fbpx

Analiza słów kluczowych – trafiony dobór fraz pod SEO

analiza słów kluczowych

Słowa czy też frazy kluczowe to nic innego jak zapytania, które wpisuje użytkownik w trakcie korzystania z wyszukiwarki. Z drugiej strony, dla osób zajmujących się pozycjonowaniem stanowią one sedno, ponieważ to na podstawie wzrostu ich widoczności ocenia się rezultaty działań pozycjonerskich. W tym artykule dowiesz się jak znaleźć słowa kluczowe oraz w jaki sposób dokonać ich prawidłowej analizy.

Czym jest analiza słów kluczowych i dlaczego jej potrzebujesz?

Analiza słów kluczowych jest działaniem, które pozwoli Ci we właściwy sposób pozycjonować Twoją stronę internetową. Dobór odpowiednich słów to w zasadzie pierwsze działanie, które podejmuje każdy specjalista SEO przystępujący do nowego projektu. Analiza polega na znalezieniu i wybraniu optymalnych dla Twojej strony słów, które w przyszłości dadzą Ci realne korzyści. Cały proces jest bardzo ważny w kontekście dalszych działań. Pomyłka na tym etapie będzie oznaczać w najlepszym wypadku utratę potencjalnych korzyści, w wielu zaś frustrację i pieniądze wyrzucone w błoto.

Aby jeszcze lepiej zobrazować proces doboru słów kluczowych, w trakcie poniższych rozważań posłużymy się przykładem. W dzisiejszym scenariuszu jesteśmy właścicielami firmy meblarskiej z Krakowa. Prowadzimy lokalny sklep stacjonarny i nie posiadamy sklepu internetowego. W swoim asortymencie posiadamy meble wykonane z drewna dębowego oraz sosnowego – głównie: szafy, łóżka oraz biurka.

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, koniecznie zapoznaj się z poradnikiem: Jak pozycjonować sklep internetowy.

Spis treści:

  1. Jak znaleźć sugestie słów kluczowych?
  2. Najlepsze narzędzia do analizy słów kluczowych.
  3. Dlaczego wybór odpowiednich słów kluczowych jest ważny?
  4. Na co należy zwrócić uwagę w trakcie doboru odpowiednich słów?
  5. Efekty analizy słów kluczowych.
  6. Analiza słów kluczowych – Infografika.

1. Jak znaleźć sugestie słów kluczowych?

Pierwszym etapem naszej analizy będzie zgromadzenie jak największej liczby słów kluczowych. W późniejszych krokach dowiesz się, w jaki sposób dokonać ich skutecznej selekcji.

Nasze poszukiwania musimy jednak od czegoś zacząć. Na pewno sprzedając określone produkty/usługi, przychodzą Ci na myśl przynajmniej ogólne słowa kluczowe związane z tematyką Twojego biznesu. W naszym przypadku są to:

  • meble drewniane Kraków,
  • meble dębowe Kraków,
  • meble sosnowe Kraków,
  • łóżka Kraków,
  • szafy Kraków,
  • biurka Kraków.

Ta krótka lista słów pomoże nam odnaleźć inne, bardziej szczegółowe, które uwzględnimy w naszym projekcie. Oczywiście jeśli jesteś w stanie wymyślić więcej “startowych“ słów kluczowych – świetnie! Dopisz je do listy.

Kolejnym sposobem na odnalezienie wstępnych, podstawowych słów kluczowych może być po prostu przejrzenie strony internetowej i zbadanie tematyki strony. Metoda ta jest bardzo często stosowana przez specjalistów SEO, którzy otrzymują do wyceny pozycjonowania Klienta, o którym nic nie wiedzą.

Alternatywną metodą na znalezienie wstępnych słów kluczowych jest wcielenie się w rolę potencjalnego klienta i zastanowienie się, w jaki sposób on szukałby Twoich usług.
Do naszej listy dopiszemy np.:

  • sklep z meblami Kraków,
  • tanie biurka Kraków.

Wierzymy, że bez problemów poradziłeś sobie z tym punktem. W kolejnym kroku poznasz najskuteczniejsze według nas narzędzia do analizy słów kluczowych.

2. Najlepsze narzędzia do analizy słów kluczowych

W sieci dostępnych jest naprawdę sporo narzędzi do analizy słów kluczowych. W tym kroku zobaczysz jak wykorzystać część z nich, aby szybko i skutecznie znaleźć jak najwięcej propozycji dodatkowych słów.

Dlaczego nie mogę samodzielnie wymyślić wszystkich słów kluczowych?

W trakcie całego procesu pozycjonowania strony ważne jest, abyś swoje decyzje opierał na rzetelnych danych. Bez dokładnych, czasem wręcz jakichkolwiek informacji, trudno podejmować właściwe decyzje. Traktuj narzędzia, z których korzystasz, jako pomoc – nie wyręczą Cię one w Twojej pracy, ale mogą ją znacząco usprawnić. Dla przykładu: czy pralka zrobi za Ciebie pranie? Można by rzec, że “tak”. Ale to Ty musisz włożyć do niej rzeczy, wybrać odpowiedni tryb, a na koniec rozwiesić je, aby wyschło. W branży SEO jest podobnie. Popularnym mitem jest przekonanie, że np. wtyczka Yoast SEO wypozycjonuje Twoją stronę internetową. Czy aby na pewno?

Abyś mógł zobaczyć różnicę w dokładności różnych narzędzi, wszędzie będziemy wyszukiwać sugestie związane z dokładnie tym samym słowem kluczowym.

Darmowe narzędzia do analizy słów kluczowych

Ubersuggest

neil patel ubersuggest

https://neilpatel.com/

Pierwszym omawianym przez nas narzędziem jest Ubersuggest.
Na ekranie głównym wprowadź wybrane słowo kluczowe, zmień język/lokalizację na Polski i wciśnij przycisk search.

Na kolejnym ekranie widzimy kilka podstawowych parametrów dotyczących naszego słowa kluczowego:

ubersuggest ekran główny

Search volume – liczba zapytań miesięcznie
Seo difficulty – w skali 0-100 poziom trudności/konkurencja w bezpłatnych wynikach wyszukiwania
Paid difficulty – w skali 0-100 poziom trudności/konkurencja w płatnych wynikach wyszukiwania (Google Ads)
Cost per click – koszt za kliknięcie w reklamę Google Ads. Im wyższa kwota, tym zazwyczaj słowo kluczowe jest bardziej wartościowe

Dodatkowo narzędzie sugeruje, ile linków (backlinks) będziemy potrzebować do osiągnięcia TOP10 oraz jaki autorytet powinna posiadać nasza domena (domain score).

Powyższe informacje traktuj z dużym dystansem, ponieważ są one mało precyzyjne, czasem wręcz mylące (jak np. trudność słowa kluczowego).

Na obecnym etapie poszukiwań słów kluczowych interesuje nas przede wszystkim tabela “Keyword Ideas”:

pomysły na słowa kluczowe ubersuggest

Narzędzie zasugerowało nam 9 propozycji słów kluczowych, z czego do naszego projektu pasują 3 frazy:

  • sklep meble drewniane kraków,
  • meble kuchenne drewniane kraków,
  • meble drewniane kraków producent.

Reszta sugestii odnosi się do lokalizacji, w których zakładamy, że nie ma naszego sklepu (zakopiańska, gaj), innych marek (nalata), innych serwisów (olx) lub rodzaju mebli, których nie sprzedajemy (ogrodowe, używane).

Jak widać, powyższych sugestii nie jest zbyt wiele, dlatego spróbujemy kolejnego wyszukania – tym razem bez miejscowości.

sugestie słów kluczowych meble drewniane ubersuggest

W tym przypadku otrzymaliśmy 10 sugestii słów kluczowych, które częściowo różnią się od tych z pierwszej analizy. Do naszej listy dodamy słowa:

  • meble drewniane do salonu,
  • meble drewniane na wymiar,
  • meble drewniane małopolska,
  • meble drewniane kuchnia.

ubersuggest słowa kluczowe związane z szukanym

Warto również zwrócić uwagę na zakładkę “related”, w której pojawiło się mnóstwo kolejnych propozycji słów. Stąd do naszej listy dodajemy:

  • meble drewniane białe,
  • meble drewniane dla dzieci,
  • meble drewniane do sypialni,
  • nowoczesne meble drewniane.

Ubersuggest tym razem zaserwował nam kilkaset wyników. Jeśli nie chcesz poświęcać na analizę aż tak dużo czasu, możesz zawęzić poszukiwania i wziąć pod uwagę słowa kluczowe wyszukiwane najczęściej.

Czy dane w narzędziu Ubersuggest są za darmo?

Teoretycznie tak, ale żeby otrzymać więcej informacji musimy się zarejestrować i co nie jest niestety powiedziane na samym początku, wykupić subskrypcję (20 zł miesięcznie). Sama rejestracja wydaje się nie zmieniać nic w stosunku do korzystania z narzędzia bez rejestracji.

zaloguj się aby zobaczyć wszystkie dane

Widok analizy bez rejestracji

panel po rejestracji

Widok analizy z rejestracją konta.

Na co zwrócić uwagę w trakcie rejestracji konta:

W trakcie zakładania konta jesteśmy proszeni o udostępnienie danych do odczytu z naszego Google Search Console. Jeśli jesteśmy właścicielami projektu/strony, możemy się na to zdecydować (dane będą tylko do odczytu, więc nie zostaną zmienione/usunięte przez serwis), jednak jeśli prowadzimy projekt dla kogoś innego, powinniśmy posiadać jego zgodę – w końcu nie są to informacje dostępne publicznie. W takiej sytuacji pamiętaj, aby bez właściwej zgody odmówić.

nadawanie uprawnień ubersuggest

Podsumowując dotychczasowe działania, w pliku poniżej znajdują się wszystkie wymyślone przez nas i zebrane słowa kluczowe.

Analiza słów kluczowych etap 1

Planer słów kluczowych

planer słów kluczowych

https://ads.google.com/

Kolejnym, istotnym narzędziem do analizy słów kluczowych jest narzędzie, które otrzymujemy w trakcie prowadzenia kampanii Google Ads, mianowicie Planer Słów Kluczowych. Jest to narzędzie, które zasugeruje nam nowe słowa kluczowe, a także dostarczy informacji na temat liczby wyszukiwań oraz konkurencji danego słowa.

Aby wykorzystać potencjał narzędzia, musisz aktywnie prowadzić jakąkolwiek kampanię reklamową lub mieć dostęp do czyjejś aktywnej kampanii. Bez niej otrzymasz tylko informacje o przedziałach wyszukiwania zamiast precyzyjnych liczb.

meble drewniane planer liczba

Widok panelu z aktywną kampanią

meble drewniane planer liczba niedokładna

Widok panelu bez aktywnej kampanii

Średnia miesięczna liczba wyszukiwań jest w przypadku analizy słów kluczowych bardzo ważna. Bez aktywnej kampanii przedział w postaci 1 tys. – 10 tys. nic nam nie mówi i może oznaczać zarówno 1010 jak i 9990 zapytań miesięcznie, a różnica w obu przypadkach jest diametralna.

Prowadzenie kampanii Google Ads może wydawać się porywaniem z motyką na słońce i na pewno ustawienie profesjonalnej kampanii nie należy do najłatwiejszych zadań, ale w tym przypadku potrzebujemy w zasadzie posiadać jakąkolwiek kampanię za minimalną kwotę (obecnie 40 zł).

Oczywiście warto jest się zdecydować na bardziej zaawansowaną kampanię, ponieważ reklama Google Ads może odpowiedzieć na pytania, które postawimy sobie w dalszej części tego artykułu – mianowicie: “Czy dane słowa kluczowe konwertują/sprzedają?”, a jest to w zasadzie jedna z najważniejszych rzeczy. Jeśli potrzebujesz pomocy w prowadzeniu kampanii Google Ads, odwiedź: https://brandbay.pl/prowadzenie-adwords-sem.

Jak korzystać z Planera Słów Kluczowych?

Aby otworzyć planer, należy odnaleźć w panelu Google Ads, na pasku narzędzi przycisk: “narzędzia i ustawienia” i w kolumnie “planowanie” wybrać “planer słów kluczowych”.

włączanie planera słów kluczowych

Następnie wybieramy opcję “poznaj nowe słowa kluczowe”:

poznaj nowe słowa kluczowe

Dalej wpisujemy wybrane przez nas słowo kluczowe (w naszym przypadku “meble drewniane”) i naciskamy przycisk “Zobacz wyniki”. W tym momencie warto zwrócić uwagę na to, czy mamy wybraną odpowiednią lokalizację oraz język. Te ustawienia mogą znacząco wpłynąć na prezentowane dane!

wyniki dla meble drewniane planer

Google w naszej analizie proponuje nam 1236 słów kluczowych, czyli prawie 3 razy więcej niż Ubersuggest. Część haseł z samej góry powtarza się z tymi, które już mamy, ale od razu widzimy kolejne słowa, które nas zainteresują. Są to:

  • łóżko drewniane 160×200
  • łóżko drewniane 140×200

Jak widać, użytkownicy szukają konkretnych wymiarów łóżek, dlatego naszą kategorię “łóżka” powinniśmy podzielić na podkategorię ze względu na ich rozmiar.

Na liście znajduje się sporo ciekawych propozycji, które w bardziej szczegółowej analizie należałoby dodać. Co ważniejsze, od razu mamy konkretną miesięczną liczbę wyszukiwań.

Bez względu na to, z którego z opisanych narzędzi korzystamy, jeśli chcemy być jeszcze bardziej precyzyjni, to odnalezione na liście proponowane słowo kluczowe możemy wprowadzić w kolejnej analizie jako słowo wyjściowe, czyli np. dokonamy analizy słowa “łóżko drewniane 160×200”.

analiza słowa łóżko drewniane

Senuto

Przechodzimy teraz do wagi ciężkiej narzędzi służących do analizy słów kluczowych. Pierwszym zawodnikiem w tej kategorii jest Senuto, które dysponuje 14-dniowym darmowym okresem próbnym.

senuto strona główna

https://www.senuto.com/pl/

Po zarejestrowaniu się mamy do dyspozycji wiele ciekawych narzędzi, w tym bazę słów kluczowych. Po wybraniu właśnie tej zakładki wpisujemy interesujące nas słowo, definiujemy kraj i naciskamy “wyszukaj”.

senuto panel główny

Senuto znalazło dla nas 4101 wyników, a więc jak na razie najwięcej spośród omawianych narzędzi.

senuto proponowane słowa kluczowe

Na szczególną uwagę w tym przypadku zasługują różnego rodzaju filtry, które pozwolą nam “wyłuskać” cenne informacje i znacząco przyspieszą naszą pracę.

filtr językowy senuto

Na przykład z naszej bazy ponad 4000 słów chcemy w szybki sposób usunąć wszystkie propozycje zawierające przymiotniki ogrodowy i tarasowy, czyli ok. 800 słów.

filtr językowy senuto czasowniki

Do tego chcemy wykluczyć wszystkie słowa niezwiązane z intencją zakupową.
Jeśli zamierzamy prowadzić bloga, taki filtr byłby na wagę złota – moglibyśmy w banalny sposób znaleźć dobre pomysły na artykuł, tym razem uwzględniając powyższe frazy.

filtr językowy senuto rzeczowniki

Rzućmy jeszcze okiem na rzeczowniki. Możemy tutaj wykluczyć produkty, których nie mamy w swojej ofercie.

Używając tylko i wyłącznie filtrów powyżej, mamy do przejrzenia 2254 słowa zamiast 4101! Oczywiście powyższe filtry da się również zastosować w Planerze, ale tam musimy wiedzieć jakie słowa chcemy uwzględnić, a jakie wykluczyć – nie są sugerowane ani grupowane.

Czymś, czego na pewno nie znajdziesz w narzędziu od Google, jest filtr wyników rozszerzonych.

wyniki rozszerzone

W naszym wypadku szczególnie pomocny może okazać się filtr “Mapy”. Spośród wszystkich słów wybierze on te, po wpisaniu których w wyszukiwarce wyświetla się mapa Google. Sugeruje to zapytanie lokalne, a w naszej analizie taki właśnie sklep prowadzimy, dlatego słowa tego typu są dla nas szczególnie istotne.

google łóżka drewniane

Oprócz tego taki filtr możemy na przykład wykorzystać, aby wykluczyć błędy w pisowni wyrazów, sprawdzić jak powinniśmy zatytułować zdjęcia (uzupełnić atrybut alt) czy wykluczyć słowa z dużą konkurencją np. zawierające reklamę z listą produktów + Google Ads + zdjęcia.

drewniane meble dziecięce

Tak wyglądają wyniki wyszukiwania dla słowa: “drewniane meble dziecięce”. W środku wyników znajduje się mapa, a na samym dole reklamy tekstowe Google Ads. W takim towarzystwie organiczne wyniki wyszukiwania wręcz “giną”.

SureferSEO

Godnym rywalem dla Senuto będzie SurferSEO, który może nie posiada tak zaawansowanych filtrów, ale zdecydowanie lepiej sprawdzi się na późniejszym etapie analizy.

narzędzie do analizy słów surfer seo

https://surferseo.com/

Surfer dostępny jest w wersji testowej na tydzień za jedynie 1$.

Po zarejestrowaniu przechodzimy do zakładki “Keyword Research” i wprowadzamy wybrane przez nas słowo kluczowe, definiujemy lokalizację i naciskamy przycisk “analyze”.

surfer meble drewniane

Otrzymujemy listę słów kluczowych z dwoma parametrami: “SERP similarity” oraz “search volume”.

analiza surfer

Drugi z tych parametrów to nic innego jak miesięczna liczba wyszukiwań danego słowa, podobna do tej z Ubersuggest, Planera czy Senuto.

To pierwsza metryka wyróżnia Surfera na tle innych narzędzi do analizy słów kluczowych. Przedstawia ona (procentowo), jak dużo stron z TOP20 rankuje na wprowadzone przez nas słowo kluczowe oraz słowo dla niego podobne. Dla przykładu, drewniane meble mają współczynnik SERP similarity wynoszący 75%, co oznacza, że 75% stron z TOP20 dla słowa kluczowego “meble drewniane” wyświetla się również po wpisaniu słowa “drewniane meble”. Brzmi odrobinę skomplikowanie, ale w skrócie chodzi o to, aby określić, jak podobne są w oczach Google dane słowa kluczowe. Im wyższy wskaźnik, tym słowa są do siebie bardziej zbliżone.

Dodatkowym atutem Surfera jest bardzo łatwa i hurtowa metoda wyszukiwania haseł podobnych. Klikając w folder z plusem, znajdującym się obok każdego słowa możemy dodać go do schowka, a później dokonać ponownej analizy z użyciem wszystkich dodanych tam słów.

surfer pamięć podręczna

3. Dlaczego wybór odpowiednich słów kluczowych jest ważny?

Wyobraź sobie sytuację, w której wybrałeś jakieś słowa kluczowe, następnie napisałeś odpowiednie teksty, przerobiłeś stronę na potrzeby SEO i pozyskałeś wiele wartościowych linków do niej. Jednym słowem zainwestowałeś w to sporo swojego czasu lub/i pieniędzy. Następnie czekałeś cierpliwie kilka/kilkanaście miesięcy na osiągnięcie wysokich pozycji, osiągnąłeś je, ale i tak nie zacząłeś sprzedawać więcej. Czy taka sytuacja jest możliwa? Niestety tak. Istnieje wówczas spora szansa, że popełniłeś błąd właśnie na etapie analizy i wyboru odpowiednich słów kluczowych – wybrałeś takie, które nie sprzedają.

Nawet teoretycznie wspaniałe słowa kluczowe mogą okazać się tymi, które nie sprzedają. Największą gwarancję sukcesu da Ci sprawdzenie ich w praktyce, uruchamiając kampanię Google Ads. Dzięki niej szybko i relatywnie tanio będziesz w stanie przetestować, czy wybrane słowa kluczowe przynoszą realne korzyści. W dodatku na pierwszą kampanię możesz otrzymać od Google dodatkowe 200 zł, wykorzystując swoje 100.

Uruchomienie kampanii reklamowej jest dodatkowym wysiłkiem, który najpewniej wolałbyś pominąć, ale jest to jeden z niewielu kroków, który może uchronić Twoją kampanię SEO przed totalną katastrofą.

4. Na co należy zwrócić uwagę w trakcie doboru odpowiednich słów?

4.1 Intencje użytkownika

W przeszłości, gdy algorytm Google był mniej rozwinięty, możliwe było skuteczne pozycjonowanie stron na tematy częściowo niezwiązane z zawartością samej strony. Obecnie wyszukiwarka kładzie duży nacisk na intencje, jakie kryją się za konkretnym wyszukiwaniem i stara się jak najlepiej dopasować wyniki do zamiarów użytkownika. W związku z tym na swojej stronie nie wystarczy posiadać odpowiednich słów kluczowych, ale zaspokajać konkretne potrzeby. W zdefiniowaniu właściwej intencji z pomocą przychodzi nam sama wyszukiwarka. Po wpisaniu wybranego słowa kluczowego możemy sprawdzić, czy wyniki z samej góry mają charakter informacyjny, poradnikowy czy być może sprzedażowy. Prawdopodobnie właśnie taki charakter powinna mieć Twoja strona jeśli chcesz walczyć o TOP3. Pozycjonowanie strony, która nie spełnia tego kryterium, może być żmudna i nieefektywna.

Dla przykładu – przyjmijmy, że chcemy być wysoko na jedno z naszych głównych słów kluczowych, czyli “meble drewniane kraków”. Zobaczmy, jakie wyniki wyszukiwania obecnie są na najwyższych pozycjach:

meble drewniane kraków

Jak widać większość z topowych wyników to strony główne sklepów z meblami. Na pewno świadczy to o dużej konkurencyjności danego słowa. Intencją użytkownika wpisującego w wyszukiwarkę “meble drewniane kraków” jest niewątpliwie odnalezienie sklepu sprzedającego meble. Co więcej, wszystkie z wyświetlonych sklepów mają siedzibę w Krakowie lub bliskiej okolicy. Jeśli nasz sklep meblowy zlokalizowany byłby przykładowo w Warszawie, to praktycznie niemożliwym byłoby wypozycjonowanie go na wspomnianą frazę – właśnie ze względu na różne intencje. Usuńmy teraz z zapytania słowo “Kraków” i zobaczmy, jak prezentują się wyniki:

meble drewniane

Jak widzimy, tylko jeden wynik powtarza się w obu przypadkach. Zapytania są do siebie bardzo podobne, ale Google decyduje się na wyświetlenie zupełnie innych stron. Dlaczego?

Różnica tkwi właśnie w intencji. O ile w pierwszym przypadku mieliśmy do czynienia tylko i wyłącznie ze sklepami z okolic Krakowa, to w drugim pojawiają się sklepy internetowe z całej Polski. Jak widać dodanie jednego słowa do istniejącego zapytania (w tym przypadku “Kraków”), może całkowicie zmienić wyniki prezentowane przez wyszukiwarkę.

4.2 Rentowność/konwertowalność słów kluczowych

W większości przypadków (jeśli nie we wszystkich) pozycjonujemy stronę internetową, aby osiągnąć określony cel. Tym celem może być na przykład odwiedzenie przez użytkownika strony kontaktowej, wypełnienie formularza, wykonanie telefonu, obejrzenie wideo, kupno produktu i mnóstwo innych rzeczy.

Słowa kluczowe mogą nam bardzo wiele powiedzieć o użytkownikach oraz o tym, na jakim etapie zakupowym są. Jedne słowa kluczowe będą oznaczały, że użytkownik wpisujący je dopiero zaczyna interesować się określonym tematem, chce poszerzyć swoją wiedzę i zdobyć dodatkowe informacje, inne zaś, że jest gotowy do zakupu konkretnego produktu. Od tego, na jakim etapie przedstawimy użytkownikowi naszą ofertę, zależeć będzie czas i skuteczność dokonania zakupu. Jeśli zależy nam na sprzedaży, powinniśmy zwracać szczególną uwagę na słowa kluczowe o charakterze transakcyjnym/sprzedażowym.

Etap informacyjny

Przykład: “jakie meble do salonu” 170 zapytań miesięcznie

Użytkownik potencjalnie jest zainteresowany zakupem mebli, ale nie wie, na jakie konkretnie się zdecydować – szuka informacji. W tym przypadku najlepiej sprawdzi się artykuł blogowy.

Etap poszukiwań/porównawczy

Przykład: “stolik kawowy cena” 30 zapytań miesięcznie

Użytkownik myśli o zakupie i jest zainteresowany konkretnym meblem – stolikiem kawowym. Chce porównać różne modele, warianty. W tym przypadku najlepiej sprawdzi się strona kategorii stolików kawowych.

Etap zakupowy

Przykład: “stolik kawowy prostokątny” 20 zapytań miesięcznie
Użytkownik jest zainteresowany konkretnym wariantem stolika, który chce nabyć. W tym przypadku najlepiej sprawdzi się strona podkategorii stolików kawowych prostokątnych lub strona produktu.

4.3 Poszukiwalność fraz

Kolejnym ważnym kryterium wyboru odpowiednich fraz jest ich poszukiwalność, czyli wartość mówiąca o tym, ile razy w miesiącu dane słowo kluczowe jest wpisywane w wyszukiwarkę. W dużym uproszczeniu – im większa poszukiwalność, tym lepiej. Oczywiście pamiętając o pozostałych kryteriach.

4.4 Trudność słów kluczowych – konkurencyjność

Następnym ważnym kryterium doboru słów kluczowych jest ich konkurencyjność. Część osób próbuje określić ją na podstawie stawki za kliknięcie (CPC) w Google Ads czy na podstawie samego wskaźnika o nazwie “Konkurencja” (dane z Planera Słów Kluczowych).

konkurencyjność google ads

Takie podejście może sugerować pewne trendy, ale nie daje zbyt precyzyjnych informacji.

Ocena trudności słowa kluczowego jest w rzeczywistości sporym wyzwaniem, z którym ciężko jest sobie poradzić bez odpowiedniego doświadczenia. To, co może nam pomóc w prawidłowej ocenie to:

Analiza konkurencyjnych podstron

Warto tutaj sprawdzić, jakie wyniki pojawiają się w wyszukiwarce po wpisaniu analizowanego słowa kluczowego. Jeśli w wynikach pojawiają się strony główne, to trudność słowa wzrasta. Jeśli są to: fora internetowe, mniej popularne katalogi stron czy wyniki niezwiązane z zapytaniem, to poziom trudności spada.

Autorytet domen rywali

Tutaj musimy posłużyć się zewnętrznymi narzędziami, które pozwolą nam oszacować autorytet pozostałych domen. Pamiętaj, że są to prywatne narzędzia, które mogę sugerować to, jak Google widzi daną stronę, ale nie są to narzędzia od Google i rezultaty analizy mogą jedynie podpowiadać właściwe rozwiązanie! Manipulacja jednym z parametrów jest stosunkowo prosta, dlatego im więcej zbierzesz informacji (z różnych narzędzi), tym lepiej.

W naszym przypadku oczywiście dalej analizujemy słowo: “meble drewniane kraków”.

autorytet domen ahrefs

Jednym z ważniejszych dla nas parametrów jest metryka DR (Domain Rating), dostarczana przez narzędzie Ahrefs. Stara się ona pokazać ogólną ocenę profilu linków danej strony, w skali od 0 do 100, uwzględniając ilość i jakość linków zwrotnych prowadzących do niej. Jeśli nie masz dostępu do wersji płatnej, możesz skorzystać z narzędzia: https://ahrefs.com/pl/backlink-checker i pojedynczo sprawdzać kolejne domeny wyświetlające się w Google na interesujące Cię słowo kluczowe. Alternatywą jest parametr Trust Flow dostarczany przez narzędzie Majestic:

majestic analiza słowa kluczowego

W przypadku Majestic możesz sprawdzić kilka domen dziennie, za darmo.
Innymi parametrami, które możesz wykorzystać, są DA (Domain Authority) od Moz czy DS (Domain Score) od Ubersuggest.

moz analiza słowa kluczowego

Moz.com

ubersuggest analiza słowa kluczowego

Ubersuggest

Im wyższą ocenę otrzymają twoi konkurenci, tym trudniej będzie Ci z nimi rywalizować.

Jakość i ilość odsyłających domen/linków

Kolejnym aspektem analizy trudności słów kluczowych jest sprawdzenie ilości i jakości domen/linków prowadzących do podstron wyświetlających się na interesujące nas słowo kluczowe. Im więcej i im lepsze strony linkują do naszych rywali, tym więcej pracy nas czeka w trakcie pozycjonowania naszej podstrony. W trakcie tej analizy skorzystamy z tych samych narzędzi co poprzednio, zwracając uwagę na kolejne informacje np. liczba odsyłających domen oraz linków.

ilość linków ahrefs

Taka analiza pozwoli nam określić, ile mniej więcej linków będziemy musieli pozyskać, aby móc walczyć o TOP10. Zazwyczaj strony z wyższym DR potrzebują mniejszą liczbę linków do podstron, aby te wysoko rankowały. Jeśli rankujące strony posiadają DR 40+ lub dużą liczbę odsyłających domen, to walka o najwyższe pozycje będzie trudna.

Dowiedz się więcej o linkbuildingu: https://brandbay.pl/blog/linkbuilding-skuteczne-linki-dla-seo/

Optymalizacja podstron

Rzeczą, która nie będzie wymagała dodatkowych narzędzi, jest ocena optymalizacji konkurencyjnych podstron. Sprawdź, czy analizowane słowo pojawia się w meta tytułach wyników wyszukiwania, w adresach URL, w nagłówkach, akapitach tekstu. Jeśli tak, to rywalizacja będzie trudniejsza.

Wartość podstron

Na samym początku tego rozdziału pisaliśmy o tym, jak ważne jest uwzględnienie intencji użytkownika w trakcie planowania konkretnych podstron. Rozważając pozycjonowanie na dowolną frazę, zastanów się, czy jesteś w stanie dostarczyć użytkownikowi większą wartość aniżeli konkurencyjne strony? W jakim stopniu wpisują się one w intencje użytkownika? Czy realnie są pomocne i atrakcyjne? Im lepsza będzie Twoja propozycja i im gorsze są pozostałe wyniki, tym łatwiej będzie Ci rywalizować.

5. Efekty analizy słów kluczowych

Podstawowym efektem analizy słów kluczowych powinno być zgromadzenie słów, które będziesz pozycjonować. Pracę zaczynaliśmy od wyszukania propozycji słów, które później poddaliśmy ważnemu procesowi selekcji. Z poprzedniego rozdziału możesz wywnioskować, że istnieje przynajmniej kilka rzeczy, o których warto pomyśleć w trakcie podejmowania decyzji, czy dane słowo kluczowe jest dla Ciebie odpowiednie, czy nie. Po ich wskazaniu czeka nas jeszcze jedno zadanie: przyporządkowanie słów kluczowych do odpowiednich podstron w Twoim serwisie. W tym momencie musimy zdecydować, jakie treści najlepiej wpiszą się w intencje użytkownika, co da nam największe korzyści, jaki rodzaj tekstu potrzebujemy, a także które słowa kluczowe ze sobą połączyć i umieścić na tej samej podstronie, a które powinny znaleźć się na osobnych.

Zaczynamy od uzupełnienia naszego arkusza kalkulacyjnego. Jeśli zgromadzone słowa kluczowe pochodzą z różnych źródeł, to po ich zebraniu wklejamy całą listę do Planera Słów Kluczowych, aby mieć średnią miesięczną liczbę wyszukiwań, estymowaną dla wszystkich słów przez to samo narzędzie.

estymacja śr. miesięcznej liczby wyszkiwań

Następnie eksportujemy dane i wklejamy z powrotem do arkusza. Dalej sortujemy je od tych najczęściej wyszukiwanych.

liczba wyszukań słów kluczowych

W ten sposób skupimy się w pierwszej kolejności na słowach z największym potencjałem. Jeśli jeszcze nie usunąłeś z listy słów, które nie pasują do Twojego projektu, zrób to teraz.

Następnie do każdego słowa przyporządkuj podstronę, którą w przyszłości będziesz optymalizował i pozycjonował na to właśnie słowo kluczowe.

liczba wyszukań słów kluczowych i podstrony

Ścieżka “/” oznacza stronę główną. Dane dodatkowo zostały alfabetycznie posortowane przez “strony”, a następnie malejąco przez “ilość wyszukań”. Zgodnie z naszą analizą – dla tych słów kluczowych będziemy potrzebowali 14 podstron.

Trudnością w trakcie tego zadania jest odpowiednie przypisanie słów kluczowych do podstron. Jeśli masz wątpliwości czy np. “meble drewniane na wymiar” powinny zostać przypisane do tej samej strony co “meble drewniane kraków”, przeanalizuj wyniki wyszukiwania i zobacz czy pokrywają się ze sobą, a także zastanów się, czy intencja wyszukania jest taka sama. Pamiętasz omawianą przez nas metrykę “SERP similarity” z narzędzia SurferSEO? To ona właśnie w procentach wyraża stopień podobieństwa. Im większa wartość, tym większe przesłanki za umieszczeniem obu słów na tej samej podstronie.

Gotowy wzór arkusza, w którym możesz wykonać swoją analizę, dostępny jest tutaj. Wystarczy, że go skopiujesz i usuniesz uzupełnione przez nas informacje.

Czy takie podejście do analizy słów kluczowych się opłaca?

Nie przez przypadek wybraliśmy temat mebli drewnianych. W poprzednim roku taką analizę wykonaliśmy dla jednego z naszych klientów. Oto rezultaty naszych działań:

Widoczność w TOP10

widoczność senuto

Ruch organiczny na stronie w ostatnim kwartale w porównaniu do tego samego kwartału rok wcześniej:

użytkownicy na stronie

Sprzedaż na stronie w ostatnim kwartale w porównaniu do tego samego kwartału rok wcześniej:

przychody

Właściwa analiza słów kluczowych jest niezbędna do dalszego, skutecznego pozycjonowania Twojej strony.

Zobacz podsumowanie artykułu w postaci infografiki:

analiza słów kluczowych infografika-min


Analiza słów kuczowych

 


Potrzebujesz pomocy w pozycjonowaniu? Skontaktuj się z Nami!

Autor: Michał Pukajczyk, SEO Specialist w BrandBay.pl

Z wykształcenia marketingowiec. Skutecznie pozycjonuje strony internetowe od wielu lat. Jego najmocniejsze SEO strony to: content marketing i linkbuilding. W pracy stawia na zaangażowanie oraz partnerstwo.

4.4 / 5. Liczba głosów: 14

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *