fbpx

Kampanie inteligentne Google Ads – nowe podejście do kampanii

Czasy ręcznie ustalanych stawek i codziennej optymalizacji konta idą w zapomnienie. Google coraz większy nacisk kładzie na kampanie inteligentne, a co za tym idzie – zmierza do zaawansowanej automatyzacji prowadzonych działań reklamowych.

Uproszczenie zarządzania kampaniami to jeden z dużych plusów kampanii inteligentnych. Należy jednak mieć na uwadze, że ogromna część ustawień i zawartości kampanii inteligentnych leży po stronie algorytmów Google. Nie dysponujemy między innymi opcją modyfikowania stawek, wyborem typu strategii ustalania stawek czy metodami wyświetlania. Z jednej strony posiadamy więc opcję tworzenia reklam w szybszy i prostszy sposób z gwarancją stałej optymalizacji przez algorytmy Google, z drugiej – nie mamy wpływu na to, co dzieje się z kampanią. Brak tej kontroli potrafi budzić pewien niepokój. Jeśli nie jesteśmy pewni czy kampania inteligentna przyniesie zadowalające rezultaty, warto pomyśleć o tym typie jako reklamie dodatkowej, prowadzonej równolegle z kampaniami standardowymi. Przynajmniej na pewien okres testowy.

Google Ads umożliwia tworzenie kampanii inteligentnych w sieci reklamowej i inteligentne kampanie produktowe.

Kampanie inteligentne w sieci reklamowej

Kampania inteligentna w sieci reklamowej kładzie nacisk na konwersje. Dlatego pierwszym krokiem do stworzenia tego typu kampanii jest konfiguracja śledzenia konwersji (czyli śledzenia tego, czy użytkownik, po interakcji z reklamą, wykonał założony przez nas główny cel prowadzonych działań reklamowych- konwersję). Bazując na dostępnych danych, algorytm Google ‘uczy się’ zarządzać ustawieniami tak, aby docierać z komunikatem reklamowym do potencjalnie najbardziej zainteresowanego naszą ofertą użytkownika. W celu optymalizacji kampanii inteligentnych algorytmy Google używają trzech rozwiązań:

  1. automatycznego określania stawek – Google bazuje na docelowym CPA (ustalonej opłacie ponoszonej dopiero w momencie dokonania określonej akcji przez odbiorcę reklamy). Na tej podstawie dostosowuje stawki w aukcjach reklamowych pod kątem prawdopodobieństwa dokonania przez danego użytkownika konwersji (zwiększa je, gdy ocenia prawdopodobieństwo dokonania konwersji jako duże lub zmniejsza, jeśli ocenia prawdopodobieństwo uzyskania konwersji jako małe).
  2. automatycznego kierowania – ten typ kierowania reklam polega na wyświetlaniu ich tam, gdzie według algorytmów reklamy przyniosą najlepsze wyniki.
  3. automatycznego tworzenia reklam – reklamy generowane są w sposób automatyczny z raz dodawanych elementów, takich jak: nagłówki, teksty reklam, logo i grafiki. Dzięki swojej elastyczności generowane reklamy dopasowują się do większości przestrzeni reklamowych.

Kampanie inteligentne w sieci reklamowej są formą reklamy, którą utworzymy w szybki i łatwy sposób. Dzięki automatycznej optymalizacji algorytm używa najbardziej efektywnych zasobów reklamowych, wybierając najskuteczniejsze nagłówki, teksty reklamowe i obrazy użyte w reklamie. Dzięki funkcji dynamicznego pozyskiwania nowych klientów, reklamy docierają do szerszego grona odbiorców niż w przypadku standardowych kampanii w sieci reklamowej. Ta rozszerzona opcja remarketingu dynamicznego opartego na pliku danych, daje nam możliwość docierania z komunikatem reklamowym nawet do użytkownika, który nie wszedł jeszcze w interakcję ze stroną, ale jego profil jest zgodny z profilem sprzedażowym naszych klientów. Wyświetlając mu produkty, które charakteryzują się największą skutecznością sprzedażową, algorytm wyszukuje tych użytkowników, którzy są najbardziej skłonni do wykonania konwersji. Cała automatyczna optymalizacja opiera się na maksymalizowaniu ilości konwersji przy określonej stawce CPA.

Czego jesteśmy pozbawieni w inteligentnej kampanii w sieci reklamowej?

  • Samodzielnego ustalenia stawek i kierowania.
  • Ustawienia metody wyświetlania, urządzenia.
  • Wyboru kierowania kampanii tylko na komputer lub tylko na rządzenia mobilne.
  • Ręcznego tworzenia wszystkich reklam.

Ważne!

  1. Tworząc kampanie inteligentne w sieci reklamowej musimy dysponować odpowiednią ilością danych, na podstawie których algorytm Google będzie mógł optymalizować nasze kampanie reklamowe. Aby utworzyć kampanię musimy posiadać na koncie minimum 50 konwersji w sieci reklamowej lub 100 w sieci wyszukiwania w ciągu ostatnich 30 dni.
  2. Google rozpoczyna optymalizację dopiero po zakończonym okresie ‘uczenia się’ kampanii przez algorytmy. Okres ten trwa minimum 2 tygodnie lub do momentu zdobycia 50 konwersji. Skuteczność kampanii możemy ocenić po kolejnych około 2 tygodniach od zakończonego etapu nauki.
  3. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby korzystać jednocześnie ze standardowych i inteligentnych kampanii w sieci reklamowej. Kampania inteligentna nie wpływa na skuteczność standardowej kampanii. Jeśli reklamy kierowane są do takiej samej grupy odbiorców, Google wybierze najtrafniejszą reklamę. Prowadzenie dwóch typów kampanii w sieci reklamowej w tym samym czasie daje nam więc opcję przetestowania wyników i sprawdzenia, który typ kampanii przynosi lepsze efekty na naszym koncie.

Inteligentne kampanie produktowe

Ten typ kampanii to połączenie standardowej kampanii produktowej, kampanii remarketingowej w sieci reklamowej i dynamicznego pozyskiwania nowych klientów w sieci reklamowej. Wykorzystuje automatyzacje podczas umieszczania reklam w witrynach i określania stawek w trakcie promowania produktów w różnych sieciach. Inteligentne kampanie produktowe kładą nacisk na konwersje w formie transakcji. Dlatego pierwszym krokiem do stworzenia tego typu kampanii jest konfiguracja śledzenia konwersji e-commerce. Bazując na pliku danych i przynajmniej jednej liście remarketingowej z co najmniej 100 aktywnymi użytkownikami, opracowane przez Google systemy uczące się, łączą dostępne dane tak, aby wyświetlać najtrafniejsze reklamy zarówno nowym użytkownikom, jak i spersonalizowane komunikaty reklamowe tym użytkownikom, którzy już weszli w interakcję ze stroną.

Optymalizacja opiera się na maksymalizacji wartości konwersji w ramach określonego budżetu. Aby inteligentne kampanie produktowe osiągały docelową kwotę w ramach budżetu dziennego, powinniśmy określić cel związany z minimalnym zwrotem inwestycji w reklamę (kampanie bazują na strategii ustalania stawek opartej o docelowy ROAS). Wysokość ROAS najlepiej ustalać na podstawie wcześniej uzyskiwanych wyników w standardowych kampaniach produktowych i remarketingowych. Jeśli do tej pory dzięki kampaniom standardowym za każde wydane 100 zł zarabiałeś około 400 zł, nie ma sensu ustawiać ROAS na poziomie 1000%. Chcesz zwiększyć wyniki? Ustaw ROAS na poziomie 500-600%. Docelowo kampanie będą optymalizowane tak, aby na każde wydane 100 zł zarobić 500-600 zł.

Czego jesteśmy pozbawieni w inteligentnej kampanii produktowej?

  • Samodzielnego ustalenia stawek i kierowania.
  • Opcji dodawania wykluczających słów kluczowych.

Ważne!

  1. Aby inteligentna kampania produktowa działała poprawnie, powinniśmy posiadać na koncie minimum 20 konwersji w istniejących standardowych kampaniach produktowych w ciągu ostatnich 45 dni.
  2. Musimy powiązać z kontem przynajmniej jedną listę odbiorców z minimalnie 100 użytkownikami, aby Google miał możliwość wykorzystywania reklam w remerketingu dynamicznym.
  3. Google rozpoczyna optymalizację dopiero po zakończonym okresie ‘uczenia się’ kampanii. Okres ten trwa minimum 15 dni. Skuteczność kampanii możemy ocenić po kolejnych 2-3 tygodniach od zakończonego etapu nauki.
  4. Jeśli na koncie uruchomione są zarówno standardowe kampanie produktowe, standardowe kampanie remarketingowe w sieci reklamowej i inteligentne kampanie produktowe to wyższy priorytet posiadają kampanie inteligentne. Jeżeli reklamujesz te same produkty w różnych typach kampanii, to najczęściej wyświetlane będą reklamy pochodzące z inteligentnej kampanii produktowej. Finalnie zalecane jest pozostawienie aktywnych jedynie inteligentnych kampanii produktowych, aby inne typy kampanii nie utrudniały pracę ‘uczącym się’ systemom.

 

Kampanie inteligentne mają za zadanie maksymalizować konwersje. Nie są jednak rozwiązaniem idealnym dla każdego typu prowadzonej działalności w świecie online. W prowadzonych kampaniach dla naszych klientów, większość kampanii inteligentnych pozwala nam osiągać lepsze wyniki niż standardowe kampanie. Szczególnie dobrze sprawdzają się inteligentne kampanie produktowe. Pierwszy miesiąc od uruchomienia kampania może przynosić słabsze wyniki, ale po zebraniu odpowiedniej ilości danych, optymalizacja automatyczna przynosi zauważalną poprawę w rentowności prowadzonych działań reklamowych. Na kontach klientów zanotowaliśmy znaczący spadek średniego CPC, wzrost ilości i wartości konwersji.

Masz pytania dotyczące kampanii inteligentnych w Google Ads? Zostaw komentarz lub napisz do nas!

 

Autor: Karolina Lewicka, PPC Specialist w BrandBay.pl. Certyfikowana specjalistka Google Ads i Google Analytics. Na co dzień zajmująca się wdrażaniem nowych funkcjonalności Google Ads, optymalizowaniem kampanii, a także rekomendowaniem odpowiednich kierunków rozwoju dla klientów. W centrum jej zainteresowań znajdują się również analiza i wykorzystanie danych.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *