fbpx

Pozycjonowanie strony na WordPress w 2020 | Poradnik

pozycjonowanie strony na wordpress

Posiadasz stronę na WordPress? Sprawdź jak ją pozycjonować w 2020 roku aby była jak najbardziej widoczna!

Spis treści:

  1. Wprowadzenie do pozycjonowania strony WordPress
  2. Przygotowanie do pozycjonowania dla początkujących
  3. Wtyczki SEO WordPress
  4. Jak pozycjonować stronę WordPress
  5. Audyt SEO strony WordPress
  6. Zaplanuj pozycjonowanie strony WordPress
  7. Optymalizacja strony opartej na WordPressie:
    1. Bieżąca analiza ruchu na stronie
    2. Rozbudowa treści strony (content)
    3. Linki przychodzące i wychodzące
    4. Adresy URL przyjazne SEO
    5. Metadane (metatagi): tytuł (title), opis (description) i inne
    6. Mapa witryny xml (sitemap)
    7. Nawigacja na stronie (menu główne, nawigacja okruszkowa, linkowanie śródtekstowe)
    8. Dane strukturalne i znaczniki uporządkowanych danych
    9. Szybkość ładowania się strony: optymalizacja obrazów, js, css, cache, leniwe ładowanie
    10. Dostosowanie strony do urządzeń mobilnych
    11. Zduplikowane, nieistniejące strony i przekierowania 301
    12. Poprawność pliku robots.txt
    13. Zarządzanie komentarzami i walka ze spamem

1. Wprowadzenie do pozycjonowania strony WordPress

Jeśli zajmujesz się pozycjonowaniem musisz zdawać sobie sprawę z tego, że niektóre z najlepszych praktyk związanych z pozycjonowaniem pozostają niezmienne od lat, natomiast inne zmieniają się nawet kilka razy do roku.

Ponieważ Google wciąż zmienia swoje algorytmy ustalające pozycje stron w wyszukiwarce, specjaliści SEO aktualizują narzędzia, które mogą pomóc w pozycjonowaniu w zgodzie z najnowszymi trendami.
Środowisko programistów i specjalistów SEO zgromadzonych wokół platformy WordPress działa w tej sprawie bardzo prężnie, tworzy i udoskonala narzędzia i wtyczki, które mogą być pomocne przy pozycjonowaniu strony WordPress.

Warto na bieżąco monitorować te zmiany i aktualizować swoje podejście do pozycjonowania, tak aby pozostawać w czołówce wyników wyszukiwania.
Poniżej znajduje się zestawienie najważniejszych z punktu widzenia SEO czynników wpływających na pozycję w wynikach wyszukiwania oraz programów i wtyczek, które mogą pomóc w pozycjonowaniu strony na WordPress w 2020 roku.

2. Przygotowanie do pozycjonowania dla początkujących

Ponieważ w artykule tym często używane są sformułowania i terminologia SEO, jeżeli dopiero zaczynasz interesować się pozycjonowaniem i chcesz poznać podstawy oraz ogólne słownictwo dotyczące tematyki pozycjonowania (zanim lepiej poznasz pozycjonowanie WordPress), zacznij od przeglądnięcia podstawowych informacji o pozycjonowaniu na stronach Google:

Jeżeli znasz się na SEO, informacje zawarte na powyższych stronach mogą być dla Ciebie porządkujące lub odświeżające podstawowe informacje dotyczące pozycjonowania.

3. Wtyczki SEO WordPress

Jak zapewne wiesz, siłą WordPressa są jego wtyczki, które pomagają zarządzaniem stroną, jej promocją. Pomagają one też w działaniach SEO. Pozycjonowanie bloga WordPress jest dzięki temu dużo prostsze.
W oficjalnym repozytorium WordPressa jest już ponad 55 000 wtyczek (a poza tym repozytorium co najmniej drugie tyle).

Do pozycjonowania na WordPressie wykorzystywać można przeróżne wtyczki. W tym artykule wskazane zostanie jedynie kilka z nich, które cieszą się największą popularnością wśród korzystających z WordPressa.

Niektóre z tych wtyczek są popularne ze względu na potencjalnie szerokie zastosowanie, inne są popularne ze względu na to, że są skoncentrowane na jednym zagadnieniu i bardzo dobrze rozwiązują konkretny problem związany z SEO.
Pod koniec tego tekstu znajdziesz listę wymienionych w artykule wtyczek.

4. Jak pozycjonować stronę WordPress

Aby dobrze pozycjonować stronę na WordPressie powinieneś / powinnaś przede wszystkim:

  • zrobić odpowiedni audyt strony,
  • wdrożyć najważniejsze zalecenia poaudytowe,
  • zadbać o wartościowy content stworzony zgodnie z wymaganiami SEO,
  • zadbać o dobrą jakość linków prowadzących do strony oraz linki wychodzące.

Poniżej znajdziesz przedstawione informacje dotyczące poszczególnych zagadnień związanych z pozycjonowaniem na WordPressie.

Ze względu na to, że pozycjonowanie strony WordPress jest bardzo szerokim zagadnieniem, artykuł ten oferuje przede wszystkim ogólne wskazówki dotyczące działań związanych z różnymi aspektami pozycjonowania, natomiast szczegółowe instrukcje (krok po kroku) instalacji i uruchamiania poszczególnych wtyczek i programów przydatnych w pozycjonowaniu znajdziesz na stronach tych wtyczek i programów do których linki zamieszczone zostały w artykule.

5. Audyt SEO strony WordPress

Każda strona jest inna i może wymagać odrobinę innych działań wspomagających pozycjonowanie. Dzięki przeprowadzonemu audytowi dowiesz się co konkretnie może pomóc Twojej stronie. Do przeprowadzenia audytu możesz wykorzystać takie programy jak:

  • Google PageSpeed Insights,
  • Google Analytics,
  • Ahrefs,
  • GTMetrix,
  • SEMrush,
  • Semstorm,
  • Senuto.

Podczas audytu zwróć uwagę na takie parametry jak: url przyjazne SEO, odpowiednio dopracowane metadane, optymalizację treści na stronie, dopasowane tytuły i nagłówki, architekture strony, analizę profilu linków prowadzących do witryny oraz linków wychodzących, frazy kluczowe (liczba, nasycenie, etc.), szybkość wczytywania strony, poprawność indeksowania strony internetowej, ocenę zagrożeń wynikających z duplikacji treści, analizę poprawności kodu strony, analizę widoczności w Google, etc.
Każdy ze wspomnianych wyżej czynników może wpływać na pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania
Dobrze przeprowadzony audyt SEO podpowie Ci jak wypozycjonować stronę na WordPress.

6. Zaplanuj pozycjonowanie strony WordPress

Jedna sprawa w działaniach SEO jest i pozostanie niezmienna. Pozycjonowanie stron WordPress to działanie długoterminowe i wymagające systematyczności. Dlatego pierwszą rzeczą, którą powinieneś / powinnaś zrobić jest stworzenie sobie planu działań związanych z pozycjonowaniem.

Pierwszym punktem Twojego planu pozycjonowania na pewno powinien być wspomniany już audyt SEO, kolejne działania powinny z tego audytu wynikać.

W zależności od złożoności Twojego projektu, dla sprawnego działania możesz wykorzystać jakiś program do zarządzania projektami (np. MS Project) lub stworzyć sobie zwykłą tabelkę w Excelu, w której odnotujesz wszystkie kroki potrzebne Ci podczas pozycjonowania Twojej strony na WordPressie.

Poniżej znajdziesz przykładową tabelkę z kilkoma potencjalnymi zadaniami do wykonania, która może Ci pomóc stworzyć własny plan pracy nad pozycjonowaniem Twojej strony.

Zadanie

Termin wykonania

Pomocna wtyczka WordPress / program zewnętrzny

Zakładany bezpośredni efekt

Oczekiwany wpływ na pozycję

Uzyskany efekt

Audyt SEO strony
1 8 15 22 29
Google PageSpeed Insights,

SEMrush, Semstorm, GTMetrix

Monitorowanie efektów pozycjonowania
1 8 15 22 29
Google Search Console, ASPS, Ahrefs, AccuRanker, Semstorm

Rozbudowa treści strony (content)

Analiza słów kluczowych Ubersuggest, Keyword Tool, Ahrefs, Senuto, planer słów kluczowych Google Ads
Modyfikowanie istniejących treści na stronie Yoast SEO

All in One SEO Pack

Easy Table of Contents

Dodawanie nowych treści na stronę Yoast SEO

All in One SEO Pack

Easy Table of Contents

Linki przychodzące i wychodzące

Usuwanie linków przychodzących niskiej jakości Majestic
Naprawa błędnych linków wychodzących Broken Link Checker
Rozbudowa zaplecza SEO strony
Inne
Naprawa przekierowań Redirection
Optymalizacja obrazów WP Smushit

Short Pixel Image Optimizer

7. Optymalizacja strony opartej na WordPressie

7.1 Bieżąca analiza ruchu na stronie

Ponieważ jednym z kluczowych działań przy pozycjonowaniu strony www, jest prowadzenie analiz dotyczących funkcjonowania strony (szybkość witryny, konwersje, etc.), warto połączyć swoją stronę opartą na WordPressie z Google Analytics.

Można tego dokonać przy pomocy wtyczki Google Analytics Dashboard Plugin for WordPress by MonsterInisghts.

7.2. Rozbudowa treści strony (content)

Dobór słów kluczowych

W 2020 roku content wciąż jest królem. Dobre treści są kluczowe dla uzyskiwania wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Treści, które umieszczasz na swojej stronie www powinny zawierać odpowiednie frazy kluczowe związane z Twoim biznesem (brandowe, długiego ogona).

Do analizy fraz kluczowych możesz wykorzystać planer słów kluczowych Google Ads lub narzędzia z Internetu, takie jak: Ubersuggest, Keyword Tool, Ahrefs, czy Senuto. Dla ustalania popularnych fraz wyszukiwanych w danym momencie przez użytkowników, warto także sprawdzać aktualne trendy wyszukiwania w Google Trends.

Więcej o planerze Google Ads:
https://ads.google.com/intl/pl_pl/home/resources/planera-slow-kluczowych/

Google Trends:
https://trends.google.pl/trends/trendingsearches/realtime?geo=PL&category=all

Struktura oraz jakość treści zamieszczonych na stronie (nagłówki, spis treści, akapity)

Treści, które tworzysz powinny być łatwe do zrozumienia przez czytających, czyli być odpowiednio podzielone na podpunkty, akapity, zdania, etc.

W pozycjonowaniu mogą Ci pomóc tytuły i nagłówki (H1-H6) zawierające odpowiednie frazy kluczowe.

Dla poprawy dotychczasowych tekstów i tworzenia nowych przydatna może być wtyczka Yoast SEO, która poinformuje Cię o tym czy zdania, które piszesz nie są zbyt długie, czy słownictwo jest wystarczająco zróżnicowane, etc.

Jeżeli tworzony przez Ciebie artykuł jest długi możesz też stworzyć spis treści tego artykułu wykorzystując wtyczkę Easy Table of Contents.

7.3. Linki przychodzące i wychodzące

Linki przychodzące

Liczba linków prowadzących do strony w 2020 roku wciąż jest bardzo istotna. I podobnie jak w ostatnich latach, tak i aktualnie ważne jest, aby linki te były wysokiej jakości, ze stron uznawanych przez wyszukiwarki za wiarygodne.

Z użyciem programu Ahrefs lub Majestic dowiesz się jakie linki prowadzą do Twojej strony.

Zadbaj o to, aby linki te stawiały Twoją stronę w dobrym świetle. Staraj się tez zdobywać kolejne wiarygodne linki z serwisów branżowych, społecznościowych, informacyjnych, etc.

Linki wychodzące

Drugą istotną kwestią związaną z linkowaniem, jest linkowanie wychodzące.

Jeżeli Twoja strona zawiera wiele błędnych linków, które kończą na stronach błędu (404), może ona zostać uznana za mało wiarygodną (lub nieaktualną) przez wyszukiwarki i pojawiać się niżej w wynikach wyszukiwania), dlatego warto sprawdzać czy wszystkie linki, które prowadzą z naszej strony są poprawne.

Aby tego dokonać możesz skorzystać z wtyczki Broken Link Checker. Wtyczka ta znajduje wszystkie uszkodzone linki i pozwala na kilka działań: edycja url, unlink, oznaczenie jako ‘not broken’ (czasami link może zostać uznany za uszkodzony np. z powodu błędu w połączeniu, etc.), ‘dsimiss’.

7.4. Adresy URL przyjazne SEO

Kolejnym elementem wpływającym na pozycję w Google są adresy URL stron.

Przyjazny URL powinien informować użytkownika o tym w jakim miejscu strony się znajduje, czego dotyczy strona i zawierać odpowiednie słowa kluczowe (przykładowo: https://www.example.com/seo/przyjazny_url.html).

Tego typu adres z jednej strony jest lepiej oceniany przez roboty Google, z drugiej jest łatwy do zrozumienia przez użytkownika.

Dla stworzenia url przyjaznych SEO możesz wykorzystać wtyczkę Yoast SEO lub All in One SEO Pack chociaż kluczowe opcje znajdziesz w samym panelu WordPress: Ustawienia -> Bezpośrednie odnośniki.

7.5. Metadane (metatagi): tytuł (title), opis (description) i inne

W 2020 roku spośród dziesiątek meta tagów, które możemy ustawić na stronie najważniejsze wydają się: tytuł (title), opis strony (name=’description’), kodowanie strony (charset) oraz dostosowanie strony do urządzeń mobilnych (name=’viewport’).

Tytuł strony powinien mieć maksymalnie ok. 55 znaków, zawierać słowa kluczowe i zachęcać do wejścia na stronę. Tytuł ten pojawia się w wyszukiwarce tuż nad/pod adresem url strony (w zależności od testowanej przez Google wersji prezentowania wyników).

Opis strony powinien mieć maksymalnie 160 znaków. Każda podstrona serwisu powinna mieć własny, unikatowy opis.

Kodowanie strony zalecane przez Google to Unicode/UTF-8.

Znacznik ‘Viewport’ informuje przeglądarki jak mają renderować strony na urządzeniach mobilnych.

Do zarządzania metadanymi warto skorzystać z wtyczek:

  • Yoast SEO,
  • All in One SEO Pack.

Więcej o meta tagach na WordPressie można znaleźć na stronie: https://codex.wordpress.org/Meta_Tags_in_WordPress

7.6. Mapa witryny xml (sitemap)

Mapa witryny to plik zawierający zestawienie wszystkich stron witryny, które powinien indeksować robot Google. W dobrze stworzonej mapie znajdują się też informacje o tym kiedy strona była ostatni raz modyfikowana oraz ile plików graficznych znajduje się na stronie.

Tego typu plik mapy bardzo ułatwia pracę robotom wyszukiwarek i sprawia, że

  • po pierwsze, w krótszym czasie zindeksowanych może zostać więcej podstron Twojej strony,
  • po drugie zmiany których dokonujesz na stronie będą szybciej uwzględniane w wynikach wyszukiwania.

Stwórz więc prawidłową mapę witryny.

Wtyczki WordPress, które mogą Ci pomóc w stworzeniu mapy xml witryny to:

  • Yoast SEO,
  • Google XML Sitemaps.

7.7. Nawigacja na stronie (menu główne, nawigacja okruszkowa, linkowanie śródtekstowe)

Linkowanie wewnątrz strony jest kolejnym czynnikiem, który może pozytywnie wpłynąć na SEO.

Podstawą jest poprawnie stworzone główne menu nawigacyjne. Dodatkowym atutem może być nawigacja okruszkowa. Do jej stworzenia możesz wykorzystać wtyczkę Yoast SEO czy Rank Math.

Oprócz menu nawigacyjnych, dobrym pomysłem są też linki śródtekstowe. Dzięki linkom śródtekstowym roboty wyszukiwarek będą wiedziały o połączeniach pomiędzy stronami, które nie wynikają wprost z linkowania w menu. Dzięki linkom w tekście także użytkownicy będą mogli łatwiej poruszać się po stronie, potencjalnie zostaną na niej dłużej, zmniejszy się współczynnik odrzuceń.

Do linkowania śródtekstowego także możesz wykorzystać wtyczkę Yoast SEO czy Rank Math (który oferuje podpowiedzi dotyczące linkowania).

7.8. Dane strukturalne i znaczniki uporządkowanych danych

Uporządkowane dane pomagają wyszukiwarce zrozumieć treści znajdujące się na stronie. Na podstawie uporządkowanych danych wyszukiwarka może wyświetlić wyniki wraz z elementami graficznymi, dlatego tak ważne jest, aby dodawać te dane do strony.

Ponieważ samodzielne dodawanie tych danych do strony może być uciążliwe, pomocne mogą być tu takie wtyczki jak Yoast SEO czy Rank Math lub Schema & Structured Data for WP & AMP.

7.9. Szybkość ładowania się strony: optymalizacja obrazów, js, css, cache, leniwe ładowanie

Za szybkość wczytywania strony odpowiada wiele zmiennych, takich jak waga użytych obrazów; jakość plików html, css, js; pamięć podręczna (cache danych ze strony); sposób ładowania danych.

Do zoptymalizowania grafik na stronie możesz użyć takich wtyczek jak:

  • Shortpixel Image Optimizer,
  • WP Smushit,
  • Autoptimize.

Do optymalizacji plików css, js, html możesz wykorzystać Autoptimize czy Hummingbird.

Dla usprawnienia wczytywania strony z pamięci podręcznej możesz skorzystać z wtyczek:

  • W3 Total Cache,
  • LiteSpeed Cache,
  • WP SuperCache.

Szybkość strony zależy między innymi od liczby obrazów, które muszą zostać wczytane tuż po uruchomieniu strony. Długie strony nie muszą ładować wszystkich obrazów, mogą mieć obrazy ładowane tylko częściowo – tylko te które będą w pierwszej kolejności widoczne dla użytkowników. W ustawieniu leniwego ładowania strony może Ci pomóc wtyczka a3 Lazy Load.

7.10. Dostosowanie strony do urządzeń mobilnych

Ponieważ urządzenia mobilne stanowią coraz większą część rynku wyszukań, dostosowanie strony do urządzeń mobilnych staje się jednym z priorytetowych zadań jeżeli chcemy uzyskać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

7.11. Zduplikowane, nieistniejące strony i przekierowania 301

Zarówno zduplikowane treści, jak i kierowanie użytkowników do nieistniejących stron (i błędy 404) wpływają negatywnie na pozycjonowanie. Jednemu i drugiemu mogą zapobiec przekierowania.

Przekierowania przydatne mogą być gdy zainstalujesz certyfikat ssl, masz zduplikowane treści na stronie z przedrostkiem ‘www’ i bez niego, przeniosłeś / przeniosłaś dany fragment strony w inne miejsce, etc.

Wtyczki przydatne do ustawienia przekierowań to RankMath lub Redirection.

Optymalizację strony po instalacji certyfikatu ssl może wspomóc wtyczka Really Simple SSL.

Pamiętaj jednocześnie, że zbyt dużo przekierowań 301 może wpłynąć negatywnie na pozycję strony, gdyż każde przekierowanie zajmuje trochę czasu przez co wpływa na uszczuplanie tak zwanego ‘crawling budget’.

7.12. Poprawność pliku robots.txt

W pozycjonowaniu pomocny może też być plik robots.txt. Możesz nie chcieć indeksować wszystkich podstron (indeksowanie zabiera czas, wyświetlają się nie te strony które są najważniejsze, etc.) i możesz wskazać robotom, które strony mają testować, a które nie.

Wtyczki przydatne do poprawy pliku robots.txt:

  • All in One SEO Pack,
  • Yoast SEO.

7.13. Zarządzanie komentarzami i walka ze spamem

Dbając o pozycjonowanie strony na WordPressie warto zadbać też o treść i linki z komentarzy. Linki prowadzące do wątpliwej jakości stron mogą sprawić, że Twój serwis zostanie uznany za niewiarygodny, dlatego można albo całkiem wyłączyć możliwość linkowania w komentarzach, albo sprawdzać linki tam zamieszczone.

Przykładową wtyczką przydatną do walki ze spamem w komentarzach jest Anti-spam.

4.6 / 5. Liczba głosów: 11

Może Ci się również spodoba

3 komentarze

  1. Miasto Kraków pisze:

    Ciekawa strona! bardzo ciekawe artykuły. Prowadzimy hobbystyczną stronę z Wydarzeniami z miasta Kraków. Prosili byśmy o ofertę pozycjonowania pod słowa klucze Kraków wiadomości, Kraków wydarzenia.

  2. grzegorz dudek pisze:

    Napewno się przyda – dzięki!

  3. Marcin pisze:

    Dzięki, za ten artykuł. Sprawdziliśmy jeszcze raz czy wszystko mamy u nas zaimplementowane.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *