Jak skutecznie pozycjonować sklep internetowy w 2020?
Chciałbyś osiągać wysokie pozycje w wyszukiwarce, generować większy ruch na stronie i w efekcie sprzedawać więcej produktów? W takim razie czytaj dalej. W tym artykule nie damy Ci złotej recepty, jak osiągnąć pierwsze miejsce w Google, ale postaramy się opowiedzieć o większości kluczowych aspektów, na które my zwracamy uwagę w swojej pracy i które przynoszą dobre rezultaty.
Znajdziesz tutaj aktualne informacje, z których dowiesz się jak samemu rozpocząć czy też ulepszyć pozycjonowanie sklepu internetowego, na co zwrócić największą uwagę i jak w praktyce wykorzystać zebraną tutaj wiedzę.
Wiele informacji łatwiej przyswoić na konkretnym przykładzie, dlatego w trakcie tego poradnika wyobrazimy sobie, że jesteśmy właścicielami sklepu komputerowego.
Dlaczego pozycjonowanie sklepu internetowego może mieć znaczenie?
Za większość ruchu na stronach internetowych są najczęściej odpowiedzialne bezpłatne wyniki wyszukiwania. 44% osób rozpoczyna swoje zakupy online od skorzystania z wyszukiwarki Google. Według serwisu SEMrush 37.5% całkowitego ruchu na stronach e-commerce pochodzi właśnie z wyszukiwarek. Uwzględnienie tych statystyk może się okazać kluczowe w kontekście prowadzenia własnej firmy i generowania przychodów.
Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego?
Cena pozycjonowania sklepu zależy od bardzo wielu czynników m.in. od trudności słów, na które chciałbyś być widoczny, aktualnego stanu Twojej strony, zasięgu działań czy chociażby historii domeny. Jeśli chciałbyś otrzymać darmową wycenę wypełnij formularz kontaktowy.
Potrzebujesz pozycjonowania ecommerce?
Skontaktuj się z nami
Spis treści:
- Poszukiwanie słów kluczowych
- Architektura sklepu internetowego
- Optymalizacja stron dla sklepów
- Techniczne aspekty dla ecommerce
- Marketing treści w sklepach e-commerce
- Strategia linkbuildingu
- Najczęstsze problemy związane z pozycjonowaniem sklepów internetowych
1. Poszukiwanie słów kluczowych
Słowa kluczowe są rdzeniem każdego projektu SEO. Już na tym etapie można popełnić sporo błędów, które w przyszłości mogą być trudne lub niemożliwe do naprawienia. Warto więc poświęcić trochę czasu na odpowiedni research.
Od czego zacząć analizę?
Jeżeli prowadzisz sklep internetowy lub nim zarządzasz, to na pewno przychodzą Ci na myśl przynajmniej ogólne słowa kluczowe, na które chciałbyś, aby twoja strona była widoczna dla potencjalnych Klientów. Będą one stanowiły idealny punkt wyjścia dla naszej analizy słów kluczowych.
W przyjętym przez nas przypadku sklepu komputerowego będą to:
“Sklep komputerowy”
“Internetowy sklep komputerowy”
“Sklep komputerowy online”
Mając już propozycję kilku ogólnych słów kluczowych skorzystamy z kilku narzędzi, które wspomogą nasze dalsze poszukiwania. Część z nich jest ogólnodostępna, darmowa (zazwyczaj posiada wtedy limity ilościowe lub funkcjonalne), a część płatna, ale na przykład posiadająca darmowy okres testowy.
Narzędzia do analizy słów kluczowych
Ubersuggest
Pierwszym w kolejności narzędziem, z którego skorzystamy jest ubersuggest.
Wprowadzamy interesującą nas frazę i klikamy przycisk “search”. To, co otrzymujemy na kolejnym ekranie, to ogólne statystyki słowa kluczowego.
Search volume – to liczba zapytań miesięcznie, czyli liczba informująca nas o tym ile osób w ciągu miesiąca wpisało dane słowo kluczowe w wyszukiwarkę.
Seo difficulty – trudność słowa kluczowe. Już na tym etapie widać pierwszą niedoskonałość narzędzia – sugestia “EASY” jest zupełnie nieprawidłowa.
Paid difficulty – trudność słowa kluczowego w przypadku kampanii płatnych np. Reklamy Google Ads. Parametr ten te nie jest istotny w przypadku działań bezpłatnych.
Koszt CPC – średni koszt za kliknięcie w reklamę. Zazwyczaj słowa kluczowe z większym CPC są bardziej wartościowe, ale również posiadają większą konkurencję.
To, na czym powinniśmy się skupić przede wszystkim, to sekcja “Keywords Ideas” znajdująca się poniżej. Z listy wybieramy interesujące nas słowa kluczowe i wklejamy je do arkusza kalkulacyjnego np. Excela.
Możemy również od razu wyeksportować dane do pliku csv i tam szukać interesujących nas słów.
W naszym przypadku narzędzie nie sprawdziło się zbyt dobrze. Zasugerowane zostały przede wszystkim lokalizacje sklepu, a nasz wyimaginowany biznes to sklep internetowy i działa na terenie całej Polski. Gdybyśmy analizowali na przykład frazę: “projektowanie wnętrz warszawa”, wyniki prezentowałyby się następująco:
I jak widać – byłyby znacznie przydatniejsze.
Już na tym etapie widzimy przynajmniej dwie rzeczy:
- Nie każde narzędzie sprawdzi się w każdej branży i z każdym słowem kluczowym.
- Darmowe narzędzia mają swoje ograniczenia – czasami wręcz wprowadzają w błąd (słowo: “sklep komputerowy” na pewno nie jest łatwe do wypozycjonowania.
Planer słów kluczowych
Jest to jedno z podstawowych narzędzi w każdej agencji SEO/SEM. Planer jest darmowy – niestety aby mieć szczegółowe informacje dotyczące ilości zapytań, trzeba posiadać aktywną kampanię Google Ads. Jeżeli nie prowadzisz kampanii reklamowej, masz co najmniej dwa wyjścia:
- Zacząć prowadzić kampanię. Minimalna kwota, którą można wpłacić na konto w Polsce to 40 zł. Jeżeli utworzymy nowe konto i wydamy 100 zł w ciągu miesiąca, otrzymamy 200 zł gratis. W ten sposób zyskujemy pełny dostęp do planera oraz możemy zwiększyć promocję naszego sklepu.
- Poprosić osoby prowadzące aktywne kampanie o udzielenie dostępu do konta na określony adres e-mail.
Jak wyszukać sugestie słów kluczowych w Google Ads:
- Zaloguj się na swoje konto.
- Wybierz narzędzia i ustawienia -> planer słów kluczowych
- Wybierz: poznaj nowe słowa kluczowe.
- Przeanalizuj wyniki i wybierz hasła, które będziesz miał w swojej ofercie oraz te, które chcesz pozycjonować. Wyniki z planera można również eksportować do excela i tam dalej pracować.
W swoim dokumencie umieszczaj słowa kluczowe w 3 kolumnach. Przykład poniżej:
Pobierz dokument – Kliknij tutaj.
Zgodnie z tym co napisaliśmy powyżej, staramy się zwrócić szczególną uwagę na słowa kluczowe, które są często wyszukiwane. W tym celu posortowaliśmy nasze dane umieszczając na samej górze te z największą liczbą zapytań.
Przyjęliśmy, że w naszej ofercie nie znajdują się ani laptopy marki Lenovo, ani nie ma możliwości zakupu na raty. Z tego względu niektóre słowa kluczowe powinny zostać usunięte – zaznaczyliśmy je na czerwono.
Planer słów kluczowych niewątpliwie dostarczy nam bardzo wielu sugestii. Ale my na tym nie poprzestajemy!
Senuto
Ostatnim narzędziem, które wykorzystamy w analizie słów kluczowych jest baza słów kluczowych Senuto. Narzędzie oferuje darmowy, testowy 14 dniowy okres próbny, z którego niewątpliwie warto skorzystać.
Tradycyjnie wprowadzamy nasze startowe słowa kluczowe i naciskamy: “wyszukaj”.
Otrzymaliśmy w analizie 2551 wyników w porównaniu do 1388 wyników z planera słów kluczowych.
Lista domyślnie posortowana jest względem średniej miesięczniej liczby wyszukiwań, co również sami ze względów praktycznych robiliśmy. Na naszej liście znalazła się m.in. mysz komputerowa, która jest świetną sugestią, a niestety nie znalazła się na liście z planera słów.
Widzimy również, że w wynikach (podobnie jak w ubersuggest) znajdują się wyniki związane z miastami, które nas nie interesują. W tym celu skorzystamy z filtra i wykluczymy wszystkie zapytania, dla których wyświetla się mapa lub są związane z miejscowościami. Usunie to większość, jeśli nie wszystkie zapytania lokalne, które nie są dla nas odpowiednie.
W trakcie wielu analiz warto również przeanalizować działania konkurencji i to jak ona poradziła sobie z różnymi zadaniami i jakie stosuje rozwiązania. W tym celu wpisaliśmy w wyszukiwarkę” “sklep internetowy” i odwiedziliśmy strony znajdujące się najwyżej w wynikach wyszukiwania. Tam przejrzeliśmy główne kategorie i podkategorie w poszukiwaniu słów kluczowych, których mogło zabraknąć na naszej liście.
Jeżeli zgromadziliśmy już wszystkie interesujące nas słowa kluczowe, możemy przejść do następnego kroku.
Wybór właściwych słów kluczowych
Znajdujemy się na etapie, na którym mamy zebrane w jednym miejscu propozycje słów kluczowych związanych z naszą branżą i biznesem. Teraz musimy podjąć decyzję, które z tych słów warto pozycjonować, a które nie.
Czym kierować się przy wyborze słów kluczowych?
1. Intencja użytkownika
Pierwsza i najważniejsza rzecz to intencja użytkownika. Jeżeli na naszej liście znajdują się pozornie właściwe słowa kluczowe, ale tak naprawdę nasza strona nie spełnia oczekiwań użytkowników odwiedzających ją, nie będziemy cieszyć się wysokimi pozycjami przez długi czas. Przykładem mogą być chociażby eliminowane przez nas zapytania związane z miejscowością. “Sklep internetowy Warszawa” wydaje się być kuszącą propozycją do pozycjonowania, ale musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, czego szuka osoba wpisująca powyższe hasło. Z naszej analizy wynika, że najprawdopodobniej chce znaleźć stacjonarny sklep komputerowy w Warszawie, więc dopóki takiego nie posiadamy, to słowo nie ma większego sensu.
Jeżeli nie jesteś pewien, jaka intencja przyświeca osobom wpisującym dane słowo kluczowe, wpisz je w wyszukiwarkę i zobacz jakie wyniki znajdują się na pierwszej stronie. U nas były to:
Widać, że większość wyników to warszawskie sklepy komputerowe. Komputronik, X-kom i Siligan również posiadają swoje oddziały sklepów w Warszawie, dlatego znalazły się na tej liście. Natomiast zabrakło na niej sklepu morele.net, który zajmuje 3 miejsce na trudniejszą frazę tj: “sklep komputerowy”. Dlaczego? Teraz już sam powinieneś znać odpowiedź na to pytanie.
2. Konwertowalność słów
W większości przypadków pozycjonujemy strony internetowe w jakimś konkretnym celu. W przypadku sklepu komputerowego chcemy głównie sprzedawać nasze produkty. Ludzie wpisując hasła w Google nieświadomie definiują na jakim etapie decyzji zakupowej są. Im bliżej końca, tym większe dochody mogą nam przynosić odwiedziny takich osób i tym bardziej powinno nam zależeć na zainteresowaniu odbiorców swoją ofertą. Przeanalizujmy kilka zapytań:
“dysk ssd a hdd” – 590 zapytań
Charakter informacyjny. Osoba wpisująca taką frazę nie jest zdecydowana czy w ogóle chce kupić dysk ssd.
“dysk ssd cena” – 480 zapytań
Faza poszukiwania, porównawcza. Osoba jest zainteresowana zakupem, ale chce porównać oferty.
“dysk ssd kingston 120gb” – 70 zapytań
Etap zakupowy. Osoba wie czego chce i jest zdecydowana na konkretny model urządzenia.
Jak widzisz charakter zapytania może dużo powiedzieć o jego autorze. Warto w trakcie wyboru właściwych słów kluczowych zastanowić się, w jakim stopniu to słowo będzie w przyszłości mogło generować sprzedaż. Podpowiedzią mogą być również stawki CPC (za kliknięcie) w reklamę pochodzące z raportów planera słów kluczowych. Wyższa stawka oznacza, że reklamodawcy chcą więcej płacić za wyświetlanie reklamy. Prawdopodobnie oznacza to, że na tym słowie kluczowym można więcej zarobić.
3. Liczba zapytań
Może i łatwo pozycjonować słowa kluczowe, których nikt nie szuka, ale pytanie brzmi: “po co?”. Jednym z podstawowych kryteriów doboru fraz kluczowych jest ich wyszukiwalność. Każde z narzędzi omawianych powyżej dostarczało informacji na temat miesięcznej liczby zapytań. Zazwyczaj staramy się wybrać słowa kluczowe, które szukane są więcej razy. Dzięki temu w przyszłości, zdobywając wysokie pozycje na naszej stronie internetowej, pojawi się ruch.
4. Konkurencyjność
Jest to dosyć trudne zagadnienie dla początkującego pozycjonera, który nie posiada specjalistycznych narzędzi. Część osób powiedziałoby, że słowa które mają większą liczbę wyników wyszukiwania są trudniejsze do pozycjonowania.
Na pewno w wielu przypadkach takie podejście się sprawdza, ale niestety nie zawsze.
Posiadając bezpłatne narzędzia możesz sugerować się następującymi czynnikami:
- Analiza kosztu reklamy (CPC) i konkurencyjność w Google Ads
Nie przez przypadek na naszej liście słów zostawiliśmy konkurencyjność w Google Ads. Istnieje korelacja pomiędzy rywalizacją w Google Ads, a trudnością słowa kluczowego. Jeżeli stawka za reklamę jest wysoka i jest wielu reklamodawców, to można się spodziewać mocnej walki również w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.
- Analiza konkurencyjnych domen
Kolejną ważną kwestią jest sprawdzenie konkurencyjnych domen. Istotną kwestią jest autorytet domen znajdujących się na topowych pozycjach. Warto zwrócić również uwagę na ilość linkujących domen.
W ten sposób przeanalizowaliśmy sklep morele.net. Ranking domeny – 72/100 to bardzo dużo, ilość linkujących domen 4170 – również. Tak naprawdę dla nowego sklepu komputerowego rywalizacja z tym sklepem jest jak walka Dawida z Goliatem.
Sprawdź swoją i konkurencyjne strony.
- Analiza wyników w top10
Kolejną kwestią jest sprawdzenie, jakie wyniki rankują. Czy jest to strona główna czy może jakaś podstrona. Czasami natrafimy na zapytania, w których pojawi się serwis z dużym autorytetem, ale w wynikach wyświetlać się będzie konkretna podstrona – niekoniecznie z mocną pozycją czy wysoką trafnością tematyczną. Wtedy nie powinniśmy się sugerować tylko i wyłącznie mocą strony głównej. Dobrym przykładem mogą być serwisy ogłoszeniowe, katalogi czy fora internetowe.
- Intuicja
W pozycjonowaniu sklepu internetowego istotny jest również zdrowy rozsądek. Jeżeli coś wydaje nam się inaczej niż sugerują narzędzia (szczególnie te darmowe), warto poświęcić więcej swojego czasu i uwagi i upewnić się czy sugestia jest prawidłowa. Przykładem jest chociażby sugestia ubersuggest mówiąca o tym, że słowo kluczowe: “sklep komputerowy” jest łatwym do wypozycjonowania. Płatne narzędzie ahrefs ma na ten temat inne zdanie…
5. Optymalizacja stron konkurentów
Rzecz, której na pewno nie będziesz miał czasu robić dla każdego produktu w swoim sklepie (chyba że sprzedajesz tylko kilka rzeczy), ale może się przydać w przypadku kluczowych fraz. Widząc meta title oraz meta description rankującej konkurencji oraz ich strony docelowe, możesz stwierdzić czy ich strony www są zoptymalizowane pod interesujące Cię słowo kluczowe oraz czy strona odpowiada intencji wyszukiwania. Jeżeli nie, to istnieje szansa że niedużym wysiłkiem i stosunkowo szybko uda Ci się pokonać konkurentów.
Przykład. Słowo kluczowe: “hurtownia komputerowa”.
Możemy zaobserwować, że część wyników nie posiada słowa kluczowego w tytule strony (niebieski tekst). Oprócz tego widzimy, że rankującym wynikiem jest forum internetowe, co zazwyczaj powinno być dla nas bardzo dobrym znakiem (łatwo pokonać taki wynik). Sklep Avalon nie posiada uzupełnionego opisu (szary tekst), dlatego my po uzupełnieniu naszego będziemy przyciągać większą uwagę użytkownika.
PODSUMOWANIE:
Na wszystkie zaprezentowane powyżej czynniki najlepiej patrzeć kompleksowo – wtedy zwiększamy swoje prawdopodobieństwo poprawności wyciągniętych wniosków.
2. Architektura sklepu internetowego
Odpowiednia struktura Twojego sklepu internetowego jest bardzo ważna w kontekście dobrego wypozycjonowania strony. Bierze się to stąd, że prawdopodobnie na Twojej stronie powstanie bardzo wiele podstron i możesz nie mieć czasu każdej z nich przyglądać się z osobna i jej edytować.
Ważne, abyś kierował się dwoma głównymi zasadami:
- Niech sklep będzie prosty i skalowalny
- Postaraj się aby do każdej podstrony można było dotrzeć maksymalnie trzema kliknięciami ze strony głównej
Rzućmy okiem na na dwa przykłady struktur sklepów internetowych:
Pierwsza struktura posiada przynajmniej kilka błędów:
- Nie jest prosta – ciężko zrozumieć logikę całej struktury
- Nie jest skalowalna – za każdym razem kiedy będziesz chciał utworzyć nową kategorię będziesz musiał tworzyć nową “gałąź”
- Czasami będziesz musiał przerobić aktualną strukturę chcąc dodać nowy element
- Struktura niektórych gałęzi jest zbyt głęboka
A teraz rzućmy okiem na to jak mogłaby wyglądać prawidłowa struktura:
Wierzymy, że gołym okiem widzisz różnicę pomiędzy jedną a drugą strukturą. W przypadku drugiej dodanie nowej podkategorii czy produktu byłoby łatwiejsze i bardziej intuicyjne. Również odnalezienie i zaindeksowanie każdej z podstron przez Google powinno być prostsze.
Taka przejrzysta i płaska struktura nie jest dobra tylko i wyłącznie ze względu na SEO. Docenią ją również użytkownicy ponieważ nawigowanie po niej i znajdowanie konkretnych produktów będzie bułką z masłem.
Wskazówka: Zobacz jak wygląda struktura strony najlepszych twoich konkurentów. Taka analiza może Ci zasugerować dobre rozwiązania!
3. Optymalizacja stron (on-page SEO) dla sklepów
Mając już dobrze zaplanowaną strukturę strony oraz listę słów kluczowych możemy przejść do następnego etapu. Zanim zajmiemy się samą optymalizacją strony, musimy wiedzieć, którą podstronę pod jakie słowo kluczowe zoptymalizować.
W tym celu do naszego arkusza ze słowami kluczowymi, ilością zapytań i konkurencyjnością z Google ads dodajmy kolejną kolumnę zatytułowaną: “strona”. W tej kolumnie postaramy się przyporządkować przynajmniej najważniejsze słowa kluczowe do podstron, które chcielibyśmy optymalizować pod to słowo.
Jest to dosyć żmudna i czasochłonna praca, ale niezwykle przyda się w niedalekiej przyszłości.
Dlaczego optymalizacja stron sklepowych jest istotna?
Optymalizacja jest jedną z kluczowych rzeczy, jeżeli chodzi o prawidłowe funkcjonowanie twojego sklepu. Zarówno użytkownicy, jak i roboty Google powinni bez problemu zrozumieć, co znajduje się na poszczególnych podstronach. Bez odpowiednio zoptymalizowanych stron wypozycjonowanie sklepu może być niemożliwe.
Perfekcyjnie zoptymalizowana strona czyli jaka?
Meta title: dodaj modyfikatory w stylu: najlepsza cena, opinie, promocja aby zyskać więcej ruchu “long tail”.
Oczywiście w swoim nagłówku chcesz umieścić słowa kluczowe. Ale nie zatrzymuj się na tym. Dodaj dodatkowe zwroty, które pozwolą generować ruch z fraz z mniejszą wyszukiwalnością, ale i mniejszą konkurencją. Przykładowe wyrażenia to:
- Cena
- Opinie
- Najlepsze
- Tanie
- Okazja
- Online
- 2020
Jeżeli pozwoli Ci na to miejsce, zatroszcz się o zwroty call-to-action (CTA), czyli wezwanie do działania. Przykładowe wyrażenia:
- Kup
- Sprawdź
- Zamów
- Zarezerwuj
- Zobacz
Ważne, aby nagłówek mieścił się w ściśle określonych limitach słów i nie był ucinany.
Tworzony właśnie wynik wyszukiwania możesz podejrzeć tutaj.
Meta description: zachęć użytkownika do kliknięcia w wynik
Przekonaj użytkownika w kilkudziesięciu słowach, że to twój wynik jest najlepszym wyborem. Używaj w opisie słów kluczowych. Zostaną one pogrubione, jeżeli będą znajdowały się w zapytaniu użytkownika. Dzięki temu wynik będzie bardziej widoczny. Oprócz tego stosuj wezwania do działania, na przykład: sprawdź, zobacz, kup. Wszystkie te działania mają na celu zwiększenie ruchu na twojej stronie oraz podniesienie współczynnika klikalności (ang. click-through-rate), który przez wielu uważany jest za czynnik rankingowy.
Adres URL: krótki, przyjazny, ze słowem kluczowym
Zazwyczaj mamy wpływ na to, jak wygląda nasz adres URL. Starajmy się aby był on krótki, przyjazny i zawierał słowo kluczowe. Unikajmy niepotrzebnych symboli oraz sztucznego wydłużania adresu z chęcią “upychania” jak największej ilości słów. Stosujmy “-” (myślnik) zamiast ”_” (podłogi).
Przykłady nieprawidłowych adresów URL:
/?p=123745876 nieprzyjazny adres
/przenosne-urzadzenie-do-grania brak słowa kluczowego
/komputery/komputery-laptopy-szybkie-komputery/komputery-laptopy-do-gier-tanie-komputery upychanie słów kluczowych (ang. keyword stuffing)
/komputery/tanie-laptopy-do-grania-bedace-na-wyprzedazy zbędny, długi adres
/komputery/laptopy_do_gier “_” zamiast “-”, Google zinterpretuje adres jako “laptopydogier” zamiast “laptopy do gier”
Przykłady prawidłowych adresów URL:
/komputery/laptopy
/komputery/laptopy-do-gier
Wracając do naszego przykładu, skupimy się na podstronie dotyczącej laptopów. Z naszej tabeli wynika, że słowa kluczowe które nas interesują to:
- Laptop
- Laptopy
- Laptop do gier
- Tanie laptopy
Poniżej prezentujemy naszą propozycję tego, jak chcielibyśmy żeby wynik wyglądał w wyszukiwarce:
Optymalizacja znaczników meta to pierwszy krok na drodze do prawidłowej optymalizacji twojej strony. Zobacz o jakich innych elementach powinieneś jeszcze pamiętać.
Nasycenie słów kluczowych na stronie
Do tej pory zajmowaliśmy się głównie wyglądem i funkcjonalnością strony na poziomie wyników wyszukiwania. Co w przypadku, gdy już uda nam się przekonać użytkownika do kliknięcia w nasz wynik? Jak powinna wyglądać idealnie zoptymalizowana podstrona?
Nagłówek H1
Pojedyncza pozycjonowana podstrona powinna posiadać nagłówek H1. Jest on często zbliżony do samego tytułu strony, który ustalaliśmy krok wcześniej. Zadbaj przede wszystkim o to, aby znalazło się w nim twoje główne słowo kluczowe. Jednocześnie pamiętaj, że treści na stronie tworzymy dla użytkowników, nie robotów – dbaj o ich naturalność. Na każdej podstronie powinien znajdować się tylko jeden nagłówek H1, który jest swoistego rodzaju tytułem strony.
Jeżeli chcesz sprawdzić czy i jakie nagłówki posiada twoja strona, wprowadź wybrany adres url do tego narzędzia.
Opis produktu
Ciężko jednoznacznie ustalić jaką długość powinien posiadać opis kategorii czy produktu. Jeżeli nie będziesz chciał zagłębiać się w analizę zaprezentowaną poniżej, przyjmij średnio ok. 3000 znaków. Dobrze, aby wśród nich znalazło się twoje słowo kluczowe powtórzone 1-3 razy. Tekst powinien być naturalny, dlatego bez obaw – słowa kluczowe możesz, a nawet powinieneś odmieniać. Warto najważniejsze dla użytkownika informacje wyróżnić na przykład w postaci pogrubienia. Staraj się, aby również twoje słowo kluczowe zostały pogrubione.
Pozostałe nagłówki H2-H6
Jeżeli opis na stronie będzie długi, to podziel go na paragrafy. Taki tekst jest bardziej przejrzysty i lepiej się go czyta. Tytuły pozostałych paragrafów oznacz nagłówkiem H2. W tych nagłówkach również bardzo wskazane jest umieszczenie słów kluczowych.
Nazwy kategorii i produktów
Idealna struktura adresów URL np. /komputery/laptopy/biznesowe sugerowałaby, aby naszą podkategorię laptopów biznesowych nazwać po prostu: “Biznesowe”. O ile dla użytkownika taka konstrukcja jest bardzo logiczna i przejrzysta, o tyle dla wyszukiwarki już niekoniecznie.
Po pierwsze nazwy kategorii są często nagłówkami najwyższego rzędu na stronie. Jeżeli naszym słowem kluczowym są: “laptopy biznesowe”, to takie słowo powinno znaleźć się w nagłówku H1. Nazywając kategorię po prostu “biznesowe” mogłoby tak nie być.
Kolejną kwestią są linki w serwisie (omówione bardziej szczegółowo poniżej). Jeżeli w menu lub pasku bocznym będą znajdować się nazwy kategorii (a z 99% prawdopodobieństwem tak będzie), to chcemy żeby link do strony z laptopami biznesowymi miał treść: “laptopy biznesowe” zamiast “biznesowe”.
Z tych właśnie względów nazwy podkategorii w sklepie x-kom nazywają się:
- Notebooki / Laptopy 10,8”
- Notebooki / Laptopy 11,6”
- Itd.
Zamiast:
- 10,8”
- 11,6”
- Itd.
Zdjęcia
Na stronie kategorii i produktów niewątpliwie znajdą się zdjęcia. Najważniejszy w tym przypadku jest atrybut alt, który powinien opisywać to, co znajduje się na zdjęciu. Zadbaj o to, aby podobnie jak atrybut title był uzupełniony. Alt powinien zawierać logiczny tekst będącym opisem zawartości zdjęcia, jednak warto pokusić się o umieszczenie w nim słowa kluczowego.
Znaczniki Schema
Znaczniki Schema umożliwiają m.in. oznaczenie poszczególnych informacji o produktach, a tym samym ułatwiają zrozumienie wyszukiwarce, czym jest konkretny element strony.
Umieszczenie schemy w kodzie strony wiąże się również z szerszą i przykuwającą większą uwagę prezentacją naszych produktów w wynikach wyszukiwania. Szczególnie ważne w kontekście sklepu internetowego będą dla nas oceny i opinie produktów.
Tak prezentują się w wyszukiwarce produkty ze sklepu x-kom:
Obok standardowego tytułu, adresu oraz opisu widzimy dodatkowe informacje: ocenę produktu, ilość opinii, cenę oraz dostępność. Wszystkie te elementy mogą pozytywnie wpłynąć na współczynnik klikalności.
Sposób implementacji schemy może być różny i nie ma jednej sprawdzonej metody aby ją właściwie osadzić na stronie. Pomocnymi źródłami mogą być:
https://schema.org/ – oficjalna strona schemy
https://www.google.com/webmasters/markup-helper/ – narzędzie do oznaczania danych
https://search.google.com/structured-data/testing-tool?hl=pl – narzędzie do testowania danych
Linkowanie wewnętrzne
Linkowanie wewnętrzne jest elementem SEO, który może zadecydować o sukcesie twojego sklepu. W sytuacji, w której pomiędzy twoimi stronami nie istniałoby żadne linkowanie wewnętrzne, większość z nich mogłaby nawet nie zostać odnaleziona przez Google. Kolejną ważną kwestią jest fakt, że każda strona posiada swój page rank (moc). Jest on przekazywany dalej tzn. na inne podstrony właśnie za pomocą linków.
Poniżej uproszczona grafika pokazująca schemat przepływu page rank w naszym sklepie:
Część linkowania wewnętrznego jest zazwyczaj prawidłowo wykonana dzięki linkom z menu głównego/paska bocznego kategorii. Zazwyczaj znajdują się tam linki do najważniejszych podstron.
W przypadku sklepu x-kom widzimy na samej górze menu główne z linkami do wielu kluczowych podstron. Po lewej stronie znajduje się pasek boczny z podkategoriami. Oprócz tego możemy zauważyć tzw. okruszki chleba (ang. Bread crumbs) “x-kom > Laptopy i tablety”. Te wszystkie elementy pomagają użytkownikowi w nawigacji po stronie, ale również wzajemnie przekazują pagerank.
Rzeczą, na którą możemy zwrócić szczególną uwagę są strony, które mogą posiadać największy autorytet – prawdopodobnie będzie to strona główna, kluczowe kategorie/produkty z największą ilością linków zewnętrznych, strony wysoko rankujące w Google. W treściach znajdujących się na tych stronach możemy podlinkować słowa kluczowe do ważnych dla nas podstron.
Przykładowo, prowadzimy w naszym sklepie bloga i opublikowaliśmy na nim “Ranking najlepszych laptopów gamingowych na wakacje 2020”. Wpis był promowany dzięki artykułom sponsorowanym oraz marketingowi szeptanemu. Dodatkowo zyskał wiele udostępnień w mediach społecznościowych oraz komentarzy pod artykułem. Na liście rankingowej znajduje się model, który posiadamy również w swoim sklepie. Bardzo dobrym pomysłem będzie dodanie linku do naszego produktu pod odpowiednimi słowami kluczowymi.
Słowa semantycznie podobne (LSI)
Pozycjonowanie tylko i wyłącznie jednej frazy odchodzi do lamusa. Ważną kwestią optymalizacyjną jest odnalezienie słów, które dla Google są ze sobą ściśle powiązane. Takie działanie zapewnia nam naturalność tworzonych treści, zwiększa widoczność całej strony i pomaga pozycjonować główne słowo kluczowe.
Najprostszą metodą poszukiwań jest wpisanie słowa kluczowego w Google i sprawdzenie sugestii wyszukiwania:
Oraz sugestii wyszukiwań podobnych:
Niestety w 2020 roku jest to bardzo nieprecyzyjna metoda, która w wielu przypadkach nie sprawdzi się za dobrze i raczej może służyć jako inspiracja do tworzenia nowych treści niż optymalizacji obecnych.
Znacznie przydatniejsze w tym przypadku okaże się narzędzie SurferSEO, którego część funkcji dostępnych jest za darmo.
SurferSEO
Na ekranie głównym wpisujemy interesujące nas słowo kluczowe. Będzie to zazwyczaj główne słowo pod które chcemy zoptymalizować naszą stronę docelową.
Po wczytaniu wyników odnajdujemy zakładkę similar keywords i tam znajdujemy dodatkowe słowa kluczowe.
Tworząc na przykład nasz opis kategorii będziemy starali się użyć w nim m.in. słów:
- dobre laptopy do gier
- do grania
- do gry
- dla graczy
Zakładka “pytania” może nam wskazać dodatkowe słowa lub sprawdzone pomysły na artykuł blogowy:
Na podstawie tych informacji stworzylibyśmy artykuł blogowy zatytułowany: “Dobry laptop do gier, czyli jaki? Ranking laptopów gamingowych 2020”.
Płatna wersja Surfera kryje przed nami sporo dodatkowych, ekstremalnie przydatnych informacji. Zobaczmy, co w naszej analizie zmieniłby pakiet premium.
Dodatkowa analiza z Surferem
Przyjmując, że nasz sklep funkcjonuje już w sieci możemy wykonać audyt poszczególnych podstron i dowiedzieć się czym różni się nasza strona od tych z samej góry wyników wyszukiwania. Niestety nie dysponujemy gotową podstroną dotyczącą laptopów do gier, dlatego przeanalizujmy inną firmę jako swoją. Wybraliśmy Neonet znajdujący się na 20 miejscu (w dniu tworzenia artykułu) dla zapytania: “laptopy do gier”.
Cały audyt dostępny jest tutaj.
Narzędzie podpowiada nam 5 kluczowych błędów oraz daje 6 ostrzeżeń. Z dużym prawdopodobieństwem naprawienie tych niedociągnięć poprawiłoby pozycję strony na nasze słowo kluczowe. To, czym musielibyśmy się zająć na podstawie audytu to przede wszystkim:
- Pozyskanie linków
- Nasycenie tekstu słowami z zakładki True Density
- Dodanie ok. 2250 słów
- Umieszczenie słowa kluczowego w tytule strony (meta title)
- Umieszczenie słowa kluczowego w nagłówku H1
W kontekście sugestii słów powiązanych (LSI) odwiedzilibyśmy również zakładkę: “Prominent words and phrases”:
Widzimy w niej ilu konkurentów z TOP10 posiada na swojej stronie określone słowa i zwroty. Do naszej optymalizacji możemy dołożyć wiele istotnych słów, których nie było wcześniej na naszej liście, mianowicie:
- Pamięć ram
- Karty graficzne
- Procesor intel core
- Dysk twardy
- Przekątna ekranu
- Operacyjny windows
- Dysk ssd
- Karty sieciowe
4. Techniczne aspekty dla ecommerce
Techniczne aspekty SEO są ważne dla każdego rodzaju strony: sklepu internetowego, lokalnej firmy czy bloga. Jednakże w przypadku stron e-commerce ten aspekt wydaje się mieć szczególne znaczenie. Dlaczego?
- Sklepy internetowe zazwyczaj posiadają więcej podstron, co wiąże się z większym prawdopodobieństwem wystąpienia problemów.
- Strony sklepów internetowych są zazwyczaj słabiej linkowane – ze względu na ich dużą liczbę. Co za tym idzie, to właśnie techniczne SEO może zadecydować o pierwszym zamiast czwartego miejsca.
Z jakich narzędzi skorzystać?
Dla osób posiadających niewielką ilość czasu lub mających niedużą wiedzę polecamy bardziej automatyczne narzędzie: Raven (darmowe przez okres 14 dni). Oto przykładowa lista błędów, które Raven automatycznie wykryje na Twojej stronie:
Jeżeli posiadasz już podstawy pozycjonowania i wiesz co chcesz sprawdzić, warto wykorzystać do tego celu ScreamingFrog (część funkcjonalności jest darmowa, w tym skanowanie do 500 adresów URL).
Na co zwrócić uwagę?
Zobacz poniżej na jakie aspekty techniczne powinieneś zwrócić szczególną uwagę.
Meta title i meta description
Nie chodzi nam już tutaj o samą treść znajdującą się w znacznikach, ale o jej obecność, długość i unikatowość. Wprowadź swoją stronę do narzędzia ScreamingFrog, a następnie wybierz zakładkę page titles.
Wyniki możemy przefiltrować w interesujący nas sposób. Dla nas ważne są przede wszystkim:
- Missing
- Duplicate
- Over 65 characters
- Below 30 characters
W zależności od sklepu, rekordów może być naprawdę sporo, dlatego warto skupić się na tych najważniejszych i to od nich rozpocząć analizę.
Podobny zabieg powinieneś wykonać w przypadku meta description (zakładka obok page titles).
Zduplikowane i ubogie treści
Kolejną kwestią, z którą boryka się wiele sklepów internetowych są podstrony, na których znajduje się bardzo mało treści lub treści są skopiowane (czy to w obrębie sklepu czy też w sieci). Google przywiązuje dużą wagę do unikalnych treści i spośród kilku podstron, które posiadają te same treści, wybierze jedną z nich i to ją będzie prezentował w wyszukiwarce.
Skąd się biorą zduplikowane treści?
Najczęstszymi przyczynami duplikacji treści są:
- Unikalny adres URL dla każdej kategorii, filtra.
W swoich sklepach często posiadamy różne warianty tego samego produktu, które niewiele się od siebie różnią na przykład tylko i wyłącznie kolorem czy rozmiarem.
- Powtarzające się treści na każdej podstronie.
- Skopiowane opisy produktów ze stron producentów lub innych podstron.
Aby znaleźć zduplikowane treści możesz posłużyć się narzędziem raven (automatyczna analiza) lub ręcznie wprowadzać adresy interesujących Cię podstron, na przykład w narzędziu: https://www.seoreviewtools.com/duplicate-content-checker/. W przypadku sprawdzenia unikalności filtrów wystarczy przyjrzeć się sposobowi ich działania.
Jeżeli zidentyfikowaliśmy zduplikowane treści musimy zdecydować jak rozwiązać ten problem.
Najpopularniejszymi działaniami są:
- Ustawienie adresu kanonicznego (“rel=canonical”)
- Dodanie atrybutu: “noindex”
- Przekierowanie strony
- Deoptymalizacja strony
- Połączenie stron
- Usunięcie strony
W różnych sytuacjach należy wybrać odpowiedni wariant. O wyborze właściwego rozwiązania możesz przeczytać tutaj: https://ahrefs.com/blog/keyword-cannibalization/.
Zbyt wiele podstron
Sklepy internetowe narażone są na posiadanie zbyt wielu niepotrzebnych (np. ze względów sprzedażowych czy SEO) stron. W przyszłości może to powodować wiele problemów m.in. omówione powyżej zduplikowane i ubogie treści, problemy z crawl budżetem, kanibalizację słów kluczowych czy chociażby inwestowanie czasu i pieniędzy w nierentowne podstrony. Warto upewnić się, że twój sklep skutecznie eliminuje ten problem.
Pierwszą rzeczą, którą możesz zrobić jest wprowadzanie do wyszukiwarki Google prostej komendy: “site:twojanazwasklepu.pl”.
W ten sposób będziesz mógł podejrzeć wszystkie zaindeksowane podstrony twojego sklepu. Przeglądając wyniki warto zwrócić uwagę na adresy URL oraz na liczbę podstron. Po pierwsze, w indeksie mogą znajdować się wyniki, których z różnych względów nie chciałbyś indeksować. Część z nich na pewno rzuci Ci się w oczy przeglądając właśnie adresy URL. Będą one wyglądały nienaturalnie.
Widząc taki wynik warto przeanalizować go dokładniej i odpowiedzieć sobie na pytania:
- Co znajduje się na stronie docelowej?
- Czy jest to potrzebne użytkownikowi?
- Jak wpływa to na SEO?
- Czy strona posiada duplikaty?
- Czy może istnieć więcej adresów tego typu?
Na podstawie tych pytań należy ustalić czy podjąć jakieś dodatkowe działania, podobne do tych, które wykonujemy w przypadku kanibalizacji.
Niedziałające linki wewnętrzne i zewnętrzne
Jak już na pewno zdążyłeś zauważyć, wiele kwestii związanych z SEO ma również wpływ na samego użytkownika. Podobnie jest w przypadku linków w twoim sklepie. Niedziałające odnośniki niekorzystnie wpływają na odczucia użytkowników znajdujących się na stronie, ale są również negatywnym sygnałem dla wyszukiwarki. W dodatku page rank stron jest niepotrzebnie tracony.
Aby zapobiec takim sytuacjom wygenerujmy z Screaming Frog potrzebny raport.
Wybierz zakładkę “Bulk export” następnie “Resonse Codes” i “Client Error (4xx) Inlinks”. W wyeksportowanym pliku znajdziesz rekordy z adresami podstron, na których znajdują się niedziałające linki, a także adresy tych linków.
Wolno działająca strona
Długi czas ładowania się strony jednoznacznie przekłada się na spadek ruchu na niej oraz na zmniejszenie sprzedaży. Częstymi przyczynami wolnego ładowania są:
- niezoptymalizowane grafiki na stronie,
- wolny serwer,
- obszerny kod źródłowy
Do analizy szybkości działania możesz użyć takich narzędzi jak:
Narzędzia zasugerują Ci problemy związane z szybkością twojego serwisu. Część z nich, takich jak na przykład optymalizacja grafik, można w prosty sposób naprawić samemu (na przykład korzystając z narzędzia https://imagecompressor.com/pl/). Niektóre jednak będą wymagały programistycznej wiedzy.
Crawl budget
Crawl budget definiuje liczbę stron, którą jest w stanie odwiedzić i zaindeksować Google w trakcie swojej wizyty. Jeżeli crawl budget jest niski, to Google może z dużym opóźnieniem odwiedzić określone strony, a do tej pory nie zostaną one zaindeksowane, a więc na pewno nie będą rankowały w wyszukiwarce. Co więcej szybkość indeksacja zmian (na przykład optymalizacyjnych) również zależy od crawl budgetu. To, na co warto zwrócić uwagę, to niepotrzebne linki i ich przekierowania znajdujące się w sklepie.
Najlepsze praktyki związane z crawl budgetem:
- polepszenie szybkości wczytywania strony,
- linkowanie wewnętrzne do najważniejszych podstron,
- logiczna struktura strony,
- brak stron “sierot”,
- brak zduplikowanych treści i ogólnie stron o niskiej wartości,
- brak twardych i miękkich błędów 404,
- brak zhakowanych stron.
5. Marketing treści w sklepach e-commerce
Jedną z ważniejszych kwestii dotyczących twojego sklepu internetowego jest znajdująca się w nim treść. To ona jest w stanie przyciągnąć potencjalnego klienta i przekonać go do zakupu. W sekcjach powyżej omówiliśmy już kwestie związane z tworzeniem podstron produktowych, w tym ich opisów. Inną formą treści mających duży potencjał jest sekcja blogowa.
Dlaczego blog może się przydać?
Na pewno sekcja blogowa nie jest złotą receptą dla wszystkich sklepów, ale w wielu z nich, odpowiednio prowadzona, może pomóc. Wartościowe treści potrafią:
- Przyciągać zainteresowanych Kllientów
- Generować dodatkowy ruch
- Wspierać strony sprzedażowe
- Podnosić wartość SEO strony
W jaki sposób znajdować pomysły na bloga?
Sugerowanym przez nas narzędziem jest https://answerthepublic.com/, w którym za darmo, każdego dnia można skorzystać z kilku zapytań. Podobnie jak w przypadku wielu innych narzędzi wprowadzamy interesujące nas, bazowe słowo kluczowe.
Na kolejnej stronie otrzymamy wiele sugestii wyszukań zawierających w sobie nasze główne wyrażenie.
Zobaczmy czy uda nam się znaleźć pomysł na wpis blogowy dotyczący laptopów do gier.
Już pierwsza chmura słów kluczowych dostarczyła kilka ciekawych propozycji:
- jakie parametry laptopa do gier
- jakie laptopy do gier polecacie
- jak wybrać dobry laptop do gier
- jak zwiększyć wydajność laptopa do gier
- jak złożyć laptopa do gier
W pierwszej kolejności wybierzemy temat, który szukany jest największą ilość razy w ciągu miesiąca i który nie posiada zbyt dużej konkurencji.
Tworząc właściwy tekst będziemy kierować się tymi samymi wytycznymi, co w przypadku opisów. Koniecznie podlinkuj ze swojego artykułu stronę produktową dotyczącą opisywanego tematu, a także zadbaj o odnalezienie synonimów oraz słów związanych z tematyką artykułu.
W trakcie poszukiwań tematów na bloga, możesz posłużyć się również innymi metodami z rozdziału dotyczącego poszukiwania słów kluczowych. W następnym rozdziale dowiesz się jak promować swoje treści w internecie oraz jakie korzyści może Ci to przynieść.
6. Strategia linkbuildingu
Jedną z najistotniejszych kwestii mających wpływ na pozycjonowanie twojego sklepu jest pozyskiwanie linków z wiarygodnych i zaufanych źródeł (link building). Linki z innych stron kierujące do twojej, to jeden z głównych czynników rankingowych w 2020 roku.
Dobre linki czyli jakie?
W przeszłości ważne było to, aby mieć jak najwięcej linków do swojej strony. Obecnie, nie jest ważne to ile ich jest, ale jakiej są jakości. Chcąc pomóc swojej stronie osiągać wysokie pozycje, szukaj linków które:
- Są tematycznie związane z twoją działalnością.
- Będą jak najlepiej podlinkowane wewnątrz serwisu. Zazwyczaj im bliżej strony głównej znajduje się link, tym lepiej.
- Pochodzą z witryn z wysokim parametrem: Domain Rating (Ahrefs), Trust Flow (Majestic), Domain Authority (Moz). Parametry z narzędzi: Afrefs oraz Moz są dostępne za darmo.
- Znajdują się na podstronach rankujących w Google i generujących ruch.
UWAGA: Kolejność powyższych metod oceny nie jest przypadkowa.
Skąd brać dobre linki?
Metod pozyskiwania dobrych i skutecznych linków jest sporo. W różnych branżach różne metody sprawdzą się lepiej bądź gorzej, dlatego nie ma jednego, sprawdzonego przepisu na sukces.
Tworząc naprawdę wartościowe treści, z upływem czasu masz szansę zyskiwać w pełni naturalne linki zwrotne (ang. backlinks). Co jednak zrobić na samym początku kiedy nikt do nas nie linkuje?
Artykuły sponsorowane
Popularną formą promocji i zdobywania linków w 2020 roku są publikacje artykułów sponsorowanych/gościnnych w zewnętrznych serwisach. W niektórych branżach istnieje wiele możliwości współpracy, zaproszeń do publikacji itp. jednak w wielu przypadkach za publikację trzeba po prostu zapłacić.
Na rynku dostępne jest kilka platform, na których możesz znaleźć miejsca do publikacji. Dwoma głównymi, z których korzystamy są: whitepress oraz linkhouse.
Jak zamówić publikację na Whitepress
Po zarejestrowaniu konta przechodzimy do sekcji artykuły płatne -> publikuj artykuły.
Następnie tworzymy/wybieramy projekt i korzystamy z filtra, aby wyszukać interesujące nas propozycje.
Rodzaje dostępnych filtrów:
W trakcie wybierania właściwego miejsca, zwróć szczególną uwagę na:
- Tematykę (powinna być zbliżona do twojej)
- Min. Domain Rating (im większy tym lepszy)
- Cenę
- Min. unikalnych użytkowników (im więcej tym lepiej)
- Linki dofollow
- Trwałość publikacji (najlepiej: artykuł i linki pozostają bez zmian po 12 miesiącach)
- Min. Trust Flow (im większy tym lepszy)
Jeżeli znalazłeś interesującą Cię propozycję, dodaj ją do koszyka i zamów.
Często korzystniejszą finansowo opcją jest zamówienie artykułu w serwisach copywriterskich np. GoodContent niż zamawianie publikacji z napisaniem artykułu.
Fora
W wielu branżach mamy możliwość znalezienia for internetowych, na których będziemy mogli nawiązać do swoich produktów/usług. Aby znaleźć tematycznie powiązane fora, wystarczy wpisać w wyszukiwarkę jedno z poniższych zapytań:
inurl:forum słowo kluczowe
forum słowo kluczowe
słowo kluczowe lista forów
Najbardziej wartościowe są linki z miejsc, z których trudno je zdobyć. W tym przypadku będą to tematyczne, moderowane fora. Aby zwiększyć swoje szanse na akceptację postów przez moderatora, zadbaj o to, aby były one tematyczne i przydatne oraz aby ewentualna reklama produktów nie była nachalna.
Jeżeli nie masz czasu samemu zajmować się marketingiem szeptanym, możesz go zlecić w serwisie Brandle.pl
Komentarze
Kolejną formą promocji, budowania wizerunku oraz pozyskiwania linków są komentarze. Zaangażuj się w dyskusję i pokaż, że jesteś ekspertem w swojej branży.
Aby znaleźć związane tematycznie artykuły wpisz w wyszukiwarkę:
site:wordpress.com słowo kluczowe
site:blogspot.com słowo kluczowe
Profile
Tworząc chociażby konta na forach czasami mamy możliwość uzupełnienia swojego profilu, a w tym podania adresu www. W tym wypadku możemy uzupełnić dane i wprowadzić nasz adres strony.
Przykładowa lista stron, na których możemy uzupełnić własny profil:
https://wordpress.com/
https://www.blogger.com/blogger.g#welcome
https://www.last.fm/
https://www.tumblr.com/
https://blogs.opera.com/news/
http://www.wix.com
https://www.xing.com/
https://www.sfgate.com/
https://www.livejournal.com/
https://www.merchantcircle.com/
Katalogi
Podobnie jak profile czy komentarze, główną funkcją katalogów w 2020 roku jest dywersyfikacja profilu linków (o tym trochę więcej poniżej). Katalogi są agregatorami stron, z krótkim opisem działalności oraz linkiem do strony docelowej. Kiedyś katalogi stanowiły rdzeń pozycjonowania stron internetowych. Obecnie jeżeli chcemy urozmaicić nasz profil linków, możemy dodać stronę do najlepszych katalogów takich jak:
http://katalog.interia.pl/
http://www.gwiazdor.pl/
http://katalog.di.com.pl/
https://www.webtree.com.pl/
Szukając źródeł linkowania, podstawową formą poszukiwań dla każdego specjalisty SEO będzie analiza linków konkurencji. Niestety narzędzia związane z analizą profilu linków nie należą do najtańszych. Ze swojej strony polecamy Afrefs oraz Majestic. Przypomnijmy że Ahrefs posiada darmowy, ograniczony moduł analizy, dostępny pod adresem https://ahrefs.com/pl/backlink-checker.
Czym jest anchor i jaki wybierać?
Dodając nasz link mamy czasami wpływ na jego wygląd oraz dodatkowe parametry.
Najpierw przyjrzyjmy się temu jak wygląda standardowy link zapisany w HTMLu:
<a href=”http://przykladowastrona.pl“>treść tekstu kotwicy</a>
Na czerwono zaznaczono adres, do którego będzie kierować link. Na zielono treść odnośnika.
Przyjmijmy, że chcemy linkować do strony głównej naszego sklepu komputerowego (brandbaysklep.pl), a naszym głównym słowem kluczowym jest sklep komputerowy.
Na tym przykładzie zobaczmy, jakie mamy możliwości umieszczenia odnośników:
- Dopasowanie ścisłe (exact match) – “sklep komputerowy”
- Dopasowanie przybliżone (partial match) – “sprawdzony sklep komputerowy”
- Marka (brand) – “brandbay”
- “Nagi” link (url)- “brandbaysklep.pl”
- Generyczny (zero match) – “kliknij tutaj”
W przypadku grafiki/obrazu Google użyje tekstu atrybutu alt, dlatego szczególnie w kontekście linkowanych grafik, powinniśmy go uzupełniać.
Uznaje się, że największą “moc” przekazuje anchor z dopasowaniem ścisłym (ang. EMA – exact match anchor), jednak nie powinniśmy go nadużywać ze względu na odpowiedni profil linków.
Do linków dodaje się czasami dodatkowe atrybuty takie jak: noopener, nofollow, noreferrer. Z perspektywy SEO szczególnie interesuje nas ten środkowy tj. nofollow. Taki link nie jest śledzony przez robota Google. Nie odwiedza on strony docelowej, a co istotniejsze – nie uwzględnia linku bezpośrednio przy obliczaniu rankingu stron (lub robi to w znacznie mniejszym stopniu).
<a href=”http://przykladowastrona.pl” rel=”nofollow”>treść tekstu kotwicy</a>
Jeżeli link nie posiada atrybutu nofollow, to jest to domyślnie link dofollow.
Profil linków
Musimy pamiętać, że jakiekolwiek sztuczne próby manipulowania rankingiem wyszukiwarki są niezgodne z wytycznymi Google, dlatego podejmując próby polepszenia pozycji, powinniśmy być szczególnie ostrożni.
Nasze działania i ich skutki powinny w oczach giganta z Mountain View wyglądać na naturalne. Kreując profil linków naszego sklepu, powinniśmy nieustannie zadawać sobie pytanie: “Czy tak wyglądałby profil linków bez celowego pozycjonowania strony?”.
Na co powinniśmy zwracać uwagę?
Stosunek linków dofollow (pozycjonujących) do nofollow
Nie ma idealnej proporcji, ale 100% linków dofollow przy 100 odsyłających domenach jest nienaturalne.
Forma anchora
Najbardziej naturalne linki to linki “nagie”, czyli po prostu adres strony docelowej. Jeżeli w twoim profilu dominują linki z dopasowaniem ścisłym i przybliżonym, z dużym prawdopodobieństwem jest to nienaturalne.
Język linkujących stron
Jeżeli twój sklep funkcjonuje tylko w wersji polskiej, to część linków może pochodzić z obcojęzycznych stron. Jeżeli takich linków będzie bardzo dużo, może wyglądać to podejrzanie.
Stosunek liczby linków do liczby odsyłających witryn
Zakładając taką samą wartość domen, lepiej posiadać 1 link ze 100 różnych domen niż 100 linków z jednej domeny. Jeżeli twoja strona będzie posiadała tylko i wyłącznie linki site-wide (linki znajdujące się na każdej podstronie serwisu) np. umieszczone w stopce, będzie to wyglądało nienaturalnie.
Liczba linkowanych stron
Jeżeli twoja strona posiada wiele podstron, to dobrym pomysłem jest linkowanie przynajmniej kilku z nich zamiast jednej.
Najczęstsze problemy związane z pozycjonowaniem sklepów internetowych:
- Zduplikowane treści na stronach, tytuły i opisy.
- Brak treści na stronach.
- Kilka nagłówków H1 na tej samej podstronie.
- Filtry tworzące unikalne adresy url.
- Brak adresów kanonicznych.
- Kanibalizacja słów kluczowych.
- Brak linkowania wewnętrznego.
- Brak nagłówków H2-H6.
- Wolne ładowanie strony.
- Pozycjonowanie jednej podstrony na wiele fraz z długiego ogona.
- Ograniczenia techniczne platform sklepowych.
- Niski budżet.
Jeżeli masz jakieś pytania, sugestie, wnioski gorąco zachęcamy do dyskusji poniżej!
Potrzebujesz pozycjonowania sklepu internetowego?
Skontaktuj się z nami
Autor: Michał Pukajczyk, SEO Specialist w BrandBay.pl
Z wykształcenia marketingowiec. Skutecznie pozycjonuje strony internetowe od wielu lat. Jego najmocniejsze SEO strony to: content marketing i linkbuilding. W pracy stawia na zaangażowanie oraz partnerstwo.
Wiadomo chodzi o to, aby zysk z działań promocyjnych był wysoki.
Temat opracowany dogłębnie. Moim zdaniem w artykule zawartych jest bardzo dużo rad pomocnych. Na pewno wiele rzeczy zapamiętam i w przyszłości wykorzystam.
Fajnie opisany temat, nie mam nic do dodania w kwestii merytorycznej. Pozycjonowanie sklepu internetowego to nie lada gratka dla SEOwca. W niektórych branżach pozycjonowanie zajmuje sporo czasu ze względu na dużą konkurencyjność słów kluczowych. To nie znaczy, że nie da się go wypozycjonować. Na niektóre branże po prostu trzeba więcej czasu na to by były efekty. Dodałbym, że warto współpracować z SEOwcem już na etapie projektowania sklepu.
Przy optymalizacji sklepów zawsze największym wyzwaniem są dobre teksty bo przecież klienci też je czytają. Świetny poradnik dla początkujących sprzedawców nie posiadających odpowiedniego budżetu do działań SEO/SEM.
autor się napracował napracował przy tym artykule, dzięki za wartościowe porady
Proszę bardzo 🙂 powodzenia w pozycjonowaniu!
Cześć mam pytanie dotyczące trudności słowa kluczowego ze strony ubersuggest. Nie mogłem nigdzie znaleźć ich skali lecz sam się domyślam, że 50 to max trudności? Pytam bo różne strony mają różne miary i chciałbym dobrze sprawdzić poziom trudności słów kluczowych, które mnie interesują.
Pozdrawiam.
Cześć Szymon,
wartość mieści się w przedziale od 0 do 100.
Świetny artykuł 🙂
Sklep internetowy w dzisiejszych czasach covid-19 to skarb. Prowadzę sklep i sprzedaję towary ściągane z Azji. Nasza sprzedaż wzrosła o około 200%. Świetny artykuł. Który pokazuje jak zoptymalizować i pozycjonować sklep. Sporo ciekawych informacji!
Dziękuje ze pomysły przedstawione w tym artykule. Sam miałem plan otwarcia sklepu internetowego z butami ale znajomy mi odradził. teraz robię dokładniejszą analizę co może się opłacić.