Optymalizacja SEO strony internetowej – Kompendium 2020
1. Czym jest optymalizacja SEO strony internetowej?
Optymalizacja SEO strony internetowej to kolejny etap walki o wyższe pozycje w wyszukiwarce. Optymalizacja powinna być poprzedzona analizą słów kluczowych oraz wykonaniem audytu strony. W pewnym sensie jest to wyegzekwowanie postanowień takiego audytu i wdrożenie go w życie. Jeśli chcemy optymalizować naszą stronę www, musimy wiedzieć, co chcemy optymalizować i dlaczego. W poniższym artykule znajdziesz za to informacje jak zrobić to skutecznie.
Na czym polega optymalizacja strony?
Optymalizacja strony jest dosyć szerokim zagadnieniem, do którego można podchodzić wielopoziomowo. Możemy tutaj mówić o optymalizacji całej strony/witryny, czyli zbioru podstron lub o optymalizacji pojedynczego adresu URL np. https://brandbay.pl/pozycjonowanie-stron-seo.
Dodatkowo część dokonywanych przez nas zmian będzie widoczna gołym okiem jak np. zmiana tytułu strony czy nasycenie tekstu słowami kluczowymi, zaś inne będą niewidoczne jak np. kompresja grafik czy dodanie danych strukturalnych.
Część rzeczy będzie modyfikowana przede wszystkim z myślą o użytkowniku, inne z myślą o robotach Google.
Cele optymalizacji strony
Głównym celem optymalizacji SEO strony internetowej jest jej poprawa widoczności w Google, a więc wzrost pozycji słów kluczowych, na które wyświetla się ona w wyszukiwarce.
Cele optymalizacji strony (niekoniecznie „SEO”) mogą być różne, ale zazwyczaj sprowadzają się do poprawienia odczuć, doznań użytkownika na stronie (user experience) np. poprzez przyspieszenie ładowania strony czy ułatwienie interakcji z nią. W maju 2020 roku Google zapowiedziało aktualizację algorytmu (przewidywaną na 2021), która będzie oceniała strony pod kątem interakcji użytkowników ze stroną.
Więcej informacji:
https://webmasters.googleblog.com/2020/05/evaluating-page-experience.html
Przykład złego doświadczenia użytkownika związanego z niestabilnością wizualną strony (przeskakujące elementy powodujące błędne kliknięcia:
2. Etapy optymalizacji strony internetowej
Na początku skupimy się na optymalizacji pojedynczej podstrony. Aby łatwiej zrozumieć cały proces optymalizacji, posłużymy się przykładem. W dzisiejszym scenariuszu analizowaną przez nas stroną będzie sklep akwarystyczny Temporalis. Jest to sklep internetowy sprzedający asortyment związany z hodowlą ryb.
W sklepie nigdy nie był przeprowadzany audyt SEO ani analiza słów kluczowych. W związku z tym nie mamy pewności czy na stronie nie występują krytyczne błędy poważnie wpływające na widoczność sklepu. Dodatkowo nie wiemy, pod jakie słowa kluczowe optymalizować poszczególne strony.
W tym artykule skupimy się przede wszystkim na optymalizacji podstrony: https://temporalis.pl/ogrod-filtracja-w-oczku-wodnym-c-40_45.html. Na początek ustalimy, na jakie słowa kluczowe chcielibyśmy zwiększyć widoczność tej podstrony.
Poniżej znajdują się obecne pozycje sklepu na interesujące nas słowa kluczowe:
Mając już podstawowe informacje, zabieramy się do pracy.
1. Sprawdzenie kodu Google Analytics
Kod Google Analytics służy do zbierania statystyk związanych z naszą stroną www. W naszych działaniach ważna jest kontrola tego, co robimy. Dzięki umieszczeniu kodu na stronie poznamy m.in. informacje o ilości odwiedzających, najskuteczniejszych źródłach/kanałach, ilości realizowanych celów czy np. czasie spędzonym na stronie.
Analizowana strona posiada kod GA.
Jeśli Twoja strona nie posiada tagu Google Analytics, zapoznaj się z instrukcją:
https://support.google.com/analytics/answer/1008015?hl=pl
Kod GA umieszcza się raz, dla całej strony.
2. Dodanie usługi do Google Search Console.
Google Search Console to narzędzie dla osób zarządzających stronami, w którym znajdziesz podstawowego informacje od Google związane z Twoją stroną takie jak: widoczność strony, stan techniczny, szybkość działania, ewentualne błędy techniczne oraz inne.
Logując się kontem Google, które ma dostęp do usługi Google Analytics twojej strony, w łatwy sposób jesteś w stanie dodać swoją witrynę do GSC.
Dodanie strony do Google Search Console umożliwi Ci szybkie i sprawne informowanie Google o ewentualnych zmianach (np. optymalizacyjnych) na Twojej stronie.
3.Crawlowanie i indeksowanie strony
Kolejnym etapem naszych działań jest sprawdzenie, czy strona może zostać przeskanowana przez roboty, a także zaindeksowana. W tym celu sugerujemy skorzystać z narzędzia Screaming Frog, bezpłatnego do 500 rekordów.
Na początek wybierz tryb listy: Mode -> list i wprowadź adresy URL, które chcesz sprawdzić. W naszym wypadku będzie to adres: https://temporalis.pl/ogrod-filtracja-w-oczku-wodnym-c-40_45.html
Zwróć uwagę na kolumnę Status Code, która powinna wskazywać „200” oraz kolumnę Indexability „Indexable”.
4. Celuj w odpowiednie słowo kluczowe
Kolejną, niezwykle ważną kwestią jest wybór odpowiedniego, głównego słowa kluczowego. Wspominaliśmy, że tego typu decyzje podejmujemy wcześniej – na etapie analizy słów kluczowych, ale ze względu na dużą istotę tego punktu upewnij się, że Twoja decyzja była słuszna. Zastanów się, czy twoje słowo kluczowe:
- pomoże Ci zrealizować Twoje cele biznesowe (ma potencjał do wysokich konwersji),
- jest zgodne z zawartością podstrony (spełnia intencję użytkownika),
- jest wyszukiwane przez użytkowników,
- nie jest zbyt trudne do wypozycjonowania.
Szczegółowy opis powyższych zagadnień znajdziesz w artykule: https://brandbay.pl/blog/analiza-slow-kluczowych/#4
5.Unikaj kanibalizacji treści
Upewnij się, czy w przypadku Twojej strony nieświadomie nie pozycjonujesz kilku podstron na to samo słowo kluczowe. Taka sytuacja jest niekorzystna przynajmniej z kilku powodów:
- Google będzie wyświetlało w indeksie stronę, którą uzna za odpowiedniejszą, niekoniecznie tą, która osiągałaby wyższe pozycje,
- 2 podstrony do pozycjonowania zamiast jednej to w zasadzie 2 razy większe koszty,
- Podobne podstrony z dużym prawdopodobieństwem będą posiadać podobne treści, a więc jesteśmy narażeni na ich duplikację np. powielające się produkty w sklepie internetowym
Aby sprawdzić, czy analizowana przez nas strona posiada więcej podstron, które wyświetlają się w Google na to samo/zbliżone do siebie słowa kluczowe, skorzystamy z narzędzia Ahrefs.
W tym celu skorzystamy z funkcji „Najlepsze podstrony”, filtrując wyniki tak, aby te zawierały słowo „oczka”.
Od razu widzimy dwie najlepiej widoczne podstrony:
https://temporalis.pl/ogrod-filtracja-w-oczku-wodnym-c-40_45.html
https://temporalis.pl/filtracja-w-oczku-wodnym-filtry-do-oczek-wodnych-c-40_45_106.html
które wyświetlają się w Google na w zasadzie to samo słowo kluczowe tj.: „filtr do oczka”.
Analizując strukturę strony, dowiadujemy się, że filtry do oczek są podkategorią kategorii filtracja, a więc z samej struktury wynika, że filtracja jest tematem ważniejszym. Jest to również podstrona lepiej podlinkowana w sklepie, głównie dzięki linkowi znajdującemu się w menu.
Takie rozwiązanie miałoby sens gdyby zapytania związane z filtracją były częściej wyszukiwane. Niestety tak prezentują się dane z narzędzia Senuto, dla słowa „filtracja w oczku wodnym”:
W dodatku w Google dla tego zapytania pojawiają się głównie wpisy blogowe:
dlatego ta fraza bardzo dobrze nadaje się do pozycjonowania właśnie jako artykuł blogowy, w którym możemy umieścić link wewnętrzny do kategorii w sklepie dotyczącej filtrów.
Innym narzędziem, które mogłoby zasugerować nam ewentualne problemy z kanibalizacją, jest Senuto, zakładka „Kanibalizacja”.
Jak widać, na stronie istnieją również inne adresy URL, które rankują na te same słowa kluczowe. W trakcie wykonywania kompleksowego audytu należałoby zastanowić się, czy problem jest realny, a jeśli tak to, w jaki sposób go rozwiązać.
Czasami problem kanibalizacji leży w zupełnie innym miejscu i ma charakter bardziej techniczny. Bez wykonania właściwych przekierowań czy na przykład ustalenia stron kanonicznych nieświadomie narażeni będziemy na kanibalizację strony.
W trakcie analizy strony narzędziem Screaming Frog (Mode -> Spider) nasz niepokój wzbudziły pojawiające się adresy URL z parametrami sortowania/filtrowania, które posiadały status „Indexable” np.
Oznacza to, że dokładnie ta sama strona, posortowana w wybrany sposób jest dla Google zupełnie inną stroną niż np. bez użycia sortowania. Jest to duże niedociągnięcie, związane z duplikacją treści, które może powodować problemy ze zdobyciem wysokiej widoczności.
Powyżej widzimy 3 podstrony dotyczące w praktyce tej samej podstrony, które zostały zaindeksowane w Google, posiadające te same tytuły, opisy oraz zawartość. Oczywiście ten błąd należy jak najszybciej naprawić.
W przypadku strony temporalis.pl zdecydowaliśmy się zastąpić główną kategorię: „Filtracja w oczku wodnym” kategorią: „Filtr do oczka wodnego” i to ją optymalizować pod główne słowo kluczowe: ‘filtr do oczka wodnego”.
6. Odpowiedni tytuł strony.
Bardzo ważnym aspektem optymalizacji jest stworzenie optymalnego tytułu strony, który będzie wyświetlał się w wyszukiwarce. Ten krótki fragment tekstu może zdecydować o tym czy użytkownik zdecyduje się odwiedzić naszą stronę, czy też nie.
W trakcie tworzenia optymalnych tytułów i opisów warto skorzystać z narzędzi typu: https://www.serpsimulator.com/, które zwizualizują naszą propozycję.
W trakcie tworzenia tytułu warto pamiętać o tym, aby miał on poniżej 60 znaków. Wtedy mamy duże prawdopodobieństwo, że wyświetli się on w całości (nie zostanie ucięty). Oczywiście pod kątem SEO istotne, aby tytuł zawierał główne słowo kluczowe. Oprócz tego warto zadbać o dodatkowe modyfikatory np.:
- Cena
- Opinie
- Najlepsze
- Tanie
- Okazja
- Online
- 2020
A także o dodatkowe zwroty tzw. wezwanie do działania:
- Kup
- Sprawdź
- Zamów
- Zarezerwuj
- Zobacz
Obecny tytuł naszej podstrony to: „Filtry ciśnieniowe z lampą UV do oczek wodnych i stawów”. Nasza propozycja tytułu to:
„Filtr do oczka wodnego | Ciśnieniowy, z lampą UV | Okazja!”
7. Odpowiedni opis strony.
Opis strony nie ma bezpośredniego wpływu na SEO, ale jest dodatkowym elementem, który może przekonać użytkownika o tym, żeby odwiedzić akurat Twoją stronę, a więc zwiększyć współczynnik klikalności. Jeśli w swoim opisie użyjesz słowa kluczowego, które użytkownik wpisał w trakcie szukania, zostanie ono pogrubione – zwiększy to widoczność Twojego wyniku w sieci. W trakcie tworzenia meta opisu zadbaj o to, aby był on krótszy niż 160 znaków (aby nie został ucięty) i kończył się wezwaniem do działania.
Obecnie opis strony brzmi następująco: „Oczko wodne wciąż brudne, a Ty już nie masz siły go oczyszczać? Kup filtr i ciesz krystalicznie czystą wodą bez jakiejkolwiek pracy z Twojej strony!
„Wybierz idealny filtr do oczka wodnego w atrakcyjnej cenie. Postaw na filtry ciśnieniowe, z lampą UV. Różne wydajności: 1000 L, 10 000 L. Sprawdź opinie!”.
8. Odpowiedni adres URL.
Warto, aby adresy URL na naszej stronie były krótkie, jasne i logiczne. Dobrze, aby odzwierciedlały architekturę strony i bez większych trudności sugerowały użytkownikowi, na jakiej podstronie obecnie się znajduje.
Przykład optymalnego adresu URL dla naszej podstrony:
https://temporalis.pl/ogrod/filtr-w-oczku-wodnym
https://temporalis.pl/filtr-w-oczku-wodnym
Przykłady niekorzystnych adresów URL:
https://temporalis.pl/?p=1857 nieprzyjazny adres
https://temporalis.pl/urzadzenie-czyszczace-wode brak słowa kluczowego
https://temporalis.pl/filtry/filtr-do-oczka-wodnego-tanie-filtry-do-filtrowania-wody upychanie słów kluczowych
https://temporalis.pl/filtr-do-oczka-wodnego-cisnieniowy-z-lampa-UV-pojemnosci-1000-l-10000-l niepotrzebny, zbyt długi adres
https://temporalis.pl/filtr_w_oczku_wodnym „_” zamiast „-” Google odczyta adres jako „filtrwoczkuwodnym” zamiast „filtr w oczku wodnym”
Dla analizowanej podstrony adres wygląda następująco:
https://temporalis.pl/ogrod-filtracja-w-oczku-wodnym-c-40_45.html
Oczywiście fragment „c-40_45” jest zbędny, jednak nie zawsze naprawa takich adresów jest warta czasu i pieniędzy, które miałbyś na to przeznaczyć. Niekiedy jest to wręcz niemożliwe – szczególnie w sytuacji korzystania z zewnętrznych rozwiązań.
Poniżej przykład tego jak obecnie wygląda nasz wynik w SERPach (wynikach wyszukiwania):
i jak chcielibyśmy, aby wyglądał:
Pamiętaj, aby po zmianie adresów zadbać o przekierowanie 301 ze starego na nowy adres.
9. Nagłówek H1 na stronie.
Nagłówki na stronie pełnią tę samą rolę, co rozdziały i podrozdziały w książce. W prosty sposób informują użytkownika, a w przypadku stron również wyszukiwarkę o zawartości strony. Optymalizowana przez Ciebie podstrona powinna posiadać nagłówek H1 (skrót od ang. „Heading”). Dobrą praktyką jest posiadanie jednego nagłówka H1, zawierającego główne słowo kluczowe. Jeśli nie wiesz jak sprawdzić jakie i ile nagłówków znajduje się na Twojej stronie, skorzystaj z narzędzia: https://www.seoreviewtools.com/html-headings-checker/
W naszym przypadku nagłówek H1 to: „Filtracja w oczku wodnym”, czyli tytuł kategorii. Sugerujemy zmianę na: „Filtr do oczka wodnego”.
10. Nagłówki niższego rzędu.
Optymalizując podstronę, warto również pomyśleć o wykorzystaniu nagłówków niższego rzędu H2 – H6 zawierających główne oraz dodatkowe słowa kluczowe. Na analizowanej podstronie tak przedstawia się struktura nagłówków:
Kolejną dobrą i zalecaną praktyką jest zachowanie odpowiedniej hierarchii, kolejności nagłówków. Poniżej przykład perfekcyjnej struktury na stronie:
W takiej strukturze nagłówki H3 są rozwinięciem tematów z nagłówkiem H2 itd. Nagłówki H4 rozwinięciem tematów z nagłówkiem H3 itd.
Na stronach internetowych często znajdują się stałe elementy, powtarzające się na każdej podstronie. Niefortunnie, wiele z nich posiada style nagłówków, zaburzając perfekcyjną hierarchię podtytułów na całej stronie.
W naszym przypadku jest to panel boczny:
Nagłówki H3: „Kontakt” oraz „Informacje”
oraz stopka, a w nim menu z nagłówkami H4:
Zazwyczaj edycja takich elementów nie jest czasochłonna. Warto wtedy wyeliminować zbędne nagłówki Hx.
11. Atrakcyjna treść na stronie internetowej
Podstawową kwestią dotyczącą treści znajdujących się na stronie jest ich atrakcyjność dla użytkownika. Jeśli Twój tekst będzie nierzetelny, niezrozumiały i będzie się go źle czytało, to są duże szanse, że odwiedzający bardzo szybko opuści Twoją stronę.
Istnieje bardzo duża pokusa, aby w trakcie optymalizacji skupić się tylko i wyłącznie na nasyceniu tekstu odpowiednimi słowami kluczowymi, całkowicie zapominając przy tym o tym, że tekst musi być napisany po polsku tzn. bez błędów ortograficznych, składniowych, stylistycznych, bez nadmiernych powtórzeń i z odmianami wyrazów.
Twój tekst powinien być atrakcyjny i unikatowy. Przed jego stworzeniem zastanów się, co sprawi, że będzie on inny, lepszy.
Odnośnie tego podpunktu radzimy jedną z dwóch rzeczy:
- Spędzenie setek jeżeli nie tysięcy godzin na nauce i praktyce umiejętności pisania.
- Zatrudnienie kogoś, kto już takie umiejętności posiada.
12. Nasycenie treści odpowiednimi słowami kluczowymi
Z analizy słów kluczowych wiemy, pod jakie słowa kluczowe chcemy optymalizować daną podstronę. W tym punkcie poznamy narzędzia, które pomogą nam zrobić to prawidłowo.
Obecnym trendem w optymalizacji SEO stron internetowych jest podejmowanie decyzji na podstawie zgromadzonych informacji (ang. data-driven). Nie ma jednej, sztywnej reguły, która pozwoli Ci osiągnąć sukces. Nie ma jednej sprawdzonej długości tekstu czy też z góry przyjętego, właściwego nasycenia słowami kluczowymi. Strategie przyjmowane przez SEO specjalistów bazują na analizie najlepszych wyników w wyszukiwarce dla interesujących nas słów kluczowych.
W tym punkcie szczególnie polecamy skorzystanie z narzędzia Surfer SEO (7-dniowa wersja próbna kosztuje 1 $). W przypadku podstron, które już istnieją, możemy skorzystać z narzędzia SERP Analyzer. W ten sposób bardzo szybko otrzymamy sugestie tego, w jaki sposób ulepszyć naszą podstronę i prawdopodobnie polepszyć jej pozycję.
Na początek wprowadzamy interesujące nas, główne słowo kluczowe i naciskamy przycisk „Create a query”.
Następnie na liście stron z TOP 50 szukamy naszego wyniku.
Zaznaczony poniżej wskaźnik (Content Score) szacuje poziom optymalizacji naszej podstrony dla wpisanego słowa kluczowego.
Jak widać nasza podstrona nie jest dobrze zoptymalizowana pod słowo: „filtr do oczka”.
Jeśli naszego wyniku nie znajdziemy na liście TOP 50, możemy wprowadzić go sami w polu:
Przechodzimy do kluczowej funkcjonalności Surfera, klikając przycisk: „Audit”:
Naszym oczom ukaże się raport, w którym znajdą się sugestie m.in. brakujących linków, brakujących słów kluczowych w tytule, nagłówkach, paragrafach tekstu, czasie ładowania strony oraz inne, istotne kwestie. Klikając w link, znajdziesz całość audytu.
W przypadku kiedy Twoja strona jeszcze nie istnieje, zachęcamy do wykorzystania funkcji „Content Editor”, która pozwoli Ci przygotować zoptymalizowany tekst.
Podobnie jak w przypadku SERP Analyzera wpisujemy słowo kluczowe i naciskamy: „Create a query”.
Po wygenerowaniu się zapytania klikamy w nie i przechodzimy do dalszego dostosowywania naszej analizy. Zaczynamy od wskazania wyników, na podstawie których powinny być wygenerowane zalecenia.
Dobrze na tym etapie wybierać strony podobne do naszej. W naszym przypadku pominęliśmy wyniki takie jak Allegro czy Olx ponieważ są to strony inaczej skonstruowane – podobna optymalizacja mogłaby być niewykonalna (serwis ogłoszeniowy różni się swoją budową od sklepu firmowego).
W dalszej części możemy zaznaczać i odznaczać słowa kluczowe, które powinny znaleźć się w wytycznych.
Po właściwym ustawieniu wszystkich parametrów naciskamy przycisk: „Finalize customization”. Otrzymujemy gotowy do działań plik, w którym możemy napisać potrzebny tekst samodzielnie lub udostępnić wytyczne copywriterowi.
Zmiany zapisywane są na bieżąco, a wytyczne są automatycznie aktualizowane, uwzględniając napisany tekst.
Sam przetestuj, jak działa Content Editor. Tutaj znajdziesz przykładowy projekt.
Gorszą, ale darmową namiastką Surfera jest narzędzie: https://www.internetmarketingninjas.com/seo-tools/keyword-density/.
Możesz tam wprowadzić dowolny adres URL i przeanalizować nasycenie konkretnymi frazami kluczowymi.
Wybierz najlepiej rankujące, konkurencyjne strony i przeanalizuj je narzędziem.
Następnie spróbuj odwzorować uśrednione wyniki na swojej podstronie.
13. Doświadczenie użytkownika na stronie
Tak jak wspominaliśmy powyżej, najprawdopodobniej od 2021 interakcja użytkownika ze stroną stanie się oficjalnym czynnikiem rankingowym. Taka ocena strony stanie się ważna z perspektywy robotów, ponieważ już od dawna jest ważna dla samych użytkowników. Analizując swoją stronę, zastanów się, czy korzystanie z niej będzie dla użytkownika wygodne, szybkie i bezpieczne. W tym punkcie sprawdź:
Prędkość ładowania strony
Test możesz wykonać narzędziem Pingdom Tools
Po jego wykonaniu otrzymasz podstawową ocenę Twojej strony oraz sugestie poprawy:
W pierwszym kroku warto zwrócić uwagę na to, jaki rozmiar zajmują zdjęcia na stronie:
Często nie są one kompresowane i przez to zajmują znacznie więcej miejsca, niż powinny. Kompresję zdjęć możesz wykonać np. narzędziem Optimizilla.
Jeśli jesteś zainteresowany kolejnymi krokami optymalizacji szybkości ładowania strony, przeczytaj artykuł: https://brandbay.pl/blog/szybkosc-ladowania-strony/.
Certyfikat SSL
Certyfikat zabezpiecza Twoją stronę przed atakami hakerskimi oraz pozytywnie wpływa na ranking strony. Upewnij się, że przy adresie Twojej strony znajduje się kłódka:
Jeśli Twoja strona nie posiada certyfikatu, koniecznie rozważ jego instalację. W tym celu skontaktuj się z firmą/osobą obsługującą Twój serwer.
Pamiętaj, aby po instalacji certyfikatu wykonać odpowiednie przekierowania 301 (z wersji http na https).
Wersja mobilna strony
Koniecznie sprawdź, jak Twoja strona wyświetla się na urządzeniach mobilnych. Pamiętaj, że obecnie większość ruchu pochodzi z telefonów i to przede wszystkim ta wersja powinna być przyjazna w korzystaniu.
Plusem analizowanej przez nas podstrony jest to, że strona wyświetla się poprawnie. Nie mniej jednak korzystanie z niej według nas mogłoby być łatwiejsze.
Sporą część początkowego ekranu zajmuje logo, które proponowalibyśmy zmniejszyć. Z drugiej strony sugerowalibyśmy powiększyć przyciski, które wydają się lekko za małe.
Brak natrętnych reklam
Nie ma nic gorszego niż atakowanie użytkownika wyskakującymi okienkami w pierwszych kilku sekundach odwiedzin strony. Czasami jest to wyjątkowa promocja, czasami prezenty za zapisanie się do newslettera… Oczywiście tego typu działania mają sens, jednak warto zastanowić się nad tym kiedy takie powiadomienia wyświetlać. Może po 30 sekundach pobytu na stronie? Lub w trakcie próby zamknięcia strony?
14. Realna wartość podstrony
Znacznie łatwiej pozycjonować strony, które realnie pomagają użytkownikom. Jeśli są to teksty poradnikowe, powinny one dawać odpowiedzi na zadane przez użytkownika pytania. Jeśli jest to sklep, to powinny się w nim znaleźć wartościowe produkty itd.
Zastanawiając się nad tym punktem, warto wcielić się w rolę odbiorcy i spróbować obiektywnie ocenić przydatność naszych treści. Dodatkowo o pomoc można poprosić na przykład znajomych. W tym punkcie przyda się sporo konstruktywnej krytyki, która pomoże stworzyć jeszcze lepsze landingi (strony docelowe).
15. Atrybuty alt
W trakcie dodawania zdjęć na swoją podstronę zadbaj o to, aby posiadały one uzupełniony atrybut alt (ang. alternative) oraz title. Na podstawie tego pierwszego Google analizuje zawartość zdjęcia. Dodatkowo wyświetla ten opis jeśli grafika się nie załaduje. Uzupełniając alt, opisuj to, co znajduje się na zdjęciu. Idealnie jeśli atrybut alt będzie zawierał interesujące Cię słowa kluczowe.
Atrybut title z perspektywy użytkownika jest widoczny po najechaniu na grafikę – wyświetla się wtedy dymek, w którym znajduje się wprowadzony atrybut title. Google potwierdziło, że posiadanie tego samego atrybutu alt oraz title nie jest żadnym problem.
To czy Twoja podstrona posiada uzupełnione alty, możesz sprawdzić np. na stronie: https://www.digitalsales.com/alt-tag-checker lub w kodzie strony.
16. Znaczniki Schema
Znaczniki Schema pozwalają robotom lepiej zrozumieć zawartość Twojej strony internetowej. Dzięki nim możesz poinformować Google np. że 879 548 348 to Twój nr telefonu, a ul. Podzamcze to adres Twojej firmy.
Oprócz korzyści, jaką jest łatwiejsze zrozumienie przez wyszukiwarkę Twojej strony, dodatkowymi korzyściami (dla niektórych typów Schemy) jest rozszerzona ekspozycja Twojego wyniku w wyszukiwarce np. poprzez wyświetlenie gwiazdek pod wynikiem:
Takie dane strukturalne idealnie sprawdzą się w Twoich wpisach blogowych, na stronach usługowych lub produktowych.
Niestety optymalizowana przez nas podstrona to strona kategorii, a nie produktu, dlatego nie powinniśmy decydować się na tego typu oznaczenia (wg wytycznych Google ocena powinna dotyczyć konkretnego produktu, a nie całej kategorii). Innymi coraz bardziej popularnymi znacznikami są FAQu Schema, które doskonale sprawdzą się na stronie kategorii. Tak FAQu Schema prezentuje się w wyszukiwarce:
Sposób implementacji schemy może być różny i nie ma jednej sprawdzonej metody, aby ją właściwie osadzić na stronie. Pomocnymi źródłami mogą być:
https://schema.org/ – oficjalna strona schemy
https://www.google.com/webmasters/markup-helper/ – narzędzie do oznaczania danych
https://search.google.com/structured-data/testing-tool?hl=pl – narzędzie do testowania danych
17. Linkowanie wewnętrzne
Odpowiednia architektura informacji oraz właściwe linkowanie wewnętrzne to obecnie podstawa dobrego SEO. Dzięki umieszczaniu odnośników do innych podstron „moc naszej strony” (ang. link juice) może być przekazywana dalej. Im lepiej podlinkowana jest nasza strona wewnętrznie, tym ważniejsza będzie ona dla wyszukiwarki.
Poniżej schemat tego jak działa przekazywanie Link juice:
Genialnym przykładem korzystania z potencjału linkowania wewnętrznego jest Wikipedia. W zasadzie na każdej podstronie znajdują się linki do innych, tematycznie powiązanych ze sobą stron.
Optymalizując daną podstronę, zastanów się, do jakich innych podstron możesz umieścić linki oraz na jakich innych podstronach możesz umieścić link do optymalizowanej.
Linki staraj się umieszczać pod konkretnymi słowami kluczowymi opisującymi Twoją stronę np. „filtr do oczka wodnego” zamiast „tutaj”. Zadbaj również o to, aby teksty odnośników do tej samej podstrony były podobne (jeśli nie identyczne). W dodatku, jeśli linkujesz podstronę A hasłem: „filtry do oczka wodnego” to nie linkuj innej podstrony na to samo słowo kluczowe. Chcesz dawać wyszukiwarce jednoznaczne sygnały, która strona dotyczy filtrów do oczka wodnego.
Analizując linki na Twojej stronie, upewnij się, że wszystkie (zarówno wewnętrzne jak i zewnętrzne) działają tzn. odsyłają do istniejących podstron, bez żadnych przekierowań po drodze.
Często zadawane pytania odnośnie optymalizacji strony internetowej:
Co to jest optymalizacja strony internetowej?
Optymalizacja strony www to wprowadzenie konkretnych zmian na stronie, które mają spowodować, że nasza strona zostanie lepiej odebrana zarówno przez roboty wyszukiwarki jak i przez osoby odwiedzające ją.
Ile kosztuje optymalizacja strony?
Wszystko zależy od tego, w jakiej kondycji obecnie jest Twoja strona internetowa oraz czy jakieś działania SEO były wykonywane w przeszłości. Optymalizację wykonuje się, posiadając informacje zebrane w trakcie wykonywania audytu SEO oraz analizy słów kluczowych. Jeśli takie działania nie były wcześniej wykonywane na Twojej stronie www, od nich należałoby zacząć. Zazwyczaj będą kosztowały kilkaset złotych. Dodatkową kwestią wpływającą na cenę optymalizacji jest sposób budowy Twojej strony. W zależności od trudności, a przede wszystkim pracochłonności sugerowanych zmian, cena wdrożenia poprawek będzie się zmieniać. Posiadając audyt oraz analizę słów kluczowych, a także stronę gotową do pozycjonowania zoptymalizowanie pojedynczej podstrony będzie kosztować ok. 100-200 zł.
Ile trwa optymalizacja strony internetowej?
Czas optymalizacji całej strony internetowej jest uzależniony od jej wielkości oraz Twoich potrzeb np. tego, na jakie słowa kluczowe chciałbyś być widoczny w sieci. Jeśli chodzi o optymalizację pojedynczej podstrony, to zazwyczaj wdrożenie podstawowych poprawek zajmuje 1-3 godziny.
Czy potrzebuję optymalizować moją stronę?
Jeśli myślisz o wysokich pozycjach w Google to zdecydowanie tak. Właściwa optymalizacja strony jest równie ważna, jeśli nie ważniejsza niż pozyskiwanie linków. Dobrze, aby żaden z tych aspektów nie był zaniedbywany.
Czy optymalizację wykonuje się raz?
Zazwyczaj nie. Optymalizacja w duże mierze bazuje na zebranych informacjach, a tych z każdym kolejnym miesiącem istnienia strony w sieci, mamy coraz więcej. W związku z tym ponowna optymalizacja strony może bazować na informacjach zebranych w trakcie i po poprzedniej optymalizacji. Dodatkowo algorytm Google, co pewien czas ulega radykalnej zmianie, a to również ma spory wpływ na trendy w optymalizacji.
Podsumowanie
Optymalizacja strony jest jednym z kluczowych etapów pozycjonowania. Im lepsza będzie Twoja strona, tym większe szanse ma ona na pojawienie się u góry wyników wyszukiwania. Proces optymalizacji warto starannie zaplanować, a później egzekwować. Takie podejście, pomimo pracochłonności zaoszczędzi Twój czas oraz pieniądze.
Powodzenia w optymalizacji Twoje strony www!
Autor: Michał Pukajczyk, SEO Specialist w BrandBay.pl
Z wykształcenia marketingowiec. Skutecznie pozycjonuje strony internetowe od wielu lat. Jego najmocniejsze SEO strony to: content marketing i linkbuilding. W pracy stawia na zaangażowanie oraz partnerstwo.
Artykuł zwraca uwagę na wiele aspektów, które niezbędne są w procesie pozycjonowania. To na pewno przydatne informacje na osób, które chcą zapoznać się z tematem.