Facebook Pixel – co to jest i jak go zainstalować?
Na pewno niejednokrotnie produkt, który oglądałeś w jakimś sklepie internetowym, wyświetlał Ci się później jako reklama na Facebooku. Właściciel sklepu chciał przypomnieć Ci o swoim produkcie i zachęcić do zrealizowania zakupu, a to, że wyświetlił Ci ten konkretny produkt, zawdzięcza właśnie Pikselowi Facebooka.
Spis treści:
- Konfigurowanie podstawowego kodu Pixela
- Jak wgrać kod podstawowy Piksela do WordPress’a lub poprzez Google Tag Manager
- Konfigurowanie zdarzeń
- Testowanie Piksela
Czym jest Piksel Facebook’a i jak zainstalować go na stronie?
Piksel Facebook’a, to unikalny kod, który możesz wgrać na swoją stronę internetową. Piksel jest przypisany bezpośrednio do konkretnego konta reklamowego, a informacje przez niego dostarczone, pomogą Ci w przeprowadzaniu kampanii reklamowych. Na podstawie danych z Piksela możesz stworzyć grupy niestandardowych odbiorców, np osób, które były na Twojej stronie internetowej 3 razy w przeciągu ostatniego tygodnia i kierować do nich reklamy. Ponadto, jeśli zaimplementujesz dodatkowe zdarzenia na stronie, np „Kontakt”, będziesz mógł uruchomić kampanię optymalizowaną pod to zdarzenie. Wgranie Piksela jest niezbędne, jeśli oprócz fanpage na Facebook’u, posiadasz również stronę internetową.
1. Konfigurowanie podstawowego kodu Pixela
Na początku należy utworzyć Piksela. Wejdź do zakładki „Piksele” w menedżerze firmy:
Kliknij utwórz Pixel:
Nadaj nazwę piksela (możesz zostawić domyślną) i wprowadź adres swojej witryny.
W następnym kroku zostaniesz zapytany o to, w jaki sposób chcesz zainstalować Piksel. Możesz skorzystać z integracji z innymi platformami lub zainstalować kod ręcznie. Jeśli zdecydujesz się na tę drugą opcję, wyświetli się podstawowy kod Piksela – skopiuj go do notatnika i zachowaj na później. Kod podstawowy zawiera w sobie tylko podstawowe zdarzenie PageView i przekazuje informacje o wyświetleniach strony.
Podstawowy kod piksela; w ramce zaznaczono ID piksela oraz zdarzenie PageView.
2. Jak wgrać kod podstawowy Piksela do WordPress’a lub poprzez Google Tag Manager
• Implementacja Piksela w systemie WordPress odbywa się poprzez edytor motywu:
Wejdź w edytor i w plik „Nagłówek motywu”. Skopiowany kod podstawowy Piksela wstaw przed znacznikiem </head>. Zapisz zmiany w edytowanym pliku – piksel powinien być już podpięty do strony.
• Wgranie podstawowego kodu przez Google Tag Manager odbywa się poprzez dodanie nowego tagu.
Utwórz nowy tag w typie „Niestandardowy kod HTML”. W polu „HTML” wklej kod podstawowy Piksela.
W ustawieniach zaawansowanych wybierz „Opcję uruchamiania tagów – Raz na stronę”
Do tagu podepnij regułę „All pages”, tak aby Piksel wyświetlał się na wszystkich stronach.
Na rynku dostępne są również wtyczki do poszczególnych platform, które wymagają jedynie podania ID piksela. Warto z nich skorzystać, jeśli nie masz możliwości tagowania strony poprzez GTM lub nie możesz skorzystać z pomocy programisty.
3. Konfigurowanie zdarzeń
Implementacja dodatkowych zdarzeń pozwoli osiągać lepsze wyniki w kampaniach. Dla sklepów internetowych istotnymi zdarzeniami będzie dodanie do koszyka (AddToCart), zakup (Purchase), przeglądanie produktów (ViewContent). Strony firmowe z innych branży, np. usług, powinny mierzyć takie zdarzenia jak: wysłanie formularza kontaktowego (SubmitApplication), kliknięcie w e-mail czy numer telefonu (Contact).
W celu dodania nowych zdarzeń, wróć do zakładki Piksele w menedżerze firmy i wybierz „Skonfiguruj nowe zdarzenia”.
Istnieją dwa sposoby wdrażania zdarzeń – poprzez ręczne dodanie kodu (np posługując się Google Tag Manager) lub przez konfigurator zdarzeń dostępny w ustawieniach Piksela.
Po kliknięciu „Dodaj ręcznie kod”, uzyskasz dostęp do kodów dla poszczególnych zdarzeń, posortowanych według dziedziny działalności. Wybierz te, które powinny znaleźć się na Twojej stronie i wprowadź je do GTM lub edytuj kod strony.
Pamiętaj, aby do zdarzeń dołączyć odpowiednie parametry – dzięki nim Piksel będzie zbierał informacje odnośnie konkretnych produktów, które użytkownicy przeglądali lub kupowali:
- value – przekazuje wartość produktu,
- currency – przekazuje kod waluty,
- content_ids – przekazuje ID produktu ,
- content_type – rodzaj zawartości; w przypadku pojedynczego produktu umieść product, dla różnych wariantów produktów product_group,
- content_name – przekazuje nazwę produktu.
Przykładowy kod dla zdarzenia ViewContent.
Dodanie parametru content_ids jest szczególnie istotne jeśli będziesz emitować reklamy dynamiczne – przekazywana wartość content_ids produktu na stronie, musi być tożsama z identyfikatorem zawartości w katalogu produktowym.
Zdarzenie ViewContent, powinno być umieszczone na wszystkich stronach produktowych, AddToCart po kliknięciu „Dodaj do koszyka”, a Purchase na TYP po dokonaniu zakupu.
Innym sposobem konfigurowania zdarzeń na stronie internetowej może być wykorzystanie narzędzia Facebooka:
W okienku wpisz adres swojej witryny i kliknij kontynuuj. Zostaniesz przekierowany na swoją stronę, a w lewym górnym okienku pojawi się następujące okienko:
Kliknij „monitoruj nowy przycisk” – zostaną podświetlone miejsca możliwe do otagowania i zdefiniowania jako zdarzenie. Na poniższym screenie są to pozostałe numery telefonów oraz konkretne podstrony.
Po kliknięciu w wybrane miejsce na stronie wyświetli się możliwość wyboru zdarzenia, zaznacz właściwe i potwierdź:
Drugi prezentowany sposób jest szybszy i bardziej intuicyjny, ale jeżeli prowadzisz sklep internetowy, powinieneś wybrać konfigurowanie zdarzeń ręcznie ze względu na możliwość dodania wielu parametrów do zdarzeń.
4. Testowanie Piksela
Zanim uruchomisz swoją pierwszą kampanię lub stworzysz grupy odbiorców oparte na danych z Piksela, sprawdź czy został on wdrożony poprawnie. Przejdź do narzędzia „Testowanie zdarzeń”, które znajduje się w sekcji „Piksele” w menedżerze firmy.
Wpisz adres swojej witryny i kliknij „otwórz”. Wykonuj działania na stronie – przeglądaj produkty, dodawaj do koszyka, wykonaj próbną konwersje. Każde z tych działań powinno zostać odnotowane i wyświetlone w oknie testowym. Dla e-commerce, sprawdź czy przy zdarzeniach pokazują się również zdefiniowane przez Ciebie parametry.
Przydatne może się okazać również rozszerzenie do Chrome „Facebook Pixel Helper”. Umożliwia podglądniecie uruchamianych zdarzeń na większości stron internetowych. Poniższy screen został wykonany na jednej ze stron z odzieżą, na podstronie produktowej (ViewContent). Oglądany produkt był oznaczony ID 64, a jego cena wynosiła 239 zł.
Poprawnie wdrożony Piksel to fundament do dalszych działań reklamowych. Wykorzystaj dane budując grupy z osób, które odwiedzały Twoją stronę i skieruj do nich wyjątkową reklamę zachęcając do dalszych działań. Stwórz kampanie mające na celu dotrzeć do osób, które są skłonne dokonać określonych zdarzeń w witrynie (na zakupu, kontaktu).