elementów, nad którymi można pracować, aby stawać się coraz lepszym w dziedzinie projektowania. Oczywiście powyższe zestawienie nie wyczerpuje tematu a jest jedynie zajawką zachęcającą do zgłębiania wiedzy i początkiem drogi do zostania dobrym grafikiem komputerowym.

Wszystkie dodatkowe wskazówki, efekty pracy, tutoriale, blogi, inspiracje i case study, które mogą pomagać w rozwoju kariery zawodowej na stanowisku grafika, można umieszczać w komentarzach!

Autor: Karolina Kościelniak, Grafik w BrandBay.pl

Zaznajomiona z tematem współpracy od podszewki, wychodzi z założenia, że „wszystko się da jak się chce”. Najbardziej lubi realizować projekty, za którymi stoi dobry pomysł, które dobrze spełniają swoją rolę (działają), są świeże i świetnie się prezentują!

5 / 5. Liczba głosów: 14

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *