fbpx

Facebook/messenger bot | W czym Ci pomoże i jak go zrobić?

facebook messenger bot

Messenger bot – nowy pracownik w Twojej firmie

Automatyzacja procesów to jeden z kluczowych elementów biznesu w dzisiejszych czasach – są sytuacje, w których nie możemy się rozdwoić, a zwykły autoresponder i możliwości człowieka nie wystarczają. Naprzeciw wychodzi nam jednak messenger, który pozwala nam na podpięcie bota.

Bot na Facebooku ma wiele możliwości:

1. Obsługa klienta

Jeżeli w twojej firmie pojawia się wiele zapytań o produkty czy usługi, to warto się zastanowić nad zuatomatyzowaniem tego segmentu. Klienci nie lubią czekać na proste odpowiedzi, a człowiek często po prostu nie wyrabia. Przeniesienie tych obowiązków do chatbota sprawia, że pracownicy czy właściciele mają więcej czasu na bardziej wartościową pracę. Zdarza się bowiem jednak, że kontakt z cżłowiekiem jest wymagany – wtedy dobrze, aby była taka możliwość.

2. FAQ – odpowiedzi na częste pytania

Standardowa zakładka, która jest w większości firma czy sklepów internetowych. Wiele osób jednak nawet tam nie zagląda, tylko woli zadać pytanie. Możesz stworzyć w bocie interaktywną wersję zakładki z najczęstszymi pytaniami, która da użytkownikowi minimum interakcji, ale jednak sprawi, że nie musisz odpowiadać na te same pytania w kółko.

3. Automatyzacja sprzedaży

Bot może prowadzić sprzedaż, doradzać czy w przypadku zamówień indywidualnych czy B2B przeprowadzać częściowy lub pełny brief. Chatbota można połączyć ze sklepem na Facebooku i tym samym – w zależności od preferencji kupujących – rekomendować im konkretne produkty, przedstawiać warunki, czy nawet realizować zamówienia i płatności. Część z tych rzeczy może zrobić nawet początkujący użytkownik!

4. Kampania promocyjna

Od dawna mówi się, że zarówno dotarcie do użytkowników przez Messengera, jak i CTR są znacznie wyższe niż w mailingu. Skoro masz fanów na swoim profilu na Facebooku, a zasięgi organiczne są ograniczone, to może czas zaprosić ich do bota na Facebooku i mieć z nimi stały kontakt?

5. Newsletter

Newsletter w swoich założeniach może działać wyłącznie w ramach kampanii promocyjnej. Jest to jednak również świetne narzędzie do tego, aby poinformować użytkowników o zmianach, urlopach i wielu innych kwestiach, które dzieją się w Twojej firmie.

6. Działania niestandardowe

Opcji chatbota jest wiele, ale w przypadku działań niestandardowych warto wspomnieć chociażby o możliwości segmantacji i wysyłki wiadomości po wybranych tagach. Czasem warto wysłać różne wiadomości do różnych grup odbiorców, aby sprawdzić, co gdzie zadziała skuteczniej. Jednym z ciekawych rozwiązań jest również możliwość wysłania wiadomości po napisaniu komentarza pod postem. Wiele osób jest najczęściej pozytywnie zaskoczonych taką wiadomością.

Ostatecznie chatbot messengera może stać się skuteczniejszym narzędziem niż tradycyjny mailing do własnej bazy.

O świetnych zastosowaniach pisaliśmy jakiś czas temu TUTAJ.

Jak zrobić bota na messengerze krok po kroku?

1. Wybierz narzędzie, w którym będzie tworzyć bota np. jedno z popularniejszych jak Chatfuel czy Manychat.

manychat bot na messenger

2. Zaloguj się do wybranego narzędzia prywatnym kontem na Facebooku.

logowanie się przez fb
3. Skonfiguruj integracje biznesowe i pozwól na dostęp do swojego profilu (https://www.facebook.com/settings?tab=business_tools).

konfigurowanie ustawień biznesowych

dostęp chatbota do profilu
4. Przygotuj pierwsze wiadomości i odpowiedzi zgodnie z własnymi celami np.:

  • stwórz wiadomość powitalną,
  • ustaw AI, aby odpowiadała na wybrane słowa,
  • zaplanuj pierwszy lejek rozmowy.

odpowiedzi bota

5. Gdy twój chatbot będzie gotowy, podłącz go pod swój fanpage.

podłączanie bota pod fanpage na fb
6. Przetestuj pisanie z botem i upewnij się, że wszystko działa poprawnie. Możesz tymczasowo podpiąć chatbota pod messengera roboczego profilu, zanim podłączysz go do oficjalnego.

Pojawia się jednak pytanie jak zrobić bota, który będzie w pełni realizował cele firmy. Warto przede wszystkim zaprojektować go najpierw na papierze, przemyśleć różne ścieżki i dopiero potem przejść do realizacji. Pamiętaj tylko, aby projektując bota zwrócić uwagę, aby pomagał, a nie przeszkadzał – chyba, że ma być to typowy spam bot 😉

Autor: Patryk Matuła, Key Account Manager w BrandBay.pl

Na co dzień stosuje strategię „win-win”, aby każda strona umowy była maksymalnie usatysfakcjonowana. Tam gdzie nie wejdzie oknem, dojedzie motocyklem. Prywatnie entuzjasta przedsiębiorczości, podatków i gier komputerowych.

4.9 / 5. Liczba głosów: 9

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *