fbpx

Reklama na instagramie – prosty przewodnik

reklama na instagramie

Instagram jako portal społecznościowy zyskuje coraz większą popularność. Liczba jego użytkowników stale rośnie i nic dziwnego, że również marki dostrzegają potencjał tej platformy. Instagram z powodzeniem może stanowić kolejny kanał do komunikacji z Klientami i promocji produktów, dlatego warto w pełni wykorzystać to, co serwis jest w stanie zaoferować, by dotrzeć do szerszego grona odbiorców – m. in. reklamy. Jak to działa? Poniżej przedstawiamy Ci dwa sposoby na ich tworzenie.

Co jest najważniejsze na Instagramie?

Zacznijmy od początku czyli od tego, co jest najważniejsze na Instagramie. Przede wszystkim zdjęcia! To na nich odbiorca skupia całą swoją uwagę. Zatem publikując treści w tym medium, należy zadbać o dobre jakościowo zdjęcia –  światło, kompozycję czy pomysł, a tu ogranicza Cię jedynie własna wyobraźnia.

Podczas publikacji postów na Instagramie bardzo duże znaczenie ma także dobór tagów/znaczników rozpoczynających się od znaku #. Tagi te, pozwalają na łączenie postów w dane tematy oraz docieranie do osób, które się nimi interesują. W ten sposób Twoje posty pozwalają na organiczne dotarcie do osób potencjalnie zainteresowanych Twoją marką.

Oprócz samych postów w postaci zdjęcia z opisem i hashtagami, możesz również publikować InstaStories, czyli foto- wideo- relacje widniejące na profilu przez 24 godziny (chyba, że materiał dodamy do tzw. wyróżnionych – wtedy relacja będzie widnieć na profilu cały czas). To tu możesz pozwolić sobie na większą dawkę naturalności, na przykład opowiedzieć szczegółowo o produkcie, pokazać kulisy sesji fotograficznej, poinformować o czasowej promocji w sklepie. Content dodawany na InstaStories powinien mieć charakter “tu i teraz”, bez sztucznych scenariuszy.Warto pamiętać także, że obecnie InstaStories przyciąga największą grupę odbiorców, dlatego tak chętnie marki promują swoje produkty i usługi właśnie w tym miejscu.

Skoro co nieco wiesz już o organicznych działaniach na Instagramie, przejdziemy teraz do tych płatnych, które w skuteczny sposób pozwolą Ci dotrzeć do jeszcze większej liczby osób, a co za tym idzie, do zwiększenia sprzedaży czy rozpoznawalności marki.

Jak zacząć:

Na początku – konto firmowe!
Brzmi poważnie, ale nie taki diabeł straszny jak go malują.
Takie konto poza samą możliwością promowania, dostarcza Ci także statystyki fanów (wiek, płeć, miejsce zamieszkania czy nawet najlepsze dni i godziny do publikacji posta), więc jeśli masz w planach prężnie rozwijać się na Instagramie, od razu zalecamy przełączyć się na konto tego typu.
Jak przejść na konto biznesowe? Tutaj znajdziesz pełną instrukcję.

Formaty grafik:

Należy pamiętać, że Instagram pozwala umiejscowić reklamę w dwóch miejscach: na feedzie głównym oraz na InstaStories.
Warto zwrócić uwagę na formaty kreacji graficznych, które będziesz publikować jako reklamę, tak aby prawidłowo się wyświetlały.
Jeśli kierujemy reklamę na feed – rekomendowany jest format kwadratu (1080 x 1080 px), natomiast jeżeli planujesz kampanię na InstaStories, lepiej wykorzystać kreację w pionie, w proporcjach 9:16.

Przejdźmy zatem do reklamy!

Instagram daje nam dwie możliwości uruchomienia kampanii:

  1. Z poziomu samej aplikacji.
  2. Z poziomu Business Managera.

Pierwsza możliwość jest znacznie łatwiejsza, ale jednocześnie mniej rozbudowana. Liczba opcji do targetowania jest okrojona względem sposobu numer dwa, który rekomendujemy.

Po przełączeniu się na konto firmowe, pod każdym postem automatycznie widoczny będzie przycisk “promuj”.

konto firmowe instagrama przycisk promuj

Wybierając post, a następnie klikając w przycisk “Promuj” pojawią Ci się kolejno opcje:

  1. Miejsce docelowe (gdzie Twoja reklama ma przekierować odbiorcę – np. na profil na Instagramie, witrynę www lub do wiadomości prywatnych)

miejsce docelowe reklamy na instagramie

  1. Grupa odbiorców (czyli komu ma wyświetlać się Twoja reklama – można wybrać automatyczną lub utworzyć własną)

grupa odbiorców instagram

Tak wygląda tworzenie grupy docelowej – mamy dostępne opcje: nazwa grupy, lokalizacja, zainteresowania oraz wiek i płeć.

edycja grupy odbiorców instagrama

  1. Budżet oraz czas trwania kampanii

budżet oraz czas trwania kampanii na insta

I tak na prawdę tyle dzieli Cię od rozpoczęcia promocji!
Wystarczy już tylko kliknąć “Utwórz promocję” i gotowe!

tworzenie promocji instagram

Opcja numer dwa wymaga od Ciebie więcej wysiłku i zaangażowania, jednak zdecydowanie dostarcza Ci większe możliwości i to właśnie ten sposób tworzenia reklam zalecamy.
Na początku musisz mieć połączone konto na Instagramie z fanpage na Facebooku. Dlaczego? Ponieważ platforma Facebooka daje nam dostęp do Menedżera reklam, czyli rozbudowanego narzędzia służącego do płatnych promocji.
Instrukcję, jak prawidłowo połączyć Instagrama z Facebookiem znajdziecie tutaj.

Skoro mamy już połączonego Instagrama oraz Facebooka pora przejść do tworzenia reklamy.
Wchodzimy w Menedżera firmy i jedynie czym różni się promowanie na Facebooku, od promowania na Instagramie to umiejscowienie reklamy.
Jest to kwestia dosłownie jednego kliknięcia.

Już tłumaczymy jak się dostać do tej opcji.

Reklamę w Menedżerze firmy tworzy się dokładnie tak samo jak na Facebooku.

Klikasz po lewej stronie button: “+ Utwórz” i idziemy dalej.

  1. Wybierasz cel (uwaga: na Instagramie nie ma celu na polubienia!),
  2. Kolejnym krokiem jest wybór budżetu (dzienny lub całkowity) oraz jego wysokość,
  3. Następnie Nazwa zestawu reklam oraz Nazwa reklamy,
  4. Później dobór grupy odbiorców pod względem wieku, lokalizacji czy zainteresowań – tu możesz podejść bardziej kreatywnie – zastosować zawężenia lub wykluczenia z grup docelowych.
  5. Pora na umiejscowienie!
    Facebook zawsze zaznacza “Automatyczne umiejscowienie”, nam jednak zależy, aby reklama wyświetlała się jedynie na Instagramie.
    Zatem należy kliknąć w “Edytuj umiejscowienie” i odhaczyć Facebooka, Audience Network oraz Messengera. W ten sposób zostaje nam tylko Instagram!
  6. Kolejnym krokiem jest wybór kreacji (grafiki) oraz wpisanie copy (treści posta).
    Klikamy “Opublikuj” i dotarliśmy do końca – reklama gotowa!

Tworzenie kampanii przez Menedżera reklam poza bardziej rozbudowanym procesem tworzenia daje nam inną możliwość – dokładne statystyki. Poza samymi reakcjami na post, czy na przykład kosztem za kliknięcie, możemy dostać informację ile osób obejrzało 80% filmu zamieszczonego w reklamie lub przeszło z reklamy do witryny www.
To tylko przykładowe dane, które możemy wyczytać z Menedżera reklam. Statystyk jest całkiem sporo, a dzięki nim możesz lepiej optymalizować reklamy, przez co sama kampania będzie bardziej opłacalna.

Czy reklama na Instagramie stała się już dla Ciebie bardziej zrozumiała? Mamy nadzieję, że powyższy artykuł pomoże Ci tworzyć efektywne kampanie reklamowe, które przyniosą Ci zarówno korzyści, jak i sporo radości!

Potrzebujesz pomocy w prowadzeniu własnego profilu na Instagramie? Kliknij tutaj!

Autor: Anna Wąsik, Social Media Team Leader w BrandBay.pl

Nie wyobraża sobie życia bez: kawy, Instagrama oraz szycia. Łączy te 3 rzeczy w jedną całość, prowadząc własnego Instagrama o szyciu, popijając przy tym kofeinowy napój. W pracy uwielbia odkrywać nowości, które serwują jej social media.

5 / 5. Liczba głosów: 12

Może Ci się również spodoba

8 komentarzy

  1. Piotr pisze:

    Instagram
    Witam, mam pewien problem z promocja na Instagramie. Jestem nowym uzytkownikiem tej aplikacji i to dopiero moje pierwsze kroki. Chcac szybciej rozwinac swoj profil zdecydowalem sie na zakup reklamy za niewielkie pieniadze. Przy pierwszym podejsciu zdecydowalem sie na automatyczny wybor grupy odbiorcow mojej reklamy. Mial on odzwierciedlac strukture moich dotychczasowych obserwatorow. Niestety, mimo ze Polacy stanowia 45% moich followersow, dokladnie wszystkie osoby podeslane mi przez aplikacje pochodzily z Polski, a to nie do konca mi pasuje – chcialbym miec bardziej zroznicowanych obserwatorow. Nastepna promocje ustawilem wiec recznie, zaznaczajac pierwszy lepszy europejski kraj z brzegu, wybor padl na Austrie. Odzew byl wyraznie mniejszy. W miedzyczasie osiagnalem liczbe 100 obserwatorow i odblokowala sie na moim profilu mozliwosc obejrzenia statystyk. Dowiedzialem sie, ze wsrod followersow mam bardzo wyrazna nadreprezentacje osob w wieku 25-34 lata. Kolejna promocja ustawilem wiec rowniez recznie, ale tym razem doprecyzowalem target. Ponownie wybrawszy Austrie jako lokalizacje, tym razem zawezilem wiek do 25-34 lat oraz w rubryce dotyczacej zainteresowan zaznaczylem: „architektura”, jako ze tego wlasnie dotyczylo reklamowane zdjecie, jak i w ogole wiekszosc fotografii na moim Instagramie. Ku mojemu zdziwieniu okazalo sie, ze odzew jest ponownie jeszcze mniejszy, niz wczesniej!

    W zwiazku z tym moje pytania:
    1. Dlaczego przy automatycznym wyborze targetu moja reklama dociera wylacznie do Polakow?
    2. Dlaczego doprecyzowanie recznej reklamy, pomimo ze powinno przyniesc wzrost zainteresowania, odnosi przeciwskuteczny efekt?
    3. Instagram w ogole nie pobiera pieniedzy z mojego konta. Dlaczego?

    Zaznaczam, ze za kazdym razem fundusz przeznaczony na promocje byl dokladnie taki sam, podobnie jak reklamowane zdjecie.

    Bardzo prosze o pomoc.

    • Brandbay.pl pisze:

      Piotrze,
      Ciężko stwierdzić jednoznacznie co było przyczyną niezadowalających wyników bez statystyk i wglądu do ustawień kampanii.
      Jednak odpowiadając na Twoje pytania:
      1. Jak sama nazwa wskazuje – jest to automatyczne ustawienie i najwidoczniej Instagram tak zdecydował na podstawie swoich algorytmów.
      2. Na liczby wyników mają wpływ różne czynniki, trudno nam określić co dokładnie spowodowało, że odnotowałeś mniej wyników, ale nasuwa nam się na myśl kwestia stawek. Wcześniejsza Twoja kampania była targetowana na Polskę, drugą kampanię emitowałeś w Austrii, a stawki w tych dwóch krajach mogą się różnić. Stawka za wynik zależy od wielu czynników, między innymi lokalizacji, obszaru targetowania, czasu, kreacji reklamowej, obecności konkurencji w systemie reklamowym. Sprawdź podstawowe wskaźniki – koszt za 1000 wyświetleń, koszt za kliknięcie, współczynnik klikalności i zobacz, gdzie leży problem. Być może uzyskałeś mniej wyników ze względu na stawki, ale użytkownicy chętniej klikali w reklamy? Wpływ na to mogła mieć też inna kreacja (grafika) lub treść posta, która nieco gorzej wpasowała się w gusta odbiorców.
      3. Na to pytanie ciężko jednoznacznie odpowiedzieć, natomiast być może wydana kwota jest zbyt mała – np. na Facebooku płatność za kampanię jest pobierana dopiero, gdy wydamy 80 zł.
      Jeśli masz dodatkowe pytania, to jesteśmy do dyspozycji. Jeżeli również zależałoby Ci na stworzeniu zaawansowanej kampanii przez nas, skontaktuję się z nami poprzez kontakt@brandbay.pl

  2. Julka pisze:

    Witam, w trakcie promocji posta kliknęłam opcje “wstrzymaj promocje” sugerując się informacją zawartą na ig że w każdym momencie można ją aktywować. Kiedy chciałam ją ponownie aktywować na kolejny dzień okazało się że promocja jest już zakończona, a nie zostały wykorzystane tam wszystkie środki pieniężne. Moje pytanie brzmi czy odzyskam te niewykorzystane pieniądze czy one przepadły?😔 Pozdrawiam!

    • Brandbay.pl pisze:

      Instagram pobierze tyle środków, ile zostało wykorzystane. Jeśli budżet na kampanie wynosił 100 zł, a z różnych powodów Instagram wydał tylko 30 zł – zostanie pobrane te 30. Natomiast powodem, dla którego nie można aktywować kampanii może być czas trwania kampanii – być może data zakończenia już minęła, proszę spróbować przedłużyć kampanię.

  3. Piotr pisze:

    Witaj,
    Mam pytanie co do promowania. Promuje swoj pierwszy post na 2 dni lacznie to kowta 48zl. Jezeli nalicza mi sie po 28h ilosc lajkow i zuzylem 30zl i chce anulowac promowanie posta to jak wyglada rozliczenie ? Czy z karty sciagnie mi pelna kwote 48zl czy tylko te wykorzystane 30 ?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *