Ile kosztuje reklama na Facebooku? Poznaj ceny kampanii!
Prowadzisz fanpage na Facebooku i chcesz zainwestować w płatną reklamę, by docierać do większej liczby odbiorców lub realizować cele sprzedażowe. Twój budżet nie jest wysoki, ale na wszelki wypadek masz przygotowaną pewną kwotę dodatkową. I teraz zastanawiasz się, ile będzie Cię kosztować reklama na Facebooku?
Nie ma jednej właściwej odpowiedzi na to pytanie. Więcej – nie ma nawet kilku właściwych odpowiedzi. Mechanizm reklamowy Facebooka oparty jest o system aukcyjny, przez co nie istnieje coś takiego jak ‘cennik’ reklam na Facebooku. To, jakie wyniki osiągną Twoje kampanie, będzie zależne od wielu czynników, z których głównym jest konkurencja. Ale o niej za chwilę. Na początku chcemy opowiedzieć Ci co nieco o budżetach.
Co wpływa na koszt reklamy?
W dużym uproszczeniu – zasada jest tu jedna – im więcej wydasz, tym lepszy wynik masz szansę osiągnąć. Nie oznacza to jednak, że wystarczy zainwestować w reklamę na Facebooku dwukrotnie większy budżet niż początkowo zakładałeś. Warto podejść do tego tematu w taki sposób, by postawić sobie konkretny cel, np. pozyskanie 200 fanów w ciągu miesiąca lub osiągnięcie 20 sprzedaży produktu. Puszczasz reklamę z odpowiednim celem i z założonym budżetem i obserwujesz wyniki. Jeśli są dla Ciebie zadowalające, skaluj budżety. Testuj nowe rozwiązania – może odświeżenie grafiki w reklamie okaże się dobrym wyborem? Być może poprzednia wersja już się odbiorcom ‘opatrzyła’? W jednym przypadku sprzedaż produktu może kosztować Cię 2 zł, w innym 20 zł albo 200 zł. Od czego to zależy? Od wielu czynników, które można sklasyfikować w dwie obszerne grupy:
- zewnętrzne – zależne od produktu,
- wewnętrzne – zależne od systemu reklamowego Facebooka i kreacji reklamowej.
W pierwszej grupie znajdują się wszystkie czynniki, które są najtrudniejsze (lub często niemożliwe) do zmiany, np. cena produktu lub sam produkt. Inne będą wyniki sklepu, który prowadzi sprzedaż ubrań sportowych po okazyjnych cenach (produkty o dużym popycie) a inne dewelopera oferującego mieszkania z rynku pierwotnego. Jak często kupujesz ubrania sportowe a jak często mieszkania? W skali roku? A w skali miesiąca? Produkt ma tu kluczowe znaczenie. Jeśli prowadzisz sklep, a Twój asortyment jest szeroki, spróbuj testować reklamy z różnymi produktami na grafikach. Szybko zauważysz, że jedne produkty podobają się bardziej niż inne, a co za tym idzie – koszt takich reklam będzie różny.
Druga grupa – czynników wewnętrznych – to wszystkie parametry, które możesz kontrolować w Menedżerze Reklam. Czyli co dokładnie? Kreacja reklamowa (grafika lub materiał video), umiejscowienie reklamy, grupa docelowa, harmonogram, cel kampanii, itp. To, jakie parametry wybierzesz do kampanii, zależy tylko od Ciebie. Szukaj więc takich rozwiązań, które będą realizowały Twój cel przy najniższym koszcie. Przewrotnie – wybór celu reklamy jest ważny, ale nie zawsze gwarantuje najniższy koszt aktywności. Może się zdarzyć, że koszt kliknięcia będzie wyższy w reklamie z celem kliknięcie do strony, niż w reklamie gdzie celem jest konwersja.
Wspominaliśmy o konkurencji – to ona ma bardzo duży wpływ na finalny koszt reklamy. Miejsce do wyświetlania reklam na Facebooku jest ograniczone, a jeśli reklamodawców jest więcej niż dostępnych miejsc, wezmą oni udział w aukcji. Wyobraź sobie, że sprzedajesz kosmetyki naturalne, ale podobnych biznesów jest bardzo dużo i każdy chce dotrzeć do tej samej grupy docelowej. Facebook musi zdecydować, czyje reklamy będą się wyświetlać w feedzie a czyje nie.
Umiejscowienie a koszt reklamy
Ważnym czynnikiem wpływającym na koszt reklamy jest jej umiejscowienie oraz powiązany z nim rodzaj urządzenia. Zazwyczaj koszty reklam wyświetlanych mobilnie są nieco niższe, niż tych wyświetlanych na komputerach stacjonarnych. Nie należy jednak tego uogólniać. W branżach, gdzie proces zakupowy jest bardziej rozbudowany, a same produkty lub usługi wartościowe i nie należą do sektora FMCG, może być wręcz odwrotnie.
Grupa docelowa a koszt reklamy na Facebooku
Ustalając grupę docelową w kampanii, zwróć uwagę, aby nie była ona zbyt duża. Za szeroka grupa odbiorców może wpłynąć na podwyższenie kosztów Twojej reklamy. Dlaczego? Ponieważ trafi do dużej liczby osób niezainteresowanych tym, co chcesz im zaoferować. Takie osoby nie będą klikać w reklamę i w żaden sposób na nią reagować, przez co koszty wyświetlania skoczą w górę. Im więcej reakcji pod reklamą, tym jej koszty będą niższe. Różnice w stawkach za pojedyncze kliknięcie czy CPM (koszt tysiąca wyświetleń) mogą być bardzo duże. W jednej kampanii możesz zapłacić kilka groszy za kliknięcie, w innej kilka złotych. Różnice mogą być spore, dlatego zalecamy testowanie reklam z różnymi grupami docelowymi.
Bardzo wąska grupa docelowa też nie jest najlepszym rozwiązaniem. Jeśli będzie miała kilka tysięcy osób, które nie będą się angażować, koszt reklamy będzie wyższy.
Co jeszcze wpływa na koszt reklamy?
Liczba zmiennych jest naprawdę duża. Do jednych z najważniejszych należy sezonowość. Jeśli prowadzisz biznes, dobrze wiesz, co mamy na myśli. Czapki i szaliki nie będą sprzedawać się w lipcu, a w lutym boom mogą przeżywać sklepy z bielizną. Podobnie jest na Facebooku. W okresie przedświątecznym, kiedy wiele sklepów internetowych zwiększa swoje działania reklamowe, daje się odczuć także wzrost stawek na Facebooku. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat prowadzenia kampanii reklamowych na Facebooku, zachęcamy do lektury: https://brandbay.pl/blog/reklama-na-facebooku-przewodnik/
Wskaźnik Trafności i Rankingi – co to takiego?
W Menedżerze Reklam na Facebooku do niedawna mogłeś znaleźć kolumnę o nazwie Wskaźnik Trafności. Była to cyfra od 0 do 10, sugerująca, jak dobrze dobrałeś do kreacji grupę docelową. Od niedawna Wskaźnik Trafności został zastąpiony trzema Rankingami: jakości, aktywności oraz konwersji.
We wszystkich trzech przypadkach Twoja reklama zostanie oceniona jako średnia, poniżej lub powyżej średniej. Co dokładnie oznacza, że Twoja reklama jest średnia lub poniżej średniej? Wskaźniki mierzą przede wszystkim to, ile osób klika w Twoją reklamę, liczbę pozytywnych i negatywnych reakcji. Im lepiej reklama wypada w ranking, tym wyższy zasięg i liczba wyświetleń. Czy warto się nim przejmować? Nie zawsze. Duża część reklam oceniona poniżej średniej również osiąga bardzo dobre wyniki! Rankingami warto się sugerować, ale nie traktuj ich jako wyroczni!
Kontrola wydatków
Facebook umożliwia kontrolowanie stawek za daną aktywność. Możesz określić maksymalną kwotę, jaką chcesz wydać za pojedynczą aktywność (np. kliknięcie w link). Jeśli określisz tę stawką zbyt nisko, Twoja reklama może w ogóle się nie wyświetlać. Po uruchomieniu kampanii możesz wybrać opcję automatycznej stawki i po kilku dniach emisji reklamy zmienić na ręczną, lekko zaniżając dotychczasowy wynik za aktywność.
Jak to wygląda w praktyce?
Podane tutaj stawki potraktuj jako przykład. Nikt nie powie Ci, że koszt polubienia strony będzie kosztował 2 złote. Możemy jednak uśrednić wyniki i podać widełki, które mogą być pomocą w określeniu, czy Twoje reklamy nie są zbyt drogie. Mając na uwadze ilość zmiennych, jakie wpływają na finalny koszt reklamy, zebraliśmy szacunkowe koszty poniżej.
Przykładowo, koszt pozyskania fana waha się od 0,60 zł do 3 zł. Dużo łatwiej jest z aktywnościami, tu koszty są zazwyczaj najniższe, możesz wygenerować aktywność o koszcie na poziomie kilku groszy, najdroższa nie powinna przekroczyć 1,50 zł. Jeśli Twoim celem jest sprzedaż, koszt konwersji może wynieść od 1 zł do…. i tutaj górna granica jest bardzo elastyczna. W zależności od rodzaju sprzedawanego produktu lub usługi możesz zapłacić za konwersję 2-4 zł, 20 zł, 100 zł i więcej.
Jaki jest koszt reklamy na Facebooku?
Jak widzisz, nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi. Z jednej strony to zaleta, z drugiej wada systemu reklamowego Facebooka. Nie dostajesz gotowego cennika, który powie Ci, że tygodniowa emisja baneru będzie kosztować Cię 5 tysięcy zł. Koszt reklamy w dużej mierze zależy od wysiłku, jaki włożysz w jej optymalizację. Warto to zrobić, bo efekt może Cię zaskoczyć!
Autor: Iwona Łoza, Social Media Team Leader w BrandBay.pl
Specjalista i manager z wieloletnim doświadczeniem, głównie w branży FMCG i sportowej. Najlepiej czuje się w tworzeniu strategii komunikacji i obszernych raportów. Zwolenniczka górskich wycieczek i wciągających reportaży.