fbpx

Reklamy displayowe Google Ads (Adwords) – jak przygotować poprawne banery?

Reklamy banerowe Google Ads

Sieć reklamowa Google – czy warto?

Banery displayowe to szansa na efektywne zdobycie uwagi użytkownika dzięki wizualnej formie reklamy. Wykorzystanie reklamy graficznej w sieci reklamowej Google pozwala na dotarcie do osób przeglądających ponad 2 miliony witryn, aplikacji i kanałów wideo na całym świecie. Reklama w formie obrazu to atrakcyjny komunikat, który zwiększa rozpoznawalność marki, przyciąga nowych klientów, mobilizuje do finalizacji zakupu lub usługi dzięki opcji remarketingowej.

Prowadząc kampanie Google Ads, reklamy w sieci reklamowej powinniśmy traktować jako stałą część działań marketingowych – permanentny element lejka sprzedażowego. Nierzadko jest to element domykający cały proces podejmowania finalnej decyzji dotyczącej dokonania zakupu.

Od czego zacząć?

W sieci reklamowej Google Ads, dwie najpopularniejsze formy reklam to graficzne banery statyczne i elastyczne reklamy displayowe (generowane przez Google).

Elastyczne reklamy displayowe

Aby utworzyć elastyczną reklamę displayową należy przesłać poszczególne zasoby potrzebne do wygenerowania przez Google reklamy. Niezbędne elementy, potrzebne do stworzenia reklamy elastycznej, to: obrazy, logo firmy, nagłówki, teksty reklam. Automatycznie tworzone kreacje reklamowe dostosowują swój wygląd, rozmiar i format do dostępnych powierzchni reklamowych. Systemy ‘uczące się’, na podstawie danych historycznych dotyczących skuteczności danej reklamy, określają optymalną kombinację zasobów dla każdej wolnej przestrzeni reklamowej. Ten typ reklamy pozwala na oszczędność czasu i kosztów związanych ze zlecaniem wykonania grafik statycznych profesjonalnemu grafikowi. Zalecane jest jednak, aby w kampaniach w sieci reklamowej posiadać zarówno elastyczne reklamy displayowe, jak i banery statyczne, w celu bieżącego porównywania wyników danego zestawu reklam.

Reklama banerowa elastyczna Google Ads

Reklama banerowa elastyczna Google Ads

Przykłady elastycznych reklam displayowych

Statyczne reklamy displayowe

Reklamy displayowe, przesyłane do Google Ads jako grafiki statyczne, to forma reklamy, dzięki której posiadamy całkowitą kontrolę nad efektem końcowym kreacji graficznych. Reklamy te tworzymy poza platformą Google Ads, zlecając ich wykonanie najczęściej profesjonalnemu grafikowi lub korzystając z narzędzi, które pozwalają na wykonanie grafik według wytycznych Google.

Narzędzia

Na rynku istnieje wiele narzędzi do tworzenia reklam graficznych. Wybór narzędzia w największym stopniu uzależniony jest od umiejętności posługiwania się danym narzędziem. Profesjonalni graficy najczęściej w swojej pracy korzystają z programu Adobe Photoshop. Jego bezpłatnym odpowiednikiem jest GIMP. Dużo prostszymi w obsłudze narzędziami są Piktochart i Canva.

Ważne!

Należy pamiętać, aby zdjęcia i grafiki, wykorzystywane jako baza do tworzenia finalnych reklam banerowych, miały legalne źródło! Jeśli nie posiadamy bazy własnych zdjęć (lub zdjęć dostarczanych bezpośrednio przez klientów) możemy wykorzystywać tak zwane banki zdjęć.  Na rynku istnieje wiele serwisów posiadających bogate biblioteki zdjęć. Do najpopularniejszych płatnych baz zdjęć stockowych należą: Adobe Stock, iStock Photo, Shutterstock, Depositphotos, Photogenica. Możemy także korzystać z bezpłatnych banków zdjęć, które oferują między innymi: Pixabay, Freepik, Pexels.

Jak przygotować skuteczne statyczne banery Google Ads?

Aby przesyłane reklamy graficzne spełniały wymagania Google i były skuteczną kreacją graficzną, spełnić muszą kilka warunków. Zacznijmy od wymagań Google:

  1. Pliki muszą mieć format GIF, JPG lub PNG
  2. Pliki powinny ważyć nie więcej niż 150 KB
  3. Grafiki powinny mieć określone wymiary. Do najpopularniejszych rozmiarów na urządzeniach mobilnych należą:
  • 300 x 250
  • 320 x 50
  • 320 x 100
  • 250 x 250
  • 200 x 200

Do najpopularniejszych rozmiarów na komputerach należą:

  • 300 x 250
  • 336 x 280
  • 728 x 90
  • 300 x 600
  • 160 x 600
  • 970 x 90
  • 468 x 60
  • 250 x 250
  • 200 x 200
  1. Wymagane jest, aby reklama posiadała logo oraz naniesioną nazwę marki.
  2. Grafika powinna posiadać jednoznaczne wezwanie do działania (tzw. call to action), które wskazuje na zawartość strony docelowej (jeśli np. na grafice znajduje się wezwanie ‘Kup teraz’ to na stronie docelowej powinna znajdować się oferta sprzedażowa).

Równie ważnymi aspektami, które należy wziąć pod uwagę w trakcie wykonywania lub zlecania grafik do celów reklamowych Google, to aspekty wizualne. Poszczególne elementy kreacji powinny tworzyć spójną całość, która będzie skutecznie przyciągać wzrok użytkowników i jednocześnie będzie dla nich użyteczna, jasna i zrozumiała.

Projektując banery reklamowe należy pamiętać o takich aspektach jak:

  1. grupa docelowa, do której kierować będziemy nasze reklamy. W zupełnie innej stylistyce graficznej zaprojektujemy banery kierowane do potencjalnych klientów zainteresowanych np. kupnem mieszkania, a w innej do osoby potencjalnie zainteresowanej np. akcjami/produktami dla małych dzieci.

Przykład banera wykonanego dla naszego klienta z branży nieruchomości

 

Przykład banera wykonanego dla naszego klienta z branży rozrywki dla rodzin z dziećmi

    1. kolorystyka, która powinna zarówno współgrać z identyfikacją wizualną reklamowanej marki jak i wywoływać określone reakcje. Jeśli naszym celem jest wywołanie szybkiej decyzji, to powinniśmy zdecydować się na ciepłe kolory rzucające się w oczy. Odcienie kolorów takich jak czerwony, pomarańczowy czy żółty wykorzystywane są często w reklamach dla branży e-commerce, dla której najważniejszym celem jest nakłonienie użytkownika do dokonania zakupu w niedalekiej przyszłości. Kolory te wywołują uczucie energii i podekscytowania, stąd wykorzystywane są często w banerach nakłaniających do szybkich decyzji zakupowych. Zupełnie inną kolorystykę wybierzemy dla branży B2B i komunikatów bardziej biznesowych. W szacie graficznej użyjemy wtedy kolorów zimnych, takich jak odcienie niebieskiego. Ta kolorystyka uspokaja, wywołuje efekt profesjonalizmu i wzbudza zaufanie.

Przykład banera wykonanego dla naszego klienta z sektora e-commerce

 

Przykład banera wykonanego dla naszego klienta z sektora B2B

  1. układ elementów graficznych i ich rozmieszczenie. Baner powinien być minimalistyczny i zrozumiały w odbiorze dla użytkownika. Starajmy się, aby elementy składowe grafiki (zdjęcie, logo, tekst reklamowy, wezwanie do działania) nie sprawiały wrażenia ‘ciężkości’, nie nachodziły na siebie. Najlepiej rozmieścić je tak, aby kompozycja grafiki charakteryzowała się symetrią i proporcjonalnością.

Przykład poprawnej grafiki wykonanej dla naszego klienta z branży motoryzacyjnej

 

Przykład niepoprawnie zaprojektowanego banera – elementy składowe grafiki nachodzą na siebie

  1. dobra jakość wykorzystywanych zdjęć jak i logo.
  2. zwięzłe hasło reklamowe, które podkreśli ofertę i wyróżni markę na tle konkurencji.

Reklama banerowa z krótkim hasłem reklamowym, wyróżniającym się na tle konkurencji.

 

Przykłady banerów naszych klientów z naniesionymi zwięzłymi hasłami reklamowymi, wyróżniającymi marki na tle konkurencji

  1. rodzaj fontu. Głównym wyznacznikiem podczas jego wyboru powinien być aspekt czytelności. Na grafikach powinniśmy używać maksymalnie dwóch rodzai fontów. Powinny one także współgrać z tymi fontami, które znajdują się już na stronach docelowych reklam.

Reklama banerowa z poprawnie użytym jednym rodzajem czytelnego fontu

Przykłady poprawnie użytego jednego rodzaju czytelnego fontu

  1. odpowiedni przyciski z wezwaniem do działania (przycisk call to action). Aby przycisk CTA był jak najbardziej efektywny należy pamiętać o tym, aby tekst wzywający do podjęcia określonej akcji był krótki (maksymalnie dwa słowa), aby przycisk miał wyróżniający się kolor (ale jednocześnie nie może on być zupełnie inny od kolorystyki całego banneru) i odpowiednią wielkość (przycisk musi być widoczny dla użytkownika, ale nie może stanowić głównego komunikatu banera reklamowego).

Przykład banera, który posiada krótkie, konkretne wezwanie do działania, umiejscowione na wyróżniającym się tle, które jednocześnie współgra kolorystycznie z cała kreacją graficzną

Przykład banera, który posiada zbyt długie wezwanie do działania, dodatkowo wezwanie to jest mało widoczne ze względu na brak wyróżniającej się kolorystyki tła/przycisku

Na rynku istnieje jednak wiele marek, które w swoich wizualnych działaniach marketingowych muszą trzymać się ścisłych wytycznych narzuconych przez tak zwany brand book (księga znaków). Brand book wyznacza w jaki sposób, za pomocą identyfikacji wizualnej marki, należy komunikować się z klientami. Tworząc reklamy banerowe na podstawie księgi znaków nie zawsze jesteśmy w stanie sprostać wszystkim regułom tworzenia reklam dla Google Ads. Posiadając brand book musimy odnaleźć złoty środek, dzięki któremu będziemy podążać za wskazówkami i wytycznymi marki, jednocześnie dostosowując reklamy pod wymagania Google i reguły tworzenia poprawnych grafik banerowych.

Reklama banerowa z mercedesem

Reklama banerowa Mercedes klasy B

Przykłady banerów dla klienta z branży motoryzacyjnej, posiadającego brand book’a

Czy Google pozwala ‘na coś więcej’?

Jeśli Twoje konto lub konto Twojego klienta ma poprawną historię płatności, wydatki na koncie przekraczają 1000 dolarów i konto przestrzega zasad Google, skorzystać możesz także z reklam HTML5. Po spełnieniu powyższych warunków wystarczy złożyć wniosek o dostęp korzystając z formularza.
Reklamy HTML5 to typ grafiki, która dzięki swojemu interaktywnemu charakterowi, skutecznie przyciąga uwagę użytkowników. Jeśli chcesz poznać szczegóły dotyczące specyfikacji tego typu reklam, odsyłam do informacji Google dostępnych tutaj.

Przykład banera HTML5

Przykład banera HTML5 dla naszego klienta z branży motoryzacyjnej

Samodzielne tworzenie reklam displayowych może być kłopotliwe. Nie jest to jednak zadanie niemożliwe do wykonania nawet dla osób, które dopiero rozpoczynają przygodę z tworzeniem podstawowych grafik. Jeśli zdecydujemy się jednak zlecić wykonanie reklam profesjonalnemu grafikowi, to także powinniśmy posiadać wiedzę na temat tego, jak grafika ma wyglądać i jakie elementy musi zawierać.

Powyższe zalecenia na pewno pomogą Wam przy konstruowaniu wytycznych dotyczących Waszych reklam displayowych. Jeśli znasz inne, cenne wskazówki dotyczące zasad tworzenia reklam w sieci reklamowej Google – napisz komentarz!

 

Autor: Karolina Lewicka, PPC Specialist w BrandBay.pl

Certyfikowana specjalistka Google Ads i Google Analytics. Na co dzień zajmująca się wdrażaniem nowych funkcjonalności Google Ads, optymalizowaniem kampanii, a także rekomendowaniem odpowiednich kierunków rozwoju dla klientów. W centrum jej zainteresowań znajdują się także analiza i wykorzystanie danych.

5 / 5. Liczba głosów: 12

Może Ci się również spodoba

3 komentarze

  1. Reklamowy pisze:

    Czy przy tworzeniu grafiki go reklam bierze się pod uwagę tak zwane “gorące punkty”? Czy wystarczy zbalansowana grafika? Pozdrawiam autorkę 🙂

    • Karolina Lewicka pisze:

      Zasada mocnych punktów kompozycji jest często stosowaną zasadą tworzenia banerów i obrazów (zdjęć). Jest to prosta metoda, która pomaga zachować poprawne proporcje i symetrię, więc tworząc banery możemy oczywiście opierać się na jej zasadach. Pozdrawiam serdecznie.

  2. fixthephoto pisze:

    Bardzo podobał mi się pomysł tego bloga. Dziękujemy bardzo za udostępnienie użytecznych informacji, które możesz wykorzystać w swojej pracy. powodzenia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *