Wykluczenia Google Ads (Adwords) – co możesz dzięki nim zyskać?
Wykluczenia to opcja, dzięki której na poziomie Google Ads zmniejszamy koszty i wyświetlamy reklamy osobom faktycznie zainteresowanym ofertą, a na poziomie Google Analytics – zbieramy i porządkujemy dane w poprawny sposób.
W pierwszej części serii artykułów na temat wykluczeń i ich istotnej roli, przedstawię wpływ wykluczających słów kluczowych w kampaniach reklamowych Google Ads.
Wykluczenia – Google Ads
W trakcie tworzenia kampanii i przypisanych do niej list słów kluczowych, bardzo istotne jest, aby nie ominąć etapu tworzenia list wykluczających słów kluczowych. Dzięki wykluczeniom nasze reklamy trafiają do użytkowników, którzy w większym stopniu są nimi zainteresowani. Wykluczające słowa kluczowe pozwalają nam doprecyzować, na jakie niepożądane zapytania nasza reklama ma się nie wyświetlać w wynikach wyszukiwania. Dzięki wykluczeniu słów, które nie są związane z reklamowaną ofertą, zmniejszamy koszty prowadzenia działań reklamowych w Google Ads.
W przypadku wielu branż warto dodawać listy wykluczających słów kluczowych już w trakcie tworzenia kampanii. W przypadku e-commerce wiemy, że nie chcemy wyświetlać reklam na zapytania związane z recenzją sprzedawanego produktu, porównaniem z innym produktem, opiniami na jego temat czy na wyszukiwania produktu, który miałby być darmowy lub stanowić nagrodę w konkursie. Dlatego warto zebrać wszystkie słowa, które z biznesowego punktu widzenia, nie przyczyniają się do konwersji.
Jeśli kampania reklamowa Google Ads przedstawia ofertę usługową, warto z góry wykluczyć zapytania związane z poszukiwaniami pracy w danej branży, szkoleniami czy kursami w danym sektorze (o ile oczywiście nasza oferta nie tyczy się form edukacyjnych), poradnikami czy książkami z tego zakresu.
Pamiętajmy jednak, że nie jesteśmy w stanie wykluczyć na starcie wszystkich niepożądanych zapytań użytkowników. Dlatego jednym z priorytetów optymalizacji kampanii Google Ads jest regularne przeglądanie raportu Wyszukiwane hasła i na podstawie zebranych danych, eliminowanie słów, na które nie chcemy wyświetlać naszych reklam. Szczególnie ważne jest regularne przeglądanie wyszukiwanych haseł w odniesieniu do kampanii produktowych. Dzięki wykluczeniom mamy wpływ na to, aby nasze produkty nie wyświetlały się na zapytania o produkty o zbliżonej nazwie, których w rzeczywistości nie posiadamy w sklepie internetowym.
Pamiętajmy, że typy dopasowań słów wykluczających działają inaczej niż ich pozytywne odpowiedniki. Aby wyeliminować wszystkie niepożądane zapytania należy dodać synonimy tych słów, różne odmiany, wersje wyrazów w liczbie pojedynczej i mnogiej, a także z błędną pisownią.
Poniżej przykłady niepożądanych zapytań i rozwiązanie problemu poprzez dodanie wykluczających słów kluczowych:
1. Po pewnym czasie od uruchomienia kampanii w sieci wyszukiwania dla klienta z branży dietetycznej, do listy słów wykluczających dodaliśmy:
‘martyna wojciechowska’
2. Po przejęciu konta klienta z branży motoryzacyjnej, który sprzedaje jedynie nowe, nieużywane produkty, w kampanii w sieci wyszukiwania do listy słów wykluczających dodaliśmy:
uzywane
używane
uzywany
używany
3. Po krótkim czasie od uruchomienia kampanii w sieci wyszukiwania dla klienta z branży silnikowej, który nie posiada danego typu produktu, do listy słów wykluczających dodaliśmy:
‘do łodzi’
‘do lodzi’
‘do roweru’
Dodaliśmy także słowa wykluczające w kampanii produktowej:
‘silnik elektryczny’
‘do roweru’
rower
[rower spalinowy]
Ciekawym przykładem wykorzystania listy wykluczających słów kluczowych jest także lista zawierająca miasta i miejscowości, które nie są naszym rynkiem docelowym. Kierowanie reklam na daną lokalizację zawęża grupę odbiorców będących nawet fizycznie w docelowej lokalizacji. Posiadając zmienne IP lub będąc przypisanym do IP innego miasta, wykluczamy potencjalny ruch z naszego docelowego obszaru. W wielu przypadkach zalecane jest zatem kierowanie reklam na poziomie kraju, z wykluczeniem tych regionów czy miast, które nie są w centrum naszego zainteresowania.
Wykluczenia = lepsze wyniki kampanii
Śmiało można stwierdzić, że zastosowanie wykluczających słów kluczowych ma bezpośredni wpływ na sukces prowadzonych kampanii reklamowych Google Ads. Dzięki wykluczeniom uzyskujemy większa kontrolę na budżetem. Nie tracimy go na niepożądane zapytania.
Aby ułatwić Wam optymalizację kampanii pod kątem wykluczających słów kluczowych, przygotowaliśmy dla Was przykładowe listy. Pamiętaj jednak, że w przypadku wielu branż, listy muszą być tworzone indywidualnie, na podstawie danych dostępnych z raportu Wyszukiwanych haseł użytkowników.
POBIERZ:
Lista wykluczających słów kluczowych – miasta Polski wraz z odmianami
Przykładowa lista wykluczających słów kluczowych dla e-commerce
Przykładowa lista wykluczających słów kluczowych dla usług
Przykładowa lista wykluczających słów kluczowych dla prywatnych usług medycznych
Jeśli szukasz praktycznych rozwiązań i merytorycznych wskazówek, jak nie utracić źródła konwersji w gromadzonych danych, koniecznie zaglądaj na naszego bloga! Już wkrótce druga część artykułu, w którym przedstawimy Wam wpływ wykluczeń na dane zbierane w Google Analytics.
Autor: Karolina Lewicka, PPC Specialist w BrandBay.pl. Certyfikowana specjalistka Google Ads i Google Analytics. Na co dzień zajmująca się wdrażaniem nowych funkcjonalności Google Ads, optymalizowaniem kampanii, a także rekomendowaniem odpowiednich kierunków rozwoju dla klientów. W centrum jej zainteresowań znajdują się również analiza i wykorzystanie danych.