fbpx

Google nie wspiera już rel=prev/next – co to oznacza dla SEO?

google nie wspiera rel prev next

W marcu 2019 Google postanowiło zrobić wiosenne porządki i zrezygnować ze wspierania rel prev/next o czym poinformowało na Twitterze ‘Google Webmasters’ w następującym wpisie.

W jednym z kolejnych wpisów okazało się, że Google nie brało pod uwagę rel prev/next już od jakiegoś czasu. Wielu specjalistów SEO w momencie ogłoszenia tej informacji było lekko zdezorientowanych i delikatnie poirytowanych tym faktem, zwłaszcza, że wcześniej Google samo rekomendowało użycie odpowiedniej kombinacji znaczników rel prev/next i rel canonical. Google już następnego dnia po tym ogłoszeniu, zreflektowało się i obiecało, że w przyszłości postara się lepiej komunikować zmiany jeszcze zanim zostaną one wprowadzone do algorytmu wyszukiwania.

Przede wszystkim jednak, głównym pytaniem w związku z ogłoszeniem Google , które pojawiło się u wielu osób, było pytanie:

Czy usunąć rel prev/next?

Krótka odpowiedź na to pytanie brzmi: „Nie trzeba usuwać rel prev/next ze swoich stron”.

Jak wyjaśniono w kolejnych wpisach i podczas sesji transmitowanej na YouTube, jeżeli dokonaliśmy paginacji w naszym serwisie i mamy już na stronach znacznik rel prev/next, możemy go tam spokojnie zostawić i nie powinno to wpłynąć negatywnie na indeksowanie naszych stron. Tym bardziej, skoro znacznik ten nie był brany pod uwagę od lat. Tak przynajmniej twierdzi jeden z głównych analityków trendów Google – John Muller (Senor Webmaster Trends Analyst).

Przedstawiciele Google twierdzą, że obecność lub brak wskaźnika rel prev/next nie wpływa na pozycje stron w wynikach wyszukiwania ponieważ Googlebot jest na tyle ‘mądry’, że jeżeli strona zrobiona jest sensownie, Googlebot jest w stanie zorientować się, że dana podstrona jest kontynuacją poprzedniej lub jest kontynuowana na kolejnej stronie, nawet bez znaczników rel next/prev.

Dodatkowo, warto pamiętać, że znacznik rel prev/next może przydać się w kontakcie strony z innymi wyszukiwarkami, jak na przykład Bing czy Yandex.

 

Co w takim razie należy zrobić w związku z zaprzestaniem wspierania rel=prev/next przez Google?

Cytując przedstawiciela Google: „Know and do what’s best for *your* users”, czyli można utrzymać stronicowanie lub spróbować połączyć strony, jeżeli jest to możliwe i wydaje się to sensowne.

Warto też zadbać, żeby każda z podstron (nawet jeżeli jest kontynuacją poprzedniej) mogła być zrozumiała przez bota podczas analizy jako samoistna strona.

Zainteresowanych tematem zachęcamy do oglądnięcia rozmowy, w której John Muller  przedstawia zalecenia optymalizacyjne dotyczące zmian na stronie w odpowiedzi na to, że Google nie wspiera już rel=prev/next.

https://youtu.be/1xWLUoa_YIk?t=910

4.2 / 5. Liczba głosów: 5

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *