fbpx

Jak sprawdzić pozycję w google? Narzędzia do monitorowania strony

jak sprawdzić pozycję w google

O tym jak ważna jest pozycja strony w Google nikogo nie trzeba chyba przekonywać. Im wyżej nasza strona znajdzie się w wynikach wyszukiwania, tym większa szansa, że użytkowniczki i użytkownicy dotrą na naszą stronę i skorzystają z naszej oferty. Z tego powodu warto nie tylko zainwestować trochę czasu i część budżetu reklamowego na uzyskanie jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce, ale także zadbać o bieżący monitoring pozycji w Google oraz w innych wyszukiwarkach. Sprawdzanie pozycji w wyszukiwarkach jest bowiem bardzo ważnym elementem kontroli efektów naszej pracy związanej z promocją w sieci.

Poniżej znajduje się zestawienie kilku najbardziej popularnych sposobów i narzędzi do monitorowania pozycji strony w Google, takich jak: Google Search Console, ASPS, Semstorm, Seostation, Serprobot, Unamo, Webpozycja, Stat4Seo, etc.

Jak sprawdzić pozycję w google?

1. Sprawdzamy czy strona w ogóle pojawia się w wynikach wyszukiwania

Sprawdzenie pozycji w Google najlepiej zacząć od sprawdzenia czy nasza strona w ogóle została przez Google zindeksowana i pojawia się w wynikach wyszukiwania. Możemy to zrobić wpisując w wyszukiwarkę Google: ‘site:nazwastrony’ (przykładowo: site:example.com). Jeżeli strona nie pojawia się przy tak wpisanym zapytaniu, oznacza to, że nasza strona nie pojawi się w wyszukiwarce Google również na żadne inne zapytanie na dane słowa kluczowe. Jeżeli tak jest, należy jak najszybciej rozwiązać ten problem z wykorzystaniem narzędzia Google Search Console, np. prosząc o zindeksowanie witryny (https://support.google.com/webmasters/answer/6065812?hl=pl).

2. Wybieramy narzędzie do monitorowania pozycji

Kiedy strona jest już zindeksowana i pojawia się w wynikach wyszukiwania możemy przejść do właściwego zagadnienia, czyli tego jak sprawdzić pozycję strony w google na dane słowo kluczowe.

Mamy kilka możliwości wykonania takiego zadania:
a) darmowe sprawdzanie pozycji w Google:

  • ręczne sprawdzanie pozycji w Google – samodzielne bez użycia żadnych programów,
  • sprawdzanie pozycji w Google z wykorzystaniem Google Search Console, darmowych narzędzi lub darmowych wersji płatnych programów,

b) sprawdzenie z wykorzystaniem płatnych programów.

Przy wyborze narzędzia do monitorowania pozycji w Google, przede wszystkim warto pamiętać, że bez względu na to jakiego użyjemy programu, uzyskamy jedynie informację o średniej pozycji w wynikach wyszukiwania, ponieważ wyniki w Google zawsze są spersonalizowane (zależą np. od historii wcześniejszych wyszukań na danym komputerze, smartfonie, są geopersonalizowane – w zależności od miejsca wyszukiwania mogą pojawiać się nam inne wyniki, etc.). Uzyskany średni wynik wyszukania może być więc mniej lub bardziej specyficzny, w związku z powyższym warto zwracać uwagę na to:

  • czy dane narzędzie umożliwia osobne sprawdzenie pozycji dla urządzeń mobilnych i komputerów stacjonarnych;
  • czy narzędzie pozwala na golokalizację – ustalenie miasta, albo regionu z którego wyniki wyszukiwania chcemy sprawdzić;
  • czy narzędzie analizuje wyniki pojawiające się w mapach Google;
  • czy narzędzie pozwala na wyszukiwanie w podziale na lokalne wyszukiwarki (np. google.com, google.pl) i na języki wyszukiwania.

Ze względu na wygodę i efektywność użytkowania danego narzędzia, warto też zwracać uwagę na takie kwestie jak:

  • do której pozycji podawane są szczegółowe informacje o miejscu w wynikach wyszukiwania (TOP 10, TOP 20, TOP 100);
  • jak długą historię pozycji możemy utrzymać w danym narzędziu (tylko aktualną, 30, 60 dni, rok, dłużej);
  • czy narzędzie jest proste w obsłudze na komputerach i urządzeniach mobilnych;
  • jeżeli planujemy udostępniać wyniki analiz, to także – czy mamy możliwość wydzielenia konkretnych fragmentów analiz dla klienta (panel administracyjny, panel klienta, link do wyników analiz).

Ręczne sprawdzanie pozycji w Google

Ręczne sprawdzania pozycji w Google jest najprostszym sposobem monitorowania pozycji strony.
Przy ręcznym sprawdzaniu pozycji musimy wejść na stronę google.com lub google.pl (wyniki na tych stronach mogą się różnić od siebie) i wpisać wyszukiwaną frazę kluczową, a następnie przeszukać kolejne podstrony i zobaczyć, na której pozycji znajduje się interesująca nas strona.
Plusem takiego ręcznego sprawdzania jest to, że jest ono całkowicie darmowe i nie wymaga korzystania z niczego więcej oprócz wyszukiwarki Google.
Minusów takiego ręcznego sprawdzania jest co najmniej kilka. Po pierwsze – pozycja na której pojawia się strona przy takim ręcznym przeszukiwaniu wyników zależy do naszej wcześniejszej historii wyszukiwań, naszej lokalizacji z której wyszukujemy, urządzenia z którego korzystamy. Po drugie – wymaga codziennego działania, które jest bardzo czasochłonne (zwłaszcza gdy wyszukiwana strona nie znajduje się w TOP10 i musimy sprawdzić kilka kolejnych podstron z wynikami, etc.).
Generalnie, tego typu sprawdzanie polecane jest co najwyżej jako początek procesu sprawdzania pozycji.

Sprawdzanie pozycji w Google z wykorzystaniem Google Search Console, darmowych narzędzi lub darmowych wersji płatnych programów.

Podstawowym narzędziem do sprawdzania pozycji w wynikach wyszukiwania, z którego możemy skorzystać jest Google Search Console. Narzędzie to jest bardzo rozbudowaną konsolą przydatną każdemu, kto jest zainteresowany pozycją swojej strony w wyszukiwarce. Zdecydowanie warto z niego korzystać i to nie tylko do sprawdzania swojej pozycji. Przy połączeniu korzystania z tego narzędzia z Google Data Studio możemy samodzielnie tworzyć także wykresy zmian w pozycjach wyszukiwania.

Poza korzystaniem z konsoli Google możemy wykorzystać narzędzia firm zewnętrznych przeznaczone stricte do monitorowania pozycji lub proponujące monitoring pozycji jako element większego systemu. Mogą to być całkowicie darmowe narzędzia, proste darmowe wersje rozbudowanych płatnych programów lub darmowe wersje testowe płatnych programów (zazwyczaj działające przez 7-14 dni). Więcej na temat tych programów poniżej.

Sprawdzenie pozycji w Google z wykorzystaniem płatnych programów

Wybierając do sprawdzenia pozycji w Google program płatny, możemy zazwyczaj liczyć na bardziej precyzyjne analizy, np. z wykorzystaniem geolokalizacji, analizy wyników z map, z kanałów mobile. Niektóre płatne narzędzia udostępniają też specjalne API, które ułatwia analizy prowadzone na szeroką skalę przy wykorzystaniu samodzielnie stworzonych programów.

Poniżej znajduje się opis popularnych programów do monitorowania pozycji w Google (kolejność alfabetyczna). Wśród programów do monitorowania pozycji w Google można rozróżnić programy, które instalujemy na serwerze, programy chmurowe oraz programy, które instalujemy na lokalnym komputerze. Aktualnie, najpopularniejsze są programy chmurowe, najprostsze w obsłudze, dlatego to właśnie takie programy zostały tu w większości opisane.

Wybrane narzędzia chmurowe do analizy pozycji w wynikach wyszukiwania Google

ASPS.PL

Bezpłatna wersja dostępna jest zarówno na komputery jak i urządzenia mobilne.
Po założeniu darmowego konta (Pakiet 5 dla testerów), możemy monitorować nielimitowaną liczbę witryn na 5 fraz w wyszukiwarce na komputery i 5 na telefony w TOP100.
Program ten obsługuje 125 krajów i 48 języków (w tym polski).
Możemy w nim ustalić lokalizację z jakiej chcemy wyszukiwać, uwzględnić mapy Google, reklamy.
Darmowa opcja pozwala na zachowanie historii przez 3 miesiące.
Narzędzie wygląda bardzo estetycznie i jest stosunkowo proste w obsłudze.
Statystyki możemy udostępniać za pomocą prostego linka.

W wersjach płatnych (od 7 do 85 PLN/m-c) zwiększa się liczba fraz kluczowych, które możemy analizować (25-500), okres przechowywania historii (2 lata +), dochodzą analizy mediów społecznościowych, wskaźników witryny, raporty PDF, analiza konkurencji, wykresy zmiany SERP, wysyłka raportów, dostęp do API.

SEMSTORM.COM

Semstorm w darmowej wersji umożliwia jedynie analizy stron, nie umożliwia monitoringu pozycji.
W płatnej wersji w cenach od 149 do 490 PLN/m-c (netto) Semstorm daje możliwość:

  • analizy dla od 50 do 500 stron,
  • od 500 do 5000 słów kluczowych,
  • geolokalizację,
  • analizę wyników z map,
  • monitoring mobile,
  • dostęp do API,
  • analizę konkurencji.

SEOSTATION.PL

Seostation daje nam 14-dniowy okres próbny dla wszystkich opcji swojej usługi. Umożliwia:

  • monitoring fraz w wersji stacjonarnej i mobilnej,
  • ustalenie lokalizacji wyszukiwania,
  • korzystanie z różnych wersji językowych Google i lokalnych wyszukiwarek,
  • analizę wyników z map,
  • tworzenie darmowych kont dla klientów i udostępnianie im w ten sposób analiz,
  • zobaczenie alertów gdy analizowana przez nas strona spada z TOP3, TOP10, TOP100.

Program ma prosty interfejs stacjonarny i mobilny,

Wersja płatna SeoStation kosztuje od 27 do 127 PLN/m-c. Dane w zależności do wybranej opcji mogą być przechowywane nawet 3 lata. Im droższa opcja tym więcej słów kluczowych możemy wyszukiwać (50 – 500).

SERPROBOT.COM

Bezpłatna wersja, która nie wymaga logowania jest bardzo prostym narzędziem z którego możemy korzystać zarówno na komputerze jak i urządzeniach mobilnych.
Z jego pomocą możemy wyszukać frazy dla wyszukiwarki google.com oraz wyszukiwarek krajowych google.pl, google.de, google.co.uk, etc.
Otrzymujemy tu informacje o konkretnej pozycji w TOP 100 lub o znalezieniu się poza pierwszą setką na dane słowo kluczowe (można sprawdzić tylko 5 fraz kluczowych).
Brak jest tutaj jednak rozróżnienia w zależności od lokalizacji wyszukiwania, osobnych analiz dla wersji mobilnej, informacji o wynikach z map, etc.
Po założeniu konta, z Serprobota możemy korzystać za darmo przez 14 dni i monitorować zmiany pozycji dla 25 słów kluczowych dziennie.

Po kresie 14-dniowym musimy przejść na płatny abonament zaczynający się od 5 USD/m-c.

UNAMO.COM

Unamo daje nam możliwość skorzystania z 14-dniowego okresu testowego dla kont płatnych (później 79 – 3762+ PLN/m-c).
Możemy dzięki niemu analizować od 100 do nawet 10 000 fraz kluczowych bez limitu domen, kampanii, wyszukiwarek.
Program uwzględnia zarówno wyniki z map jak i tradycyjne.
Możemy dzięki niemu:

  • ustalić lokalizację wyszukania,
  • dokonać analizy mobile i stacjonarnej,
  • dokonać analizy konkurencji, etc.

Interfejs programu jest ładny i stosunkowo łatwy w obsłudze.

WEBPOZYCJA.PL

Webpozycja w wersji całkowicie darmowej pozwala na:

  • analizę 10 domen,
  • 15 wyszukań dziennie,
  • 3 pakiety historii pozycji po 5 dni
  • oraz badanie konkurencji.

Wersje płatne od 19 do 155 PLN/m-c zapewniają możliwości:

  • analizy wyszukań mobilnych,
  • obserwowania reklam,
  • wyboru lokalizacji,
  • zwiększenia liczby obsługiwanych domen,
  • zwiększenia liczby dziennych wyszukań,
  • przedłużenia czasu przechowywania danych.

Narzędzie do zainstalowania na serwerze

Oprócz narzędzi chmurowych, które są najprostsze w obsłudze, możemy zdecydować się też na wykorzystanie popularnego narzędzia instalowanego na własnym serwerze.

STAT4SEO.PL

Jest to program (skrypt) do zainstalowania na własnym serwerze. Kosztuje 369 PLN brutto i jest to wydatek jednorazowy. Dalsze koszty związane są jedynie z utrzymaniem serwera, z którego korzystamy.
Program ten umożliwia analizę różnych wyszukiwarek lokalnych (com, pl, co.uk, etc.), automatyczne generowanie raportów.

Inne ciekawe strony z narzędziami do monitorowania stron

W sieci można znaleźć jeszcze wiele innych programów do monitorowania pozycji w Google, jak stosunkowo proste w obsłudze:

  • Accuranker,
  • Ahrefs,
  • Cmonitor.pl,
  • Rankwatch,
  • Semrush,
  • Senuto,
  • Seranking,
  • Serpbook,
  • Topvisor,

czy bardziej zaawansowane w obsłudze:

  • Ranktank,
  • Serposcope – do zainstalowania na komputerze,
  • Ranktracker – do zainstalowania na komputerze.

I na koniec jeszcze jedna – najbardziej wymagająca opcja. Można także samodzielnie stworzyć odpowiedni skrypt (np. w Pythonie), zadbać o podłączenie do API Google i zautomatyzować wyszukiwanie na konkretne potrzeby. Plusem jest to, że możemy sobie zaprogramować swój produkt w dowolny sposób i na dłuższą metę będzie najtańszą opcją. Minusem to, że stworzenie takiego narzędzia zajmie zapewne sporo czasu.

Powodzenia w monitorowaniu pozycji i osiąganiu jak najlepszych rezultatów pozycjonowania (TOP 10, TOP 3).

5 / 5. Liczba głosów: 5

Może Ci się również spodoba

6 komentarzy

  1. Andrzej pisze:

    Wszystko ładnie pięknie tylko które z podanych narzędzi jest najbardziej miarodajne? Bo niestety ale praktycznie w każdym wyniki się (w najlepszym przypadku) lekko od siebie różnią.

    • Brandbay.pl pisze:

      Andrzeju, nie ma jednego najbardziej miarodajnego narzędzia. Obecnie pozycje ustalane są na podstawie wielu różnych czynników takich jak np. lokalizacja, z której wysyłamy zapytanie, data center, z którym się połączymy, personalizacja wyników i inne. Warto mieć to na uwadze korzystając z narzędzi do monitoringu ponieważ tak jak sam napisałeś różne narzędzia mogą pokazywać różne wyniki.

  2. Marek pisze:

    A wiecie jaka jest nabardziej skuteczna strategia SEO zeby byc wysoko na ranking Google?

  3. Marek pisze:

    A wiecie jaka jest nabardziej skuteczna strategia SEO zeby byc wysoko na ranking Google?
    Czy backlinki sa skuteczne?

  4. Happi pisze:

    Ja mam kilka podstron ktore wogole nie zostaly zindeksowane. Czy ktos wie o co chodzi? Czekam juz prawie miesiac. Moze moj kontent wymaga poprawek?

    • Brandbay.pl pisze:

      Obecnie niestety opcja zgłoszenia adresu URL do indeksacji została zawieszona w Google Search Console. W pierwszej kolejności spróbuj właśnie, we wspomnianym wcześniej GSC, przeskanować niezaindeksowaną stronę. Dodatkowo możesz w jakiś sposób podlinkować niezaindeksowane adresy np. podlinkować stronę wewnętrznie, z już popularnej strony, skorzystać z narzędzi indeksujących typu gindex lub pozyskać linki zewnętrzne do tych podstron.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *