fbpx

Konkursy na Facebooku | Organizacja, przepisy, korzyści

konkursy na facebookuKonkurs, ale po co?

Zwiększenie zaangażowania na stronie, poznanie preferencji odbiorców, wypromowanie nowego produktu, zainteresowanie i pozyskanie nowych potencjalnych Klientów… to tylko niektóre zalety konkursów.

Bez dwóch zdań warto je organizować, jednak na początku sprawdź, jak się do tego zabrać. O tym jak zorganizować legalny konkurs na Facebooku i jakich zasad przy tym przestrzegać, dowiesz się poniżej. Zapraszam!

O regulaminie Facebooka słów kilka

Zanim zorganizujesz konkurs, koniecznie zapoznaj się z zasadami Facebooka, a dokładnie z pkt. 3 Zasad dotyczących stron, grup i wydarzeń. To właśnie w tym punkcie dowiadujemy się, że organizator konkursu odpowiada za to, by obsługa konkursu była zgodna z prawem, tj. za:

  • skonstruowanie regulaminu konkursu
  • sformułowanie warunków i wymagań konkursu (m.in. ograniczenia dotyczące wieku czy miejsca zamieszkania)
  • zapewnienie zgodności z przepisami i warunkami dot. nagród (w zależności od wartości nagrody – odprowadzenie podatku czy uzyskanie obowiązkowych zezwoleń).

Poza wyżej wymienionymi zasadami każdy konkurs czy promocja musi zawierać:

  • informację o zwolnieniu serwisu Facebook z odpowiedzialności
  • informację o tym, że promocja nie jest popierana, sponsorowana, organizowana i w żaden sposób powiązana z serwisem Facebook

Oczywiście są również rzeczy zakazane, których z dobrego serca radzimy wystrzegać się jak ognia :).

Czego kategorycznie nie wolno?

Konkursy i promocje pośrednio służą do zwiększenia popularności i zasięgu profilu, jednak serwis zabrania namawiania do udostępniania i oznaczania znajomych pod postem konkursowym – zakazane zatem są sformułowania typu:

  • „Aby wziąć udział w konkursie, udostępnij post na swojej osi czasu”
  • „Aby wziąć udział w konkursie, oznacz znajomego pod tym postem”
  • „Aby wziąć udział w konkursie, polub naszą stronę, udostępnij post i oznacz w komentarzu 3 znajomych, którzy również byliby zainteresowani wzięciem udziału”

Pamiętaj również o tym, że zwycięzcy nie mogą zostać wylosowani. Decydując się na taki wybór, konkurs przyjmuje formę loterii, na którą musi wyrazić zgodę Izby Celnej (opłata za zezwolenie wynosi 10% wartości brutto puli nagród). Brak takiej zgody może skutkować nałożeniem na organizatora oraz uczestników konkursu kary finansowej.

Poza zgodą Izby Celnej należy również zadbać, by nadzór nad loterią sprawowała osoba z odpowiednim Świadectwem Ministerstwa Finansów.

Konkurs na Facebooku – czy tylko na stronie marki?

Zgodnie z regulaminem takie promocje (konkursy) można przeprowadzać nie tylko na stronach, ale również w grupach, wydarzeniach czy w aplikacjach na Facebooku.

Regulamin Twojego konkursu

Organizując konkurs, obowiązkowo musisz opracować jego regulamin zgodny z obowiązującymi w Polsce przepisami prawa. W takim regulaminie należy zawrzeć:

  • informację kto jest organizatorem konkursu (zaznaczając jednocześnie, że nie jest to serwis Facebook)
  • informację o zwolnieniu serwisu od odpowiedzialności, podkreślając, że nie sponsoruje on ani nie wspiera konkursu
  • kryteria wyboru zwycięzców
  • termin rozpoczęcia i zakończenia konkursu
  • opis zadania konkursowego
  • wskazanie nagrody
  • informację jak i kiedy zostaną ogłoszone wyniki
  • zasady reklamacji
  • informację o RODO – jak, w jakim celu i przez kogo przetwarzane są dane zwycięzców, określić sposób, w jaki zwycięzcy wyrażają zgodę na przetwarzanie swoich danych oraz zapewnić ich, że w każdej chwili mają dostęp do swoich danych, możliwość ich poprawienia czy cofnięcia zgody na ich przetwarzanie

Wartościowe nagrody, czyli kiedy należy zapłacić podatek

Kiedy należy zapłacić podatek od nagrody? Na kim spoczywa ten obowiązek?

Sytuacja podatkowa nie zawsze jest taka sama. W zależności od charakteru konkursu, możemy kierować się dwoma pkt. z art. 21 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

  1. art. 21 pkt. 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

68) wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności

  1. art. 21 pkt. 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

68a) wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą – jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym;

Obowiązek zapłaty podatku spoczywa na organizatorze lub laureacie (trzeba to wyraźnie określić w regulaminie). Rozwiązaniem może okazać się przyznanie do każdej nagrody (której wartość przekracza zwolnioną z podatku) kwoty odpowiadającej kwocie podatku, która zostanie potrącona przez organizatora w momencie przyznania nagrody i przekazana właściwemu urzędowi skarbowemu.

Jakie konkursy warto organizować?

Typów konkursów jest sporo i wierzę, że sporo z nich nie zostało jeszcze spopularyzowanych – w końcu kreatywność ludzka nie zna granic :).

Najpopularniejszymi i najczęściej spotykanymi są zadania konkursowe polegające na:

  • udzieleniu odpowiedzi na pytania konkursowe (które mogą przyjmować różne formy np. pytania techniczne wymagające znajomości tematu, pytania typu “napisz, dlaczego to właśnie Ty powinnaś wygrać nasz krem” itp.)
  • wykonaniu zadania konkursowego (np. wykonanie pracy plastycznej, stworzenie instalacji, sfotografowanie jej i opublikowanie, wykonanie projektu graficznego, wykonanie dania i opublikowanie jego zdjęcia)
  • rozwiązaniu zagadki

Aby wybrać odpowiedni typ konkursu oraz stopień jego trudności, jako organizatorzy musimy przemyśleć przede wszystkim do kogo jest on kierowany – inaczej sformułujemy przecież konkurs dla dzieci, inaczej dla młodzieży, a jeszcze inaczej dla dorosłych.

Do grupy docelowej należy dostosować również poziom trudności zadania konkursowego.

Drugą istotną kwestią jest nagroda – w zależności jak wartościowa będzie, tak trudne powinno być zadanie (nagrody o wartości np. 100 zł powinny być łatwiejsze do zdobycia niż nagrody, których wartość przekracza np. 3000 zł).

Co zrobić, by konkurs cieszył się dużym zaangażowaniem?

Oczywiście jak wspomnieliśmy wyżej, nie możesz bezpośrednio namawiać do udostępniania postu konkursowego, oznaczania pod postem znajomych, a tym bardziej uczynić te działania obowiązkowymi punktami dla użytkowników biorących udział w konkursie.

By zwiększyć zainteresowanie konkursem, zadbaj o:

  • atrakcyjną treść i grafikę postu konkursowego
  • zachęcające nagrody
  • tematykę konkursu oraz zadania dostosowane do charakteru profilu (konkursy organizowane dla marek z branży FMCG prawdopodobnie będą związane z jedzeniem/ gotowaniem/ tematyką okołokulinarną. Tematy kulinarne nie sprawdzą się natomiast na profilu oferującym biżuterię czy akcesoria do łazienki)
  • formę dostosowaną do grupy odbiorców i do wartości nagrody (mam tutaj na myśli przede wszystkim trudność i czasochłonność wykonania zadania konkursowego)
  • kontakt z osobami, które biorą udział w konkursie – interakcje z fanami strony są zawsze bardzo ważne (nie inaczej jest w przypadku organizacji konkursu) – żadne zgłoszenie nie powinno pozostać bez odpowiedzi, warto dla każdej osoby skonstruować spersonalizowaną odpowiedź, która nie polega tylko na skopiowaniu komentarza “Super zgłoszenie!” 🙂

Możesz rozważyć również:

  • płatną promocję posta konkursowego
  • przypominanie o konkursie w kolejnych postach lub relacjach publikowanych na stronie (np. “Czy widzieliście już nasz konkurs? (LINK DO POSTA KONKURSOWEGO)”)
  • przypięcie posta konkursowego na samej górze strony (dzięki temu każdy, kto odwiedzi naszą stronę nawet po raz pierwszy, zobaczy ciekawy konkurs i może zdecyduje się wziąć w nim udział)

Liczy się pomysł!

Podsumowując cały artykuł, chciałabym tylko dodać, że nie możecie zapomnieć o najważniejszym – pomyśle! Nigdy nie organizujcie konkursu “dla sztuki” lub jeśli nie jesteście w stanie zaoferować nagród adekwatnych do zaangażowania obserwatorów.

Jeśli te dwie kwestie nie stanowią przeszkody, przejdźcie do działania – przestudiujcie po kolei cały artykuł i upewnijcie się, że Wasz konkurs będzie zorganizowany legalnie, a jego regulamin będzie zawierał wszystkie niezbędne informacje.

Powodzenia! 🙂

Specjalista Social Media Patrycja Kuklińska

Autor: Patrycja Kuklińska, Social Media Specialist w BrandBay.pl

Jest wielką fanką dobrego jedzenia, które na co dzień fotografuje. Dużo się przy tym uśmiecha, bo wychodzi z założenia, że z uśmiechem wszystko jest łatwiejsze. Oprócz pysznych sesji zajmuje się u nas tworzeniem contentu w social mediach.

4.3 / 5. Liczba głosów: 6

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *