Jak założyć bloga? Poradnik krok po kroku
Od czego zacząć zakładanie bloga?
Każdy z nas kto posiada wiedzę, jest gdzieś pomiędzy osobą, która nie potrafi nic, a ekspertem. Między tą pierwszą a Tobą może być ogrom ludzi, którzy chcieliby wiedzieć to, co Ty i być może uczyć się od Ciebie! Czas więc żebyś się dowiedział, jak założyć bloga. W naszym poradniku opisujemy to krok po kroku.
Zacznij od dlaczego!
Jak mówił Simon Sinek, najwięksi gracze na rynku najpierw mówią o tym dlaczego coś robią, potem jak, a na końcu co. Zanim więc przejdziemy do kolejnych etapów, zastanów się przez moment, dlaczego chcesz prowadzić własnego bloga? Rozważ to, aby konkretnie określić, co jest Twoją motywacją. Na przykład:
Chcesz zarabiać pracując z domu
Obecnie praca z domu staje się bardzo modna i daje większe możliwości na samodzielne gospodarowanie czasem pracy. Duża elastyczność daje wolność, której często brakuje nam na co dzień w życiu zawodowym, a którą tutaj można uzyskać w prosty sposób.
Twoje społeczności
„Z jakim przystajesz, takim się stajesz” – to stare powiedzenie kryje w sobie ogromną moc, jeżeli potraktujemy je poważnie. Mówi się, że jesteśmy średnią 5 osób, z którą spędzamy najwięcej czasu. Stworzenie społeczności ludzi w temacie, który jest Twoją pasją, pozwoli Ci się rozwijać i tkwić w środowisku, które będzie Cię wspierać w realizacji własnych lub wspólnych celów.
Przyszłość pełna potencjału
Skoro pracujesz „z domu”, to równie dobrze możesz pracować z dowolnego miejsca na Ziemi. Wiele osób podróżuje i prowadzi własnego bloga – to stwarza nieograniczone możliwości kreowania własnego stylu życia.
Budowa wizerunku i marki osobistej
Nawet jeżeli zaczynasz pisać bloga dla własnej satysfakcji, to prędzej czy później możesz wykorzystać go do zarabiania. Niestety satysfakcją rachunków nie zapłacisz. Im bardziej będą zwiększać się Twoje zasięgi, tym większe grono odbiorców będzie Cię kojarzyć. Możesz wtedy wydać własną książkę, produkt, kurs czy korzystać z różnych programów partnerskich promując ciekawe marki.
Jaki masz pomysł?
Blog powinien mieć konkretny zakres tematyczny. Jeżeli wiesz, że chcesz pisać, ale nie wiesz jeszcze o czym, możesz zasugerować się najbardziej popularnymi tematami w sieci tj.:
- Zdrowie / Fitness
- Gotowanie
- Moda i uroda
- Finanse i zarabianie
- Styl życia
Zapewne nie będzie dla Ciebie zaskoczeniem ta lista – ogrom blogów bazuje właśnie na niej i świetnie funkcjonują w sieci. Dlatego wspominam konkretnie te kategorie? Jeżeli planujesz zarabiać na swoim blogu, to te kategorie mogą być dla Ciebie sporym ułatwieniem.
Narzędzia do prowadzenia bloga
WordPress – czy i dlaczego?
Istnieje wiele miejsc, gdzie możesz założyć swojego bloga przy użyciu szybkich i darmowych szablonów. Mimo wszystko ja rekomenduję założenie własnej strony przy użyciu CMS WordPress. Dla osoby początkującej będzie to wymagało odrobiny zapoznania się z jego zapleczem, ale zdecydowanie rozwiązanie to niesie za sobą wiele korzyści. Przede wszystkim masz pełną kontrolę nad stroną i blogiem – jesteś niezależny. WordPress ma wiele gotowych wtyczek, które mogą dodać do Twojego bloga nowe funkcje, reklamy, możliwość sprzedaży własnych produktów i wiele, wiele innych. Według raportu Pingdom aż 48% największych blogów korzysta właśnie z WordPressa.
Od czego zacząć? Domena kontra subdomena
Jest to bardzo ważny aspekt na początku, bo wpływa m.in. na sam wizerunek bloga. Jeżeli będziesz miał swoją domenę, to pozwoli Ci to w przyszłości zarabiać na blogu, co w znacznym stopniu bywa ograniczone na platformach darmowych. Zawsze możesz oczywiście zacząć w ten sposób i w przyszłości przenieść bloga na własną stronę.
Poniżej prezentuję zestawienie zalet i wad bloga na własnej domenie w porównaniu do darmowych rozwiązań:
Własny blog:
- możliwość zarabiania na reklamach
- budowanie wartości rynkowej domeny
- ogromna możliwość personalizacji strony i kodu
- wiele wtyczek i gotowych integracji
- wyższy prestiż
Darmowa platforma blogowa:
- bezpłatna subdomena
- bezpłatny hosting
- reklamy niezależne od Twoich preferencji
- ograniczenia nad kontrolą i funkcjami
- Hosting dla bloga
Jeżeli zdecydujesz się założyć własnego bloga, to musisz mieć miejsce, w którym się on znajdzie. W tym celu powinieneś wykupić miejsce na dysku i wybranego dostawcy – tzw. hosting. Na potrzeby bloga najczęściej wystarczy do 5GB – rekomenduję jednak, aby było to miejsce na dyskach SSD, a nie HDD – to ma znaczący wpływ z perspektywy szybkości ładowania strony, a różnica ceny w skali roku nie powinna być większa niż 10 zł. Dobre hostingi posiadają darmowy instalator, który pozwoli Ci na zainstalowanie bloga w kilka minut i nie będzie wymagać od Ciebie szczególnej wiedzy technicznej.
Jak założyć bloga na WordPressie – krok po kroku
Instalujemy bloga
Jeżeli masz już wybrany hosting i wykupioną domenę, zaloguj się do panelu użytkownika. W zależności od wyboru hostingu musisz poszukać zakładki, która będzie się nazywać aplikacje lub instalator. W tym miejscu będziesz mógł szybko zainstalować swojego bloga w sposób automatyczny. Jest to duże ułatwienie, szczególnie dla osób początkujących.
Podstawowa konfiguracja bloga
Skoro Twój blog już jest zainstalowany, musimy ustalić kilka parametrów podstawowych. Po lewej stronie wejdź w zakładkę „Ustawienia” > „Ogólne”.
Ustaw nazwę Twojej strony i jej opis.
Jako strefę czasową podaj UTC+2, co jest ważne z perspektywy publikacji postów. Jeżeli zechcesz zaplanować publikację Twojego wpisu na godzinę 10.00, to ta zakładka będzie ważna z perspektywy czasu polskiego.
Ustawienie formatu daty i godziny jest kwestią sporną – możesz wybrać taki, jaki podoba Ci się najbardziej, jednak nie odgrywa to większej roli.
W kolejnym kroku przejdź do zakładki „czytanie” i ustaw stronę główną oraz stronę ze wpisami. Jeżeli nie wiesz teraz, na której stronie będą wpisy, możesz zrobić to później.
W kolejnym kroku przejdź do zakładki „bezpośrednie odnośniki” i wybierz „Nazwa wpisu”. Na początku jest to najlepsza opcja z perspektywy SEO. Docelowo możesz to zmienić na inny format, w zależności od tego jak Twój blog będzie funkcjonował.
W zakładce „Prywatność” powinieneś wybrać lub stworzyć stronę z polityką prywatności – gotowe wzory polityki prywatności na bloga znajdziesz w internecie.
Pamiętaj jednak, aby korzystać z rzetelnych źródeł, aby mieć pewność, że dany dokument będzie zgodny z prawem.
Na ten moment to tyle w ustawieniach. Są tu oczywiście dodatkowe opcje i pojawią się kolejne wraz z wtyczkami, ale jest to osobny temat na późniejszy etap.
Zmiana wyglądu bloga
Tu zaczyna się magia. Możesz dowolnie zmienić wygląd swojego bloga. W tym celu możesz wykorzystać 3 opcje:
- darmowe szablony,
- płatne szablony,
- szablony projektowane na zamówienie.
Omówmy pokrótce każdy z nich.
Największym atutem darmowych szablonów jest to, że… są darmowe. Najczęściej oferują podstawową konfigurację, a mało modułów, ale w wielu przypadkach to wystarczy, jeżeli nie masz wielu oczekiwań. Nie spodziewaj się jednak zbyt wielu zaawansowanych funkcji, bo (na logikę), dlaczego autor szablonu ma się nazbyt starać i go rozwijać, gdy zarobki z niego opierają się na reklamach z serwisu, z którego go pobierasz lub nie ma ich wcale?
Szablony płatne to zupełnie inna liga – kosztują od kilkudziesięciu do tysiąca złotych, ale często oferują dużo dodatkowych funkcji, edytory typu przeciągnij&upuść (ang. drag&drop), które sprawiają, że całkowity laik może zbudować ładną stronę. Ważnym atutem płatnych szablonów jest ich mocno zwiększona atrakcyjność w stosunku do przeciętnego szablonu darmowego.
Na koniec szablony pisane na zamówienie – jest to zdecydowanie najdroższa opcja, ale osobiście uważam, że jest najlepsza. Pomyśl o największych serwisach czy portalach, jakie znasz – dlaczego nie korzystają z jakichś gotowych rozwiązań, tylko tworzą swoje, a wręcz często posiadają całe działy pracowników, które pracują nad nimi? Odpowiedź jest prosta – bo są lepsze i nie stawiają ograniczeń. Inwestycja we własną stronę sprawia, że staje się ona unikatowa, a to sprawia, że się wyróżnia. Jeżeli dodatkowo dobrze ją prowadzisz, to początkowa inwestycja może zwrócić się znacznie szybciej, niż myślisz.
Instalacja wtyczek
Idea WordPressa jest taka, że ma otwarty kod – każdy może coś w nim zmienić, coś dodać, coś stworzyć.
Dzięki temu tysiące programistów z całego świata tworzą aplikacje w formie „wtyczek”, które możesz zainstalować jednym kliknięciem, a które dodają nowe funkcje do Twojej strony. Poniżej prezentuję kilka wtyczek, które osobiście uważam za bardzo ciekawe lub ważne:
„Akismet antyspam” to chyba najbardziej popularna wtyczka do zabezpieczenia strony przed niechcianym spamem przez całą dobę.
„Autoptimize” pomaga w optymalizacji strony. Dzięki niej strona będzie się szybciej ładować, co jest ważne z perspektywy użytkowników, ale również wpływa na SEO.
„Header and Footer Scripts” pozwala na dodawanie dodatkowych kodów do strony takich jak Google Analytics czy Facebook Pixel.
„Informacja o ciasteczkach” jako obowiązkowa prawnie wtyczka na blogu, jeżeli wykorzystujesz tzw. cookiesy (a będziesz to robić).
„Yoast SEO” już w bezpłatnej wersji daje dużo informacji o tym, czy twoje wpisy/strony są czytelne, daje możliwość ustawienia nagłówków i parametrów każdego wpisu, aby był bardziej profesjonalny.
Wtyczek są setki tysięcy, więc w zależności od swoich potrzeb możesz zawsze znaleźć coś, co spełni Twoje wymagania. Staraj się jednak korzystać ze sprawdzonych rozwiązań ze względu na bezpieczeństwo własne i użytkowników, którzy pojawią się na Twoim blogu. Pamiętaj również o aktualizacji wtyczek, ponieważ często są one przyczyną ataków hakerskich.
Dodanie pierwszego wpisu na blogu
Aby dodać pierwszy wpis, przejdź do zakładki „Wpisy” i kliknij przycisk „Dodaj nowy”.
W górnej części strony wpisz tytuł, a w dolnej umieścisz treść wpisu. Niektóre szablony pozwalają tworzyć w tym miejscu wpisy za pomocą własnego edytora, co jest pomocne, gdy zależy Ci na specyficznym wyglądzie poszczególnych elementów.
Po prawej stronie masz ustawienia wpisu – możesz tu ustawić kategorie, tagi, obrazek wpisu i wiele innych w zależności od rodzaju wgranych wtyczek. Pamiętaj jednak, aby te 3 elementy zawsze zostały uzupełnione przed publikacją.
Jeżeli jesteś w trakcie pisania i nie chcesz jeszcze opublikować wpisu, to najlepiej jak przerywając pracę, klikniesz „Zapisz szkic”. Pozwoli to wrócić do wpisu w dowolnym momencie i kontynuować pracę nad nim.
Gdy wpis jest gotowy, kliknij przycisk „Opublikuj…”.
Następnie będziesz mieć możliwość opublikowania wpisu jako wpis publiczny lub prywatny, ale też ustawienia daty publikacji. Planowanie wpisów jest ważne, bo gdy wiemy, kiedy użytkownicy czytają nasze treści, to możemy ustawić, aby wpis pojawił się w konkretnym dniu i godzinie.
Skąd brać zdjęcia
Legalność zdjęć to podstawa, jednak ważne też, aby były one dobrej jakości. Możesz oczywiście wykorzystywać własne zdjęcia, jednak z doświadczenia wiem, że większość osób korzysta z gotowych baz zdjęć. Te oczywiście dzielą się na płatne i bezpłatne.
Docelowo zachęcam Cię do tego, aby jednak kupić sobie jakąś paczkę zdjęć i wykorzystywać je na własnym blogu, ponieważ jest mniejsza szansa, że ktoś już dane zdjęcie wykorzystał. W przypadku grafik bezpłatnych są one również w dobrej jakości, jednak często są używane przez wiele osób. Chcąc uniknąć takich sytuacji, musisz albo korzystać z mniej popularnych/płatnych grafik lub tworzyć je we własnym zakresie. To niby „tylko zdjęcie”, ale uwierz mi, że wpływa mocno na Twoją wiarygodność w internecie.
Jak mieć ruch na początku
Pierwszy blog i pierwszy wpis to dużo emocji – w końcu robię coś swojego!
Problem jednak w tym, że jeszcze nikt o tym nie wie i to element, który warto zmienić. Aby zgarnąć trochę ruchu na start, możesz wykonać kilka czynności, które będą wymagać jedynie Twojej inwestycji czasu np.:
- Udostępnij swój wpis w mediach społecznościowych. Niech Twoi znajomi dowiedzą się, że robisz coś nowego
- Dodaj informację w informacjach o Tobie na profilach w social mediach, że jesteś autorem na blogu,
- Możesz założyć fanpage, który będzie zbierać Twoich przyszłych fanów i również tę informację dodać na Facebooku we własnym profilu.
- Wejdź na grupy tematyczne na Facebooku i tam opublikuj wpis.
- Jeżeli posiadasz własną listę mailingową, to możesz dać ludziom znać o twoich nowych planach.
Możliwości jest – jak widzisz – sporo. Ważne, żebyś się zastanowił gdzie i komu możesz udostępnić informację o swoim blogu, ale też, żeby nie spamować byle gdzie.
Co jeszcze powinno znaleźć się na Twoim blogu
Są co najmniej 2 rzeczy, które powinieneś jeszcze dodać na swoim blogu. Pierwsza z nich to zakładka, w której napiszesz coś o sobie. Jeżeli ktoś ma stać się Twoim stałym czytelnikiem, to warto, żeby coś o Tobie wiedział. Opisz, dlaczego prowadzisz tego bloga, czym się zajmujesz na co dzień. Im bardziej prawdziwy opis, tym bardziej trafi do ludzi. Idealizowanie czasem się sprawdza, ale na dłuższą metę i tak każdy zobaczy, kim jesteś. Nie musisz nikogo udawać – bądź sobą! Możesz tu również opisać warunki współpracy – najczęściej jest to jednak element, który pojawia się z czasem, jednak na pewnym etapie staje się niezbędny, aby uniknąć niepotrzebnych wiadomości.
W zakładce „wpisy” znajdziesz taką stronę jak „kategorie”. Jest bardzo ważne, aby ustawić je zgodnie z Twoimi potrzebami. Jeżeli zamierzasz prowadzić bloga kulinarnego, to powinny się tu na przykład pojawić kategorie: wypieki, dania z mięsa, dania wegetariańskie itp. Ogranicza Cię własna kreatywność, jednak podzielenie kategorii Twoich wpisów sprawi, że użytkownicy łatwiej będą mogli się poruszać po wpisach. Tym samym osoba zainteresowana wypiekami nie będzie przeglądać zakładki z sałatkami itp.
Protipy na start prowadzenia bloga
Jest sporo różnych porad i narzędzi, natomiast chciałbym Ci podpowiedzieć kilka z nich, które wiem, że na początku są bardzo istotne. Być może zastanawiasz się, jak długie powinny być wpisy. Często są one bardzo rozbudowane (jak np. ten poradnik), gdzie ilość znaków przekracza 15 czy 20 tys. Jednakże czasem jest jakaś ważna informacja, którą chcesz się podzielić i wystarczy na to max. 1000 znaków. Musisz wiedzieć, że to też jest ok. Nie zawsze musisz się rozpisywać – skup się na tym, czy dana informacja jest wystarczająca i publikuj. Regularność wpisów przynosi często większe korzyści niż 1 długi artykuł raz na 3 miesiące.
Jeżeli jesteś osobą, która szybciej myśli niż pisze (tak jak ja), to zapewne robisz wiele błędów w tekście. Wpisz w Google „sprawdzanie tekstu online” i wybierz sobie narzędzie, które dodatkowo sprawdzi Twój tekst. Większość z nich jest bezpłatna, a sprawi, że szybciej zweryfikujesz swój wpis przed publikacją.
Jak zarabiać na blogu
Jak zawsze mówię: “satysfakcją za rachunki i marzenia nie zapłacisz”. Blog, może sprawić, że będziesz się z niego utrzymywać, a opcji zarobkowych jest naprawdę sporo. Opowiem Ci o kilku przykładach:
Zarabianie na reklamach w Google AdSense
To chyba najprostsza forma zarobku. Jeżeli masz spory ruch na stronie, to możesz umieścić miejsca na banery reklamowe, które Google będzie wykorzystywać i płacić Ci za wyświetlenia. Jest to dosyć powszechna praktyka, bo nie wymaga szukania klientów, podpisywania umów jako reklamodawca itp. Zakładasz konto, konfigurujesz miejsca na banery i czekasz na wypłatę. Proste? Oczywiście, że tak, ale jeżeli chcesz zarabiać dobrze na blogu, to musisz mieć naprawdę spory ruch. Ważne jest jednak to, aby umiejętnie osadzić reklamy na stronie. Nie chcesz w końcu, aby treści stały się nieczytelne. Z tego powodu ludzie mogą zrezygnować z odwiedzania Twojej strony, więc musisz zachować złoty środek.
Programy partnerskie
Zasada zarobku w programach partnerskich jest podobna do zarabiania na reklamach, jednak rozliczasz się za sprzedaż produktów lub pozyskanie tzw. leada (kontaktu do danej osoby). Stawki tu są zazwyczaj znacznie wyższe, a jako pośrednik możesz zarabiać dobre pieniądze na skali. Wystarczy, że zarejestrujesz się do jednego z programów partnerskich i na swoim blogu umieścisz specjalne banery lub linki przekierowujące do danego produktu lub usługi. Za każdym razem, gdy ktoś dokona zakupu poprzez Twój link, otrzymasz prowizję, która najczęściej raz w miesiącu jest przelewana na Twoje konto. Programów partnerskich jest na rynku sporo – zaczynając od tych, które dana firmy robi wewnętrznie, do multi programów zrzeszających dziesiątki firm w jednym miejscu.
Własne kursy i książki
Skoro jesteś autorem, to masz jakąś wartość do przekazania swoim czytelnikom. Z reguły często na blogach pisze się coś, co jest ciekawe, ale nie jest to 100% Twojej wiedzy. Pisząc własną książkę czy nagrywając własne kursy, Twój wizerunek jako eksperta w danej dziedzinie rośnie, a przy okazji tworzysz produkty (w tym te wirtualne), które możesz sprzedawać. Jak w przypadku programów partnerskich mamy zazwyczaj jakiś % zysku ze sprzedaży dla siebie, tak w tej sytuacji masz 100%! Dużą popularnością (szczególnie w obecnych czasach) cieszą się ebooki i kursy online. Ich największy plus dla Ciebie, z perspektywy autora, to brak kosztów druku, magazynowania itp. Raz stworzony produkt, kurs czy książka może być sprzedany w nieograniczonej ilości i to natychmiast.
Współpraca influencerska
Jeżeli Twój blog skupia wokół siebie jakąś konkretną społeczność, na którą masz wpływ, to stajesz się influencerem. Duże marki poszukują ambasadorów, którzy będą ich twarzami, co stawia przed Tobą nowe możliwości. Możesz stać się takim ambasadorem i pobierać finansowe korzyści na wiele sposobów – zarówno w formie produktów, prowizji czy stałej “pensji” za działania wspierające markę. Zazwyczaj jednak wiąże się to z wyłącznością dla danej marki, dlatego, jeżeli zaczną Ci się pojawiać takie możliwości, to przeanalizuj czy faktycznie chcesz się związać z daną marką na dłużej.
Artykuły sponsorowane
Mając atrakcyjnego bloga, możesz w różny sposób promować inne marki. Możesz np. stworzyć artykuł o butach sportowych, zrobić ranking, ocenić kilka par butów i do każdego dać link do sklepu. Tu zarówno można skorzystać z programów partnerskich, ale często sama marka płaci za taki artykuł określoną sumę adekwatną do grupy docelowej, jak i zasięgów. Aby łatwiej stworzyć sobie taką możliwość, możesz zarejestrować się na jednym z portali dla autorów, gdzie opisując swoją grupę docelową i swoje zasięgi możesz być łatwo odnaleziony przez firmę, która chce się pojawić na blogu takim jak Twój.
Podsumowanie
- Znajdź swoje „dlaczego”. Określ, dlaczego chcesz pisać bloga, co da to Tobie i Twoim odbiorcom.
- Określ kategorię swojego bloga – im precyzyjniej, tym lepiej.
- Zdecyduj czy chcesz korzystać z gotowej platformy do blogowania, czy budujesz stronę na WordPressie.
- Jeżeli zdecydujesz się na WordPressa, wykup i skonfiguruj hosting oraz kup domenę.
- Zaloguj się do panelu hostingowego i zainstaluj aplikację WordPress.
- Skonfiguruj podstawowe ustawienia swojego bloga.
- Ustaw szablon, który spełnia Twoje oczekiwania.
- Pisz, pisz, pisz! 🙂
Prowadzenie bloga jest całkiem proste, nawet jeżeli jego początkowa konfiguracja zajmuje nieco czasu. Ważne jest to, aby treści, które publikujesz, były ciekawe i zachęcały do czytania. Każdy bloger czasem zastanawia się „co by tu jeszcze napisać”, dlatego warto w punktach wypisać sobie co w danym temacie może być interesujące. Następnie spróbuj do każdego takiego punktu dodać podpunkty i przykłady, a dopiero później stworzyć resztę tekstu. Może się okazać, że w trakcie pisania wymyślisz kolejne wątki i elementy, o których warto wspomnieć.
Staraj się pisać ciągle, a poprawki czy literówki zostawić na koniec. Słyszałem, że dużo osób zasłania ekran i pisze „jak na maszynie”, dopiero pod koniec robiąc poprawki. To też ciekawa koncepcja, która skupia się tym, aby przede wszystkim pisać i utrzymać rytm/flow. Tworząc tytuły swoich wpisów, pomyśl o tym „co bym wpisał w Google, gdybym chciał znaleźć taki wpis”. Sam ten fakt może sprawić, że różne osoby trafią na Twojego bloga. Wiesz już wszystko, czego potrzebujesz na start. Czas działać i blogować – powodzenia!
Autor: Patryk Matuła, Key Account Manager w BrandBay.pl
Na co dzień stosuje strategię „win-win”, aby każda strona umowy była maksymalnie usatysfakcjonowana. Tam gdzie nie wejdzie oknem, dojedzie motocyklem. Prywatnie entuzjasta przedsiębiorczości, podatków i gier komputerowych.