fbpx

Jak sprzedawać przez Internet? Allegro vs. Google Ads

Allegro konta Google Ads - cover

Prowadząc sprzedaż internetową każdy poszukuje odpowiedzi na pytanie „Jak sprzedać produkt?” i który kanał sprzedażowy jest najbardziej opłacalny. Bardzo istotną kwestią w sprzedaży jest także promocja i efektywne wykorzystanie różnych form reklamowych. W początkowej fazie startu biznesu, wielość form marketingu internetowego może przytłoczyć. Dlatego rozpoczynając biznes w branży e-commerce wiele osób decyduje się na handel produktami na platformach sprzedażowych, które ułatwiają proces pozyskiwania pierwszych klientów. Najpopularniejszą platformą tego typu w Polsce jest Allegro. 

Allegro – zalety i wady

Największym plusem korzystania z usług Allegro jest fakt, że umożliwia ona wystawianie produktów na sprzedaż nawet wtedy, kiedy nie posiadamy własnego sklepu internetowego. Miesięcznie serwis Allegro posiada około 59,6 miliona wejść użytkowników z wyników organicznych (źródło: Ahrefs). Dzięki Allegro posiadamy zatem opcję dotarcia do szerokiego grona odbiorców. Tak duża popularność platformy generuje jednak ogromną konkurencję. Spora ilość sprzedawców, oferujących taki sam produkt, powoduje, że głównym wyznacznikiem konkurencyjności staje się cena sprzedawanego produktu. Dodatkowo, aby oferta stała się widoczna wśród ogromnej ilości zbliżonych ofert, liczyć się musimy z dodatkowymi opłatami pobieranymi za wyróżnienie naszej oferty na tle innych.

Przymus obniżania cen i ponoszenia dodatkowych opłat za wyróżnienie ofert sprawia, że w przypadku wielu kategorii produktowych, sprzedaż na Allegro staje się mało opłacalna.
Koszty sprzedaży produktów na Allegro ulegają ciągłym zmianom. Najistotniejszą aktualizacją wprowadzoną przez Allegro w 2018 roku jest system pobierania opłat naliczanych dopiero w momencie zrealizowania transakcji. W przypadku większości kategorii, Allegro nie pobiera już opłat za wystawienie ofert. Zwiększyły się jednak prowizje od sprzedanych produktów co, w odniesieniu do niektórych branż, spowodowało wzrost ogólnych kosztów prowadzenia działań sprzedażowych nawet o 250%.

Za co zapłacisz? – Koszty Allegro

Na całościowy koszt prowadzenia sprzedaży na Allegro składają się:

  • opłaty podstawowe za publikację ofert (ale tylko w wybranych kategoriach: Motoryzacja, Nieruchomości, Wakacje, Żywe zwierzęta, Usługi, Kolekcje, Antyki i sztuka, Leki bez recepty),
  • opłaty za opcje dodatkowe (związane z promowaniem i wyróżnieniem ofert),
  • prowizja od sprzedaży.

Opłaty podstawowe za publikację oferty (w wyżej wymienionych kategoriach) uzależnione są od wybranej kategorii. Naliczane są cyklicznie co 10 dni. Wahają się od 9 zł do 25 zł za 10 dni aktywnej publikacji.
W czasie trwania publikacji użytkownik może za dodatkową opłatą wybrać opcje, które pozwalają na uwydatnienie oferty na platformie sprzedażowej. Dostępne opcje dodatkowe to wyróżnienie, pogrubienie oraz podświetlenie oferty. Możemy także zakupić pakiet, w ramach którego gwarantowane mamy wszystkie opcje wyróżnienia oferty. Korzystając z opcji dodatkowych musimy liczyć się z opłatami w wysokości od 9 zł do 29 zł za każdą z opcji, za każde 10 dni wyświetlania oferty. Stawki te są jeszcze wyższe dla produktów sprzedawanych z wybranych kategorii, za które naliczane są także opłaty za publikację oferty, czyli dla Motoryzacji, Nieruchomości, Wakacji, Żywych zwierząt, Usług, Kolekcji, Antyków i sztuki, Leków bez recepty. Wynoszą one nawet 49 zł za 10 dni promowania oferty.

Poza tym korzystając z opcji dodatkowych należy liczyć się z tym, że Allegro oprócz podstawowej prowizji sprzedażowej pobiera ponadto prowizję w wysokości 50% – 60% obowiązującej wartości podstawowej prowizji w danej kategorii.

Wartość prowizji podstawowej uzależniona jest od ceny końcowej sprzedawanego produktu. Jej wysokość waha się pomiędzy 2% a 15% i uzależniona jest od kategorii produktowej Allegro.

Allegro przygotował kalkulator, za pomocą którego jesteśmy w stanie oszacować całkowite koszty sprzedaży jeszcze przed publikacją oferty – sprawdź tutaj.

W oparciu o cenę produktu i prognozy dotyczące ilości sprzedanych produktów, jesteśmy w stanie poznać szacowane koszty i ocenić, czy sprzedaż na Allegro jest dla nas opłacalną formą prowadzenia biznesu handlowego.

A może sklep internetowy?

Niejednokrotnie barierą w rozpoczęciu biznesu w branży e-commerce jest brak środków finansowych na stworzenie sklepu internetowego. Stąd tak duże zainteresowanie platformą Allegro, szczególnie na starcie przygody z e-handlem. Koszt stworzenia podstawowego, zindywidualizowanego sklepu internetowego na gotowym rozwiązaniu e-commerce niejednokrotnie okazuje się nie aż tak wysoki jak zakładaliśmy i oscyluje w granicach kilku tysięcy złotych. Rozpoczynając biznes możemy także skorzystać z rozwiązań pudełkowych, czyli gotowych sklepów internetowych z opłatą abonamentową. Do najbardziej popularnych należą Shoper lub Shoplo, gdzie koszty miesięczne rozpoczynają się już od 49 zł.

Masz sklep i co dalej? – Czyli jak sprzedać produkt

Posiadając własny sklep internetowy mamy nieograniczony wręcz wachlarz opcji promowania naszych produktów w internecie. Do najbardziej efektywnych form reklamy zaliczyć możemy płatne działania w przeglądarce Google. Dzięki kampaniom Google Ads w szybki sposób docieramy na pierwsze pozycje w wyszukiwarce Google. Odpowiadając spersonalizowanym komunikatem reklamowym na konkretne zapytanie użytkownika zwiększamy prawdopodobieństwo dokonania zakupu. Co ważne – po udanej transakcji w sklepie internetowym budujemy lojalność i zaufanie wśród naszych klientów. Z dużym prawdopodobieństwem każde kolejne wejścia na sklep internetowy zbędą mieć swoje źródła w ruchu organicznym lub bezpośrednim. A za takie interakcje nie ponosimy już żadnych kosztów. Użytkownik dokonujący transakcji w sklepie internetowym jest bardziej skłonny do ponownego zakupu w danym sklepie internetowym, niż do powrotu na konto sprzedawcy Allegro. Platforma Allegro postrzegana jest niejednokrotnie przez użytkowników całościowo, jako miejsce do dokonywania zakupów, bez szczególnego przywiązania do danego sprzedawcy.

Opierając swój biznes handlowy na sklepie internetowym, posiadamy narzędzia niezbędne do ciągłego i systematycznego wzmacniania lojalności wśród klientów. Dzięki opcji analizowania danych dotyczących użytkowników sklepu jesteśmy w stanie przygotować, między innymi, niezwykle skuteczne, personalizowane newslettery czy oferty specjalne adresowane do określonych grup docelowych (na podstawie zbieranych list remarketingowych). Efektywnie mobilizujemy więc do powrotu do sklepu i zwiększamy ilość dokonywanych zakupów. Finalnie koszt pozyskania transakcji od dotychczasowego klienta sklepu internetowego jest dużo niższy niż koszt pozyskania transakcji na platformie Allegro, w przypadku której każdy zakup jest obarczony kosztem.  Prowizja od sprzedaży naliczana jest przez Allegro niezależnie od tego, czy jest to transakcja realizowana przez powracającego, czy nowego klienta.

Prowadząc sklep internetowy i reklamując się w Google Ads koszty ponoszone za reklamę naliczane są dopiero w momencie jej kliknięcia (model ‘pay per click’). Kliki te w sposób bezpośredni przenoszą użytkownika na docelową witrynę sklepu internetowego. Dzięki wyświetlaniu reklam (za które nie są pobierane opłaty) zwiększamy dodatkowo świadomość marki wśród użytkowników.

Ogromnym ułatwieniem, nawet dla nowo powstałych biznesów, jest brak minimalnego progu budżetowego wymaganego do rozpoczęcia działań reklamowych w Google Ads. Posiadając nawet niewielkie budżety finansowe możemy zacząć promować biznes za pomocą płatnych linków w wyszukiwarce Google.

Co wybrać?

Koszty całkowite za prowadzenie sprzedaży na platformie Allegro, jak i promowanie za pomocą Google Ads, będą się różniły głównie w zależności od rodzaju sprzedawanego produktu. Opłacalność danego kanału najlepiej zweryfikować poprzez prowadzenie sprzedaży wspieranej różnymi formami promocji.

Poniżej, jako przykład, porównaliśmy koszty sprzedaży i promocji dwóch typów produktów na platformie handlowej Allegro i za pomocą reklam Google Ads.

Porównanie kosztów Allegro vs. Google Ads dla łóżka drewnianePorównanie kosztów Allegro vs. Google Ads dla bluzki damskie

Jeśli chcesz poznać sugerowane budżety potrzebne na wypromowanie Twojego biznesu w wyszukiwarce Google i prognozowane wyniki sprzedażowe – napisz do nas, a przygotujemy indywidualną ofertę dla Ciebie!

 

Autor: Karolina Lewicka, PPC Specialist w BrandBay.pl

Certyfikowana specjalistka Google Ads i Google Analytics. Na co dzień zajmująca się wdrażaniem nowych funkcjonalności Google Ads, optymalizowaniem kampanii, a także rekomendowaniem odpowiednich kierunków rozwoju dla klientów. W centrum jej zainteresowań znajdują się także analiza i wykorzystanie danych.

5 / 5. Liczba głosów: 10

Może Ci się również spodoba

1 Odpowiedź

  1. wodawfirmie pisze:

    Ciekawie napisane. Chcę podziękować za Twoją pracę. Mam nadzieję, że będzie więcej takich wpisów 🙂 Po prostu super. Będę częściej zaglądał.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *