Jak pisać posty na Facebooku? Poradnik + 20 inspiracji
Kiedy prowadzisz działania w mediach społecznościowych dla Klientów lub dla swojej firmy, czasami (ale mamy nadzieję, że niezbyt często) trafia się taki moment, kiedy stajesz pod ścianą. Bo nie wiesz co zakomunikować odbiorcom, jak i w jakim celu. Limit chwytliwych, przykuwających uwagę postów na tę chwilę się wyczerpał, wena nie chce przyjść, ogólnie można by to podsumować jednym słowem – dramat.
Tutaj pojawiam się ja i mówię Ci: to normalne 😉 Nie masz powodów do obaw. To spotyka każdego, tych początkujących jak i tych, co już nie jeden zawrotny wynik w działaniach organicznych osiągnęli. Pewnym jest też (albo chciałabym w to wierzyć), że ludzie zajmujący się Social Mediami zawodowo, wzajemnie sobie pomagają i wskazują co warto wypróbować by polepszyć swoje wyniki przy prowadzeniu działań na fanpage’u.
W tym artykule dowiesz się:
- po co tworzyć i publikować posty na fanpage’u na Facebooku
- jakie angażujące posty sprawdziły się w moim przypadku
- jakie wizerunkowe posty mogą zainteresować Twoich odbiorców
- oraz jak najlepiej możesz przedstawić swój produkt w poście.
Hej! Być może trafiłeś tutaj, bo dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z fanpage’em na Facebooku i chciałbyś poznać solidne podstawy zanim opublikujesz pierwszy post. Na naszym blogu znajdziesz wiele przydatnych wpisów, np.:
- Jak założyć fanpage
- Jak założyć Business Manager – przydatne narzędzie gdy prowadzisz fanpage firmowy
- Jak zorganizować konkurs
- Jak utworzyć wydarzenie
- oraz aktualne wymiary grafik na Facebooku
Ale właściwie po co ten wpis na FB?
Okej, skoro już rozwiałam wątpliwości, czy kryzys twórczości na fanpage’u dotyczy każdego oraz zachęciłam do przejrzenia innych naszych przydatnych artykułów, pora odpowiedzieć na kolejne istotne pytanie: po co tworzyć posty na Facebooku oraz w jakim celu?
To pytanie może wydać się dziwne, no bo jak to – skoro mamy ten fanpage i publikujemy na nim, to chyba wiemy po co? No właśnie niekoniecznie.
Wielu ludzi prowadząc działania w Social Media idzie na kompletny żywioł i publikuje wszystko, byleby JAKOŚ zainteresować odbiorcę, zostawiając JAKOŚĆ daleko w tyle. Czy to potępiam? Nie, bo sama bardzo często zanim poznam odbiorców publikowanego przeze mnie contentu, testuję co może przykuć ich uwagę i zaangażować na tyle, że zostawią reakcję, komentarz bądź udostępnią post.
Wiadome jest, że jeżeli promujemy sklep, to najchętniej publikowalibyśmy tylko posty produktowe, jeśli celem jest wypromowanie danej firmy – zasypalibyśmy postami o tym, ile osób w niej pracuje i od ilu lat istnieje na rynku, a jak fanpage dotyczy danego miejsca – postowalibyśmy same zdjęcia widoków, kawy, bajgla z boczkiem albo kota, który akurat przeszedł obok nas. To jest dobre, ale w umiarkowanej ilości 😉
Warto na pewnym etapie mieć wyrobione zdanie o tym, jaki temat lub linia sprawdza się najlepiej, na co najchętniej reagują użytkownicy a ilość jakich postów ograniczyć do niezbędnego minimum lub zera. Nie ograniczajmy się do jednego – dwóch typów publikacji! Jest tyle ciekawych kwestii, którymi moglibyśmy zainteresować odbiorców i opcji jakie możemy wykorzystać by to zaprezentować.
Jak pisać posty na Facebooku
Nie ma żadnego idealnego przepisu na treść, która bez względu na tematykę fanpage’a porwie miliony użytkowników. Jednych zainteresuje rozległy opis, innych – pierwsze trzy linijki postu, bez potrzeby klikania “Zobacz więcej” i rozwijania go. Na pewno należy pamiętać o tym, że:
- nasz wzrok (a więc zapewne i naszych odbiorców) w pierwszym momencie skupia się na grafice
- dopiero potem zwraca uwagę na zostawione reakcje, komentarze oraz treść postu.
Tak więc bez chwytliwego przekazu wizualnego ani rusz. Treść na grafice to pierwszy punkt styku z tym, co chcemy przekazać, tak więc warto zadbać by ten (być może) pierwszy post na facebooku został odbiorcom w pamięci.
Poniżej przedstawiam Ci posty na Facebooku, które były angażujące, zachęciły użytkowników do podjęcia interakcji bądź do wykonania pożądanej przez nas czynności, np. przejścia do sklepu.
Post angażujący – zagadki
Typ postu wykorzystywany na wiele sposobów. Działania matematyczne, przestawianie liter, “koło fortuny” – to tylko kilka pomysłów, które przychodzą mi na myśl w tym momencie, ale jest ich naprawdę wiele. Posty zawierające zagadki dostosowane do naszej grupy odbiorców odwdzięczą się nam wysypem komentarzy i pozytywnych reakcji.
UWAGA – pamiętaj, by nie przesadzić z zagadkami – to miłe patrzeć na dobre wyniki i zaangażowanie fanów, ale zbyt częste publikacje tego typu mogą w końcu przyczynić się do spadku zainteresowania użytkowników. A tego chyba nie chcesz 😉
- Koło fortuny
https://www.facebook.com/KurpiowskieSpecjaly/posts/1736503873165909
- Popularna zabawa z… pudełka zapałek! 😉
https://www.facebook.com/PekpolSA/posts/3368083973260331
- Rebus
https://www.facebook.com/KurpiowskieSpecjaly/posts/1771490923000537
- Przestaw litery
https://www.facebook.com/PekpolSA/posts/3522738951128165
- Krzyżówka
https://www.facebook.com/PekpolSA/posts/3231469400255123
Post angażujący – pytania do fanów
Chcesz poznać preferencje swoich konsumentów? Spytać ich o zdanie bądź po prostu zachęcić do kreatywnego wysiłku? Zobacz posty, które mogą ich do tego zmotywować! To najprostsze 😉
- Ankieta
https://www.facebook.com/KurpiowskieSpecjaly/posts/1639027876246843
- Wybór “To VS to”
https://www.facebook.com/KurpiowskieSpecjaly/posts/1708386262644337
- Głosowanie reakcjami
https://www.facebook.com/PekpolSA/posts/3404170976318297
- Pytanie o pochodzenie
https://www.facebook.com/KURSYLEKTOR/posts/3029341550512590
- O czym myślą osoby na zdjęciu?
https://www.facebook.com/KURSYLEKTOR/posts/3380570245389717
- Pytanie o znajomość regionalnego “języka”
https://www.facebook.com/KurpiowskieSpecjaly/posts/1639005616249069
Posty wizerunkowe
Jest wiele typów postów wizerunkowych, w których możemy napisać jakąś ciekawostkę o promowanej przez nas marce, linii, firmie itp. Mogą to być zarówno posty pokazujące jak wygląda praca w danym miejscu lub galeria zdjęć ze wspólnych wypadów na miasto. Moje propozycje nawiązują do czego innego – pochodzenia danej marki lub linii produktów. Zobacz w jak ciekawy sposób można to przedstawić!
- Zwyczaj/ tradycja /fakty historyczne
https://www.facebook.com/KurpiowskieSpecjaly/posts/1741758675973762
- Uczczenie okrągłej rocznicy
https://www.facebook.com/PekpolSA/posts/2466898963378841
- Osiągnięcia
https://www.facebook.com/PekpolSA/posts/3450820978319963
- Wsparcie w trudnych czasach pandemii
https://www.facebook.com/PekpolSA/posts/2943108945757838
- Relacja z pomocy służbom medycznym
https://www.facebook.com/PekpolSA/posts/2845386198863447
Posty produktowe
Odrzuć pomysł, by Twoje posty produktowe to były grafiki z zaciągniętych do postu linków, mające na celu przekierowanie do karty produktu. To nudne! I nie daje dobrych wyników. Stwórz piękną scenerię wokół – wraz ze swoim produktem sprzedajesz określoną filozofię, z którą jest związana cała Twoja marka. Produkt do jedzenia przedstaw jako składnik obiadu lub przekąska, którą Twój potencjalny Klient może wziąć ze sobą w podróż w góry, a ubrania – jako coś, dzięki czemu poczuje się naprawdę wyjątkowo. Zobacz, jak zostało to przedstawione w poniższych postach:
- Produkty do jedzenia – jako element ekwipunku
https://www.facebook.com/PekpolSA/posts/3404161912985870
- Produkty do jedzenia – jako składnik przepisu
https://www.facebook.com/PekpolSA/posts/3384172904984771
- Produkty do jedzenia – coś, bez czego… nie wyobrażasz sobie dnia 😉
https://www.facebook.com/KurpiowskieSpecjaly/posts/1757015174448112
https://www.facebook.com/KurpiowskieSpecjaly/posts/1668723933277237
Zamiast zakończenia
Na pewno moje pomysły na angażujące posty na FB są jednymi z wielu, które znalazłeś w internecie. Czy przeglądając je odniosłeś wrażenie, że wszystkie wyglądają… podobnie? Być może.
Cała magia tworzenia contentu na fanpage opiera się na opracowanej wcześniej strategii, którą krok po kroku będziesz realizował. To czasami miesiące pracy, obserwowania zaangażowania i optymalizowania swoich działań. Należy pamiętać, że czasami nie sztuką jest stworzenie nowego formatu, który porwie wszystkich, a mądre wykorzystanie tego co już jest i dostosowanie do swojej grupy odbiorców.
Życzę Ci samej radości z postowania – jeziora lajków, morza komentarzy oraz oceanu udostępnień 😉
Autor: Dorota Majewska, Specjalistka Social Media w BrandBay.pl
Na co dzień dba o wizerunek marek, pisze artykuły o prowadzeniu efektywnych działań w Social Media oraz… dba o firmowe roślinki. Prywatnie – specjalistka ds. eksplorowania miasta na hulajnodze, odkrywania klimatycznych kawiarni na mapie Krakowa oraz festiwali muzycznych. Zna Ev’ry Night i wie, gdzie się do tego tańczy.