fbpx

Przekierowanie 301 (redirect) strony

przekierowanie 301 redirect

Czym jest przekierowanie 301 (redirect 301)?

Aby zrozumieć czym jest przekierowanie 301 warto odpowiedzieć sobie na pytanie czym w ogóle jest przekierowanie strony, jakie są rodzaje przekierowań, jak przekierowania wpływają na doświadczenia użytkownika (UX) oraz jak przekierowania wpływają na SEO (przenoszenie page rank, etc.).

Czym są przekierowania?

Z punktu widzenia użytkownika, który wpisał adres witryny (np. example.com/stara_strona.html) pod którym znajduje się przekierowanie (np. na stronę example.com/nowa_strona.html), przekierowanie będzie polegało na tym, że w przeglądarce wyświetli mu się zawartość wskazanej w przekierowaniu witryny (example.com/nowa_strona.html).

Z punktu widzenia komunikacji między urządzeniami, przekierowanie url to odpowiedź wysłana przez serwer do przeglądarki informująca przeglądarkę, żeby ta wczytała stronę z adresu url wskazanego w przekierowaniu.

Technicznie, przekierowania to kody odpowiedzi http, czyli dane wysłane przez serwer do aplikacji klienta informujące o tym w jaki sposób serwer realizuje zapytanie klienta. Taki kod odpowiedzi znajduje się na początku odpowiedzi serwera, tuż za informacją o wersji używanego protokołu http.

Istnieją różne kody przekierowań w zależności od tego na ile permanentne jest dane przekierowanie lub czego dotyczy:

  • 300: wiele możliwości,
  • 301: trwale przeniesiony,
  • 302: znaleziono,
  • 303: zobacz inne,
  • 304: nie zmieniono,
  • 305: użyj serwera proxy,
  • 307: tymczasowe przekierowanie,
  • 310: zbyt wiele przekierowań.

Przekierowania 301 informują o tym, że strona została przeniesiona z danego adresu permanentnie na inny adres.

Jakie są rodzaje przekierowań 301?

Przekierowania można podzielić na wewnętrzne (w obrębie tej samej domeny) i zewnętrzne (pomiędzy domenami).

Popularne przekierowania stosowane wewnątrz domeny to przykładowo przekierowania:

  1. ‘z www’ do ‘bez’www’
    czyli ze strony z przedrostkem ‘www’ (http://www.example.com) na stronę ‘bez www’ (http://example.com)
  2. ‘bez www’ na ‘z www’
  3. ‘strona a’ do ‘strony b’
    – ze starego url strony (np. example.com/tekst_1.html) na nowy url (example.com/redirect_301.html),
    – ze strony usuniętej (np. example.com/obuwie_meskie.html) na stronę tematycznie zbliżoną do usuniętej (np. example.com/obuwie.html),
    – z subdomeny (np. obuwie.example.com) na domenę główną (np. example.com),
  4. ‘http’ do ‘https’
    – ze strony niezabezpieczonej certyfikatem ssl (np. http://www.example.com) na zabezpieczoną (https://www.example.com).
  5. ‘https’ do ‘http’
  6. ‘404’ do ‘strony błędu’
    – z ogólnej strony błędu na specjalną stronę błędu dostosowaną wyglądem do reszty serwisu

Przekierowania zewnętrzne przydają się wtedy gdy na przykład całkowicie zmieniasz nazwę domeny (np. z lokalnej na ogólnopolską, z .pl na .com) lub gdy łączysz dwie witryny razem i chcesz, aby nieaktualne adresy kierowały użytkowników w odpowiednie miejsca.

Jak przekierowanie wpływa na UX?

Dla zrozumienia sensowności stosowania przekierowań 301 warto przyjrzeć się przykładowej sytuacji, w której zmieniliśmy adres podstrony, ale stary adres wciąż jeszcze pojawia się w wynikach wyszukiwania. W takiej sytuacji, bez przekierowania, potencjalnie zainteresowany użytkownik po próbie dotarcia na stronę otrzyma komunikat błędu (404). Jeżeli jednak ustawimy przekierowanie, użytkownik ten zostanie automatycznie przeniesiony na nową stronę, co sprawia, że zmniejsza się współczynnik odrzuceń .

Redirect 301 przesyła użytkownika odwiedzającego daną witrynę na nową witrynę na tyle szybko, że może to być niezauważalne dla użytkownika. Dzięki temu zachowana jest płynność przeglądania strony, użytkownicy dłużej zostają na stronie.
Przekierowanie 301 wpływa bardzo pozytywnie na UX.

Jak przekierowanie wpływa na SEO (m.in. przenoszenie page rank)?

Warto zwrócić uwagę na to, że każda strona i podstrona (adres url) buduje swoją pozycję w wynikach wyszukiwania od momentu zindeksowania. W sytuacji, w której przenosimy starą stronę na nową lub zmieniamy adres url strony cały proces budowania pozycji zaczyna się od nowa.

Redirect 301 pozwala zapobiec utracie popularności przez naszą stronę informując wyszukiwarki, że treść, która znajdowała się na starej stronie znajduje się pod nowym adresem. Nowa strona, oczywiście pod warunkiem, że jej treść jest identyczna z treścią starej strony (np. po przejściu z http na https) powinna więc utrzymać swoją pozycję w wynikach wyszukiwania.

Dzięki przekierowaniu 301 page rank zostaje przeniesiony na nową stronę.

Warto jednak pamiętać, że jeżeli poza samym adresem zmieniła się treść strony, robot Google podda stronę dokładniejszej analizie, której efekty zobaczymy w zmianie naszej pozycji w wynikach wyszukiwania po kilku dniach lub tygodniach (czasem nawet w ciągu paru godzin).

Jednocześnie, duża liczba przekierowań 301 może negatywnie wpłynąć na tak zwany ‘crawl budget’ (zasoby do rozdysponowania przez robota Google do analizy strony), czyli sprawi, że mniej podstron zostanie zindeksowanych przez robota Google, niektóre strony nie znajdą się w wynikach wyszukiwania.

Jak widać przekierowania mogą być bardzo przydatne na stronie i pomagać zarówno w kwestii doświadczenia użytkownika jak i SEO. Ważne jest jednak, aby wykonać je poprawnie.

Jak zrobić przekierowanie na inną stronę?

Przekierowanie z użyciem wtyczki WordPress

Jeżeli posiadasz stronę opartą o silnik WordPress, możesz dokonać przekierowania przy pomocy jednej z wtyczek dedykowanych właśnie temu zadaniu.

Jedną z najpopularniejszych wtyczek do przekierowań jest wtyczka Redirection.

W bazie WordPressa możesz też znaleźć inną wtyczkę pomagającą w przekierowaniach 301, która będzie Ci odpowiadała: https://pl.wordpress.org/plugins/search/301/

Przekierowanie 301 htaccess

Jeżeli nie możesz (lub nie chcesz) skorzystać z wtyczki WordPress, przekierowanie 301 możesz dokonać dzięki modyfikacji pliku htaccess. Plik ten znajdziesz w głównym katalogu Twojej strony (jeżeli strona postawiona jest na serwerze Apache). Jest to plik tekstowy, który możesz edytować w notatniku.

Przekierowania w pliku htaccess muszą być zgodne z regułami dotyczącymi przekierowań serwera Apache.
Szczegółowy przewodnik dotyczący przekierowań na serwerach Apache znajdziesz na stronie:
http://httpd.apache.org/docs/2.0/misc/rewriteguide.html

Poniżej znajdziesz przykładowe przekierowania 301, które możesz zastosować w pliku htaccess.

Przekierowanie z jednej domeny na drugą:

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(www\.)?stara_domena\.pl [NC]
RewriteRule (.*) http://nowa_domena.pl/$1 [R=301,L]

Przekierowanie z http na https:

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTPS} off
RewriteRule .* https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI}

Generator przekierowań

Jeżeli nie wiesz jak dokonać konkretnego przekierowania – co wpisać w pliku htaccess, możesz odwiedzić stronę generatora przekierowań i wpisać tam nazwę strony, z której ma być wyprowadzone przekierowanie oraz strony do której ma prowadzić przekierowanie:
https://www.301-redirect.online/htaccess-rewrite-generator

5 / 5. Liczba głosów: 2

Może Ci się również spodoba

3 komentarze

  1. Jan pisze:

    Dziękuję za dobry post. Mam nie bardzo starą stronę, stworzyłem je w 2014. W swoje czasy strona była popularna, ale ostatni 3 r. zaczęła traci popularność. Czy będzie sensownym zrobić przekierowanie w tym przypadku?

  2. Pracuś pisze:

    Dzięki za link do generatora, właśnie czegoś takiego szukałem

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *