Copywriting – jak dobrze pisać?
Od pewnego czasu w Internecie pojawił się nowy trend czyli Content marketing. To nic innego jak marketing treści, a więc ciekawe i interesujące artykuły, opisy produktów lub rozwiązanie dowolnych problemów, dzięki którym użytkownicy strony chętniej i częściej na nią wchodzą.
Jest to także jeden z elementów optymalizacji stron. Treść jest bowiem ważna nie tylko ze względu na użytkowników, ale także w ramach przygotowania strony pod pozycjonowanie. Odpowiednie słowa kluczowe, unikatowość oraz ciekawy temat to tylko niektóre czynniki, które powinny charakteryzować dobry tekst seo. Dzisiaj, to właśnie treść w głównej mierze przyciąga naszych użytkowników, sprawia, że zostają oni na dłużej przy naszej witrynie i chętniej ją odwiedzają.
Jak jednak sprawić, by treść była przystępna, ciekawa a na dodatek trafiała w gusta Internautów? Zobaczcie sami.
Nie przesadzaj z profesjonalizmem.
Jeśli zajmujesz się copywritingiem i tworzysz treści na swoją stronę, to na pewno wiesz, o czym mowa w tym punkcie. Niestety, często bywa tak, że porywa nas naukowa i profesjonalna nomenklatura. Tworzymy treści pełne trudnych i niezrozumiałych słów, skrótów lub co gorsza – wyrazów anglojęzycznych, które nic nie mówią przeciętnemu użytkownikowi. Oczywiście nie chodzi o to, by cały tekst upraszczać, jednak pamiętajmy o tym, że nie każdy użytkownik będzie nas rozumiał. Zastanówmy się zatem, czy temat naszego tekstu wymaga aż tak specjalistycznej oprawy. Jeśli nie, starajmy się jej unikać.
Pamiętajmy dla kogo tworzymy. O ile naukowe słownictwo będzie odpowiednie na portalu przeznaczonym dla lekarzy, to w wypadku, gdy tworzymy treści dla pacjentów, tekst stanie się nieczytelny i zwyczajnie – za trudny.
Nie idź ślepo za modą.
Wielu twórców artykułów podąża ślepo za nowymi treściami. Moda na wampiry? Napiszę o nich. Wszyscy interesują się iPhonem 6. W takim razie stworzę taki tekst. Oczywiście ważne jest, aby być na bieżąco i tworzyć treści „na temat”, jednak miejmy w tym wszystkim zdrowy rozsądek. Często bywa bowiem tak, że to, co modne, w krótkich czasie staje się passe. Dlatego warto zastanowić się nad treścią. Dobrym pomysłem może być też ugryzienie popularnego tematu od innej strony. Jeśli wszyscy piszą o zaletach, my napiszmy o wadach. Jeśli inni piszą o wampirach my spróbujmy opisać wilkołaki. Dobrze, kiedy zastanowimy się nad danymi tematami z innej, bardziej niszowej strony. Szukajmy luk i twórzmy wyjątkowe teksty. Oryginalność jest zawsze w modzie 😉
Nigdy nie kopiuj innych.
Zaletą Content Marketingu jest unikatowość treści. Nie ma w niej miejsca na kopiowane artykuły i kradzione pomysły. Pomyślmy, jak czuje się użytkownik sklepu, który znajduje na naszej stronie identyczny opis produktu, jak na stronie konkurencji lub jak czuje się czytelnik bloga, który znajduje na naszej witrynie taki sam tekst, jak na witrynie innego blogera?
Tracimy w oczach użytkowników wiarygodność oraz autorytet. Nasza strona staje się kolejną, niskobudżetową produkcją, która nic nie wnosi do życia czytelników. A to owocuje coraz rzadszymi wizytami i spadkiem ruchu. Pamiętajmy więc, że jeśli decydujemy się na tworzenie treści, muszą one być wyjątkowe, a jeśli powołujemy się na inne informacje, wstawiajmy odnośnik lub ich źródło. Bądźmy fair w stosunku do innych twórców treści, a także do osób które czytają naszą stronę.
Używaj odpowiednich słów.
Mimo, że prawdziwi artyści tworzą z serca, to jednak nie możemy zapominać o praktycznej funkcji tekstu. Często bywa tak, że dwa teksty traktują o tym samym, a jednak jeden ma spory ruch a drugi właściwie znika w odmętach Internetu. Dlaczego? To proste.
Pisarze wspomagają się narzędziem, jakie proponuje Google AdWords – czyli planerem słów. Pokazuje on, które słowa częściej występują w zapytaniach, a które nie. Przykładowo – słowo „śmieszne kotki” będzie częściej pojawiało się w wyszukiwarce niż „śmieszne futrzaki”. Warto więc zwrócić na to uwagę tworząc nagłówki czy h2.
Frazy, które mają częstsze zapytania spowodują, iż więcej osób zobaczy nasz tekst. Warto także tworzyć nagłówki w postaci odpowiedzi na pytania. Wiele osób wchodzi na Internet w celu znalezienia odpowiedzi na swój problem.
Copywriting w skrócie.
Tworząc teksty pamiętajmy o tym, że tworzymy je nie dla siebie, a dla użytkowników. Dlatego nie piszmy ich zbyt trudnym językiem, dostosujmy poziom treści do profilu naszego czytelnika i przede wszystkim, nie kopiujmy treści innych.
Opisujmy tematy, które nas interesują i są odpowiedzią na bieżące problemy. Pamiętajmy jednak o oryginalności tekstu. Warto zaproponować czytelnikom coś, czego nie znajdą na innych stronach. Korzystajmy z pomocy jakie dają nam Google Adwords i dobierajmy odpowiednie słowa do nagłówków i tematów artykułów.
Jeśli połączymy wszystkie te porady z naszym artykułem, sukces murowany!