fbpx

Prowadzenie fanpage – jak zwiększyć zasięgi bez dużych inwestycji w reklamę?

Odpowiedź na pytanie dotyczące tego jak zwiększyć zasięg może być bardziej ogólna (generalnie wideo jest chętniej promowane, zabawne rzeczy bardziej się ludziom podobają, etc.) lub bardziej szczegółowa (osoby na wysokich stanowiskach w branży medycznej, do których głównie kierujemy nasze posty, najczęściej reagują na krótkie wideo dotyczące małych słodkich kotków i tego typu posty mają największe zasięgi (uwaga! to tylko przykład, w rzeczywistości może być inaczej!).

Jeżeli chcemy zwiększyć zasięgi dla postów naszego konkretnego fanpage, powinniśmy brać pod uwagę zarówno ogólne trendy, jak i specyfikę naszej grupy docelowej. Dzięki dobrej diagnozie własnej grupy docelowej i wpisaniu się w aktualne trendy osiągać można naprawdę imponujące zasięgi dla poszczególnych postów.

Zanim jednak przejdziemy do dogłębnych analiz własnych fanpage’ów, zacznijmy od pewnego przykładu, który może zobrazować, że na Facebooku można osiągać spore zasięgi nawet pracując w branżach, których szanse na te duże zasięgi na pierwszy rzut oka wydają się być z góry pogrzebane.

PRZYKŁAD ‘BIURA PODRÓŻY’ Z BYTOMIA

Jeżeli więc wydaje Ci się, że pracujesz w takiej branży, w której po prostu nie da się zdobyć tysięcy fanów dla Twojego fanpage i uzyskiwać wysokich zasięgów dla postów, spójrz na fanpage tego zakładu… pogrzebowego, który reklamuje się jako ‘biuro podróży’:

https://www.facebook.com/bytompogrzeby/

Ten zakład pogrzebowy, według wielu źródeł, w rzeczywistości nie istnieje, a fanpage jest po prostu witryną ‘rozrywkową’, ale jego wirtualne istnienie pokazuje, że nawet takie usługi można wypromować na Facebooku (200 tysięcy polubień fanpage) i uzyskiwać naprawdę spore zasięgi dla poszczególnych postów (i ok. kilka-kilkanaście tysięcy polubień dla poszczególnych wpisów).

Nie mamy tutaj oczywiście informacji o tym ile autorzy fanpage wydają na promocję swoich postów, ani jakie konkretnie zasięgi uzyskują dla poszczególnych postów, niemniej jednak przykład ten i tak wydaje się bardzo interesujący.

Na przykładzie tej strony oprócz przeanalizowania tego co i jak działa, możemy też postawić sobie od razu kilka pytań, które będą istotne dla każdej realnie istniejącej firmy, tzn. na ile tego typu promocja mogłaby się przekładać na rzeczywiste zlecenia, z czego można, a z czego nie powinno się w ten czy inny sposób żartować, co wolno, a czego nie wolno na Facebooku, etc..

Tak więc, zanim zakład z Bytomia zacznie się nami interesować, zastanówmy się co możemy zrobić, aby uzyskiwać przynajmniej takie zasięgi naszych postów jak im się to udaje.

WYWOŁANE REAKCJE ZWIĘKSZAJĄ ZASIĘG

Po pierwsze, warto pamiętać o tym, że im więcej osób wchodzi w reakcje z naszymi postami, tym większy zasięg posty te osiągają (nawet jeżeli teraz jest to tylko część tego co było kilka lat temu). Posty, na które ludzie reagują pojawiają się większej liczbie znajomych osób ‘lubiących’ dane posty, są prezentowane większej liczbie fanów danej strony, etc., dlatego podstawą przy osiąganiu wysokich zasięgów jest tworzenie postów, na które ludzie będą reagowali.

DIAGNOZA

Po drugie, zanim zaczniemy tworzyć te nasze popularne posty, warto zacząć od ogólnej analizy swoich dotychczasowych fanów i fanek (płeć, wiek, zainteresowania, etc.), naszych postów (treść, kwestie techniczne) oraz szczegółowej analizy reakcji na nasze dotychczasowe posty.

Warto odpowiedzieć sobie na pytanie: czy jest jakaś kategoria postów, na które najczęściej ludzie reagują, jacy ludzie reagują na jakie posty i jak się to przekłada na zasięgi.

Tutaj interesujące może być spojrzenie:

– od strony technicznej na posty: czy większą popularnością wśród naszych fanów cieszą się posty wideo, foto, z linkami zewnętrznymi, z linkami do bloga;

– od strony treściowej: czy większą popularnością cieszą się posty zabawne, informacyjne, promocyjne?

W praktyce, możemy wejść w zakładkę ‘Statystyki’ na Facebooku i na podstawie dostępnych tam danych stworzyć zwykłą tabelkę z postami, ich zasięgami, liczbą polubień, kilkoma kategoriami (wideo, foto, zabawne, informacyjne, etc.) i przypisać te kategorie do postów. Następnie możemy zobaczyć co cieszyło się największą popularnością w poszczególnych grupach naszych fanów i fanek (w zależności od ich wieku, płci, etc.), czy liczba reakcji poszczególnych grup przekładała się w ten sam sposób na zasięgi poszczególnych postów, czy były jakieś różnice oraz jeżeli tak to jakie i w ten sposób przygotować się do tworzenia kolejnych postów.

Oczywiście, nie należy przesadzać z tymi analizami, tzn. jeżeli mamy w ogóle kilkanaście postów na fanpage’u, to nie musimy tworzyć mega-narzędzia do ich analizy, a wystarczy, że spojrzymy na te posty i spiszemy sobie swoje spostrzeżenia.

Przykładowo, ze strony wspomnianego wcześniej zakładu pogrzebowego w Bytomiu:

post z 16.04.2019:

technicznie: sam tekst

treściowo: zabawny, ‘starsi ludzie’

osiągi: 10.000 polubień, 200 komentarzy, 200 udostępnień

post z 15.04.2019:

technicznie: tekst + link ze zdjęciem (onet)

treściowo: zabawny, ‘polityka’

osiągi: 15.000 polubień, 250 komentarzy, 400 udostępnień

post z 14.04.2019:

technicznie: sam tekst

treściowo: zabawny, 30+, zdrowie, seksualność

osiągi: 15.000 polubień, 700 komentarzy, 800 udostępnień

Już na podstawie tych trzech postów można wyciągnąć pierwsze wnioski (choć lepiej mieć większą próbkę).

Ponadto, dodatkowo, warto sprawdzić w jakim wieku były reagujące osoby, jakiej płci, etc. oraz czego dotyczyły komentarze, czy były jakieś popularne tematy w tych komentarzach, etc.

Ważne!

Spisujmy sobie wszystko w jednym miejscu, aby jeżeli w przyszłości zlecimy tworzenie postów komuś innemu, ten ktoś miał zebrane podstawowe informacje dotyczące naszej grupy docelowej i naszych osiągnięć i mógł z tego skorzystać od początku zajmowania się tworzeniem postów.

CEL I PARAMETRY POSTÓW

Kolejnym istotnym pytaniem jest: jaki jest Twój cel?

Czy chcesz zwiększyć zasięgi postów popularyzujących Twój fanpage, czy raczej postów dotyczących konkretnych promocji produktów / usług?

W zależności od odpowiedzi na te pytania ustal sobie parametry postów, które stworzysz. Część z tych parametrów będzie stała, a część będzie zmienna.

Innymi słowy – jeżeli zależy Ci głównie na zwiększeniu zasięgów postów promujących nowe usługi, skoncentruj się na tym ustalając:

– jako niezmienny parametr: treść promocyjną,

– a jako zmienne:

— kwestie technicznie (wideo / foto / tekst),

— kwestie związane z wywoływanymi emocjami (radość – zabawne / zaduma – melancholijnie / etc.),

— kwestie związane z grupą docelową (płeć, wiek, zainteresowania, etc.).

Bez względu na to czy decydujemy się na promowanie postów dzięki reklamie na Facebooku czy liczymy na to, że post wypromowany zostanie przez naszych fanów i fanki, precyzyjne działanie i tworzenie postów pod konkretne grupy docelowe może sprawić, że zaoszczędzimy wiele pieniędzy, które wydalibyśmy na szeroko zakrojoną akcję bez szczegółowego celu, doprecyzowanej grupy docelowej i zrozumienia na co dana grupa najlepiej reaguje.

STRATEGIA OSIĄGANIA CELU

Dobra analiza i prawidłowo ustalony cel pozwala Ci przejść do fazy projektowania postów i testowania ich skuteczności.

Tutaj przydaje się też ogólna wiedza dotycząca tego co zyskuje duże zasięgi wśród ogółu społeczności Facebooka i w konkretnych grupach społecznych, których reprezentantami są Twoi fani i Twoje fanki. Na podstawie informacji ogólnych możesz tworzyć posty, które mają teoretycznie największe szanse na zyskanie dużych zasięgów.

Pamiętaj jednak o różnorodności i testowaniu nowości. Możesz przykładowo, tworzyć 3 posty z teoretycznie najwyższymi szansami (z popularną tematyką: humor, popularnymi metodami prezentacji: wideo), a następnie 1 post eksperymentalny (np. informacja podana tekstowo).

Pamiętaj, aby jednak być spójnym w przekazie, gdyż Twoja obecność na Facebooku, to tylko jeden z elementów promocyjnych i tworzenia Twojej marki.

OGÓLNE TRENDY I KONKRETNE MOŻLIWOŚCI DZIAŁANIA

Z ogólnych trendów, warto zwrócić uwagę, że ostatnio Facebook stawia na wideo, więc posty zawierające wideo mogą zyskiwać większe zasięgi niż posty tekstowe.

Ponadto, według specjalistów zajmujących się promowaniem na Facebooku, ogólnie stosunkowo wyższe niż przeciętne zasięgi uzyskują takie posty jak:

– ankiety z pytaniami otwartymi i zamkniętymi;

– konkursy;

– zagadki;

– relacje, transmisje live: webinar, Q&A;

– grafiki, na które nałożymy ankiety z możliwymi reakcjami, tak aby użytkownicy mogli kliknąć odpowiednią reakcję (lubię to, etc.) wybierając jedną z opcji z grafiki (kim jesteś, co ma zrobić x, co Ci się bardziej podoba: x, y, z, etc.). Uwaga! jednak zdecydowanie nie wszystkie grupy docelowe będą tego typu grafiką zainteresowane oraz Facebookowi może się tego typu działanie nie spodobać;

– grafiki niestandardowe (np. z elementem rozwijanym po kliknięciu w wybranym miejscu);

– informacje o ważnych wydarzeniach z życia firmy;

– posty z prywatnego konta dotyczące firmy na na grupach tematycznych;

– posty zachęcające ludzi do wystawiania ocen, rekomendacji, poleceń firmie (https://pl-pl.facebook.com/help/434605260012677)

Generalnie, popularne jest to co jest zabawne oraz to co jest popularne, dlatego możesz starać się tworzyć posty zawierające treści wzbudzające uśmiech na twarzy odwiedzających oraz posty dotyczące popularnych tematów (to mogą być posty dotyczące popularnych osób lub ważnych aktualnie tematów).

Dobrze jest zapoznać się z materiałami Facebooka dotyczącymi aktualnych trendów.

Podstawowe informacje można znaleźć na stronie Facebooka:

https://www.facebook.com/business/news/insights/2019-topics-and-trends-report

Ciekawe informacje można też znaleźć na stronach Sotrender:

https://www.sotrender.com/trends/facebook/poland/201903

Najważniejsze jest jednak branie pod uwagę specyfiki swojej grupy docelowej, gdyż Twoje posty w pierwszej kolejności pojawiają się u osób, które już polubiły Twoją stronę (lub te które zostały przez Ciebie oznaczone jako grupa docelowa w reklamach na Facebooku) i to te osoby muszą zareagować, aby posty mogły dotrzeć do innych użytkowników w sposób organiczny.

Pamiętajmy też, że tworząc reklamy na Facebooku możemy wykluczyć z grup do których kierujemy reklamy ludzi, którzy już polubili naszą stronę. Dzięki temu możemy zmniejszyć nakłady na reklamę.

Dodatkowe informacje o trendach

Na stronach Sotrender znajdziemy też informacje o innych portalach społecznościowych (Twitter, YouTube, Instagram):

https://www.sotrender.com/resources/pl/reports/

Warto zaglądać też na stronę Google Trends, żeby wiedzieć co jest popularne w wynikach wyszukiwania na świecie.

https://trends.google.pl/trends/?geo=PL

Te dodatkowe informacje mogą nam pomóc w tworzeniu postów odpowiadających na bieżące zainteresowania internautów i internautek.

‘Wyświetlaj najpierw’ i ‘włącz powiadomienia’

Aby zwiększyć zasięgi możemy też zachęcać użytkowników do kliknięcia ‘Wyświetlaj najpierw’, czyli zapewnieniu, że nasze posty pojawią się stosunkowo wysoko w feedzie danego użytkownika.

Więcej o ‘wyświetlaniu najpierw’: https://pl-pl.facebook.com/help/1188278037864643

Możemy też zachęcać do ‘włączania powiadomień’ dotyczących naszych postów (tylko musimy mieć taki content, o którym ludzie będą chcieli być powiadamiani).

Więcej o włączaniu powiadomień: https://pl-pl.facebook.com/help/299284303519326

ZGODNOŚĆ Z POLITYKĄ FACEBOOKA

Oczywiście, aby uzyskiwać duże zasięgi, musimy też pamiętać o tym, aby nasze działania były zgodne z polityką Facebooka. Innymi słowy – zanim zdecydujemy się umieścić na Facebooku jakiś rewelacyjny post, który będzie udostępniony prze miliony sprawdźmy czy ten post jest zgodny z tym na co pozwala Facebook.

Więcej o polityce Facebooka:

https://www.facebook.com/policies/pages_groups_events/

PODSUMOWANIE

Osiąganie dużych zasięgów dla postów na Facebooku jest możliwe w każdej branży. Większe zasięgi łatwiej osiągnąć kiedy mamy ustalone konkretnie: grupę docelową, cele, zmienne i niezmienne parametry postów.

Nie istnieje jedna rada dotycząca tego jak zwiększyć zasięgi bez dużych inwestycji na reklamę, poza taką, że tworząc posty powinniśmy kierować się zarówno ogólnymi trendami, wytycznymi Facebooka, jak i specyficznymi zachowaniami naszej grupy docelowej.

Promując swoje posty na Facebooku powinniśmy wybrać precyzyjnie grupę docelową, która najprędzej zareaguje na nasze posty, tak aby po wstępnej płatnej promocji post mógł żyć własnym życiem i osiągać duże zasięgi już bez dalszych naszych inwestycji.

Całość powinna być w zgodzie z polityką Facebooka i w zgodzie z wizerunkiem naszej marki.

Powodzenia w tworzeniu genialnych postów z mega-zasięgami.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *