Emoji, emotki – więcej niż 1000 słów!
Emoji, emotki, emotikony – czasami wyrażają więcej niż 1000 słów, prawda? Większość z nas używa ich na co dzień, ale czy kiedykolwiek zastanawialiście się nad ich historią? Czy myśleliście o stworzeniu za ich pomocą obrazu lub grafiki? A może zastanawialiście się czy warto używać ich w marketingu?
Emoji a emotikon
Zacznijmy od początku. Wbrew pozorom emoji i emotikon to nie to samo.
Określenie emotikon powstało w 1982 roku, poprzez połączenie angielskich słów emotion i icon. Emotikon to ideogram, zbudowany jest ze znaków dostępnych na klawiaturze i ma wyrażać emocje, jakie chce przekazać osoba pisząca tekst.
Za autora pierwszych emotikonów uważa się Scotta Fahlama, informatyka z Carnegie Mellon University, który po dość niefortunnym (przez niektórych niezrozumiałym) dowcipie z obecnością rtęci w windzie uniwersytetu, postanowił rozróżnić treści żartobliwe od poważnych proponując taką komunikację:
🙂 – żarty
🙁 – rzeczy, które nie są żartami, poważne
Niektóre źródła podają, że pierwowzorem emotikon mogły być propozycje komunikacji zamieszczone przez magazyn PUCK w 1881 roku.

Źródło: cityroom.blogs.nytimes.com/2009/01/19/hfo-emoticon/?_r=0
Inni doszukują się ich genezy w transkrypcie przedmowy Abrahama Lincolna:

Źródło: cityroom.blogs.nytimes.com/2009/01/19/hfo-emoticon/?_r=0
Emoji natomiast zostały opracowane w 1998 przez japońskiego inżyniera Shigetaka Kurita. Początkowo był to zbiór 178 grafik.
Nazwa powstała z połączenia japońskich słów e (obraz) i moji (znak). Emoji to piktogram (obrazek). Co ciekawe emoji to nie tylko obrazki twarzy, czy ludzi – przedstawiają również zwierzęta, budynki, miejsca, przedmioty, posiłki i wiele więcej. Służą do ubarwienia pisanego tekstu, wyrażenia emocji. Jednym słowem lepszego przekazu tego, co chcemy powiedzieć. Zgodnie z potrzebami i preferencjami użytkowników twórcy emoji opracowują nowe wzory i wydają uaktualnienia obecnych.
Sława emoji
Z biegiem lat emoji cały czas ewoluuje i zyskuje na znaczeniu. Emotki odgrywają główne role w filmach, teledyskach (np. Katy Perry Roar) i bajkach (The Emoji Movie).
Doczekały się nawet swojego święta! Przypada ono właśnie dzisiaj – 17 lipca. Święto zostało ustanowione przez twórcę Emojipedii (Jeremy Burge’a) w 2014 roku.
Emojipedia
Warto przyjrzeć się również Emojipedii – to nieoficjalna encyklopedia emotek (emojipedia.org). Na stronie znajdziemy najnowsze newsy ze świata emoji, statystyki, propozycje, aktualizacje, ale przede wszystkim definicje każdej emotki. Oprócz definicji możemy sprawdzić ważne fakty “z życia” danej emoji (takie jak nominacje, czy tytuły, data stworzenia, inne warianty w jakich występuje i jak jest wyświetlana na różnych urządzeniach i platformach). Zobaczcie sami:
Sztuka emoji
Czego jeszcze nie wiecie o emoji? Za pomocą emoji można tworzyć sztukę! Udowodnił nam to w swoich obrazach Yung Jake:
Zaskakujące, prawda?
Emoji w komunikacji marketingowej
Skupmy się może teraz na tym, co kręci nas najbardziej – wykorzystywaniu emotikon w kampaniach reklamowych. Emotikony oraz emoji coraz częściej pojawiają się w naszym życiu – używamy ich w sms’ach, wiadomościach na Messengerze czy opisach zdjęć, co wzięli sobie również do serca twórcy reklam. Wykorzystują oni “minki” do lepszej komunikacji z odbiorcami.
Emoji pojawiają się w opisach, jak i na grafikach postów. Zachęcają do reakcji, umożliwiają szybkie wyrażenie własnej opinii:
Przykłady postów
Polak wypija około 3 kg kawy rocznie 😲Ludzie dzielą się na tych, co piją czarną 😲 i na tych, co koniecznie dodają mleko 🥛A u Was jak to wygląda? 🙂
Opublikowany przez OptimalFit Wtorek, 11 czerwca 2019
Mamy tu fanów placów ziemniaczanych? <3Którą wersję najbardziej lubicie?😍 ze śmietaną😍 z gulaszem😍 solo
Opublikowany przez Jędrusiowe Smakołyki Kraków Sobota, 9 marca 2019
To jednak dopiero początek – twórcy idą o krok dalej – emoji coraz częściej stają się bohaterami spotów i kampanii reklamowych:
McDonald’s
Cable One
Webwise Parents (kampania społeczna)
Toyota
Jak widzimy zastosowań emoji jest mnóstwo – stały się sposobem komunikacji, który wyjątkowo przypadł użytkownikom do gustu. Domagają się oni od twórców emoji, nowych wzorów i kształtów. Marki niejednokrotnie tworzą swoje własne unikatowe emoji, które są z nimi identyfikowane. Emoji bardzo chętnie wykorzystywane są również w marketingu, sprawiając, że komunikacja jest łatwiejsza i bardziej przejrzysta.
Autor: Patrycja Kuklińska, Social Media Specialist w BrandBay.pl
Jest wielką fanką dobrego jedzenia, które na co dzień fotografuje. Dużo się przy tym uśmiecha, bo wychodzi z założenia, że z uśmiechem wszystko jest łatwiejsze. Oprócz pysznych sesji zajmuje się u nas tworzeniem contentu w social mediach.