fbpx

Hashtagi na Facebooku – dlaczego warto je dodawać?

hashtagi na facebookuHashtagi kojarzą nam się głównie z Instagramem. I dobrze, bo na tym portalu używa się ich najczęściej. Jednak historia znanej „kratki” zaczyna się od Twittera. Pierwszego tweeta z użyciem # stworzył 23 sierpnia 2007 Chris Messina: „how do you feel about using # (pound) for groups. As in #barcamp [msg]?”.

Dopiero w 2010 roku hashtagi weszły na stałe do Instagrama (zachęcamy do lektury artykułu o tym, jak dodawać hashtagi na Instagramie), a Facebook wprowadził je dopiero w 2013 roku.

Czym tak w ogóle są hashtagi?

Mają grupować, porządkować treści postów i komentarzy dodawanych na portale społecznościowe – w tym wypadku na Facebooka. Ułatwiają też użytkownikom wyszukiwanie postów o tematyce, która ich interesuje.

Służą też śledzeniu bieżących wydarzeń, np. jeśli transmitowane są finałowe rozgrywki NBA, to dodając komentarz z #NBAFinals, pozwalasz osobom zainteresowanym szybciej znaleźć post z live’m.

Jak zrobić hashtag na Facebooku?

Wystarczy dodać tzw. płotek przed #wyrazem i fraza zmieni się w aktywny link. Jeśli w niego klikniesz, przeniesie Cię na stronę, gdzie znajdują się wszystkie posty oznaczone tym samym hashtagiem.

Jak korzystać z hashtagów?

Dobieraj # do poruszanej tematyki.

Nie wpisuj #watch pod postem dotyczącym jedzenia. Hashtagi mają prowadzić użytkowników do konkretnych treści, a nie powodować szum komunikacyjny.

Nie dodawaj spacji między frazami – przerwiesz hashtag

Możesz oznaczyć każde słowo osobnym #, ale w wielu przypadkach będzie to po prostu bez sensu, np. #jestem #nad #jeziorem #bawię #się #ekstra. Mało kto będzie szukał postów oznaczonych tagiem #nad i #się. Nie przerwiesz hashtagu jeśli użyjesz znaku podkreślenia, np. #nad_jeziorem. Najlepiej jednak postawić na jasny przekaz – #jezioro #weekend #zabawa.

Czego unikać?

Niedozwolone są znaki specjalne i interpunkcyjne, (np. %, $, @). Możesz używać cyfr.

Polskie znaki?

Sprawa komplikuje się w przypadku polskich znaków – tutaj sam musisz zrobić research i sprawdzić, czy popularniejsza jest wersja hashtagu z „ą, ę, ś, ć”, czy lepiej jest pominąć takie litery.

Ilość hashtagów

Facebook, to nie Instagram, gdzie warto wykorzystać większą ilość (maksymalnie 30) hashtagów w poście. Tutaj nie powinieneś przesadzać i używać maksymalnie dwóch. Statystycznie mniejsze zasięgi i mniejszą ilość reakcji zyskują posty z większą ilością hashtagów [źródło: Buzzsumo] – a do tego nie chcemy dopuścić.

Zobacz:

  • posty z 1 lub 2 hashtagami – średnio 593 interakcji,
  • posty zawierające od 3 do 5 hashtagów – średnio 416 interakcji,
  • posty zawierają od 6 do 10 hashtagów – średnio 307 interakcji,
  • posty zawierające więcej niż 10 hashtagów – średnio 188 interakcji.

Możesz pobawić się hashtagami, ale…

…dodając post z unikatowym #, który ma jedynie szokować/rozśmieszać/zaintrygować odbiorców, dodaj do wpisu też istniejący oraz dobrze znany hashtag, np. #kupilemwymarzonysamochod połącz z #cars.

Lepiej zaszaleć z hashtagami, tworząc post na prywatnym koncie Facebooka, kiedy nie zależy Ci na efekcie reakcji. Jeśli dodajesz wpis, bo chcesz wypromować firmę, postaw na tradycyjne #.

Dobierz język do grupy odbiorców

Jeśli zależy Ci na komunikacji z polskojęzyczną grupą odbiorców, używaj języka polskiego, jeśli chcesz rozszerzyć zasięg swoich #, używaj języka angielskiego.

Gdzie znaleźć posty oznaczone konkretnym hashtagiem?

Wpisz hashtag w pasek wyszukiwania i naciśnij Enter albo lupę z prawej strony paska.

wyszukiwanie hashtagów na fb

Kto zobaczy Twoje posty z #?

Użytkownicy, którym udostępnisz swój post. Jeśli udostępnisz post z hashtagiem, np. grupie odbiorców Znajomi, będą oni mogli zobaczyć go również w kanale danego hasztagu.
Jeżeli udostępnisz posta z ustawieniem Publiczne i pozwolisz innym na obserwowanie Ciebie, post pojawi się na Twoim publicznym profilu oraz w kanale hasztagu.

Najpopularniejsze hashtagi w social mediach

W Polsce

#polishgirl, polska, poland, warszawa, polska, dziewczyna, polishboy, wroclaw, warsaw, f4f, krakow, poznan, gdansk, katowice, gdynia, instamama, lfl, jedzenie, instamatki, odpoczynek, szczecin, fitness, lublin, lodz, bieg, wrocław, bieganie, love, paznokcie, wiosna, kraków

Na świecie

#photooftheday, instagood,nofilter, tbt, igers, picoftheday, love, nature, swag, lifeisgood, caseofthemondays, instapic, instadaily, selfie, instamood, bestoftheday

Każda dziedzina życia ma grupę swoich najpopularniejszych hashtagów, im częściej będziesz poruszał się w obrębie popularnych postów ze swojej branży, tym szybciej znajdziesz słowa klucze, które spowodują wzrost reakcji pod Twoimi wpisami.

Jeśli prowadzisz biuro podróży – #travel #poland #photography #travelphotography #nature #photooftheday #trip #polska #love #beautiful #picoftheday #photo #polishgirl #summer #travelgram #landscape #europe #happy #mountains #traveling #art #travelblogger #architecture #holiday #warszawa #travelling

Jeśli zajmujesz się branżą gastronomiczną – #restauracja #restaurant #poland #food #polska #foodporn #warszawa #lunch #foodie #warsaw #dinner #breakfast #yummy #delicious #foodphotography #jedzenie #poznań #chef #gastronomia #foodlover #photooftheday #picoftheday #wine #foodstagram #obiad #foodlovers #foodgasm #friends

Jeśli Twoja firma jest związana z technologią – #technology #poland #tech #design #warsaw #geek #polska #business #work #photooftheday #instagood #building #architecture #warszawa #art #krakow #polishgirl #nerd #university #future #of #luxury #coding #software #travel #polishboy #love #conference #webdevelopment

Jeśli jesteś właścicielem sklepu ze sprzętem sportowym – #sport #poland #fit #fitness #motivation #gym #polishboy #polishgirl #trening #training #polska #workout #love #instagood #running #run #motywacja #bieganie #photooftheday #warsaw #bodybuilding #happy #warszawa #lifestyle #passion #active #fun #summer #body

Czy hashtagi wpływają na zasięgi?

Po zestawieniu danych z Facebooka posty z hashtagami miały o 4,4% większy zasięg i o niemal 61% wyższe zainteresowanie niż posty bez hashtagów [za: agorapulse.com].

Przypominamy, że zasięg określa ilość wyświetlanych odbiorcom treści oraz świadczy o dostarczaniu im przekazu. Natomiast zaangażowanie mierzymy liczbą reakcji – działań podejmowanych przez użytkownika Facebooka.

Poprawnie dobrane i zastosowane hashtagi są bardzo dobrym instrumentem do promocji postów, a co za tym idzie – promocji własnej działalności. Pozwolą Ci też zidentyfikować osoby, które publikują powiązane treści – łatwiej nawiążesz relacje oraz wejdziesz w interakcje z uczestnikami zainteresowanymi Twoją branżą. Będziesz też mógł zmierzyć zasięgi w social mediach.

5 / 5. Liczba głosów: 6

Może Ci się również spodoba

1 Odpowiedź

  1. Kasia pisze:

    Dzięki za artykuł. Przydał mi się podczas pisania posta sprzedażowego na FB. Pozdrawiam 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *