fbpx

Jak sprawdzić czy moja strona ma filtr Google?

jak sprawdzić czy moja strona ma filtr googleWszyscy chcemy aby nasze strony były wysoko w wynikach wyszukiwania i czasami nawet się nam to udaje, ale po jakimś czasie odnotowujemy mniej lub bardziej znaczący spadek pozycji. Są różne powody, dla których tak może się zdarzyć. Jednym z nich może być kara nałożona na naszą stronę przez Google.

Google może nałożyć na stronę dwie podstawowe kary: ban lub filtr google.

Jeżeli zauważymy słabszy ruch na stronie z wyników wyszukiwania, możemy chcieć sprawdzić czy moja strona ma filtr Google lub nie dostała bana.

Warto w tym momencie zdać sobie sprawę z rozróżnienia czym jest ban, a czym jest filtr w Google.

Ban w Google

Ban oznacza całkowite wyindeksowanie naszej strony z wyszukiwarki, czyli w ogóle nie będzie można jej znaleźć przez wyszukiwarkę Google.

Filtr w Google

Filtr w Google to kara zastosowana przez Google za nieetyczne działania strony internetowej lub działania niezgodne z regulaminem Google. Filtr powoduje obniżenie pozycji w wynikach wyszukiwania. Nakładany jest albo przez algorytm (filtr algorytmiczny), albo przez ręczne działania Google Search Quality Team (filtr ręczny). Filtr Google może obejmować wszystkie wyszukiwane frazy (całościowy) lub tylko niektóre wyszukiwane frazy (częściowy).

W efekcie nałożenia filtru możemy zaobserwować duży spadek ruchu przychodzącego do strony z wyszukiwarki Google.

Filtr algorytmiczny to filtr, który może zostać nałożony na stronę przez algorytmy Google (Panda, Pingwin). Zbyt dużo słów kluczowych, zduplikowane treści na stronie, etc.

Filtr ręczny to filtr, który może zostać nałożony przez członków Google Search Quality Team, którzy uznaja.

Jak sprawdzić czy strona ma filtr Google

Sprawdzamy czy strona jest zindeksowana i nie ma bana

  1. Sprawdź w ustawieniach wyszukiwarki czy masz wyłączone „safe search” https://www.google.com/preferences?hl=pl&fg=1
  2. Wpisz w wyszukiwarkę: site:nazwa_witryny lub samą nazwę witryny. Jeżeli strona się pojawia to znaczy, że jest zindeksowana i nie ma bana.

Sprawdzamy czy strona nie ma nałożonego filtru ręcznego

  1.  Załóż konto i zaloguj się w Google Search Console – GSC (dawniej nazywane: Google Webmaster Tools). Możesz to zrobić na stronie: https://search.google.com/search-console/about?hl=pl Jeżeli zakładasz nowe konto w Google Search Console, zostaniesz poproszony o zweryfikowanie adresu swojej strony lub domeny. Po zweryfikowaniu możesz korzystać ze starej lub nowej wersji konsoli.
    • W nowej wersji w panelu głównym znajdziesz zakładkę: „Bezpieczeństwo i ręczne działania”. Rozwiń tę zakładkę i kliknij „Ręczne działania”. Znajdziesz się w raporcie „Ręczne działania”.
    • Jeżeli używasz starej wersji, w panelu głównym znajdziesz zakładkę „Ruch związany z wyszukiwaniem”. Kliknij. Następnie wybierz „Ręczne działania”. Prawdopodobnie pojawi się informacja, że „ten raport nie jest już dostępny” oraz przycisk „Przejdź do nowego raportu”. Kliknij w ten przycisk i znajdziesz się w nowej wersji konsoli w raporcie „Ręczne działania”.
  2. W raporcie tym znajdziesz informacje dotyczące o ewentualnie nałożonych filtrach ręcznych. Zobacz przyczynę ręcznych działań i postępuj zgodnie z wytycznymi na stronie pomocy, aby usunąć nałożony filtr.Na stronie pomocy Google Search Console (pod adresem: https://support.google.com/webmasters/answer/9044175?hl=pl) możemy dowiedzieć się jak usuwać problemy związane z takimi działaniami ręcznymi jak:
    • Spam tworzony przez użytkowników
    • Spamerski darmowy host
    • Problem z uporządkowanymi danymi
    • Nienaturalne linki do Twojej witryny
    • Nienaturalne linki z Twojej witryny
    • Mało treści, w dodatku o niewielkiej lub żadnej wartości
    • Maskowanie i niejawne przekierowania
    • Czysty spam
    • Maskowane grafiki
    • Ukryty tekst lub upychanie słów kluczowych
    • Niezgodność treści AMP
    • Niejawne przekierowania na urządzeniach mobilnych

Sprawdzamy czy na stronę nie ma nałożonego filtru algorytmicznego

Nie ma jednego prostego sposobu sprawdzenia czy na naszą stronę nałożony został filtr algorytmiczny, musimy więc dokonać kilku analiz i monitorować ruch w sieci, aby zastanowić się czy jest prawdopodobne, że filtr mógł zostać założony.

  1. Monitoruj na bieżąco pozycje wyszukiwania na konkretne frazy (ręcznie lub w swoim ulubionym narzędziu do monitorowania pozycji w Google). Jeżeli zauważysz nagły spadek pozycji, który utrzymuje się przez kolejne dni a w konsoli GSC nie masz informacji o działaniach ręcznych, może to oznaczać nałożony filtr algorytmiczny.
  2. Sprawdź dane dotyczące analityki wyszukiwania w Google Search Console. W nowej wersji w panelu głównym znajdziesz zakładkę „Skuteczność” z odpowiednim raportem. W raporcie znajdziesz informacje dotyczące między innymi tego „jak ruch z wyszukiwarki zmienia się w czasie”. Jeżeli zauważysz spadek ruchu na stronie, powodem może być nałożony filtr.
  3. Jeżeli korzystasz z Google Analytics, możesz też sprawdzić jak wygląda liczba odwiedzin z wyników organicznych na Twojej stronie w tym narzędziu w perspektywie czasowej. I znów – znaczący spadek w tym samym momencie co spadek w wynikach wyszukiwania, może oznaczać nałożony filtr.
  4. Sprawdź za co mógł zostać nałożony filtr na Twoją stronę.Postaraj się mniej więcej ustalić datę obniżenia pozycji w wynikach wyszukiwania oraz zmniejszonej liczby odwiedzi i albo sprawdź stronę Google dla webmasterów z informacjami o zmianach, których dokonali lub wejdź na stronę MOZ (https://moz.com/google-algorithm-change), na której znajdują się zebrane informacje dotyczące zmian dokonywanych przez Google oraz efektów tych zmian.Następnie przemyśl czy Twoja strona mogła odnotować spadek w wynikach ze względu na zmiany dokonane przez Google w algorytmach wyszukiwania lub dostać filtr z któregoś opisanych na stronie Google lub MOZ powodu. Jeżeli wydaje Ci się to możliwe postaraj się usunąć problem.Jeżeli wydaje Ci się, że spadek nie jest spowodowany zmianą algorytmów wyszukiwania, zastanów się czy zmieniła się Wasza strona główna, podstrony lub linkowanie do strony w okresie poprzedzającym spadek pozycji.

Co zrobić gdy mamy wątpliwości dotyczące tego jak się zachować?

Jeżeli mamy wątpliwości co do tego jak powinniśmy się zachować w naszej konkretnej sytuacji zawsze można skontaktować się z nami lub też zaglądnąć na forum google dla webmasterów i zobaczyć czy ktoś nie miał podobnego problemu lub zadać pytanie, które nas nurtuje.

/ 5. Liczba głosów:

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *